Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Men vithetsstrukturer och intersektionalitet är något betydligt större än rasism och LHBTQ? Nej, det är inte jag som förenklar, då hade jag inte påpekat vikten av intersektionalitet - det är precis vad som används för att visa maktstrukturers komplexa natur och hur de kan inverka.
Du har helt rätt i det, men jag gillar inte att man tar sig rätten att definiera andras identitet och var den förhåller sig i maktstrukturen..
 
Jo, så är det ju också.

Men till alla: det handlar inte om att RANGORDNA utan att SYNLIGGÖRA olika maktstrukturer/ordningar, och hur de ofta förstärker varandra på olika nivåer.
Det är ju jättebra, men det är ju inte okej att sätta in andra på en nivå som den personen inte känner sig bekväm med oavsett om den nivån i strukturen ligger ovanför vad vederbörande definierar sig som. Det är att förminska någons upplevelse tycker jag. Jag upplever det som att rangordna andra, vilket det ju som sagt inte handlar om.
 
Och jag tror att det är det tex jag ser som problemet. Att en användare tillskriver och sen rangordnar en annan användare och inte inser det själv..

Se det som en placering inom maktstuktur snarare än rangordning. Om vi aldrig kan eller får placera folk inom maktstukturer så faller alla sådana teorier fullständigt. Och nu vill jag påpeka lite perspektiv här; tråden handlar om en extremt utsatt grupp i samhället där flera användare utan tillhörighet i gruppen eller profession inom ämnet tar sig friheten att orera om vård eller icke vård för den tidigare nämnda gruppen. Att en användare tolkats som en vit cis är inte i närheten av kärnan av denna tråds problematik.
 
Visst, men många här har rentav träffats och/eller lägger upp bilder på sig själv emellanåt och pratar ganska ingående om sina liv.
Det har här i tråden pekats på andra som man inte vet ett dugg om och sedan tillskrivit denna en massa egenskaper som inte stämmer.
Och även om man har träffat någon så kan man ju inte heta om vederbörande sitter i garderoben eller ej.
Jag tycker att det är redigt fult att sätta egenskaper på någon som man inte vet ett endaste dugg om.
Det kan bli så väldigt fel.
 
Det har här i tråden pekats på andra som man inte vet ett dugg om och sedan tillskrivit denna en massa egenskaper som inte stämmer.
Och även om man har träffat någon så kan man ju inte heta om vederbörande sitter i garderoben eller ej.
Jag tycker att det är redigt fult att sätta egenskaper på någon som man inte vet ett endaste dugg om.
Det kan bli så väldigt fel.
I ganska många trådar om transvård eller transpersoner så har du faktiskt ganska friskt ifrågasatt transpersoner genom att gång på gång påtala att det snarare måste vara så att det är pga. snäva normer som de är trans.
 
I ganska många trådar om transvård eller transpersoner så har du faktiskt ganska friskt ifrågasatt transpersoner genom att gång på gång påtala att det snarare måste vara så att det är pga. snäva normer som de är trans.
Men jag har inte definierat vare sig personernas etnicitet, gender eller hudfärg.
Jag har utgått från påståenden som skrivits där och då.
Inte hittat på vem någon är utifrån gissningar.

Det är gissningarna om andra som jag vänder mig emot.
 
Visst, men många här har rentav träffats och/eller lägger upp bilder på sig själv emellanåt och pratar ganska ingående om sina liv.
Så för att några lägger upp bilder (om det är på personen är i och för sig inte säkert) och käner varandra har du full koll på flera andra?

Jag har träffat @Inte_Ung vid flera tillfällen förvmånga år sen men hade inte kunnat placera henne ändå. Jag tror dessutom I_U har dålig koll på mig. Jag vet knappt det själv vid närmre eftertanke.
 
Och jag tror att det är det tex jag ser som problemet. Att en användare tillskriver och sen rangordnar en annan användare och inte inser det själv..
Sålänge man är på "rätt sida" så är det ju uppenbarligen helt okej att göra så.
Det har ju gjorts tydligt, samtidigt som det skriks i skyhög falsett om "fel sida" ens är i närheten av dylik "diskussionsteknik".

Det är väl främsta anledningen till att det inte går att diskutera vissa ämnen/med vissa folk.

Hur görs det på ett vettigt sätt, när det konstant kastas egenskaper och åsikter som folk inte har, i fejset som om det vore nån sanning eller fakta?
 
Visst, men många här har rentav träffats och/eller lägger upp bilder på sig själv emellanåt och pratar ganska ingående om sina liv.
Och hur kan man veta om det som sägs är sant, eller bara under eller överdrivet?
Linser, färgat hår, solarium, smink osv kan få en människa att bli olik sitt "naturliga jag".
Och hur mycket av ens utseende ska andra rangordna? Vem kan se på en bild om någon är "helvit", ickevit 15% osv?
Går det att se vem som mår psykiskt dåligt, blir tvingad till något osv från en bild eller liknande?
 
Och hur kan man veta om det som sägs är sant, eller bara under eller överdrivet?
Linser, färgat hår, solarium, smink osv kan få en människa att bli olik sitt "naturliga jag".
Och hur mycket av ens utseende ska andra rangordna? Vem kan se på en bild om någon är "helvit", ickevit 15% osv?
Går det att se vem som mår psykiskt dåligt, blir tvingad till något osv från en bild eller liknande?
Jag har inte påstått det, herregud. Jag menade bara att många här inte är anonyma i förhållande till varandra.
 
Se det som en placering inom maktstuktur snarare än rangordning. Om vi aldrig kan eller får placera folk inom maktstukturer så faller alla sådana teorier fullständigt. Och nu vill jag påpeka lite perspektiv här; tråden handlar om en extremt utsatt grupp i samhället där flera användare utan tillhörighet i gruppen eller profession inom ämnet tar sig friheten att orera om vård eller icke vård för den tidigare nämnda gruppen. Att en användare tolkats som en vit cis är inte i närheten av kärnan av denna tråds problematik.
Jag har nog redan skrivit att jag inte ser eller läser det orerandet på samma sätt som andra.. och jag hade faktiskt inte ens svarat om du direkt hade erkänt att du utan att veta tolkat en specifik användare som vit cis. Nu blev det bara slingring av alltihop. Jag hade tex tolkat någon jag nu vet definierar sig som kvinna som extremt vit cis man med traditionellt manligt yrke för bara några månader sen. Lite försiktig får man vara när man kategoriserar människor, om man nu vill göra det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp