Om sexuell åldersgräns

Skorpion76

Trådstartare
Åldersgränsen för att få ha sex är egentligen femton år, men hur blir det om en kille och en tjej är ihop och den ena är femton och den andra bara fjorton? Blir han straffad för att utnyttja henne om båda vill ha sex och är med på det? Jag undrar därför att jag skriver om det här i en följetong, men i mitt fall handlar det om två tjejer som är kära i varandra. Den ena tjejen är femton år och den andra bara fjorton. Det kanske är en konstig fråga, men jag ställer ganska ofta konstiga frågor.
Junior Pethead

6 kap 14 § brottsbalken: Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Dvs det finns, i undantagsfall, möjlighet att bedöma det som straffritt om en 15-åring har sex med en 14-åring trots att 15-åringen är straffmyndig. På grund av ringa skillnad i ålder, och givetvis under förutsättning att allt har skett frivilligt och 14-åringen är normalt utvecklad och kan tillvarata sin rätt på ett normalt sätt för sin ålder.

Utgångspunkten är annars att det är våldtäkt mot barn (minimistraff två års fängelse) att ha sex med någon som inte fyllt 15. Så blir bedömningen i princip alltid om den andre är en vuxen person. Undantagssituationen ska också tolkas snävt, så om en 16-åring och en 13-åring har sex kan det bedömas som våldtäkt mot barn.

Men om det är ett egentligt förhållande - och inga försvårande omständigheter annars - så kan ett sådant fall ibland bedömas som mindre allvarligt och 16-åringen döms då för sexuellt utnyttjande av barn (kortare straff i straffskalan jämfört med våldtäkt mot barn).

En annan sak är ju poängen med att alls behöva skriva om något som tekniskt sett är mot lagen. Dvs att det - som utgångspunkt - inte är tillåtet att ha sex med en 14-åring. Och det är något som det finns goda grunder för. Du skriver förstås om vad du vill och det är förvisso inget brottsligt i det, men skulle berättelsen förlora något på om du i stället skrev om till exempel ett förhållande mellan en 16- och en 18-åring?

6 kap 14 § brottsbalken: Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.

Dvs det finns, i undantagsfall, möjlighet att bedöma det som straffritt om en 15-åring har sex med en 14-åring trots att 15-åringen är straffmyndig. På grund av ringa skillnad i ålder, och givetvis under förutsättning att allt har skett frivilligt och 14-åringen är normalt utvecklad och kan tillvarata sin rätt på ett normalt sätt för sin ålder.

Utgångspunkten är annars att det är våldtäkt mot barn (minimistraff två års fängelse) att ha sex med någon som inte fyllt 15. Så blir bedömningen i princip alltid om den andre är en vuxen person. Undantagssituationen ska också tolkas snävt, så om en 16-åring och en 13-åring har sex kan det bedömas som våldtäkt mot barn.

Men om det är ett egentligt förhållande - och inga försvårande omständigheter annars - så kan ett sådant fall ibland bedömas som mindre allvarligt och 16-åringen döms då för sexuellt utnyttjande av barn (kortare straff i straffskalan jämfört med våldtäkt mot barn).
Ditt inlägg fick mig att tänka på de här båda fallen:
Nu fick min tråd helt plötsligt en annan riktning, maen i den tredje videon dom visar en debatt om klipp nr 2 uppstår även en annan fråga.
Junior Pethead

Senast ändrad:
En annan sak är ju poängen med att alls behöva skriva om något som tekniskt sett är mot lagen. Dvs att det - som utgångspunkt - inte är tillåtet att ha sex med en 14-åring. Och det är något som det finns goda grunder för. Du skriver förstås om vad du vill och det är förvisso inget brottsligt i det, men skulle berättelsen förlora något på om du i stället skrev om till exempel ett förhållande mellan en 16- och en 18-åring?
Naturligtvis hade jag lika gärna kunnat skriva om en femtonåring och en sextonåring eller något liknande. Det hade inte gjort någon som helst skillnad, men frågan var just hur det blir i ett sådant där gränsfall.
Junior Pethead

Naturligtvis hade jag lika gärna kunnat skriva om en femtonåring och en sextonåring eller något liknande. Det hade inte gjort någon som helst skillnad, men frågan var just hur det blir i ett sådant där gränsfall.
Junior Pethead
Min fundering är varför du blandar in våldtäkt i din följetong? Det är en känslig stig att vandra. Du riskerar - helt naturligt och berättigat - att förhärliga våldtäkt.

Om du har intresse i sex och samlevnad så borde det vara bättre att skriva om personer som är lite äldre - för då hamnar du i en helt annan sfär. Sex med minderåriga luktar pedofilt intresse för många personer. Du är väl medveten om den risken?

Du själv är med god marginal vuxen i ålder betraktat. Skriv om människor i din egen ålder. Och ta ett rejält snack med någon du litar på, om varför det är intressant att skriva om sex med minderåriga.

Dessutom. Dina filmlänkar handlar om just våldtäkt. Varför i hela friden är det intressant, om du ska skriva om tonårskärlek???

Min fundering är varför du blandar in våldtäkt i din följetong? Det är en känslig stig att vandra. Du riskerar - helt naturligt och berättigat - att förhärliga våldtäkt.

Om du har intresse i sex och samlevnad så borde det vara bättre att skriva om personer som är lite äldre - för då hamnar du i en helt annan sfär. Sex med minderåriga luktar pedofilt intresse för många personer. Du är väl medveten om den risken?

Du själv är med god marginal vuxen i ålder betraktat. Skriv om människor i din egen ålder. Och ta ett rejält snack med någon du litar på, om varför det är intressant att skriva om sex med minderåriga.

Dessutom. Dina filmlänkar handlar om just våldtäkt. Varför i hela friden är det intressant, om du ska skriva om tonårskärlek???
Jag har verkligen inte för avsikt att förhärliga våldtäkt. En våldtäkt är en fruktansvärd handling, men när de här tjejerna blir ihop går de i åttonde klass.
Junior Pethead

Jag har verkligen inte för avsikt att förhärliga våldtäkt. En våldtäkt är en fruktansvärd handling, men när de här tjejerna blir ihop går de i åttonde klass.
Junior Pethead
Fortfarande - VARFÖR vill du blanda in våldtäktsaspekten i en följetong om kärlek?

Om du vill skriva om deras kärlek - gör det. VARFÖR vill du blanda in sex när det handlar om så unga personer??

@Skorpion76 Jag vet inte om du såg programmet Dold på Svt, om en hopptränare som utnyttjat yngre tjejer sexuellt under många år. Han har inte dömts för att (som jag förstår det) tjejerna varit över 15, men han har bedömts vara så olämplig att han fått sparken från sina uppdrag i ridsportförbundet och blivit av med sin tränarlicens. Det är ett på många sätt tragiskt och motbjudande program men det tar upp en väldigt viktig fråga.

I programmet så intervjuades också ordföranden i den klubb där han sist haft uppdrag som verksamhetschef. Ordföranden var en man, gissningsvis i 50-årsåldern. Som i den första intervjun med Svts reporter uttalar helt hårresande saker som "alltså du vet tjejer i 16-17-årsåldern, de kan ju vara jäääävligt utmanande" eller "varför ska vi män få skulden för allt hela tiden". (Ordföranden liksom resterande styrelse lär numera också ha avgått, vilket känns minst sagt rimligt.)

OBS att jag jämför inte på något sätt dig med äckel-ordföranden eller tränaren, och jag jämför inte heller ett äkta kärleksförhållande mellan två ungdomar med tränarens uppenbara utnyttjande.

MEN: världen ser ut på det trista sätt som den gör och män med sådana åsikter som f d tränaren och
f d ordföranden är tyvärr inte helt unika. Och då så kan jag tycka att det är onödigt och olämpligt att vuxna människor ska ge mer utrymme åt sådana tankar och åsikter om att också fjortonåriga tjejer kan vara "jäääävligt utmanande" och gärna vilja ha sex.

För att män som den (f d) hopptränaren ser inget problem i att de själva snart är 50 år och kunde vara far till tjejen, utan de ser bara "ung tjej vill ha sex, det var väl det jag visste, det är så". Därför att det är allt som de vill se. Även om det är i formen av en följetong eller annan fiktion.

Ett fall jag kommer ihåg för en del år sedan när jag satt i tingsrätten var just om en sån situation. Hon hade just fyllt femton (alltså minderårig när brottet begicks) och han knappt sexton. Alltså straffmyndig. Det var definitivt inte något våld eller tvång inblandat. Det var uppenbart att det var pappan till flickan som drivit det.

När hon vittnade grät hon hela tiden och berättade bara hur mycket hon älskade honom och att han var helt oskyldig men det framkom efter mycket om och men (och påminnelse från åklagare att man inte fick ljuga) att de haft sex hemma hos henne. Rådmannen behövde vänligt säga till henne att kärleksförklaringar och att vända sig till den tilltalade inte hörde hemma i domstol. När han vittnade grät han också och berättade hur mycket han älskade sin flickvän och att han aldrig skulle göra henne illa. Flickan började då också gråta igen och ropade att hon visste det och att hon älskade honom också och skulle vänta på honom för evigt om han hamnade i fängelse. Så rådmannen fick återigen vänligt förklara att hon inte fick prata med honom - de kom förövrigt tätt ihopslingrade till salen, båda två lika rädda, stackarna.

När pappan vittnade var det solklart att han ville få pojkvännen halshuggen och steglad. Han hade kommit på dem in flagrante delico sas, ringt polisen och sedan ringt och bråkat med åklagarna upprepade gånger. Det var ganska tydligt att tom åklagaren egentligen tyckte det var onödigt att vi var där. Jag har för mig att det här var innan praxis ändrades så tillvida att man ska hänsyn till åldersskillnad och naturen av förhållandet. Men han dömdes till det lägsta straffet vi kunde utdöma och fick dessutom straffrabatt. Och nej, det var inte 25 år i fängelse som pappan ville :angel: Efter att dom avkunnades (och de förstod vad det innebar vilket krävde lite förklaring) så rusade de in i varandras armar och *host* man kunde se att den sexuella aspekten av deras förhållande nog skulle fortsätta. Pappan försökte grabba tag i sin dotter, redan ursinnig över domen och hon skrek att han förstört hennes liv och det blev lite förvirrat där ett tag. Men jaja, de gick därifrån hand i hand. Det hela var lite sorglustigt men samtidigt ett slöseri, enligt mig, av skattemedel. Vilket jag tror både polis och åklagare också tyckte egentligen.

Sedan har det funnits andra mål där det var solklart våldtäkt och utnyttjande även om inget våld begicks och målsägande själv gick tillbaka till den tilltalade flera gånger och hade sex med honom. 14 flicka från hemska hemförhållande och en 35-årig bekant till familjen. Hon berättade att han var hennes enda vän som hon kunde berätta allt för och var hennes enda vuxna stöd i livet. Han hade sagt till henne att om hon inte hade sex med honom så skulle han berätta för hennes föräldrar och förstöra hela hennes liv och sluta vara hennes vän (hon tyckte sexet var otäckt och äckligt och ville inte alls, vilket hon sagt till honom). Och att då att hon inte skulle ha några vänner alls eftersom alla i hennes skola skulle tycka att hon var en hora. Då ville jag halshugga och stegla :mad:

Fortfarande - VARFÖR vill du blanda in våldtäktsaspekten i en följetong om kärlek?

Om du vill skriva om deras kärlek - gör det. VARFÖR vill du blanda in sex när det handlar om så unga personer??
Egentligen vill jag skriva om ung kärlek, men närs tjejerna blir heta på varandra blir det ändå så att de ligger med varandra. Från början tänkte jag att de skulle vänta med se tills de blev äldre, men frågan är hur man ska kunna avstyra det så att det inte blir något sexuellt av det.
Junior Pethead

Egentligen vill jag skriva om ung kärlek, men närs tjejerna blir heta på varandra blir det ändå så att de ligger med varandra. Från början tänkte jag att de skulle vänta med se tills de blev äldre, men frågan är hur man ska kunna avstyra det så att det inte blir något sexuellt av det.
Har du stor erfarenhet av unga tjejer som blir kåta på o ligger med varandra?

Junior Pethead
Detta är en konstig fråga att ställa men....

jag hoppas att du till fullo inser att i en berättelse som du skriver är det du och enbart du som bestämmer vad som ska ske?
Det är du som styr skeende och du som bestämmer vad som ska skrivas eller inte skrivas.

-Vad vinner berättelsen på att de har sex?
-Har du egen erfarenhet av att vara 14 och inte kunna behärska dig sexuellt?
Det är ju trots allt väldigt länge sedan du var 14. Vad minns du av det? .

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 575
Senast: Palermo
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
957
Senast: Tuvstarr
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 795
Senast: Claraclara
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18