Om ni ska köpa ny häst...

Sv: Om ni ska köpa ny häst...

Men det där är ju bara självklarheter som du räknar upp, om jag törs drista mig att fresta ert tålamod ytterligare. Det är väl klart att dressyr ska vara uppbyggande för hästen? Och man ska göra det bästa för sin kompis, det är väl alla överens om?

Men vi pratade idealhästar? Och vi är på ett fora där folk diskuterar piaffer, levader och kan citera 1700talsmästare i sömnen? Samma folk har klumpiga hästar, svankryggiga hästar, hästar som använts som dragdjur, hästar med kort hals, hästar som tävlats i löp på banan?

Jag får det inte riktigt att gå ihop?

Alla ska göra "sin" grej, alla ska ha kul, det är _självklart_. Och don efter person och tycke! (Borde vara skottpengar på att skriva så uppenbara saker...)

Jag har rätt stor erfarenhet av halvblod i hoppning och dressyrsammanhang. Min förvåning var mycket stor när jag plötsligt stod med ett varmblod framför mig. Det blev 2, 3 och ännu flera och även andra raser dök upp. Halvbloden lämnade jag utan sorg. Så en dag tyckte jag synd om en bekants häst och förbarmade mig över den...ett halvblod som jag tog på foder. Och jisses vilket pucko! Fungerar gudomligt i ridhus men är fullständigt rudis i naturen. Inte konstigt att hon skrämt sina ryttare som hon betett sig. Efter en vecka insåg jag varför jag lämnat rasen. Just detta halvblod är kort och inte alltför hög så rent ridmässigt är hon bättre lämpad än de flesta andra "älgar" som är poppis just nu. Ju fler folk jag träffar inom AR upptäcker jag att alla har samma tankar. Allt fler upptäcker halvblodens tillkortakommande efter att ha stiftat bekantskap med andra raser. Skillnaden är så stor!

Jag tävlar i western och dömer aldrig ut en häst men om jag ska ha ett halvblod igen ska det vara en ur den riktigt gamla svenska stammen, inget holländskt/tyskt eller annat heller ska finnas med i hästen. Jag har Welsh Cob och hjälper syrran med hennes häst, varmblod/new forest tills min är färdig för ridning. :cool:

Hatar alla halvblod? Tror inte det. Älskar alla bara travare, fjordingar eller nordsvenskar? Och om dessa är så överlägsna, när startas det ridakademier med dessa? När kommer den första tinkern till start i Medelsvår?

Jag hatar inga hästar, men i mina ögon är halvblodet en ganska utpräglad dragare med enormt påskjut och problem med samlingen.
Dessutom finns inte tanken på "medelsvår" i min värld. Det är inte min bild av god ridning. Varför sätta dina åsikter som en sanning på oss alla andra!?

Vi har köpt en till kallblodstravare, för att tävla i trav med. Men de egenskaper som tilltalar mina ryttarögon är samma saker som förhoppningsvis kommer att göra det lätt för honom på banan.

Första hästen har problem med för lång rygg och underhals, vilket är besvärligt i höga farter. Med ryttare som balanserar upp och säger till honom att använda kroppen rätt är det en drömhäst!!

Vårat nya kallblod är av lätt typ (kan dra iväg och bli för grov i mina ögon, men så är det då man köper små föl..) med dynamiska rörelser, väl ansatt smidig hals, naturligt fin hållning och kvadratisk kropp. Fina friska starka ben och verkar vara ganska liksidig i grunden.
Ska bli spännande att börja jobba med honom om något år.

Om jag skulle skaffa en till häst för att ha som ren ridhäst, skulle jag nog åka upp till vår kallblodsuppfödare igen och titta på hans föl. Tyvärr vill de inte sälja till ryttare och gå miste om uppfödarpengarna...Suck..

- Har reagerat på dressyrekipage på GP nivå, de halvbloden har till första anblicken sett häftiga ut men i själva verket har bakdelen kommit som en länkad vagn sladdandes efter de spektakulärt viftande men ändå nertyngda frambenen.

Jag är fullständigt medveten om att det finns många dåliga exempel på elitnivå. Men det finns också riktigt riktigt bra. Många halvblod är avlade för ridning och uppvisar en mkt hög samlingsgrad under sina ryttare.

Min sanning är givetvis inte din sanning. (Och det tror jag inte heller jag påstått?)

Det jag tycker är remarkabelt är att det tidvis diskuteras väldigt väldigt svåra dressyrmoment här, samtidigt som hästmaterialet verkar se lite avvikande ut. Hade folk haft hästar som de hingstar som finns i SRS, klonade Salineros (vänta, nu kommer nog någon att säga att han har en spänning i en liten halsmuskel och därför inte är perfekt), eller varför inte Don Dorn ( ;) ), då hade jag inte naggat på ert tålamod.

Vi pratade idealhästar och forumets gemensamma nämnare är ridkonst. Och så visar folk upp sagohästar?! Eller uppenbarligen felridna djur? Eller djur som inte är byggda för ridning?

Jag skulle vilja kommentera de kommentarer som jag fått till de bilder som jag tagit och lagt ut här i tråden.

Konstnärliga avbildningar och fotografier är två helt olika saker.

Bilderna jag lagt ut är konstnärliga avbildningar, den ena dessutom medeltida.

Ni som verkar tolka mitt val av bilder som att jag är kass på att bedöma hästar, är en okunnig person etc etc tycker jag mest bara är barnsliga.

Vad jag själv tycker angående dessa bilder är att dom förmedlar en utstrålnig från själva insidan av hästen. Här ser ni det trogna och villiga bruksdjuret, krigsmannens modiga och pålitliga springare. Hur då avbildaren/konstnären rent vetenskapligt har ritat hästen är sekundärt. Samma känsla kan utstrålas från även en valhänt barnteckning.

Insidan på en häst är också väldigt viktig mina vänner. Kanske tom viktigast av allt.

/Kung Tulle

Nej, jag undrade om det var ditt ideal.

Carmenzita skrev:
med hängmatterygg,

Hästen står i en vinkel som är svår att avbilda, dessutom har hästen en omfångsrik utrustning på ryggen förutom ryttaren som förrycker proportionerna och döljer. Tycker inte man kan kommentera överuvudtaget hur denna hästs rygglinje ser ut.
Se för övrigt mina övriga kommentarer i annat inlägg i denna tråd.

/KT

Lång rygg, överdimensionerat bogparti. Säkert bekväm att sitta på dock, inte det minsta oviktigt om man är krigare i en fantasyroman och ska färdas långt. Ergo - en bra idealhäst om tråden låg på Distansridning?

Carmenzita skrev:
Jag är fullständigt medveten om att det finns många dåliga exempel på elitnivå. Men det finns också riktigt riktigt bra. Många halvblod är avlade för ridning och uppvisar en mkt hög samlingsgrad under sina ryttare.

Det jag tycker är remarkabelt är att det tidvis diskuteras väldigt väldigt svåra dressyrmoment här, samtidigt som hästmaterialet verkar se lite avvikande ut. Hade folk haft hästar som de hingstar som finns i SRS, klonade Salineros (vänta, nu kommer nog någon att säga att han har en spänning i en liten halsmuskel och därför inte är perfekt), eller varför inte Don Dorn ( ;) ), då hade jag inte naggat på ert tålamod.

Vi pratade idealhästar och forumets gemensamma nämnare är ridkonst. Och så visar folk upp sagohästar?! Eller uppenbarligen felridna djur? Eller djur som inte är byggda för ridning?

Vad jag också finner remarkabelt är att det så ofta klankas ner på elitryttarnas ridning härinne. Nu plötsligt är det deras hästar som är undermåliga riddjur. Hästar som har avlats fram till tävlingsridning, alltså till att ridas, är inget att ha jämfört med kallblodiga hästar som har avlats till att draga eller springa fort på banan m.m.
(Jag håller med om att hbl-aveln kanske inte alltid är den bästa, men är all annan avel det?)

Hur ska det vara egentligen?? Är det elitryttarna som är dåliga eller är det deras hästar som inte duger? Har dom så dåligt hästmaterial så borde dom väl vara värda vår odelade beundran över att dom lyckas klara av såpass mycket på sådana oridbara hästar. Alla elitryttare måste vara helkorkade som inte skaffar sig kallblodstravare, varmblod, fjordingar, tinkerhästar eller islänningar att tävla GP med :crazy:

Exactly my point.

Vad jag vet är det inte så många halvblod som bara i förra generationen användes som dragdjur, spec inte i jämförelse med flertalet kallblod? Men tydligen har halvblodet bara påskjut och ingen bärkraft? Detta är nyheter för mig, och troligen för många som sysslar med dressyr på heltid, såväl regionalt, som nationellt och internationellt. Och det där med att halvblod är korkade, det har jag hört av flera olika hästmänniskor, och tänka sig - ingen av dem tävlar ipå hög nivå? (Sen är det GIVETVIS upp till dem att tycka så, och ha jättejätteroligt med sina hästar och också komma långt med dem, men man kan nog inte ha det som enda anledning till att en kallblodstravare är bättre för ridning)

Och det som många kallblodsförespråkare kallar bärkraft, är det egentligen bärkraft? Eller är det ett sluttande bäcken som ser ut som om det är vinklat pga samling i komb med baktassar som därmed kommer mer inunder hästen? Vart tog vinklandet i de andra lederna vägen? Spänsten?

Om jag har hög ridkonst som mål, ska jag då leta efter tunga hästar med långa ryggar? Eller vilka mål har dessa förespåkare EGENTLIGEN? Tråden handlade om idealhästar för ridkonst vad jag förstod?

Har dom så dåligt hästmaterial så borde dom väl vara värda vår odelade beundran över att dom lyckas klara av såpass mycket på sådana oridbara hästar. Alla elitryttare måste vara helkorkade som inte skaffar sig kallblodstravare, varmblod, fjordingar, tinkerhästar eller islänningar att tävla GP med

Nejnej! Men snackar vi inte ridkonst här? Ridkonst och tävlan är i mina ögon två skilda saker. I många dressyrryttares synfält skulle nog allt annat än halvblod störa och nästan irritera.
Skulle jag få för mig att vilja plocka rosetter på dressyrbanan och glänsa i domares ögon skulle jag förmodligen satsa på ett halvblod.

Nu är det den genuina känslan av att bli buren av en stolt och glad nöjd häst som är viktig och jag är helsåld på kallblod. I alla fall den lätta energiska rörliga typen. (som jag är lycklig delägare till)
Och jo, nog kan de samla sig. Jag vet inte med de riktigt tunga hästraserna och de med flata dragarbäcken, men jag kan inte uttala mig för jag har aldrig försökt utbilda eller rida en sådan häst annat än under skogsturer.

Så länge hästen utvecklas, är stark och fungerar med uppgiften, samt gör sin ägare lycklig måste väl det vara idealhästen.

Skit varde med tävlingsideal! :mad:

Håller faktiskt med om en gjej, de flesta halvblod jag råkat på varit ganska farliga för både sig själva och omgivningen. Idag med andra raser finns inte tillstymmelse till rädsla och behov av säkerhetstänk. Vi slarvar runt och trivs bara.
Så många dressyrryttare som kände sig tvungna att longera av galna bockande vidunder innan ridpassen. Har själv agerat kamikazeryttare på halvblod som protesterat mot hjälper genom att bocka brutalt och springa rakt emot väggar. :eek: Med mycket sådant i minnet känner jag inte att det är ideala ridhästen för mig som vill ha kul och vara avspänd varje ridpass.

Nej, som jag läser ursprungsinlägget var frågan - vad man skulle köpt för häst som passar ens intresse för AR. Jag har intresse för AR, men den häst jag köper ska långt ifrån fungera bara med AR (vad nu det är), och jag lägger mycket stor vikt vid andra saker än enbart utvecklingsbarheten när det gäller samling (ja eller vad du nu menar med ridkonst?).

Följdfrågan - vad är AR? (man lär få lika många olika svar som det är folk som svarar.)
Det är väl där kärnpunkten och idéerna skiljer sej egentligen tror jag. Fast det var väl skottpengar på såna kommentarer.

Det är ju sanslöst vilka diskussioner det kan bli över RASERNA.......
Är det så svårt att acceptera att man kan vara nöjd med sitt val av häst även fast djuret aldrig kommer tävla svår dressyr, eller göra några skolor ovan mark. Att man till och med är så fräck att tro att man har tillräckligt med öga för att se vad som är en bra häst -för sej själv, och inte. Eller är det fräckaste att tro att man pysslar med någon sorts ridkonst på sitt djur? :idea: Eller att man till och med tror att den kommer kunna utföra en hel massa skolor alldeles utmärkt med tiden? :idea: Den tron kan Du aldrig ändra, jag litar på mitt öga (och andras med mej). Mycket möjligt jag har ändrat åsikt om 10 år, och jag är den första att erkänna mitt misstag då, men tills vidare kommer jag nog fortsätta lita på ögat och magkänslan.

Sen kan jag väl känna att det är ett jädra tjat alltjämt om djurens begränsningar. Allra flesta tränare jag träffar som är något att hänga i julgranen menar på att alla hästar kan gå åtminstone msv dressyr om de har hälsan. Att "allt annat" är skitsnack för att kunna avsäga sej lite ansvar som ryttare.
Begränsningarna sitter inte hos djuren.... Vad jag sett hittills är jag väl böjd att hålla med (oj nu var jag väl rejält fräck). Sen att alla djur inte skulle få bra poäng i dessa klasser, är en annan diskussion. Visst, vissa hästar är svårare att få dit än andra - men kanske finns det till och med ryttare som inte har ambitionerna att nå dit? :angel: (skottpengar igen, jag vet, men det verkar som om kommentarerna behövs)

Äh, egentligen vet jag inte varför jag skriver, men just den här attityden "vad är den bästa hästen för att rida dressyr på" (hästen är till för dressyren) är rent upprörande tycker jag.
Ridkonst är till för djuret, that´s it. Det FINNS inte en enda jäkla häst som är byggd för att ridas på. Den som påstår något annat ljuger. Kontentan = var nöjd med den häst du har och försök göra det bästa av situationen. Vilket jäkla as som helst duger, bara den har hälsan och du själv kan anpassa din ambitionsnivå efter hästens kapacitet. Kan du inte det, förändra situationen.
Enkelt.....

Visst, den svåra biten där är att anpassa sej efter hästens kapacitet. Att faktiskt se vad den är bra på och inte. Det kräver väl kunskap också. Men där kan ju AR-biten verkligen hjälpa till att klarna ut begreppen, i alla fall är det min erfarenhet.....

Visst är det märkligt. När man tävlade lät det lite varstans nåt i stil med att hästen inte dög och inte hade kapacitet nog, till och med för de lätta klasserna!
Kanske är det så inom AR att hästarna blir utnämnda att ha kapacitet för mer än de har egentligen, man tror de duger till mer än vad de egentligen gör. Visst visst. Men det visar sej väl.....

Kanske sitter vi alla på PRE´s eller vad det kan vara om 10 år. Eller så har vi bara blivit ännu fräckare!!! :devil:

Kanske sitter vi alla på PRE´s eller vad det kan vara om 10 år.

Hade en granne som inte kunde få en koppling att vara mer än max ett år. Till slut fick hon en Daf med remdrift. Den höll. Hade hon fått en F1 så hade hon inte kommit ut från uppfarten.
Och även om det stod en F1 på varje garageuppfart så vore det endast ett fåtal av dom som hade kunnat köra den.

bobo skrev:
Vad jag också finner remarkabelt är att det så ofta klankas ner på elitryttarnas ridning härinne. Nu plötsligt är det deras hästar som är undermåliga riddjur. Hästar som har avlats fram till tävlingsridning, alltså till att ridas, är inget att ha jämfört med kallblodiga hästar som har avlats till att draga eller springa fort på banan m.m.
(Jag håller med om att hbl-aveln kanske inte alltid är den bästa, men är all annan avel det?)

Hur ska det vara egentligen?? Är det elitryttarna som är dåliga eller är det deras hästar som inte duger? Har dom så dåligt hästmaterial så borde dom väl vara värda vår odelade beundran över att dom lyckas klara av såpass mycket på sådana oridbara hästar. Alla elitryttare måste vara helkorkade som inte skaffar sig kallblodstravare, varmblod, fjordingar, tinkerhästar eller islänningar att tävla GP med :crazy:

Men SLÄPP det där med att jämföra med elitryttarna! Jag håller med om att för ryttare som tävlar dressyr på elitnivå som den är utformad idag är sannolikt ett modernt halvblod den optimala hästen.

För mig ÄR DEN DET INTE!

Jag skulle inte - helt seriöst - byta min fjordhäst mot vem det vara må av dressyrhästarna i eliten (fast det är klart - fick jag sälja dressyrhästen skattefritt så...). Vad skulle jag ha dem till? Av någon idiotisk anledning tror jag att mina förutsättningar att LÄRA MIG RIDA är lika stora på honom som på en häst som vinner på tävlingsbanan faktiskt! Känsla och teknik är väl ändå någotsånär densamma?

Den fasta definitionen kallblod -varmblod är f.ö. en ren konstruktion signerad Sven Nilsson (ej hippolog) och 1800-talet. Släpp den!

För mig är elitryttarna och deras hästar naturligtvis duktigare på alla sätt och vis än mig och min häst. Men de är också OINTRESSANTA, inget ideal. Detta är min inställning till dressyrtävlingar på elitnivå. Jag ser ingen anledning att beudra eller låta bli att beundra någon för dens tävlingsresultat. Däremot gillar jag ex. Kyra p.g.a hennes pedagogik och vad jag tolkar som förmåga till nytänkande. Men hon kunde lika gärna ha varit en filmregissör eller poet.

Sedan att vissa hästar inte är avlade för ridning...det är inte halvbloden heller om man lägger ett historiskt perspektiv på det. Då återstår bara araber, motsvarigheterna till PRE och lusitano och kanske berber i Europa och nord-Afrika.

M.a.o.: för mig ges ett jämförande med elitryttare alldeles för stort utrymme i diskussionen. Jag vill inte ha deras hästar, de vill inte ha min. Fine. De rider tekniskt otroligt mycket bättre än vad jag gör...so what? Betyder detta per definition att de och jag måste ha samma idealhäst? Knappast troligt. Och om så är fallet (vilket inte går att bevisa) och jag hävdar motsatsen - vem skadar detta annat än mig själv?

Indy

Jag hade min ultimata häst.
Ett danskt halvblodssto. Mörkt brun med en halvmåne formad stjärn.
Ganska högrektangulär. Smäcker och ädelt utseende.
Fina gångarter. Dock lite gallig i benen.
Hoppade som en gud och hoppade allt man satte framför henne, dock farlig i vissa lägen :p
Men så hände de som inte fick hända. I ett ljuvligt år hade jag henne.
Men sommaren -04 fick hon en "knöl" stor som ett äpple i ansiktet. På käkbenet typ...
Ingen visste vad det var, vi trodde att hon fått en spark och sedan benpålagrringar.
Men snart började hennes öga att vara, hon hade feber och blev sjuk.
Min ridlärare tog in henne på kliniken (Hon var en ridskolehäst) och jag minns såväl den hemska dagen.
Jag stod inne i omklädningsrummet på skolan (en måndag) när min mobil ringde. Det var pappa. Pari, hästen i fråga, hade fått cancer. Hon var tvungen att avlivas.
Jag satte mig på bänken och bara grät, jag var så chockad.
Jag känner hur tårarna stiger bara av att skriva det här. :cry:
Jag åkte hem samma eftermiddag för att ta farväl, veterinären ville avliva Pari på kliniken men min ridlärare vägrade. Jag skulle få ta farväl.
jag satte mig i hennes box , med en hästfilt. Bara satt där och tittade på henne. Från den söta pussmulen, över dom små ponnyöronen till hennes stubbman ner mot den vassa manken. hennes rygg, som gjorde så ont att rida barbacka på. Det pga. sjukdommen omusklade korset och den korpsvarta svansen.
Satt bara där, så sjöng jag,lågt och nynnande. Alla sånger ja kunde komma på. tillägnade henne. Så rann tårarna igen. Så lugnade ja mig, tänkte att jag såg henne för sista gången och tårarna började åter rinna.
Jag borstade henne om och om igen, och pratade. långt och nynnande om hur mycket jag älskade henne.
Jag önskar att jag fick en dag till med henne, då skulle vi gå en promenad hon och jag. Jag skulle fråga hur hon hade det, berätta hur mycket jag saknar och älskar henne.

Jag kommer aldrig att glömma.
Jag har sett hennes sammetsögon för sista gången, kommer aldrig mer få borsta hennes sidenhårrem. Aldrig mer få flyga som en hök över hindren på hennes rygg. Aldrig mer våra barbacka turer ute i skogen. Aldrig mer få dundra fram över terrängbanorna som bara hon kunde. Aldrig mer få spränga fram över en äng i en ursinnig galopp. Aldrig mer sitta i hennes box och berätta hur ja känner mig och om ja är ledsen eller glad. Aldrig mer få stryga den silkeslena halsen eller reda ut den korpsvarta svansen
Aldrig mer, Aldrig mer. jag kommer aldrig mer få se henne!

Allt roligt vi gjort, barbacka galopperna i skogen mot vagnforsen. Alla hinder vi hoppade tillsammans, både på bushumör och på allvar. Hennes otroliga hoppförmåga, hellikoptersprång och snäva vändningar. Hennes pipande ljud innan hon stack mot hindren, hennes krabbliknande gång då hon ville ivåg mot hindret. För att en annan dag sväva fram längst fyrkantspåret i en ökad trav. Eller hennes underbara gunghästgalopp på stora mittvolten.
Våran tävling i Strömsund, när hon vägrade ut sig och vi kom ändå 2:a *ler*

Travare, Fjordingar, Nordsvenskar, Tinkrar,araber, Isläningar etc har alla den fördelen att de är TREVLIGA att hålla på med.

Och inga andra raser är trevliga att hålla på med :confused:

Jo självklart är de det, jag bara besvarade Carmenzitas fråga på varför folk väljer att ha såna här hästar sitället för halvblod.

Priset, kan nog vara det som tillslut överväger.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
194
Senast: Tassa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama