B
bobo
Sv: Om ni ska köpa ny häst...
Vilka ska vi jämföra med då? Elitryttarna är synliga och kända. Man kan väl inte ta exempel som ingen känner till?IndianaJones skrev:Men SLÄPP det där med att jämföra med elitryttarna! Jag håller med om att för ryttare som tävlar dressyr på elitnivå som den är utformad idag är sannolikt ett modernt halvblod den optimala hästen.
Hästarna är zoologiskt indelade i fullblod, varmblod, kallblod och ponnies, det är inget som en svensk har hittat på.Den fasta definitionen kallblod -varmblod är f.ö. en ren konstruktion signerad Sven Nilsson (ej hippolog) och 1800-talet. Släpp den!
Går man tillbaka i historien 100 år, så är halvbloden avlade för ridning. Går man tillbaka till tidernas begynnelse så är inga hästar avlade till ridning.att vissa hästar inte är avlade för ridning...det är inte halvbloden heller om man lägger ett historiskt perspektiv på det. Då återstår bara araber, motsvarigheterna till PRE och lusitano och kanske berber i Europa och nord-Afrika.
Jag säger bara att jag skulle hellre vilja ha en ritt på Wahajama än på din fjording :smirk:Jag skulle inte - helt seriöst - byta min fjordhäst mot vem det vara må av dressyrhästarna i eliten