Om ni ska köpa ny häst...

Sv: Om ni ska köpa ny häst...

IndianaJones skrev:
Men SLÄPP det där med att jämföra med elitryttarna! Jag håller med om att för ryttare som tävlar dressyr på elitnivå som den är utformad idag är sannolikt ett modernt halvblod den optimala hästen.
Vilka ska vi jämföra med då? Elitryttarna är synliga och kända. Man kan väl inte ta exempel som ingen känner till?

Den fasta definitionen kallblod -varmblod är f.ö. en ren konstruktion signerad Sven Nilsson (ej hippolog) och 1800-talet. Släpp den!
Hästarna är zoologiskt indelade i fullblod, varmblod, kallblod och ponnies, det är inget som en svensk har hittat på.

att vissa hästar inte är avlade för ridning...det är inte halvbloden heller om man lägger ett historiskt perspektiv på det. Då återstår bara araber, motsvarigheterna till PRE och lusitano och kanske berber i Europa och nord-Afrika.
Går man tillbaka i historien 100 år, så är halvbloden avlade för ridning. Går man tillbaka till tidernas begynnelse så är inga hästar avlade till ridning.

Jag skulle inte - helt seriöst - byta min fjordhäst mot vem det vara må av dressyrhästarna i eliten
Jag säger bara att jag skulle hellre vilja ha en ritt på Wahajama än på din fjording :smirk:

CarolaLind skrev:
Passande ert intresse för AR.

Vad väljer ni? Vad tittar ni efter? Vad är viktigt/oviktigt?
Jag ville ha en unghäst som var oinriden, ville prova rida in själv och då från början enligt den akademiska principen. Jag ville ha en häst med bra temperament som inte blir rädd för minsta lilla. En lugn häst med "av- och påknapp", alltså har energi när det är dags att arbeta.
En lite kraftigare och kvadratisk häst skulle det också vara, och som dessutom syns i mängden.

CarolaLind skrev:
Har ni redan den hästen?
Jag bestämde mig för en nordsvensk av travartyp. Att hitta en sån som är ung och oinriden var inte lätt. Men så fanns hon bara några kilometer från mig. 4 år gammal, körd men aldrig startad, oinriden, 155 cm i mankhöjd, svart med stor bläs och kronränder. Mycket man och svans och ett bra temperament. Har haft henne i 3 månader nu och jag kan inte bli nöjdare! :)

Sant. Men jag tycker ändå att det är kul att AR lockar fram alla dessa underbara trevliga raser (oavsett ridbarhet) så att alla inte fastnar i halvblodsträsket genom ohejdad vana från ridskolan.

*utan att ha läst igenom hela tråden*
Jag har redan den ultimata hästen.

Tja.......hade kanske varit önskvärt att hon fick plats i en ordinär transport, att man kunde köpa utrustning till henne i en helt vanlig hästaffär och att hon inte behövde en extra stor box.
:)
I övrigt är hon ALLT jag önskar mej och har varit det i 12½ år.
:love:

Skulle vilja utveckla denna fråga lite.
När man läser om barock så står det att bla lippizaner, friser, andalusier, lusitanos och på senare tid kallblodstravaren är raser som räknas till de främsta barockhästarna.
Och jag är lite nyfiken på varför det är så. :confused:
Är det att de ska ha lite lättare för samling, och i sådana fall tycker jag att det är lurigt att hästraser som har så olika exteriörer hamnar här.
Eller är det andra saker som gjort detta?

Kom igen och ge era åsikter.....eller fakta. ;)

Mari

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
194
Senast: Tassa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama