Om ni ska köpa ny häst...

Sv: Om ni ska köpa ny häst...

En bra arab är aldrig fel.

Måste ha en särdeles dålig arab.. Fast hon har bra placering på ryggen finns inga andra fördelar som gör det lätt för henna att bära varken sig själv eller mig. Påskjut med sänkt rygg och sladdande, överilade slarviga vändningar är vad hon har lättast för.. Samt ingen vilja alls att följa hjälper.

Kallblodet däremot.. Jag blir knäsvag av lycka då jag tittar på honom!
(fast han har mycket lite hovskägg...)
Fördelar=
Enorm utstrålning
vacker som en dag
hjärta av guld
Vilja av stål, kämpar till sista svettdroppen för oss!
stolt och högrest
lätt att forma och länga (nu då jag lärt mig)
Rörlig
taktfast
enormt känslig för sitsen, utbildar mig då han följer sitsen perfekt då han är eftergiven och hittar balansen.
Piafferar, piruettar, galopperar, reser sig mot levader och är allmänt showig och visar sin talang i hagen nästan varje dag.
Inget behöver tvingas/läras in då det blir dax och han är stark nog att göra det med mig på ryggen då energin är så hög och rörelserna ligger och väntar bakom hörnet.
Helt enkelt min drömhäst, som jag inte valde. Jag valde hans husse!
Bonus, han är svart!

Nackdelar= (som sakta en efter en försvinner)
Dominant (bra, jag har varit en mes, nu får jag förtjäna hans respekt)
Hård (hanteringen och respekten har skalat av hans hårda skal och en superkänslig häst har kommit fram)
Lång i ryggen!!!! (inget som hindrat honom som ridhäst hittills, däremot jobbigt med travet..)
nafsig (om stressad, sällan han blir det nu)
Stökig (ingen hade talat om hur man beter sig, var vilsen i pannkakan)
travhäst, jag får låna ut honom ibland då det är dax att starta... :mad:

..Viktigast är nog viljan och energin. Utan den är det nog svårt att få fram en lyckosam ridning med glad häst som har lätt för sig.

Antti skrev:
En bra arab är aldrig fel.

Nej, faktum är att jag de senaste dagarna känner hur mina hästfunderingar om "nästa häst" (vilket det sannolikt är sådär tio år till
:D ) har vägt över åt arabhållet.

Jag var nyligen i Egypten. Och jag har alltid varit svag för araber. Att se dem i deras rätta element och se araber som visserligen är heta men inte "hispiga" har ju knappast motverkat den svagheten kan jag säga...

Tidigare har jag varit inne på Welsh Cob eller kanske ännu en fjordhäst. Den jag har nu är ju en mycket bra häst. Men jag vill i så fall ha en med bättre halsansättning och mindre KAN SJÄLV! Mitt fjordsto som jag hade förr hade suveränt temperament. Den nuvarande valacken är rätt muppig ibland. Men han har en mycket bra, kort rygg och bakparti och när man väl fått över honom på sin sida och fått honom att känna sig speciell i de övningar vi utför är han suverän. Dessutom är han stencool i alla situationer. Det uppskattar jag mycket! En häst att ha kul med helt enkelt, och det är det allra viktigaste.

Sedan är jag naturligtvis intresserad av iberiska hästar, men faktum är: hittar man en bra arab av god ridhästmodell så tycker jag att det verkar som om man får mer häst för pengarna.

Travnordis har jag haft en, men kanske blir hon den enda. Det jag vill ha annorlunda jämfört med min fjordhäst är en mer naturlig galopp och det är inte lätt hos travnordisar. Sedan som sagt; bättre halsansättning, kanske en dec till i mankhöjd, lite mindre kan själv och mer känslighet. Men bibehållen coolhet och klokhet samt lika bra rygglinje och bakdel. Hovskägg har han inte mycket och det hade inte min nordis heller. Skönt tycker jag. Fjordhästar har faktiskt "lagom" med hovskägg. Det skyddar men stänger inte in. Ingen av de fem fjordhästar jag har ägt har någonsin haft mugg.

Vi får väl se vad det blir...om det blir något!

Indy

Ingen av våra araber har mugg. Och klipper vi även hovskägget för att det är för mycket av den varan redan på en arab :)

Araber kanske har som fjordingar - bättre päls (och därmed skydd) i själva karleden? Min häst har fin, tät päls där precis som på resten av kroppen. Många halvblod ser ut att vara nästan nakna i karlederna. För mycket hovskägg kan ju också bidra till dålig miljö i karlederna. Några travnordisar vi hade i stallet förr måste man klippa hovskägget på, men min hade som sagt inte så mycket hovskägg.

Jag har inget emot hovskägg, så jag klipper inte. Men jag tycker inte att det är så snyggt heller. I den mån det över huvud taget skulle spela in för mitt val av häst så skulle det innebära att jag inte skulle vilja ha en kuse med jättemycket hovskägg p.g.a. muggrisken.

Indy

Vad hos araben är det som är så perfekt? Jag kanske sett helt fel hästar, men alla araber jag sett (både live och på bild) har haft dålig rygglinje och konstiga bogar/hals. Oridna som ridna.
Kanska något undantag, men rasen som helhet som jag sett den skulle inte jag klassa som en perfekt ridhäst.

Hovskägg eller inte, det är ju en smaksak det har inget att göra med hästens förmåga att bli en bra barockhäst...som sagt haka inte upp er på en smaksak ;)

Vill bara säga att många hästar jag känner med mycket hovskägg har inga som helst problem med mugg, snarae blir det som ett skydd..men om man har otur och hästen blir smittad är det en nackdel med mycket hovskägg....men jag smakligen älskar hovskägg :love:

Jag skulle välja en connemara, runt 150 cm och av grövre modell, valack (för att inte frestas att avla), 5-8 år, gulbrun, frisk, korrekt exteriör, taktmässiga gångarter, god samarbetsvilja.

Jag har ett 17-årigt islandssto som inte är köpt med tanke på AR-lämplighet utan är mer åt skogsmullahållet. Det jag skulle önska förbättra hos henne är sadelläget, hon har en ganska omarkerad manke och framåtlutande rygg, och kondition, smidighet och styrka. Hon skulle kunna bli ganska fin med rätt träning.

Jag skulle nog välja en till lipizzaner, den jag har är oerhört tacksam att rida pga. sin trevliga exteriör med fina vinklar, samt den enorma intelligens hon besitter. Även storleken (157cm) passar mig utmärkt!
De absolut flesta rasindivider jag träffat har varit av denna typ, fantastiska ridhästar med tufft psyke.

Nackdelen med den här typen av kuse är väl att det stundtals kan bli aningen "mycket häst" med ett stenhårt psyke som inte alltid låter sig rubbas. Men när man funnit de rätta knapparna och kommuniktionen funkar blir ridupplevelserna något utöver det vanliga!

Senast ändrad av en moderator:

tränar inte AR, vet igentligen inte vad jag är intresserad av att träna ännu. Men har tagit ngn lektion iaf inom ar och fler lär det väl bli framöver.

men jag svarar iaf.

arabiska fullblod

(välhanterad, lugn, trevlig att se på...)

Senast ändrad av en moderator:

Och jag struntar i det. Jag har inte förrän på senare år funderat över vilken mängd hovskägg mina hästar har. Dock har jag insett att ordet "hovskägg" ofta nämns tillsammans med "barockhästar" och det tycker jag är fel! Visst kan man gilla mycket hovskägg, men det är som färg. En god färg är extra prydnad till en redan bra häst. Gillar man mycket hovskägg och hittar en häst med det - visst. Personligen är jag nöjd med att mina hästar har/har haft måttligt med hovskägg.

Indy

Tja, den ursprungliga araben är grunden för alla ridhästar. Sedan finns det idag varianter som inte passar för systematisk ridning. Men det finns de som gör det.

Även hos beduiner finns av tradition en högre skola. Hästarna är naturligtvis araber.

En riktigt bra arab...får nackhåren att resa sig. Den vackraste häst jag har mött är en egyptisk arabhingst. Och jag har varit i Portugal och sett fantastiska lusitanohingstar, men jämfört med den där araben så är de lätt menlösa :d .

Sedan finns känsligheten, personligheten och coolheten där också. Och vetskapen att man står inför flera årtusendens avelsarbete är grym!

Indy

IndianaJones skrev:
Tja, den ursprungliga araben är grunden för alla ridhästar.

Då menar du förstår Akhal-Theke hästen förstås. Eller?

För araben är inte mycket äldre än islam.

Och hästar har ridits i tusentals år innan Muhammeds tid.

/KT

Den arabiska hästen näms redan av kung Salomon. Kung Tulle är rätt fjuttig i sammanhanget.

Nr 1 såg ut som en Belgian Blue som fått felaktig ridning sedan den varit föl. Skrämmande.
Nr 2 är inte ens en riktig häst. Då kan man lika gärna säga att man letar efter hästen i en Bauermålning. Letar du verkligen efter hästar med hängmatterygg, brant sluttande bäcken, med bakbenen några km bakom sig (men som kan få in dem lätt, utan att vinkla i lederna) och lång man?!

Ibland undrar man... Men det är klart, det finns hästar till var och en!

Carmenzita skrev:
Nr 1 såg ut som en Belgian Blue som fått felaktig ridning sedan den varit föl. Skrämmande.
Nr 2 är inte ens en riktig häst. Då kan man lika gärna säga att man letar efter hästen i en Bauermålning. Letar du verkligen efter hästar med hängmatterygg, brant sluttande bäcken, med bakbenen några km bakom sig (men som kan få in dem lätt, utan att vinkla i lederna) och lång man?!

Ibland undrar man... Men det är klart, det finns hästar till var och en!

Ungefär vad jag tänkte...

o vad är det för fel på lång man nu då?

Det viktigaste för mig är den känsla jag får då jag hanterar och rider hästen. För två år sedan var jag och hjälpte en kompis att provrida en häst. Det var ett litet hbl sto e Artist, ganska oansenlig med lätt karprygg, omusklad och med helt felanpassad sadel och bett. Hon var 5 år och hade ridits in, visats med halvdant resultat på kvalitets, och när ägaren tog av täcket tänkte jag att det knappt var lönt att provrida.
Nåväl, efter att kompisen provat, och ägaren visat hästen (ganska ofördelaktigt, bla fått fel galopp konsekvent i bägge varven), fick jag provrida. Jag hade inte särskilt höga förväntningar.

Det var som att segla på ett moln! Hästen var otroligt lyssnande och smidig, jag bara satt och njöt. I flera månader gick jag omkring och funderade var jag skulle få tag på 40 000, och hur jag skulle få tid och råd med en tredje häst, för även om jag trivs med mina hästar, så har jag fått kämpa för varenda framsteg. Med den här hästen hade jag rätt känsla från första steget. Men när jag först såg henne tyckte jag hon var ful. Jag hoppas någon köpte henne som fick samma underbara känsla av kentaur!!!!!

Alltså: med rätt känsla kan jag överse med i stort sett vad som helst, så länge hästen är frisk!

Inget fel alls. Men det är trots allt bara en "blickfångare" som inte säger nåt om hästen...

Och jag erkänner - jag förundras över vilka hästar som lockar till sig olika människor. Om alla säger sig har ridkonst som mål, varför väljer man så märkliga hästar? Vill man rida runt i Trollskogen och kyssa grodor, eller vill man verkligen Rida? Men, det är klart, i Trollskogen är det ingen som ser en, och man kan lätt spä på sina framsteg för sina cyberfantasikompisar eftersom det aldrig går att kontrollera.

Ja, alla har olika smak, och det är jättefint och jättebra. Självklart vill inte alla ha tyskdressyrhäst nr 1A, självklart vill någon ha ett kallblod, någon en connemara, någon en islänning, någon en arab. Men nog är det övervikt här inne av folk som väljer hästar som kan tyckas märkliga ur dressyrhänseende? Vad beror detta på? Hatar alla halvblod? Tror inte det. Älskar alla bara travare, fjordingar eller nordsvenskar? Och om dessa är så överlägsna, när startas det ridakademier med dessa? När kommer den första tinkern till start i Medelsvår? (Ja, jag vet, det är fult att tävla, här inne rids det för Konstens skull). Det verkar skumt.

Du får nog fortsätta förundras, tyvärr ;)
Vad är det som är märkligt ur dressyrhänseende? Var tog "dressyren är till för hästen" vägen?

Vad du anser som Rida, är kanske inte vad alla andra anser som det. Jag vet inte ens om jag förstår mej på ditt Rida, men vi har alla olika referensramar och erfarenheter, så "be it".

Ang raser, jag är öppen för allt jag, om det så är ett halvblod eller något annat, bara det fyller de kriterier jag har. Att jag råkar ha en kallblodstravare hänger helt enkelt på att hon fyller (fyllde) mina kriterier. Konstigare är det inte (även fast jag kan erkänna att jag ÄR skum). Känslan när jag sitter på henne är bra - det kallar JAG Rida.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
194
Senast: Tassa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama