Sv: Om ni ska köpa ny häst...
En bra arab är aldrig fel.
Måste ha en särdeles dålig arab.. Fast hon har bra placering på ryggen finns inga andra fördelar som gör det lätt för henna att bära varken sig själv eller mig. Påskjut med sänkt rygg och sladdande, överilade slarviga vändningar är vad hon har lättast för.. Samt ingen vilja alls att följa hjälper.
Kallblodet däremot.. Jag blir knäsvag av lycka då jag tittar på honom!
(fast han har mycket lite hovskägg...)
Fördelar=
Enorm utstrålning
vacker som en dag
hjärta av guld
Vilja av stål, kämpar till sista svettdroppen för oss!
stolt och högrest
lätt att forma och länga (nu då jag lärt mig)
Rörlig
taktfast
enormt känslig för sitsen, utbildar mig då han följer sitsen perfekt då han är eftergiven och hittar balansen.
Piafferar, piruettar, galopperar, reser sig mot levader och är allmänt showig och visar sin talang i hagen nästan varje dag.
Inget behöver tvingas/läras in då det blir dax och han är stark nog att göra det med mig på ryggen då energin är så hög och rörelserna ligger och väntar bakom hörnet.
Helt enkelt min drömhäst, som jag inte valde. Jag valde hans husse!
Bonus, han är svart!
Nackdelar= (som sakta en efter en försvinner)
Dominant (bra, jag har varit en mes, nu får jag förtjäna hans respekt)
Hård (hanteringen och respekten har skalat av hans hårda skal och en superkänslig häst har kommit fram)
Lång i ryggen!!!! (inget som hindrat honom som ridhäst hittills, däremot jobbigt med travet..)
nafsig (om stressad, sällan han blir det nu)
Stökig (ingen hade talat om hur man beter sig, var vilsen i pannkakan)
travhäst, jag får låna ut honom ibland då det är dax att starta...
..Viktigast är nog viljan och energin. Utan den är det nog svårt att få fram en lyckosam ridning med glad häst som har lätt för sig.