Om ni hade all tid i världen...vilka fodringstider skulle gälla hos er då?

Sv: Om ni hade all tid i världen...vilka fodringstider skulle gälla hos er då?

Du är inte ensam!:)
Jag har 3 hästar som INTE kan gå på fri tillgång på grovfoder! Två av dom skulle innom snar framtid drabbas av fång o den tredje skulle inte vara ridbar pga för fet.
Så, NEJ, för mig funkar inte fri tillgång heller.

Allra helst fri tillgång på hö/hösilage/halm för hästens tuggbehov. Annars skulle jag frodra så hästen inte behöver så utan någonting att tugga på mer än 3-4 timmar. Krafftfoder ger jag så lite så det skulle räcka att ge morgon och kväll.

Jag skulle eftersträva fri tillgång i både hage och stall med ett BRA hö. Ute i hagen skulle jag ha en BRA, SMART och LÄTTANVÄND höhäck med gott om utrymme för all mat. I hagen skulle jag även ha en ligghall där alla hästar skulle få plats att ligga på en torr bädd.
I boxen skulle de ha foderautomater för ev kraftfoder, vattenhinkar som fylldes på automatiskt samt fri tillgång på hö i nån form av smart lösning (typ hökrubba).
Detta för att jag skulle kunna släppa ut hästarna klockan 06.00. Då har de redan fått ev kraftfoder (får en får alla nånting) och kunnat äta det tillsammans med grovfoder.
I hagen skulle de sen ha mer hö att äta.
Skulle de få mer kraftfoder skulle de få detta på dagen, fast i boxen, via automaten. Jag vill inte bli förknippad med maten. (Orkar inte förklara nu.)
In skulle jag ta dem efter 21.

Om jag inte skulle kunna ha fri tillgång skulle jag fodra 06, 09, 12, 15, 18 och 21. Ha samma lösning i boxarna och i hagen flera höhäckar, för att undvika nertrampat hö i marken.

Jag är nog redan ganska nöjd med utfodringsrutiner.
Lättare för mig hade varit fri tillgång på grovfoder i hagen men eftersom jag har en nordsvensk och en shettis vars enda mål här i livet verkar vara att äta så funkar inte det alls. De ser redan ut som zeppelinare. Men för varmblodet hade det nog varit det ultimata.
06.30 Utsläpp - 10-12 kg enslilage att dela på
1100-1200 lunch ca 8 kg ensilage att dela på
16-17 middag som lunch
2100-2130 insläpp
8 kg ensilage + 1/2 kg havre/korn kross, mineraler, vitaminer till varmblodet.
5 kg ensilage, morötter, mineraler, vitaminer till nordsvensken.
1 1/2 kg ensilage morötter, mineraler, vitaminer till shettisen.
De har alltid en liten slatt ensilage kvar på morgonen så ingen av dem behöver stå hungrig/sysslolös under natten.
Har möjlighet att ge dem fler gånger under dagen om det är svinkallt och de verkar behöva mer.
Som tur är så är varmblodet ranghögst och äter mest i hagen för när hans hög är slut så ger han sig helt sonika på nästa:rofl: . Det blir liksom självreglerande med matintaget för fetisarna på det viset.

Om jag hade tid så skulle jag vilja ha följande fodringstider:
Kl 6.00 Kraft foder + hö (utsläpp)
kl 12.00 hö i hagen
Kl 17.00 Hö i hagen
Kl. 21.00 Kraft foder + hö (insläpp)

Allmän kommentar.

Här är det många som gärna skulle ge sina hästar fler mål hö per dag, men varför installerar ni inte någon typ av foderautomat (eller grindöppnare ute) som kan ge ett extra mål då? Så är ju det löst.

Fröken_Skåne skrev:
Oftas har man kanske inte alltid möjlighet att ta sig ut så många gånger om dagen man skulle vilja för att fodra sin/sina hästar. Men om ni nu hade det hur/var/när skulle ni fodra,släppa in och ut?

De skulle få morgonhö 05.45, morgonkraft 06.00.
Sen skulle de få gå ut i hagen vid 06.30 och få
något/några kilo hö då också, beroende på årstid m.m.

Sen skulle de få lunchhö vid 12.00

Skulle ta in dem vid 17.30 och ge dem hö i boxen.
Sen skulle de få e.m kraft klockan 17.45.

Klockan 20.00 skulle de få betfor och ev. kraftfoder om det
skulle behövas.

22.45 skulle de få kvällshö och då skulle stallet även släckas.

Om jag fick precis som jag ville skulle jag vilja ha fri tillgång på hö, med låga energivärden. Och så kraftfoder 2ggr/dag. Annars tycker jag att det är helt okej som vi har nu:

Kl 6: Hö + kraft
Kl 8: utsläpp
Kl 12 - 13: Hö
Kl 19- 20: Hö + kraft (intag)
Kl 21-22: Hö

Just nu har jag all tid i världen... Har eget stall 20 meter från boningshuset så jag kan gå, krypa eller halta dit allt efter dagsform. Fodrar, släpper in/ut så här just nu:
06 lucern och fibergi inne, täckespåtagning, utsläpp, hö serveras i hagen.
11.30 hö och halm ute
17 insläpp, lucern, fibergi, tillskott och hö
21 natthö

När jag jobbat tidigare (borta ca 7,30-17.15) har jag haft tillgång till automatisk hästmatare i form av en dotter som lunchfodrat på väg till eller från sitt jobb, slutar eller börjar 14.00. När jag börjar jobba igen ska det inköpas en timer som öppnar upp hagen vid en viss tidpunkt varje dag. Efter att noga kollat av marknaden så ligger F**D-X bäst till.
//marti - ooops vad tiden går! Nu är det matdags...

Senast ändrad:

tgd skrev:
Allmän kommentar.

Här är det många som gärna skulle ge sina hästar fler mål hö per dag, men varför installerar ni inte någon typ av foderautomat (eller grindöppnare ute) som kan ge ett extra mål då? Så är ju det löst.

Tycker det fungerar som jag gör nu med, dom får mer hö på morgonen, så klarar dom sig tills jag kommer från jobbet.

Jag skulle ha det som jag har det. dvs fri tillgång på grovfoder och lösdrift. Tiden skulle jag ägna åt att rida och träna dem.

En liten parantes.
Många av de som har hästar på stall säger att de skulle vilja släppa ut hästar vid 7 och in vid 21 tiden. Tyvärr måste man då bryta mot lagen. Enligt djurskyddslag måste hästar på stall vara inne i stallet minst 12 timmar per dygn under vintern... Ganska konstig djurskyddslag eller? Det finns ingen angivelse om att de måste vara ute... Jag kan garantera att mina hästar inte tillbringar tolv timmar per dygn inne i lösdriften.

Xara skrev:
Jag skulle ha det som jag har det. dvs fri tillgång på grovfoder och lösdrift. Tiden skulle jag ägna åt att rida och träna dem.

En liten parantes.
Många av de som har hästar på stall säger att de skulle vilja släppa ut hästar vid 7 och in vid 21 tiden. Tyvärr måste man då bryta mot lagen. Enligt djurskyddslag måste hästar på stall vara inne i stallet minst 12 timmar per dygn under vintern... Ganska konstig djurskyddslag eller? Det finns ingen angivelse om att de måste vara ute... Jag kan garantera att mina hästar inte tillbringar tolv timmar per dygn inne i lösdriften.

Ja, enligt lag så får hästar INTE vistas ute mer än 12 timmar/ dygn, om så ändå är fallet så MÅSTE man ha tillgång till torr ligghall.

Mvh Nuzzan

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 023
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur