Om någon säger nåt som gör er ledsen

Ja jag vill inte skriva vad det är om i dethär fallet. Men jag är nog ganska dålig på sociala saker efter som att jag både har autism och det är en av mina svårig heter. Och att jag har varit mobbad detmesta av mitt liv så jag har liksom inte super mycket träning eller hur jag ska förklara.
Men det svåra är att jag liksom har trott en sak men om den menade som den sa eller som jag upp fattade så har väl jag trott väldigt fel då. Men det är liksom inte som jag tror om den personen men jag vet ju inte.
Men du måste ju fråga för att få svar. Personen kan ju 1) mena något helt annat, 2) mena det den sa men fortfarande vilja umgås med dig eller 3) förklara varför hen inte längre vill umgås med dig. Klarspråk är bäst, kanske kan du lägga till "jag har svårt att läsa mellan raderna" för att uppmana personen att vara tydligare.
 
Ja, det kan jag förstå. Om du är riktigt modig kanske du vågar fråga:
-När du sa XXX, menade du att du ville slippa mig?

Men det kanske inte är värt det? Eller kanske snarare; den personen kanske är så viktig och nära att det är värt det?
Ja det är kanske det bästa att fråga! Men det är bara läskigt och svårt. Liksom kul om jag frågar så och den bara: "Eh ja själv klart så menade jag det!"
 
Men du måste ju fråga för att få svar. Personen kan ju 1) mena något helt annat, 2) mena det den sa men fortfarande vilja umgås med dig eller 3) förklara varför hen inte längre vill umgås med dig. Klarspråk är bäst, kanske kan du lägga till "jag har svårt att läsa mellan raderna" för att uppmana personen att vara tydligare.
Ja jag vet. Men det är ändå det som är svårt! Iallafall som jag tycker så är det svårare när det är en person som man inte trodde skulle tycka så för då blir iallafall jag ledsen.
 
Tack för svaret! Ja det kanske är lite skillnad på jobbet motför om det är tillexempel en vän eller nån man känner på nåt annat sätt!
Och jag fattar vad du menar med om det liksom är värt det. Det som är svårt iallafall som jag tycker är att inte veta om den personen menade det på det taskiga sättet eller om man har miss förstått nånting eller så.
För om den menade det taskigt så är det ju kanske bäst att inte säga nåt om det för då är det kanske ändå inte värt det liksom. Men om den inte menade taskigt så är det ju kanske dumt att ändå tro det.
Om en vän säger något som låter konstigt och som jag uppfattar som att det skulle kunna såra mig, så brukar jag fråga "hur menar du nu?". Precis som flera andra beskrivit i tråden. Oftast så visar det sig att den inte menade på det sättet jag uppfattade det. Man får träna lite på att ta ett djupt andetag och inte låta hjärnan löpa iväg innan den andra har fått förklara vad den menade. Jag tror det är en övningssak, speciellt om man varit mobbad eller på annat sätt blivit illa behandlad av människor man litat på. Man måste liksom träna hjärnan på att inte direkt hamna i en negativ tolkning.
 
Ja jag vet. Men det är ändå det som är svårt! Iallafall som jag tycker så är det svårare när det är en person som man inte trodde skulle tycka så för då blir iallafall jag ledsen.
Samtidigt så är det bättre att veta, tänker jag. Då kan du ju sortera bort den personen sedan. Men i de flesta fall så menar de inget dumt. Min uppfattning är att många många bråk och krångel i vänskapsrelationer kommer ur missförstånd.
 
Om en vän säger något som låter konstigt och som jag uppfattar som att det skulle kunna såra mig, så brukar jag fråga "hur menar du nu?". Precis som flera andra beskrivit i tråden. Oftast så visar det sig att den inte menade på det sättet jag uppfattade det. Man får träna lite på att ta ett djupt andetag och inte låta hjärnan löpa iväg innan den andra har fått förklara vad den menade. Jag tror det är en övningssak, speciellt om man varit mobbad eller på annat sätt blivit illa behandlad av människor man litat på. Man måste liksom träna hjärnan på att inte direkt hamna i en negativ tolkning.
Ja jag fattar hur du menar! Och att det kan vara en tränings sak liksom att inte tolka neggativt.
Men i denhär saken så är det mera att först så verkade det som själv klart att den menade som den sa så jag fråga satte inte det eller tänkte inte ens att den kunde mena nåtannat. Utan det kom mera i efter hand att jag tänkte att den kanske inte menade så som det kom ut liksom. Men jag vet ju inte om det är att jag snäll tolkar förmycket istället då.
 
Men om man säger såhär utan att säga förmycket!
Men det är en person som iallafall är en viktig person förmig. Och vi pratade om nånting och jag sa ungefär "Ja men då kommer kanske inte jag vara här" och den svarade ungefär "Ja vad skönt!"
Som jag DÅ tog som själv klart att den menade liksom: Vad skönt att inte du är här då! Så att det är skönt för den att slippa mig osv.
Som jag blev ledsen för efter som att jag har ju trott att den tycker om mig liksom. Så då blev jag bara ledsen och sa inget mera om det.
Men sen desto mera jag tänker på det så VET jag inte om den menade så eller om den menade nåtannat. Den KAN ju tycka att det är skönt att slippa mig såklart! Men jag har aldrig tolkat den så innan så därför jag tycker att det är svårt.
 
Men om man säger såhär utan att säga förmycket!
Men det är en person som iallafall är en viktig person förmig. Och vi pratade om nånting och jag sa ungefär "Ja men då kommer kanske inte jag vara här" och den svarade ungefär "Ja vad skönt!"
Som jag DÅ tog som själv klart att den menade liksom: Vad skönt att inte du är här då! Så att det är skönt för den att slippa mig osv.
Som jag blev ledsen för efter som att jag har ju trott att den tycker om mig liksom. Så då blev jag bara ledsen och sa inget mera om det.
Men sen desto mera jag tänker på det så VET jag inte om den menade så eller om den menade nåtannat. Den KAN ju tycka att det är skönt att slippa mig såklart! Men jag har aldrig tolkat den så innan så därför jag tycker att det är svårt.
Jag hade frågat hur personen menar med sitt svar? "Hur menar du nu? Nu hängde jag inte med?" För att slippa ev missuppfattning/missförstånd. Menar denne vad skönt att slippa mig? Eller menar denne ja vad skönt för mig? ☺️
 
Men om man säger såhär utan att säga förmycket!
Men det är en person som iallafall är en viktig person förmig. Och vi pratade om nånting och jag sa ungefär "Ja men då kommer kanske inte jag vara här" och den svarade ungefär "Ja vad skönt!"
Som jag DÅ tog som själv klart att den menade liksom: Vad skönt att inte du är här då! Så att det är skönt för den att slippa mig osv.
Som jag blev ledsen för efter som att jag har ju trott att den tycker om mig liksom. Så då blev jag bara ledsen och sa inget mera om det.
Men sen desto mera jag tänker på det så VET jag inte om den menade så eller om den menade nåtannat. Den KAN ju tycka att det är skönt att slippa mig såklart! Men jag har aldrig tolkat den så innan så därför jag tycker att det är svårt.
Om det var en vän som sa så till mig hade jag tolkat det som att vad skönt för dig att slippa vara där @L(i)FE . Alltså inte för vännen att slippa dig utan för att du slapp vara på det stället där ni är/var.
 
Men om man säger såhär utan att säga förmycket!
Men det är en person som iallafall är en viktig person förmig. Och vi pratade om nånting och jag sa ungefär "Ja men då kommer kanske inte jag vara här" och den svarade ungefär "Ja vad skönt!"
Som jag DÅ tog som själv klart att den menade liksom: Vad skönt att inte du är här då! Så att det är skönt för den att slippa mig osv.
Som jag blev ledsen för efter som att jag har ju trott att den tycker om mig liksom. Så då blev jag bara ledsen och sa inget mera om det.
Men sen desto mera jag tänker på det så VET jag inte om den menade så eller om den menade nåtannat. Den KAN ju tycka att det är skönt att slippa mig såklart! Men jag har aldrig tolkat den så innan så därför jag tycker att det är svårt.
Utifrån vad du skriver tror jag inte att personen vill slippa dig.
Men fråga om du vill vara säker: - Hur menade du?
 
Hur långt är ett tag som du brukar låta det gå? Alltså är det nån timme eller några dagar eller så? Hur skulle du vara mot den personen undertiden om den tillexempel hade sagt nånting som du upp fattade som att den inte ville vara vän med dig tillexempel?
Längre än ett par timmar behöver jag för att landa in de känslor som är mer permanenta, så kanske ett par dagar. Det beror ju också på hur mycket kontakt man har. Har man kontakt varje dag och pratar mycket tror jag att jag hade varit som vanligt och om det var som vanligt under ett par dagar och personen inte visat mer att den inte ville vara min vän hade jag nog landat i att jag missuppfattat. Fortsätter det att kännas awkward hade jag frågat och litat till det svar jag får.
 
Oavsett om det är privat eller på jobbet uttrycker jag mig alltid utifrån hur jag upplevde det hela. "För mig kändes det såhär"...

Det är ju inte säkert att saker sägs för att såra och jag upplever att det är lättare att kommunicera utifrån hur jag känner istället för att förutsätta att någon har sagt något för att vara elak.
 
Om det är en person på jobbet som jag normalt sett inte har problem med och hen skulle säga något klumpigt eller som jag skulle bli ledsen för försöker jag inte bry mig. Utan försöka utgå från att personen antingen bara just uttryckte sig dumt eller inte alls menade det så som det lät eller som jag uppfattade det. Har en kollega som jag jobbat en del med tidigare som låter ganska burdus i sitt sätt att prata och kan låta väldigt hård i skriven text. Med henne försöker jag tänka att det är så hon uttrycker sig, utan att egentligen mena så mycket.

Däremot har jag haft en annan kollega som jag inte längre jobbar med, men som tyvärr finns kvar på den större arbetsplatsen. Där har det varit fråga om ren mobbing, det mesta i privata angelägenheter men via jobbets kanaler. Eftersom vi inte jobbar ihop tog jag det till slut med min dåvarande chef. Dels för att personen visade samma beteende mot en annan kollega, men då i arbetssituationen, och dels för att chefen inte skulle tvinga mig att arbeta med denna person i onödan. (Han trodde först att vi var vänner och att den råa tonen var en del av en jargong som jag var bekväm med...)
 
Tyvärr uppvuxen med en förälder som blivit arg om jag blivit ledsen för något hen gjort.
Flippade till att handla om hen och till slut försvann allt av vad jag kände.

Så jag tar min ledsamhet och drar mig undan oftast.
Försöker lära mig att på ett så fint sätt som möjligt säga till vederbörande men det är väl tyvärr så att de i min närhet inte kan ta det..

Är det bekanta tänker jag att det ”inte handlar om mig” ”inte var med flit” mm

Jag säger ingenting med andra ord
 
Okej! Till andra som känner er båda eller till tillexempel nån kompis eller så bara även om bara du känner den?
Ja, både och. På mitt förra jobb t.ex. kom cheferna med en del dumma kommentarer och jag ventilerade mig till kollegor/f.d. kollegor (och vänner) liksom familjemedlemmar som aldrig träffat mina chefer, osv. Jag brukar mest behöva prata av mig och eventuellt få stöttning om jag tänker rätt (har ”rätt” att vara ledsen), alt. förslag på hur det är bäst att gå vidare.
Men om man säger såhär utan att säga förmycket!
Men det är en person som iallafall är en viktig person förmig. Och vi pratade om nånting och jag sa ungefär "Ja men då kommer kanske inte jag vara här" och den svarade ungefär "Ja vad skönt!"
Som jag DÅ tog som själv klart att den menade liksom: Vad skönt att inte du är här då! Så att det är skönt för den att slippa mig osv.
Som jag blev ledsen för efter som att jag har ju trott att den tycker om mig liksom. Så då blev jag bara ledsen och sa inget mera om det.
Men sen desto mera jag tänker på det så VET jag inte om den menade så eller om den menade nåtannat. Den KAN ju tycka att det är skönt att slippa mig såklart! Men jag har aldrig tolkat den så innan så därför jag tycker att det är svårt.
I princip så sa min pappa till mig nyligen. Vi pratade om att jag skulle åka bort och han svarade ”skönt att du åker”. Och det kan tolkas olika, beroende på vem som säger det/tonläge, osv. I min pappas fall är han glad för min skull, att jag ska flytta långt bort och testa något nytt i livet.

Jag tänker att din vän menade på ungefär samma sätt, att det är skönt att du inte är där, för din egen skull.

Det är väl det som kan skilja åt. Om kommentaren är menad för din skull eller för dens som säger det skull.
 
Om det var en vän som sa så till mig hade jag tolkat det som att vad skönt för dig att slippa vara där @L(i)FE . Alltså inte för vännen att slippa dig utan för att du slapp vara på det stället där ni är/var.
Om det var nånannan då som inte var en vän utan en annan person?
 
Ja, både och. På mitt förra jobb t.ex. kom cheferna med en del dumma kommentarer och jag ventilerade mig till kollegor/f.d. kollegor (och vänner) liksom familjemedlemmar som aldrig träffat mina chefer, osv. Jag brukar mest behöva prata av mig och eventuellt få stöttning om jag tänker rätt (har ”rätt” att vara ledsen), alt. förslag på hur det är bäst att gå vidare.

I princip så sa min pappa till mig nyligen. Vi pratade om att jag skulle åka bort och han svarade ”skönt att du åker”. Och det kan tolkas olika, beroende på vem som säger det/tonläge, osv. I min pappas fall är han glad för min skull, att jag ska flytta långt bort och testa något nytt i livet.

Jag tänker att din vän menade på ungefär samma sätt, att det är skönt att du inte är där, för din egen skull.

Det är väl det som kan skilja åt. Om kommentaren är menad för din skull eller för dens som säger det skull.
Okej jag fattar.
Och jag fattar att du kan av göra med din pappa hur han menade det! Men jag vet inte hur jag ska veta det om personen som sa det till mig? För den sa ju inte så att det var skönt förmig utan bara att det var skönt.
 
Okej jag fattar.
Och jag fattar att du kan av göra med din pappa hur han menade det! Men jag vet inte hur jag ska veta det om personen som sa det till mig? För den sa ju inte så att det var skönt förmig utan bara att det var skönt.
Att bara säga "vad skönt" på ett sådant påstående är väldigt vanligt och betyder då att personen sätter sig in i din situation och svarar utifrån det. Det betyder då "vad skönt för dig" :)
 
Okej jag fattar.
Och jag fattar att du kan av göra med din pappa hur han menade det! Men jag vet inte hur jag ska veta det om personen som sa det till mig? För den sa ju inte så att det var skönt förmig utan bara att det var skönt.
Om du är osäker, ta upp det med personen och fråga vad hen menade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 170
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 161
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
28
· Visningar
1 830
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp