Om man inte vill trycka in ett bett i munnen?!

C

CBJack

Hur gör man då om man vill tävla sin 6-åring på Bosal, stenkört eller? Nu har jag inte regelboken hemma men det är flera som säger att man måste tävla sin 6-åring och uppåt på stång :crazy: Jag vill ju tävla men jag vill inte bli tvingad att stoppa in ett bett i munnen på min häst :mad:

Ni som har regelboken, stämmer det?

Sv: Om man inte vill trycka in ett bett i munnen?!

Beror på vilken nivå du vill t'vla på. D och C får du tävla på bosal oavsett hästens ålder. B och A måste ridas på stång när du har en seniorhäst.

Du får kolla i varje enskild regelbok, det har ju med vilka klasser du vill tävla som sagt. AQHA och APHA (o NSBA) kräver stång över 6 år men jag har ingen koll på kosseföreningarna, finns ju så många olika klasser numera. Men jag antar att det är dom du är intresserad av så du får säkert svar från boskaps/reining folket här :laugh:

Ambitionen är ju att tävla högre opp än D och C

Wranglan: Ja det är boskapsgrenar jag kommer tävla i. Det förvånar mig en del varför man MÅSTE ha bett om man nu inte vill

Det finns väldigt lite discipliner där man inte kräver bett! Unghästar får gå med bosal men annars så ser jag faktiskt inte varför man ska tävla bettlöst. Sadel är ju även det något som dom flesta discipliner kräver.

Det finns väldigt lite discipliner där man inte kräver bett! Unghästar får gå med bosal men annars så ser jag faktiskt inte varför man ska tävla bettlöst. Sadel är ju även det något som dom flesta discipliner kräver.

Kanske för att man har tränat/utbildat sin häst på bosal (hackamore) och inte på bett :idea: och ännu inte fört över kommunikationen till stången. Det är väldigt få 6-åringar som egentligen är redo för den. Sadeln har ju för övrigt inte lika mycket med "kommunikationssystemet" att göra....:angel:

... ännu inte fört över kommunikationen till stången. Det är väldigt få 6-åringar som egentligen är redo för den.

Då kan man ju dra det hårt och säga att de sexåringarna inte heller är redo för tävling på så hög nivå? :)

Och jag anser att man inte ska trycka in skrot i munnen om det inte behövs oavsett hästens ålder, mogen eller ej för höga nivåer. Jag vill helst inte rida på bett och anser att det vore upp till ryttaren att bestämma. Jag anser inte att sadel har med saken att göra så den liknelsen avstår jag från att kommentera

Jo, men nu är det ju så att anledningen till att man "ska" rida på stång på en vuxen häst är för att visa att hästen är så pass utbildad att den går att rida på stång. Sen kan det ju tyckas att det är onödigt, men regler är regler... Det är så inom alla tävlingsdicipliner. Det är väl bara inom hoppning som bettlöst är tillåtet?

Om man inte gillar reglerna får man avstå att tävla. Tyvärr :)

Jo, men nu är det ju så att anledningen till att man "ska" rida på stång på en vuxen häst är för att visa att hästen är så pass utbildad att den går att rida på stång.

Men det är det tyvärr inte alla som förstår, utan när hästen blir 6 år, då är den vuxen och "måste" gå på stång:crazy:

Sen måste jag tillägga att en 6 åring är ju riden i max 4 år, och är det dessutom en hobbyhäst så har den inte blivit riden/tränad särskilt många timmar, sammanlagt, under denna period. I det perspektivet är 4 år vädligt kort tid att "färdigställa" en häst på.....

Det är HELT sant!
Men då kanske man får ta det, inse att man inte hunnit få färdigt sin häst och hålla sig på C-nivå, alternativt klasser med andra bettregler.

Sen förstår jag också att det finns folk (som CBjack) som inte VILL rida sin häst på bett, men då ser jag ingen lösning, om man nu vill tävla också....

mmm det är ju det som känns så trist för jag vill verkligen tävla och då har man tydligen inget val.

Sedan kan jag tycka att många många ryttare absolut inte är mogna att rida sin häst på stång heller. Ser alltför ofta inom boskapsklasser (då det är dessa jag tittar på) att ryttaren drar i stången och hästen gapar febrilt för att komma undan och det ser så jäkla illa ut, och jag är mycket fundersam på varför det tillåts att rida så illa på stång.

Visa sin 6-åring på stång i all ära men jag tycker de ska gå lika mycket på dessa ryttare som inte är mogna för den typen utav bett öht.

Och nu svamlar jag som vanligt iväg på annat :o

Alltså.....vill man tävla boskaps grenar kan man endast göra detta på WRAS B A nivå...övrigt i cowhorse föreningen, AQHA, APHA el APHC,
gäller bett enlg ålder 3-5 åringar på snaffel el hacamore.
Cutting alltid på stång oavsett ålder.
Anledningen till detta är att man enlig gamal sed o tradition utbildar iaf cowhorse hästar i ordningen: 3 åring på snaffel ( tränbet) 4-5 åring på hacamoren, 5-6 åring på two rein ( liten hacamore o stång) sedan 6-20 åringar på stång.

Two reinen kan man tävla dom på under ett år oavsett ålder så länge dom ej gått på stång på tvl bana. Detta är till för att förbereda hästen inför stången.

Långt från alla hästar kan gå i Hacamore därför är detta en av dom svåraste klasserna ( mest risk i cowhorse).

Mer info finns på SRCHA.se
Mvh Madde

Alltså.....vill man tävla boskaps grenar kan man endast göra detta på WRAS B A nivå...övrigt i cowhorse föreningen, AQHA, APHA el APHC,
gäller bett enlg ålder 3-5 åringar på snaffel el hacamore.
Cutting alltid på stång oavsett ålder.
Anledningen till detta är att man enlig gamal sed o tradition utbildar iaf cowhorse hästar i ordningen: 3 åring på snaffel ( tränbet) 4-5 åring på hacamoren, 5-6 åring på two rein ( liten hacamore o stång) sedan 6-20 åringar på stång.

Two reinen kan man tävla dom på under ett år oavsett ålder så länge dom ej gått på stång på tvl bana. Detta är till för att förbereda hästen inför stången.

Långt från alla hästar kan gå i Hacamore därför är detta en av dom svåraste klasserna ( mest risk i cowhorse).

Mer info finns på SRCHA.se
Mvh Madde

I Time Events (Team Sorting, Team Penning) finns det inga ålderskrav på stångbett alls......

Regler är regler, egentligen borde det inte finnas några regler för "när" hästen anses vara "färdig", anser jag. Den är redo när den är redo...och då får man helt enkelt avstå från att tävla, tyvärr...

Även SRCHA:s regler/system är ju moderniserade, från början, enligt den ursprungliga traditionen, använde man inte "snaffle" alls....utan gick direkt på "two rein". Vad jag vet fanns det inga direkta ålderskrav heller...utan dit kom man när hästen var redo....det fick liksom ta den tid det tog...för den skicklige och erfarne kanske det inträdde någonstans i 6-årsåldern, men det är ju en helt annan femma. Plus att man måste lägga in det faktum att dom red/tränade sina hästar dagarna i ända, samt hade en enorm kunskapsbank sen många generationer tillbaks att hämta kunskap från....går liksom inte att jämföra med de moderna hobbyhästens förutsättningar...:angel:

Hur som helst är ju SRCHA:s regler mer anpassade efter verkligeheten än Wras och övriga föreningars regler, det håller jag med om...:idea:

Intresant att du tog upp detta i alla fall

Hej,

Bökeberg arrangerade "any bit, any age" Herd Work på Spin n Win och RHA hade med en cowhorseklass på Axevalla med samma förutsättningar. Tyvärr blev ju Axevalla inte av. Med "any bit, any age" får du rida din häst på vilket godkännt betsel som helst, oavsett hästens ålder, en sjukt bra lösning när man inte följer systemet med att starta hästen som 2 åring och hålla den i full träning år efter år.

Så påverka dina föreningar och påtala det förträffliga med "any bit, any age" och framförallt anmäl dig när det erbjuds så att de också vinner på det.

/Håkan

Åh! Perfekt ju! Det ska jag tjata om (så fort jag engagerat mig ordentligt i en förening..), vore ju helt perfekt för många av oss som inte vill/kan rida med bett!
Systemet funkar inte riktigt för oss som fick en nykastrerad, oinriden 7 år gammal ponnykorsning med en mycket knepig mun (liten mun, mycket läppar. Inget ligger bra!) :grin:

Jag är av samma åsikt som du. Enligt den ena grenen av den gamla Vaquerotraditionen startas unghästarna i 3/4 eller 5/8 bosal och mecate. Dom tränas först från marken och sedan uppsuttet tills hästen utan mostånd går undan för tryck och svarar på små signaler. Detta uppnår man genom att byta till tunnare bosaler och mecates allteftersom hästen utvecklas och blir mer och mer känslig.

När hästen sedan är 5-6 år (när hästen fått sin permanenta tanduppsättning) introduseras signalbettet som kan vara av olika typer tex spade. Under den tiden, upp till 1 år, rider man med både bett och en tunn bosal eller bosalita som ofta är 3/8". I början använder man inte bettet utan det ligger bara i hästens mun för att den ska vänja sig vid det. Sedan börjar man succesivt använda både bettet och bosalen parallellt så att hästen både får den välkända signalen genom bosalen samtidigt som den lär sig signalen från bettet.

Enligt Vaquerotraditionen är en häst inte färdig för att ridas enbart på bett förrän den är 8-9 år gammal. På det viset sparar man hästens känsliga mun under dom första 3/4-delarna av hästens utbildning. Enligt mitt sätt och se det är detta den bästa utbildningsmetoden och värd varenda minut av utbildningtiden för att i slutändan få en häst jag kan rida med så små signaler att det nästan inte går att se med blotta ögat. Vilken otrolig känsla!

"There are no shortcuts to any place worth going..." mycket tänkvärt. Citatet hittat på www.thecalifornios.com.

Jag är av samma åsikt som du. Enligt den ena grenen av den gamla Vaquerotraditionen startas unghästarna i 3/4 eller 5/8 bosal och mecate. Dom tränas först från marken och sedan uppsuttet tills hästen utan mostånd går undan för tryck och svarar på små signaler. Detta uppnår man genom att byta till tunnare bosaler och mecates allteftersom hästen utvecklas och blir mer och mer känslig.

När hästen sedan är 5-6 år (när hästen fått sin permanenta tanduppsättning) introduseras signalbettet som kan vara av olika typer tex spade. Under den tiden, upp till 1 år, rider man med både bett och en tunn bosal eller bosalita som ofta är 3/8". I början använder man inte bettet utan det ligger bara i hästens mun för att den ska vänja sig vid det. Sedan börjar man succesivt använda både bettet och bosalen parallellt så att hästen både får den välkända signalen genom bosalen samtidigt som den lär sig signalen från bettet.

Enligt Vaquerotraditionen är en häst inte färdig för att ridas enbart på bett förrän den är 8-9 år gammal. På det viset sparar man hästens känsliga mun under dom första 3/4-delarna av hästens utbildning. Enligt mitt sätt och se det är detta den bästa utbildningsmetoden och värd varenda minut av utbildningtiden för att i slutändan få en häst jag kan rida med så små signaler att det nästan inte går att se med blotta ögat. Vilken otrolig känsla!

"There are no shortcuts to any place worth going..." mycket tänkvärt. Citatet hittat på www.thecalifornios.com.

Mycket bra och utförligt skrivet....tack:)

Hej,

Vad man måste komma ihåg är att den typ av vaquero ridning som du beskriver har absolut ingenting med tävlingsridning enligt AQHA, NRCHA eller för den sakens skull WRAS som vi använder idag när vi tävlar.
Det är den ursprungliga formen av vaqueroridning som idag brukas av ett fåtal entusiaster på rancher. Visst tävlar de, men inte i närheten av de regelböcker som vi använder oss av. NRCHA:s regelbok har sitt ursprung i detta men har blivit moderniserad med åren och "systemsatt", på gott och ont...... Idag har den väldigt lite gemensamt med det du beskriver.
I ett land som Sverige tror jag att "any bit, any ages" klasser skulle innebära ett jädra lyft för sporten. Vi har oftast inte samma förutsättningar som "over there"! Eller att WRAS skrotade sina ålderskrav och istället hade som regel att tränsbett/bosal var okay oavsett hästens ålder tills dess att du startade den första gången i stång på tävling. Efter att du gjort det skulle den vara en stånghäst för all framtid utan möjlighet att backa tillbaka.

/Håkan

Ja det ska jag verkligen göra! Tack för tipset och jag har ju 3 år på mig att tjata sönder dem med goda argument innan killen är 6 år ;) Pratade om detta idag med min bästa vän tillika mentor som sa åt mig att inte oroa mig så mycket då jag har ambitionen att rida med bosal och att kan jag rida honom på bosal så kommer jag aldrig behöva ta i stången ens och i värsta fall får det ju bli stång när han är 6 för jag vill ju tävla när jag nu köpt mig en sjutusan till boskapshäst :D

Kan man inte få till en regeländring eller välja bara såna klasser om de ev fortsätter med dem så får man ta det onda med det goda och inte ta hästen i munnen helt enkelt även om det bär mig emot att använda bett öht

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 248
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar