Om jag skulle sikta på apellen...

Lejonelle

Trådstartare
Låt oss säga att målet är att kunna starta apellklass spår framåt april maj. Nuläget är att hunden har gått Ly 1:an och har gått lätta personspår som aktivering men inget seriöst spårande.

Hur skulle ni lägga upp den planen?

Att få hunden att spåra 300 m färskt spår är nog inga problem, utan jag hade satsat på att få bra markeringar på pinnarna. Samt att den ska kunna spåra någotsånär fokuserat även i lång lina eftersom du måste ha minst 10 m mellan dig och hunden i appellen.

Budföringen ger inte så jättemånga poäng i appellen, men om du inte tror du får fullt i spåret så är den bra att ha.

Vidare så har du framförgåendet att lära hunden samt att den ska kunna ligga plats när du är på 30 m håll och lite längre tid än i lydnadsettan. Annars är det typ samma.

Att få hunden att spåra 300 m färskt spår är nog inga problem, utan jag hade satsat på att få bra markeringar på pinnarna. Samt att den ska kunna spåra någotsånär fokuserat även i lång lina eftersom du måste ha minst 10 m mellan dig och hunden i appellen.

Budföringen ger inte så jättemånga poäng i appellen, men om du inte tror du får fullt i spåret så är den bra att ha.

Vidare så har du framförgåendet att lära hunden samt att den ska kunna ligga plats när du är på 30 m håll och lite längre tid än i lydnadsettan. Annars är det typ samma.

Håller med :up:

Att tänka på mer är att apportering och hopp över hinder är som i lkl 2, alltså full apportering och hopp-sitt-hopp. Hinderhöjderna är ju också högre än i lydnaden eftersom det är rasbunden höjd och inte individ/mankhöjdsbunden höjd.

Och sen kan man kolla på koefferna för att veta var man bör lägga krutet. Ex är apportering och linförighet koeff 4, så de tjänar man ju mycket på att ha bra, medan framförgående är koeff 2 så där gör inte så mycket om det blir lite fel ;). Och platsen är hela koeff 5, så där har man ju mycket att hämta :).

Lycka till, själv ska jag ut i appellen om 14 dagar, det ska bli superkul :D!

Tack @Miao och @Milosari för bra svar!
Jag är mest orolig för spåret, har aldrig varit särskilt flitig eller duktig på det. Lydnaden vet jag mer hur jag ska tänka, vad som är skillnaden mellan träning och ett tävlingsmässigt utförande, men spåret känner jag mig osäker på. Jag har mest kört med godis och "kul att du hittar nåt över huvud taget". Hur ska man gå från det läget till ett tävlingsmässigt utförande? Vilka trappsteg brukar man fastna på?

Menar du att du har godis i själva spåret eller att du ger godis vid pinnarna? Är det det sistnämnda så är det bara att köra på . Du får belöna med godis på tävling också.

Jag tror det är vanligt att man fastnar på direktpåsläpp så det blir värsta grejen med upptag i högre men vad man skulle fastna på i appellen vet jag inte riktigt. Det är viktigt att du tränar på osnitslade spår så det är hunden som jobbar självständigt och inte du som styr. Tycker domaren att det ser ut som du styr hunden på tävling så rasar betyget fort.

Menar du att du har godis i själva spåret eller att du ger godis vid pinnarna?

Jag har inte haft några pinnar utan lagt korta spår med en godisburk i slutet. På din fråga förstår jag att första steget är att ha spårpinnar och belöna när hunden hittar dem.

Jag har dålig koll på hur spåret ser ut på tävling, hur många apporter, hur många vinklar och hur upptaget ska gå till. Hur allt är markerat. Det är någon annan som går ut spåret va?

Hur går bedömningen till?

Menar du att du har godis i själva spåret eller att du ger godis vid pinnarna? Är det det sistnämnda så är det bara att köra på . Du får belöna med godis på tävling också.
Jag har inte haft några pinnar utan lagt korta spår med en godisburk i slutet. På din fråga förstår jag att första steget är att ha spårpinnar och belöna när hunden hittar dem.

Jag har dålig koll på hur spåret ser ut på tävling, hur många apporter, hur många vinklar och hur upptaget ska gå till. Hur allt är markerat. Det är någon annan som går ut spåret va?

Ja att lära hunden att den ska markera föremål i spåret låter som en bra början :).

Spåret är 300 m med 2 vinklar, 2 små pinnar och 1 lång slutpinne. Spåret kan antingen vara U-format eller S-format.

Tack @Miao och @Milosari för bra svar!
Jag är mest orolig för spåret, har aldrig varit särskilt flitig eller duktig på det. Lydnaden vet jag mer hur jag ska tänka, vad som är skillnaden mellan träning och ett tävlingsmässigt utförande, men spåret känner jag mig osäker på. Jag har mest kört med godis och "kul att du hittar nåt över huvud taget". Hur ska man gå från det läget till ett tävlingsmässigt utförande? Vilka trappsteg brukar man fastna på?

Om du lär in en markering av apporten hemma så brukar det inte vara några problem för hunden att markera även ute i spåret när det plötsligt dyker upp en apport.

Jag klickade in apportpinnarna och slutrapporten hemma, hon bjöd på beteendet att plocka upp apporten med munnen allra först så det var det som fick bli hennes markering. Det spelar absolut ingen roll hur hunden markerar apporten. För vissa hundar kanske det är lättare med en liggmarkering, för andra en sittmarkering eller att hunden "fryser fast" där apporten ligger.

I alla fall så la jag dagen efter jag klickat in apporterna ett spår med apporter i och hon fattade direkt vad det var: stannade, tokviftade på svansen och plockade upp de med munnen. Då fick hon jättemycket beröm och godis och sen gick vi vidare. Inga problem där!
Då hade jag enbart satt snitsel vid start och vid apporterna då jag inte ville behöva gå runt och leta massor om hon mot förmodan inte hade hittat dom. Överlag så snitslar jag aldrig mina spår i viltspåret heller (mer än start och slut). Jag litar på hunden!

Hej!

Visst är det du som tränar Bauceron i Linköpingsområdet?

Jag och några andra spårar ganska mycket i Linköping så om du vill kan du hänga på någon gång så kan jag/vi visa, både hur ett apellspår går till och hur man kan träna markering av föremål.

Det som är "bra" med att tävla i spår är att man faktiskt får belöna i spåret eftersom det inte är på gemensam mark.

/Renate

Hej!

Jag och några andra spårar ganska mycket i Linköping så om du vill kan du hänga på någon gång så kan jag/vi visa, både hur ett apellspår går till och hur man kan träna markering av föremål.

Det som är "bra" med att tävla i spår är att man faktiskt får belöna i spåret eftersom det inte är på gemensam mark.

/Renate

Åh! Tack!!

Hej!

/Renate

Åh, jag skulle också vilja hänga på! Jag har en långhårshane, collie, som jag siktar på att starta i appellen framåt våren. Skulle verkligen uppskatta träningssällskap!

Åh, jag skulle också vilja hänga på! Jag har en långhårshane, collie, som jag siktar på att starta i appellen framåt våren. Skulle verkligen uppskatta träningssällskap!

Du och jag kanske kan träna ihop sen när vi kommit igång, det vore jättekul med en träningskompis som siktar på samma mål.

Kan någon kommentera litegrann kring bedömning av spår på tävling? Bedöms bara själva hittandet av pinnarna eller bedöms även hundens arbete, ifall den slår eller cirklar eller går för fort eller tveksamt?

Vad jag förstår får man belöna vid pinnarna, hur då?

Min hund markerar genom att ta upp pinnen och vända tillbaka till mig för sin belöning, är det dumt?

Är det någon tidsaspekt att ta hänsyn till, maxtid?

Kan någon kommentera litegrann kring bedömning av spår på tävling? Bedöms bara själva hittandet av pinnarna eller bedöms även hundens arbete, ifall den slår eller cirklar eller går för fort eller tveksamt?

Vad jag förstår får man belöna vid pinnarna, hur då?

Min hund markerar genom att ta upp pinnen och vända tillbaka till mig för sin belöning, är det dumt?

Är det någon tidsaspekt att ta hänsyn till, maxtid?

Hundens spårarbete bedöms men jag vet inte hur. För fort kan det inte gå iaf. Vet att en del fått avdrag för att hunden "virrat" runt.

Den markeringen räcker bra. Mina stannar bara upp och det var tillräckligt.

Du får iaf belöna med godis. Med leksak vet jag inte.

Ingen maxtid men gissar att de vill att det går framåt iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 262
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar