Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att få hunden att spåra 300 m färskt spår är nog inga problem, utan jag hade satsat på att få bra markeringar på pinnarna. Samt att den ska kunna spåra någotsånär fokuserat även i lång lina eftersom du måste ha minst 10 m mellan dig och hunden i appellen.
Budföringen ger inte så jättemånga poäng i appellen, men om du inte tror du får fullt i spåret så är den bra att ha.
Vidare så har du framförgåendet att lära hunden samt att den ska kunna ligga plats när du är på 30 m håll och lite längre tid än i lydnadsettan. Annars är det typ samma.
Menar du att du har godis i själva spåret eller att du ger godis vid pinnarna?
Menar du att du har godis i själva spåret eller att du ger godis vid pinnarna? Är det det sistnämnda så är det bara att köra på . Du får belöna med godis på tävling också.
Jag har inte haft några pinnar utan lagt korta spår med en godisburk i slutet. På din fråga förstår jag att första steget är att ha spårpinnar och belöna när hunden hittar dem.
Jag har dålig koll på hur spåret ser ut på tävling, hur många apporter, hur många vinklar och hur upptaget ska gå till. Hur allt är markerat. Det är någon annan som går ut spåret va?
Hur går bedömningen till?
Tack @Miao och @Milosari för bra svar!
Jag är mest orolig för spåret, har aldrig varit särskilt flitig eller duktig på det. Lydnaden vet jag mer hur jag ska tänka, vad som är skillnaden mellan träning och ett tävlingsmässigt utförande, men spåret känner jag mig osäker på. Jag har mest kört med godis och "kul att du hittar nåt över huvud taget". Hur ska man gå från det läget till ett tävlingsmässigt utförande? Vilka trappsteg brukar man fastna på?
Ja att lära hunden att den ska markera föremål i spåret låter som en bra början .
Spåret är 300 m med 2 vinklar, 2 små pinnar och 1 lång slutpinne. Spåret kan antingen vara U-format eller S-format.
S-format?
Jag har inte haft några pinnar utan lagt korta spår med en godisburk i slutet. På din fråga förstår jag att första steget är att ha spårpinnar och belöna när hunden hittar dem.
Jag har dålig koll på hur spåret ser ut på tävling, hur många apporter, hur många vinklar och hur upptaget ska gå till. Hur allt är markerat. Det är någon annan som går ut spåret va?
Hur går bedömningen till?
Vinklarna går åt olika håll. Först höger och sedan vänster, eller tvärtom.
Hej!
Visst är det du som tränar Bauceron i Linköpingsområdet?
Jag och några andra spårar ganska mycket i Linköping så om du vill kan du hänga på någon gång så kan jag/vi visa, både hur ett apellspår går till och hur man kan träna markering av föremål.
Det som är "bra" med att tävla i spår är att man faktiskt får belöna i spåret eftersom det inte är på gemensam mark.
/Renate
Hej!
Visst är det du som tränar Bauceron i Linköpingsområdet?
Jag och några andra spårar ganska mycket i Linköping så om du vill kan du hänga på någon gång så kan jag/vi visa, både hur ett apellspår går till och hur man kan träna markering av föremål.
Det som är "bra" med att tävla i spår är att man faktiskt får belöna i spåret eftersom det inte är på gemensam mark.
/Renate
Det är bara hojta till, alltid kul med nytt folk Gäller såklart @Lejonelle med.Åh, jag skulle också vilja hänga på! Jag har en långhårshane, collie, som jag siktar på att starta i appellen framåt våren. Skulle verkligen uppskatta träningssällskap!
Åh, jag skulle också vilja hänga på! Jag har en långhårshane, collie, som jag siktar på att starta i appellen framåt våren. Skulle verkligen uppskatta träningssällskap!
Du och jag kanske kan träna ihop sen när vi kommit igång, det vore jättekul med en träningskompis som siktar på samma mål.
Kan någon kommentera litegrann kring bedömning av spår på tävling? Bedöms bara själva hittandet av pinnarna eller bedöms även hundens arbete, ifall den slår eller cirklar eller går för fort eller tveksamt?
Vad jag förstår får man belöna vid pinnarna, hur då?
Min hund markerar genom att ta upp pinnen och vända tillbaka till mig för sin belöning, är det dumt?
Är det någon tidsaspekt att ta hänsyn till, maxtid?