Om jag skulle sikta på apellen...

Låt oss säga att målet är att kunna starta apellklass spår framåt april maj. Nuläget är att hunden har gått Ly 1:an och har gått lätta personspår som aktivering men inget seriöst spårande.

Hur skulle ni lägga upp den planen?

Du kan säkert få bättre tips från någon som är mer erfaren men jag kan berätta hur jag gör. :)

Jag tränar för appellen och är noga med att faktiskt inte träna för "appell-likt". Pinnarna har jag tränat in separat och ibland ligger det en pinne eller två(eller fem!) i spåret men det kan lika gärna ligga en godishög eller en leksak. Spåren är för tillfället enbart motivationsspår för att få ett ordentligt sug i spåret. Vinklar kommer jag också träna separat.

Med min förra tävlingskompis, som nu är pensionär, gjorde jag misstaget att inte ta bort pinnarna och bara jobba på spåret. Det blir lätt så att att man inte vill släppa det som går bra och träna på det som är mindre bra... :o Följden blev att han egentligen inte spårade men tog pinnarna på luftvittring. Det funkar ju i appellen men inte om man vill tävla vidare. Jag fick faktiskt 9 i betyg av båda domarna där han inte spårade alls efter sista vinkeln och var kanske 10 meter från slutapporten när han fick vittring, vek av och plockade den. Det var helt och hållet mitt fel att jag inte fått honom att tycka själva spårandet var roligt och att han visste att det säkert gick att hitta roliga pinnar ändå.

Vad gäller specialen så tycker jag att budföring är en bra övning att köra ändå, oavsett om man ska träna. Åtminstone för min nuvarande träningshund som brister lite socialt är det nyttigt.

Grunden för lydnaden har du ju tack vare lydnadsettan. Hoppet och apporten skiljer sig men inte särskilt mycket. Det som kan ställa till problem är framförgåendet som jag tycker är ett svårt moment i jämförelse med övriga. När jag blev uppflyttad med gammelhunden var vi det enda ekipage som fick betyg på framförgåendet och vi fick inte mer än 5 eller så. Om resten sitter men jag är osäker på framförgåendet kommer jag hellre avstå från det helt än att gå ut och bara förvirra hunden.

Tack för alla svar och tips
Nu har jag fått en lägesavstämning och sett att vi har ganska långt kvar till att klara ett 300 m spår som någon annan gått ut, så jag vet vad jag behöver jobba på.

Nuläget med tiken är att hon markerar pinnarna och spårar fort och bra korta spår som luktar mycket av mig. Kan vara så att hon tar pinnarna på vindvittring mer än på spåret för hon är en jäkel på uppletande.

Nuläget med hanen är att han spårar fint men har inte riktigt fattat att det är något speciellt med pinnarna.

Nu tänker jag förbättra det utgångsläget i 10 steg och här är min plan för att utveckla och variera spåret.
Varje steg kan förstås ta lite tid.

1. Rutin och rutiner, spår ungefär som idag, för att ge trygghet i uppgiften.

2. Längre spårsträckor och glesare med pinnar så att hunden måste spåra och inte vinda.

3. Spår med två vinklar

4. Längre liggtider

5. Annan spårläggare

6. Förarlagt appellspår på fält (300 m med liggtid 45 min och 2 vinklar, tre pinnar.)

7. Annan spårläggare, längre liggtid, 2 vinklar

8. Olika underlag (korsa grusväg, gräsplan ...)

9. Förarlagt appellspår på blandat underlag (300 m med liggtid 45 min och 2 vinklar, tre pinnar.)

10. Annan spårläggare appellspår 300 m med två vinklar, tre pinnar

11. Tävling

Kom gärna med synpunkter. Verkar det vara ett vettigt upplägg?

Tack för alla svar och tips
Nu har jag fått en lägesavstämning och sett att vi har ganska långt kvar till att klara ett 300 m spår som någon annan gått ut, så jag vet vad jag behöver jobba på.

Nuläget med tiken är att hon markerar pinnarna och spårar fort och bra korta spår som luktar mycket av mig. Kan vara så att hon tar pinnarna på vindvittring mer än på spåret för hon är en jäkel på uppletande.

Nuläget med hanen är att han spårar fint men har inte riktigt fattat att det är något speciellt med pinnarna.

Nu tänker jag förbättra det utgångsläget i 10 steg och här är min plan för att utveckla och variera spåret.
Varje steg kan förstås ta lite tid.

1. Rutin och rutiner, spår ungefär som idag, för att ge trygghet i uppgiften.

2. Längre spårsträckor och glesare med pinnar så att hunden måste spåra och inte vinda.

3. Spår med två vinklar

4. Längre liggtider

5. Annan spårläggare

6. Förarlagt appellspår på fält (300 m med liggtid 45 min och 2 vinklar, tre pinnar.)

7. Annan spårläggare, längre liggtid, 2 vinklar

8. Olika underlag (korsa grusväg, gräsplan ...)

9. Förarlagt appellspår på blandat underlag (300 m med liggtid 45 min och 2 vinklar, tre pinnar.)

10. Annan spårläggare appellspår 300 m med två vinklar, tre pinnar

11. Tävling

Kom gärna med synpunkter. Verkar det vara ett vettigt upplägg?

Tränar du in apporterna separat? Om inte tycker jag att du ska göra det tills hunden/hundarna helt fattat grejen och markerar tydligt innan du ens lägger pinnarna i spåret.

Svårt att säga något om ditt upplägg eftersom jag inte sett hur de spårar men kan berätta lite allmänt hur jag tänker kring spår!

Jag börjar alltid på kort gräs. Gjorde misstaget med nuvarande hund att blanda underlag med följden att han spårade i skog men inte på äng för det var inte lika roligt. Jag kommer hädanefter bara köra ängsspår med alla hundar tills appellen är avklarad.
Börjar alltid med spår i medvind, använder mycket näring i spåret så jag får en koncentrerad hund med låg nos. Går nära med kort koppel. Är noga med att veta exakt var spåret går. Är hunden utanför stannar jag och håller emot. Följer med när hunden ligger rätt.
Pinnarna lär jag in vid sidan av. I början har jag en burk kattmat/färskfoder som slut. Senare lägger jag någon leksak eller pinne. Successivt lägger jag in vinklar och håller givetvis emot om hunden går förbi vinkeln.
Detta nöter jag ganska länge så hunden får det spårbeteende jag vill ha. Vill inte ha en hund som flackar och jobbar med för högt tempo. Vill ha en lugn och fokuserad hund.
När appellen är avklarad går jag över till skog och andra marker. Då blir spåren lite längre och klurigare. Lägger in spetsvinklar, återgångar, spåra längs med väg (undvik att alltid korsa vägar då lär sig hunden att rusa över på andra sidan och leta upp spåret där). Lägger mycket spår själv och använder annan spårläggare ibland bara för att kolla av. Även då läggs näring i spåret och spårläggaren måste veta exakt var spåret går.

Svårt att säga något om ditt upplägg eftersom jag inte sett hur de spårar men kan berätta lite allmänt hur jag tänker kring spår!

Jag börjar alltid på kort gräs. Gjorde misstaget med nuvarande hund att blanda underlag med följden att han spårade i skog men inte på äng för det var inte lika roligt. Jag kommer hädanefter bara köra ängsspår med alla hundar tills appellen är avklarad.
Börjar alltid med spår i medvind, använder mycket näring i spåret så jag får en koncentrerad hund med låg nos. Går nära med kort koppel. Är noga med att veta exakt var spåret går. Är hunden utanför stannar jag och håller emot. Följer med när hunden ligger rätt.
Pinnarna lär jag in vid sidan av. I början har jag en burk kattmat/färskfoder som slut. Senare lägger jag någon leksak eller pinne. Successivt lägger jag in vinklar och håller givetvis emot om hunden går förbi vinkeln.
Detta nöter jag ganska länge så hunden får det spårbeteende jag vill ha. Vill inte ha en hund som flackar och jobbar med för högt tempo. Vill ha en lugn och fokuserad hund.
När appellen är avklarad går jag över till skog och andra marker. Då blir spåren lite längre och klurigare. Lägger in spetsvinklar, återgångar, spåra längs med väg (undvik att alltid korsa vägar då lär sig hunden att rusa över på andra sidan och leta upp spåret där). Lägger mycket spår själv och använder annan spårläggare ibland bara för att kolla av. Även då läggs näring i spåret och spårläggaren måste veta exakt var spåret går.
Hur lär du in pinnarna? :) (Är total nybörjare typ!)

Lite olika beroende på hund och vilken markering man vill ha. Jag vill gärna att hunden apporterar pinnarna så jag börjar med att leka och värdeladda pinnarna. Lär hunden att plocka upp dem från marken för då kommer belöningen. I spåret belönar jag med pinnen, hunden får skälla lite och då kastar jag den. Kör även lite hålla fast övningar och belönar med godis.

Här kommer en uppdatering. Vi har tagit tag i spåret igen efter vintern och kan konstatera att det går framåt. Ett 3-400 m spår i öppen terräng med liggtid på 60-90 min, med vinklar och pinnar, är nu inget större problem när jag lägger spåret själv.

Att ha någon annan spårläggare lyckas vi inte få till så ofta men jag är anmäld på brukskurs och hoppas få hjälp med den biten. Jag har inte heller kollat hur bra det går utan snitslar vilket jag borde göra. Och med spårpinnar som inte luktar hemma.

En svårighet är upptaget som jag inte tycker blir så bra. Båda hundarna spårar bra när de kommit igång men är inte klockrena i starten. Hur är starten på spåret tänkt att gå till på tävling, hur är spårstarten preparerad av spårläggare?

Här kommer en uppdatering. Vi har tagit tag i spåret igen efter vintern och kan konstatera att det går framåt. Ett 3-400 m spår i öppen terräng med liggtid på 60-90 min, med vinklar och pinnar, är nu inget större problem när jag lägger spåret själv.

Att ha någon annan spårläggare lyckas vi inte få till så ofta men jag är anmäld på brukskurs och hoppas få hjälp med den biten. Jag har inte heller kollat hur bra det går utan snitslar vilket jag borde göra. Och med spårpinnar som inte luktar hemma.

En svårighet är upptaget som jag inte tycker blir så bra. Båda hundarna spårar bra när de kommit igång men är inte klockrena i starten. Hur är starten på spåret tänkt att gå till på tävling, hur är spårstarten preparerad av spårläggare?
Hur menar du med preparerad? Spårläggaren gör inget särskilt, bara går. Det är inget uppspark eller liknande.

På tävling får du en startpunkt (markerat med typ en pinne med nummer oftast) och en riktning, sen får du visa hunden på spåret som hunden ska ta upp självständigt medans du väntar ut 10 meter lina innan du börjar gå.

Hur menar du med preparerad? Spårläggaren gör inget särskilt, bara går. Det är inget uppspark eller liknande.

På tävling får du en startpunkt (markerat med typ en pinne med nummer oftast) och en riktning, sen får du visa hunden på spåret som hunden ska ta upp självständigt medans du väntar ut 10 meter lina innan du börjar gå.

Tack @MiniLi det var precis det jag ville veta! Då måste jag träna så.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 505
Senast: IngelaH
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 262
Senast: Carolininen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar