Låt oss säga att målet är att kunna starta apellklass spår framåt april maj. Nuläget är att hunden har gått Ly 1:an och har gått lätta personspår som aktivering men inget seriöst spårande.
Hur skulle ni lägga upp den planen?
Du kan säkert få bättre tips från någon som är mer erfaren men jag kan berätta hur jag gör.
Jag tränar för appellen och är noga med att faktiskt inte träna för "appell-likt". Pinnarna har jag tränat in separat och ibland ligger det en pinne eller två(eller fem!) i spåret men det kan lika gärna ligga en godishög eller en leksak. Spåren är för tillfället enbart motivationsspår för att få ett ordentligt sug i spåret. Vinklar kommer jag också träna separat.
Med min förra tävlingskompis, som nu är pensionär, gjorde jag misstaget att inte ta bort pinnarna och bara jobba på spåret. Det blir lätt så att att man inte vill släppa det som går bra och träna på det som är mindre bra... Följden blev att han egentligen inte spårade men tog pinnarna på luftvittring. Det funkar ju i appellen men inte om man vill tävla vidare. Jag fick faktiskt 9 i betyg av båda domarna där han inte spårade alls efter sista vinkeln och var kanske 10 meter från slutapporten när han fick vittring, vek av och plockade den. Det var helt och hållet mitt fel att jag inte fått honom att tycka själva spårandet var roligt och att han visste att det säkert gick att hitta roliga pinnar ändå.
Vad gäller specialen så tycker jag att budföring är en bra övning att köra ändå, oavsett om man ska träna. Åtminstone för min nuvarande träningshund som brister lite socialt är det nyttigt.
Grunden för lydnaden har du ju tack vare lydnadsettan. Hoppet och apporten skiljer sig men inte särskilt mycket. Det som kan ställa till problem är framförgåendet som jag tycker är ett svårt moment i jämförelse med övriga. När jag blev uppflyttad med gammelhunden var vi det enda ekipage som fick betyg på framförgåendet och vi fick inte mer än 5 eller så. Om resten sitter men jag är osäker på framförgåendet kommer jag hellre avstå från det helt än att gå ut och bara förvirra hunden.