Om hovarna ser ut så här....

Sv: Om hovarna ser ut så här....

Nja, det vet jag inte. "Friskhet" beror ju på många faktorer. Vad har hästen för hage - blir den "knögglig" på vintern t.ex.? Hur mycket, och var, rids/körs hästen? Vad har hästen för hovkvalitet? Det är väl klart som korvspad att man håller hästen barfota om det går. Det är ju snällast för plånboken :)! Men i många fall är det knappast realistiskt och inte heller särskilt snällt mot hästen.

Håller faktiskt delvis med.
ofta får barfotahovar mer röta i bärranden än hästar med skor, ibland blir det så illa att man av den anledningen tvingas sko.
Skon skyddar hoven från marken och blött underlag med bakterier från att komma upp och in i hoven.

Men just ur den vinkeln att en sko ger mer hårda vibrationer eller hur man ska säga än barfota det fattar ju vem som helst.
alltså skon glider ju inte lika bra och hindrar ju hoven från att vidgas men fördelarna överväger ofta nackelarna när man behöver sko.

men man ska inte vara rädd för att sko av hästar under långa viloperioder tror inte jag för funkar de bara bra i hagen(om den inte är stenhård och utan snö kanske) så är det bara bra för hoven att vila från skon och stärkas ett tag.

Nu vet jag inte alls hur länge du har varit yrkesutövande.
Men brist på utbildade hovslagare är helt klart inget nytt fenomen.
Många tvekar att söa en utbildning, där utbrändhet och fysiska skador kommer som ett brev på posten.
Inte många hovslagare som håller i 30 år skulle jag vilja påstå.
Träffat på EN och honom får hans fru baxa ur sängen, med liniment och varma bad.

Jag har en och han har aldrig haft ont i ryggen.
innan det hade jag en tjej som jobbar i ca 20 år och hon har heller inga problem med ryggen.

så det gäller att vara av rätt virke tydligen och se till o sköta sin rygg/träna osv.

Det finns inget som säger att en icke utbildad hovis kan till Jordbruksverket ansöka om att bli godkänd hovslagare. Det är bara att skicka in dom intyg som krävs och sedan om intygen uppfyller kravet så blir vedebörande titulerad godkänd hovslagare.

Vad är problemet???

HUR vet man som hästägare vem som är utbildad hovslagare eller inte då?

du deklarerar i ursprungsinlägget att du inte är nöjd. I ditt andra inlägg utvecklar du missnöjdheten.

ang. boots har jag redan citerat dig, där du klart och tydligt förkunnar att alla privat hästar inklusive ridskolehästar lätt kan gå oskodda, för nutidens boots tar hand om problemet när man vill arbeta dom.

så läs ordentligt - även hur du själv uttryckt det runt barfota verkaren, din allmänna syn på att hästar ska hållas barfota, samt alla byten av hovslagare.

om du inte menat ett ord av detta så har du tyvärr skrivit ngt helt annat, och du kan inte anklaga folk för att ha läst dåligt, utan då är det det du skrivit som lett till slutsatser. Jag är inte ensam om att ha läst på detta sätt i tråden.

Herregud säger jag bara till TS försvar, du ljuger så du tror dig själv:eek:

Jag har nu suttit och läst igenom hela tråden "i ett".

"ang. boots har jag redan citerat dig, där du klart och tydligt förkunnar att alla privat hästar inklusive ridskolehästar lätt kan gå oskodda, för nutidens boots tar hand om problemet när man vill arbeta dom."

ska jag behöva leta upp vad TS skrev för att du ska inse?
Hur slarvigt läser du människa.

Fast med dagens boots kan man låta bli helt att slå på järnskor! På privathästar iaf - förstår ju givetvis att det inte är så praktiskt på t ex en ridskola... och dom som inte vill ha boots får ju givetvis bestämma det själv. Jag lägger mig inte i hur andra vill göra utan jag vill behålla min barfota för att det är sundast för hästen (håller sig friskare i ben o hovar) och somsagr, mot slitage och ömhet finns boots vilka jag trivs bra med hittills...

"så läs ordentligt - även hur du själv uttryckt det runt barfota verkaren, din allmänna syn på att hästar ska hållas barfota, samt alla byten av hovslagare."

Mm jag misstänkte det men funderade på om det kunde berott på dålig kvalité eller nåt istället.... Eller att det kan bli så med barfotahästar, synnerligen om det är en tyngre häst med platta sulor och runda/breda hovar...

Har mailat en barfotaexpert med bilderna så får vi se vad hon tycker...

Hon har alltså bara mailat en barfota"verkare" och aldrig använt någon.

"Jag är inte ensam om att ha läst på detta sätt i tråden"

Jo du är nog rätt ensam om att ha läst helt fel.

Till TS har jag förmulerat det rätt här nu?
Blir så förbannad på buke ibland och folk som ska ljuga och förvränga saker.
Snacka om att leta bråk.

Senast ändrad:

Tack Gullan86! Äntligen någon som kan läsa och inte bara se det dom VILL se i texten. :bow:

Mackan insisterar t ex att jag hållt på att byta Hovslagare "alla byten av Hovslagare". Herregud, hur svårt kan det va att förstå att jag/vi har flyttat långt bort (och nej hovis vill inte åka 20mil hit bort) och det är anledningen till att vi måste byta nu. Att vi hade en bara två ggr innan detta beror på att min häst var på utbildning under drygt 2mån och då användes den hovslagaren som höll till i det stallet.

Jag har bara bytt hovis EN gång pga missnöje och det va för att denne var orättvist hård mot hästen. Det var tydligt när nästa hovis kom, vilken skillnad!

Men just ur den vinkeln att en sko ger mer hårda vibrationer eller hur man ska säga än barfota det fattar ju vem som helst.
alltså skon glider ju inte lika bra och hindrar ju hoven från att vidgas men fördelarna överväger ofta nackelarna när man behöver sko.
En sko som ligger dikt emot o inte glappar vibrerar ej a la stämgaffel.

Men skon blir glidmomentet större- med boots mindre.

Hovisar ska vara korta människor som inte får lika ont i ryggen.
*lite morgonsvammel*

Man blir sällan utbränd av att utbilda sig, det tar sällan 30 år att genomgå utbildningarna.

Utbrändhet kommer som ett brev på posten när man skor mer än max 5 hästar varje vardag och även gärna arbetar på helgerna. Fysiska skador kommer som ett brev på posten om man utför arbeten på ohanterade hästar.

En grundregel. Sko aldrig mer än max 5 hästar vardagar, vila upp dig på helgen.

Avbryt omgående allt arbete om du står inför en icke hanterad häst, det är hästägarens uppgift att hantera sin häst, du är enbart där för att utföra ett arbete. Ingen människa kan med våld uppvisa mer styrka än 600-800 kg explosiv hästkraft.

Sko med kvalite istället för kvantitet så kan du oxå med gott samvete ta själigen betalt för dina tjänster. Att sko 5 hästar 5 dagar i veckan med kvalite för en skälig ersättning av 1300:-/inkl moms ger en total omsättning per månad på ca 130.000:- vilket tryggar både en grundlön som en vanlig arbetare och ett gott pensionsskydd.

Skulden för att många hovisar i förtid blir utbrända vill inte jag lägga på den enskilde yrkesutövaren. Skulden skulle jag vilja lägga på dom hästägarna som tycker det är dyrt med hovvård.

Återigen så slår allt tillbaka i slutändan på hästägarna. Ni står där utan kompetent hovvård. :angel:

Jag måste ha varit otydlig. Givetvis menade jag yrkesutövandet kan ge utbrändhet, inte utbildningen.
Det jag ville komma fram till är precis det du skriver. Yrkesutövade måste få lära sig, samt praktisera de saker du nämner ovan.
Dessvärre finns det de som i ungdomlig iver tror att sådant inte drabbar dem:p

Däremot vill jag lägga skulden på den yrkesutövare som tar på sig för mycket jobb, för det går faktiskt säga nej.

Då återkommer vi till ev hovslagarbrist. Nya sökanden kommer fatta att det finns jobb för dem efter utbildningen, samt att samtliga kommer hålla längre.
Återigen information och kunnande.

Själv hade jag nog föreslagit föreningen att ge ut en liten folder.
Denna skulle innehålla saker som hästhållaren ska tänka på. Arbetsmiljö är nog så viktigt.
Finns många gropar för en hovslagare att falla i.
Ouppfostrade hästar, kalla/varma stall, dålig belysning, trångt, mycket spring och det jag tycker är väldigt viktigt är att hästvårdaren bör delta vid tillfällena hovslagaren kommer.

Även om man som hovslagare vill vara "snäll" finns det ingen chans att man behöver klafsa ut i lerig hage, hämta en häst som kanske är både våt och smutsig, ställa in den och av hästvårdare finns inte ett spår.

Givetvis måste man sköta sig. Det är ju det många inte gör..

Sedan är det inte bara just ryggen som kan styk iof..

Det kan väl inte vara så svårt att ta reda på. Be hovslagaren ta med utbildningsbeviset/betyg eller annat från skolan/utbildningen. Utbildad hovslagare får man bara kalla sig om man har en utbildning...och har man utbildning finns ju bevis på det i form av betyg/intyg eller annat. Hovslagare däremot, det får vem som helst kalla sig.

Sen kunde det heta förut certiferad hovslagare, heter numera godkänd hovslagare. Innebär att hovis har en utbildning och arbetat som hovslagare i minst ett år och ansöker hos Jordbruksverket.

Sen finns ju de som har gesällbrev, och det är ett yrkesbevis man får när man utfört ett gesällprov. Gesällprov gör man när man gått klart sin lärotid och är fullt utbildad.

Sen kan man vara hovslagarmästare också.

Alla står inte med på listan trots godkänd utbildning, så är det.

Nej, den är dåligt uppdaterad. Därför jag skrev att man kunde be om att få se papper om man känner att det är viktigt som kund.

Barfota påståendet att alla vanliga hästar klarar sig utan skor, är direkt kopplat till barfotaverknings tron, och den är helt felaktig. det påståendet har du ju själv citerat i ditt svar till mig eller hur?

så det är nog du som ska läsa igen innan du hoppar igång. sen att du inte gillar mitt inlägg är en annan sak.

Min hovis sägar att han behöver ibland uppfostra hästarna för att dom inte ska få göra som dom vill med honom.

Vi kan ta min ungpony som ex. Hon e kanske inte värdens bästa uppfostrade häst. Men att lyfta hovarnan e inga prob. Jag kan tom gå ut i hagen och lyfta dom om jag så önskar.

Men i våras när hovis skulle verka hennes hovar var hon som förbytt. Hon försökte slita sig, stegar sig, m.m. Jag blev chockad över hennes beteende då jag inte kände igen det. Hovis "bråkar" tillbaka. Han sa till henne flera ggr.

Efter att han hade åkt hade jag ågest och viste inte vad jag skulle ta mig till. Dock så pratade jag med honom nästa gång han kom (skulle då bara sko den stora). Och det var då han sa att han måste säga till hästarna på skarpen så att dom fattar att dom inte får göra så.

Nu sist han verkte henne testade hon lite med att dra till sig hoven. När hon insåg att det inte var lönt gjorde hon inte mera.

Men tycker du då att hovis bara skulle ha packat ihop och inte verkat hennes fötter?

Nej, den är dåligt uppdaterad. Därför jag skrev att man kunde be om att få se papper om man känner att det är viktigt som kund.

Den uppdateras nog, men alla VILL INTE stå med på listan, och alla är inte medlemmar i hovslagareföreningen trots godkänd utbildning med gesällbrev.

Fast hovslagaren ska ju inte uppfostra andras hästar. Hästen ska ju vara uppfostrad så hovslagaren får minst jobb och besvär, handlar ju om skaderisk med.. Hovis kan ju faktiskt skada sig om hästen är dåligt uppfostrad. Min fd hovis sa åt mig på skarpen första gången jag skulle verka unghästen...att: nässta gång jag kommer hit så ska du ha tränat hästen. Skämmdes som en gris och råtränade, nässta gång han kom stod hästen som ett ljus och jag fick beröm för att jag lyssnat och gjort något åt saken. Han sa att: många gånger säger jag till hästägare: ni måste uppfostra hästen, träna tills nästa gång jag kommer..ok säger dom..och gör det inte.

Men som svar på sista frågan: Ja, faktiskt tycker jag hovis har all rätt att packa i hop och åka därifrån....min gjorde det. Såg inget fel i det. Hade bara mig själv att skylla. Det gick ju jättebra gången efter, eftersom jag då tagit mig i kragen och uppfostrat hästen att inte göra si eller så. Och du må tro jag slet hårt med träningen.....men det lönade sig rejält.

Min hovis sägar att han behöver ibland uppfostra hästarna för att dom inte ska få göra som dom vill med honom.

Vi kan ta min ungpony som ex. Hon e kanske inte värdens bästa uppfostrade häst. Men att lyfta hovarnan e inga prob. Jag kan tom gå ut i hagen och lyfta dom om jag så önskar.

Men i våras när hovis skulle verka hennes hovar var hon som förbytt. Hon försökte slita sig, stegar sig, m.m. Jag blev chockad över hennes beteende då jag inte kände igen det. Hovis "bråkar" tillbaka. Han sa till henne flera ggr.

Efter att han hade åkt hade jag ågest och viste inte vad jag skulle ta mig till. Dock så pratade jag med honom nästa gång han kom (skulle då bara sko den stora). Och det var då han sa att han måste säga till hästarna på skarpen så att dom fattar att dom inte får göra så.

Nu sist han verkte henne testade hon lite med att dra till sig hoven. När hon insåg att det inte var lönt gjorde hon inte mera.

Men tycker du då att hovis bara skulle ha packat ihop och inte verkat hennes fötter?

Ja egentligen skulle de ju kunna göra det, men alla gör inte så och genom det ökas skaderisken för den hovisen. Så du har helt enkelt en bussig hovis, och innan h*n slutar att vara bussig så träna dina hästar att uppföra sig för oftast brukar bussigheten försvinna den dagen hovisen skadar sig och det går ut över inkomsten.

Men jag skrev att min häst kan lyfta på hovarna utan problem. Jag kan göra det i hagen om jag vill. Vilket min kollega oxå kan gör om hon vill.

Men det hände något mella hovis och ponyn. Vad vet jag inte. Man han ansåg att han oxå ska kunna säga till hästen om han anser att det behövs.

Jag lyfter och håller henns hovar som han gör och har gjort det sen jag köpte henne.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !