Om hovarna ser ut så här....

Sv: Om hovarna ser ut så här....

BNär jag skrev att hon inte e värdens bästa uppfostrad menade jag med att hon försöker dra iväg med en, gå på en osv. Men att stå stilla när ma nlyfter hovarna i inga problem. Säger man kom lyfter hon dom självmant.

Nu är ju inte allt svart elelr vitt här på jorden, men generellt ja.
Hovslagaren skall inte behöva riskera sig själv bara för att hästvårdaren inte har kontroll på sin häst.

Väldigt unga hästar bruka de flesta hovslagare ha lite överinseende med, de första gångerna. De kan "få" rycka lite, ha täta vilopuser osv. Hovslagaren skall då ha informerats innan. Likasom om man vet med sig att hästen har vissa "hyss" för sig, skadat sig eller liknande.Hästar som bär sig åt som käppkinser hade jag däremot inte ens kunnat med att visa fram:p

Det kan ha varit skillnaden hage/stall som gjorde det hela. Speciellt om det är enung häst som vanligtvis inte står uppbunden i stallgången. Också saker som bör tränas på.

Jamen vadå, lyfta hovar kunde väl min med när jag/stallägaren ville...överallt ( hage, stallplan, box mm) men hovis är ju utomstående..således inte där dagligen i hanteringen. Men bara för jag/stallägaren kan göra saker utan problem så betyder det ju inte att hästen är speciellt uppfostrad. Uppfostrad är den då den kan bete sig i de flesta situationer utan att testa. Du skrev ju även att din häst inte är världens bäst uppfostrade häst...eller hur ?

Hon e mycket tränad på att stå uppbunden med. Har tom böjat träna henne att stå själv. Men inte när hovis varker henne, då jag håller henne. Då han vill ha henne vänd på "fel" håll. Och jag tränar även att hon ska stå där.

Mynta: När jag skrev att hon inte e värdens bästa uppfostrad menade jag med att hon försöker dra iväg med en, gå på en osv. Och att hon testar måste hon ju få göra annars vet hon inte var gränserna går. Säg den unghästen som inte gör det.

Krukset med henne var att jag inte viste om det innan. Hovis viste att det var en unghäst då jag hade sagt det. Men att hon skulle bete sig så hade jag inte en arning om. Vist att hon skulle försöka rycka till sig hoven, det hade jag mer eller minder räknat med. Men att försöka stegra sig:eek: Som jag skrev innan var jag chockad över hur hon betede sig då jag inte kände igen min häst.

Då är det ju mer eller mindre en oförutsedd händelse.

Dessvärre finns det vuxna hästar som beter sig varende gång.
Därför tycker jag det är viktigt att hovslagare får säga ifrån att kan de inte fostra hästen får de leta annan hovslagare.

Hade hon gjort så även nu sist hade han inte fått forsätta. Då jag e livrädd att få en häst som e "dum"/rädd så fort hovslagaren kommer. Vilket jag oxå har sagt till hovis. Och om fallet hade varit så hade vi fått komma fram till ettt sätt för att "fixa" till problemet.

Har varit med om en häst som har slagt efter en hovis trots lugnade i kroppan. Tror tom att hon var brämsad men kommer inte ihåg till 100. Och det var ingen rolig upplevelse.

Hmm. Jag har aldrig haft ngn som visat ngt bevis på att den är utbildad:crazy:
Det har varit hörsägen från andra.

Hörsägen skulle inte jag lita på. Det finns t.o.m. kollegor som ljuger om sina utbildningar bättre än en häst travar. Som påpekats så kan man vara utbildad men av en eller annan orsak valt att inte vara medlem i SHF så SHF:s hemsida är varesig dåligt uppdaterad eller en garanti för att söka en utbildad hovis.. Man ska oxå ha i åtanke att det på SHF:s hemsida inte framgår vilka medlemmmar som är av Jordbruksverket godkända hovslagare. Btw framgår det inte heller på Jordbruksverkets egen hemsida.:crazy:

Jag har heller aldrig haft ngn kund som begärt att få se bevis på mina utbildningar men har med mig samtliga bevis eftersom det är ett krav att kunna visa upp kompetensbevis om ngn kund skulle fråga.

Gesällbrevet är t.o.m. ett litet inplastat internationell id handling som jag hade glädje av vid inköp av hovslagarmaterial i England. Hade jag inte kunnat uppvisa det så hade jag inte ens fått köpa en upprensare.

Så visst ska ni ställa frågan till den som ska utföra hovvården,, börjar det svammlas och t.o.m. komma otrevliga svar. Dra öronen åt Er för ni riskerar just nu att bli ett offer för fuskhovisar.

Det räcker inte med att träna på att lyfta hovarna den lilla stund det tar att krats ur.

Du måste kunna hålla "fast" det på samma sätt som hovisen gör o gärna banka lite o hålla upp längre än 30 s..

En hovis som är gammal i gamet kämpar inte emot en ovan unghäst som har det jobbigt att stå på 3 ben, utan följer med lite o på så sätt lär hästen sig att den måste stå utan att belasta hovisen med all tyngd.

Har varit med om en häst som har slagt efter en hovis trots lugnade i kroppan. Tror tom att hon var brämsad men kommer inte ihåg till 100. Och det var ingen rolig upplevelse.

Kanske just för att brems kompleterades med lugnande som gjorde att det inte blev ngn trevlig upplevelse (för hästen).

Ingen häst slår om den sederas rätt, och med rätt menar jag att det måste finnas turbogesic med i bilden. Sedering med domesedan är rent livsfarligt eftersom det plötsligt kan ge oönskade effekter med mkt hastiga reaktioner. Det ser ut som att hästen är mer döende än levande men fy fan va obehagligt snabbt det kan vända.

Ingen häst brukar heller slå osederad om den är hanterad, hovisen har rätt mentalitet och har grundkunskap i hästens beteende, fysiologi och psykologi.

Arbetar man med hästar måste man oxå tänka häst, inte människa för dom är inte lika interligenta.

Du måste kunna hålla "fast" det på samma sätt som hovisen gör o gärna banka lite o hålla upp längre än 30 s..

Nu vet jag inte hur din hovis gör men själv håller jag aldrig fast varesig hov eller ben. Speciellt inte på en unghäst eftersom den uppfattar situationen som att den sitter fast och rent instinktivt försöker slå sig fri. En häst som sitter fast med ett ben är ett mkt lätt byte för ett rovdjur.

Håll inte fast benet utan följ med,, jobba med hästen inte emot den. Däremot se till att inte tappa greppet så att den för som den vill,, stå på fyra ben. En sak man ska tänka på är unghästar och främst deras bakben. En häst som inte har båda sina bakben på marken har oxå i.o.m. det förlorat kontrollen över sin flyktinstink så det är mkt viktigt att denna häst har fullt förtroende,känner ett tydligt ledarskap och därmed oxå ingen anledning till att söka flykt.

Naturligtvis är det viktigt att öka på tiden för hur länge hoven ska vara i luften,, ökar man intervallen med endast 10 sec/dag så kommer denna häst utan problem på endast en månad kunna stå med upplyft hov i minst 5 minuter i ett sträck.

Banka förstår jag inte riktig vad du menar med, våra föl verkas med täta intervaller upp till 1 år, därefter med jämna intervaller upp till tidig 3 års ålder. Under denna tid har aldrig ngt bankande förekommit eftersom dom verkas med nipper och rasp, sula/stråle renskärs med hovkniv. Konstigt nog så när dom första gången skos inför 3:års testet så har aldrig ngn av dom hästarna reagerat på när det börjat bankas. Jag har själv många ggr funderat över detta när jag skott upp dom vad det kan bero på att dom inte ens reagerar. Det enda svaret jag kan komma på är att dom har sånt förtroende och att det inte förknippas med smärta, man blir faktiskt ganska stolt varje gång detta upprepas för det kan inte annat än uppfattas som att man fått ett ärligt förtroende från hästens sida.

Jag skulle i alla fall rycka åt mig mitt ben om det va i luften och ngn började banka fast jag e ju bara människa.

Det finns t.o.m. kollegor som ljuger om sina utbildningar bättre än en häst travar.

Det har jag varit med om. Frågade om utbildning och fick en plats och ett år. När jag kollade med SHF fanns det inte utbildning där vid den tidpunkten. Den hovslagaren tyckte att det nog var bäst att vi avbokade om jag var tveksam, och det tyckte jag också lät bra...

Jag fattar inte vad du vill ha sagt av ditt inlägg.

att det krävs utbildning, kompetens och godkännande av denna utbildning och kompetens, borde väl rimligen vara ngt som till 99 procent jmf med motsatsen, reglerar och hindrar katastrofala situationer från att hända, rent generellt och långsiktigt.

ditt enda exempel är väl likvärdigt med en felbehandling/feldiagnos inom human läkevärlden. Inte särskilt mycket mer.

ang. procenten av travtränare och deras anlitande av icke utbildade hovslagare:tror du detta är bottnat i katastrofala erfarenheter av utbildade sådana, eller är det mer sannorlikt att man har varit i branschen länge, etablerat kontakter som funkar, och fortsatt med det?

Milly: du får ursäkta mig men din motivering framtstår som ren efterkonstruktion i mina ögon. Du skrev klart och tydligt i trådens ursprungsinlägg att du inte var nöjd och tyckte det såg förjävligt ut.
du har även bytt hovslagare x antal gånger, och du skrev tydligt att du anlitar barfotaverkare.

så du får nog ha förståelse för att det skrivna ordet är det som läses. Inklusive ditt uttalande ang. hur man fixar barfotagång på alla hästar, genom att rida med boots.

Har du svårt förstå mej och Milly? Jag säger det finns värdelösa utbildade hovslagare. Liksom det finns bra (och dåliga) kortutbildade hovslagare och barfotaverkare och självlärda. Undersökningen visar på samma tycke ang utbildade hovslagare, det är större travstallar som svarat på frågorna. Ang Milly har hon och hästen flyttat miltals från den hovslagare hon haft.

Jaha, så du menar jag ska sitta och acceptera att en hovslagare felverkade min hästs hovar??? För en kostnad av tusentals kronor? För att sedan betala rejält för att få hovarna återställda. Hurra, heja på mackan!!!

Nix, rätt enkelt och rättframt menar jag det jag skriver, dvs att du inte kan använda ditt enskilda exempel som att det skulle vara illustrativt för utbildade hovslagare så tillvida att det är en smartare ide att som den trav majoritet du redovisar, använda sig av icke sådana. anledningarna till det är ju knappast för att utbildade hovslagare är så inkompetenta jmf med utbildade, eller hur?

Lagen gäller från årsskiftet 1/1-2010. Övergångsregeln gäller enbart om man innehar reel kompetens och arbetet utförs i direkt anslutning till en veterinär.

Det finns inget som säger att en icke utbildad hovis kan till Jordbruksverket ansöka om att bli godkänd hovslagare. Det är bara att skicka in dom intyg som krävs och sedan om intygen uppfyller kravet så blir vedebörande titulerad godkänd hovslagare.

Vad är problemet???

Det står: Detta gäller dock inte förrän 31 dec 2014 fram till dess är det övergångsregler som gäller!

Vilka är då övergångsreglerna?

Nix, rätt enkelt och rättframt menar jag det jag skriver, dvs att du inte kan använda ditt enskilda exempel som att det skulle vara illustrativt för utbildade hovslagare så tillvida att det är en smartare ide att som den trav majoritet du redovisar, använda sig av icke sådana. anledningarna till det är ju knappast för att utbildade hovslagare är så inkompetenta jmf med utbildade, eller hur?

På sista tiden har jag sett en del inlägg på detta forum om oroliga/undrande hästägare med frågor om hästens hovar. Gjorda av utbildade hovslagare.

Ang undersökningen visar att de travstallar som använder outbildade hovslagare menar de gör ett lika bra arbete som de utbildade.

Betvivlar inte för en sekund att flertalet gör ett bra jobb.

Dock så har ju det nya regelverket en orsak och grund, och jag ser inte varför det skulle innebära att katastrofalt hot mot någon som vill vara i branschen, som tidigare diskuterats går det ypperligt bra att licensiera sig.

Regelverket har ju uppkommit för att hästägare uppenbarligen behöver hjälp på traven för att kunna säkra upp godkänd vård av sina hästar. Alternativare regelverket, (ET och tandläkare) har ju uppkommit i samma veva, av samma konkreta anledningar.

Tycker det är bra att ansvaret nu även tillfaller konsumenten!

Senast ändrad:

Min hovis sägar att han behöver ibland uppfostra hästarna för att dom inte ska få göra som dom vill med honom.

Det där kan jag säga hade varit oacceptabelt från min sida.
Jag uppfostrar min häst, om det är en unghäst som skulle börja konstra så korrigerar jag och inte hovslagaren. Framförallt bakhovar då de känner sig lite ängsliga så kan man gott vara med och hålla själv. Hovslagaren är där för att göra ett arbete. Att häst och hovslagare får en bra relation är mycket viktigt, av den anledningen anser jag inte att hovslagaren då skall komma dit (när det är så sällan) och försöka uppfostra ens häst.
Så även om "den" hovslagaren velat, så hade han blivit väldigt kortvarig i mitt stall. Kanske resonerar jag så för att jag alltid haft väldigt väluppfostrade hästar eller så är det helt enkelt min syn på det hela.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !