Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmm. Jag har aldrig haft ngn som visat ngt bevis på att den är utbildad
Det har varit hörsägen från andra.
Har varit med om en häst som har slagt efter en hovis trots lugnade i kroppan. Tror tom att hon var brämsad men kommer inte ihåg till 100. Och det var ingen rolig upplevelse.
Du måste kunna hålla "fast" det på samma sätt som hovisen gör o gärna banka lite o hålla upp längre än 30 s..
Det finns t.o.m. kollegor som ljuger om sina utbildningar bättre än en häst travar.
Jag fattar inte vad du vill ha sagt av ditt inlägg.
att det krävs utbildning, kompetens och godkännande av denna utbildning och kompetens, borde väl rimligen vara ngt som till 99 procent jmf med motsatsen, reglerar och hindrar katastrofala situationer från att hända, rent generellt och långsiktigt.
ditt enda exempel är väl likvärdigt med en felbehandling/feldiagnos inom human läkevärlden. Inte särskilt mycket mer.
ang. procenten av travtränare och deras anlitande av icke utbildade hovslagare:tror du detta är bottnat i katastrofala erfarenheter av utbildade sådana, eller är det mer sannorlikt att man har varit i branschen länge, etablerat kontakter som funkar, och fortsatt med det?
Milly: du får ursäkta mig men din motivering framtstår som ren efterkonstruktion i mina ögon. Du skrev klart och tydligt i trådens ursprungsinlägg att du inte var nöjd och tyckte det såg förjävligt ut.
du har även bytt hovslagare x antal gånger, och du skrev tydligt att du anlitar barfotaverkare.
så du får nog ha förståelse för att det skrivna ordet är det som läses. Inklusive ditt uttalande ang. hur man fixar barfotagång på alla hästar, genom att rida med boots.
Lagen gäller från årsskiftet 1/1-2010. Övergångsregeln gäller enbart om man innehar reel kompetens och arbetet utförs i direkt anslutning till en veterinär.
Det finns inget som säger att en icke utbildad hovis kan till Jordbruksverket ansöka om att bli godkänd hovslagare. Det är bara att skicka in dom intyg som krävs och sedan om intygen uppfyller kravet så blir vedebörande titulerad godkänd hovslagare.
Vad är problemet???
Nix, rätt enkelt och rättframt menar jag det jag skriver, dvs att du inte kan använda ditt enskilda exempel som att det skulle vara illustrativt för utbildade hovslagare så tillvida att det är en smartare ide att som den trav majoritet du redovisar, använda sig av icke sådana. anledningarna till det är ju knappast för att utbildade hovslagare är så inkompetenta jmf med utbildade, eller hur?
Min hovis sägar att han behöver ibland uppfostra hästarna för att dom inte ska få göra som dom vill med honom.