Om hovarna ser ut så här....

Sv: Om hovarna ser ut så här....

Den lagen är ändå relativt tandlös. Så länge barfota verkarna inte tar sig an icke normala djur får de ju fortsätta.
Och därför tycker jag att det bästa är att trycka på mer kunnande hos hästägarna. Inse att det är DE som har ansvaret.

Nej det är vårdgivaren som har ansvaret, och med tiden kommer det att bli så inget godkännande från JBV inget arbete som hovslagare/vårdare. I varje fall inte rätten att arbeta med dessa uppgifter, för hästägare som då anlitar dessa personer och om det går snett kommer det ju inte att bli roligt.:crazy:

det viktigaste i ditt inlägg ser jag är det som nu diskuterats i de senare inläggen, nämligen ansvaret som ligger på hästägaren. Jag hoppas som du, att det kan trilla ner en polett hos fler, utan att det för den skull behöver drabba hästen först för att effekten skall kicka in s.a.s.

Det hoppas jag med efter allt jag bevittnat från hästägare som gråtande och förtvivlade stått och se sin älskling behöva dö innan dom förstått bättre.

Samtidigt som ngn "rörelse" sitter och räknar inkomster på kursverksamheter.. Fy fan säger jag bara om ni andra bara visste vad jag behöft ta del av när det gäller långvarigt lidande och främst okunskap.

Handen på hjärtat,, hur många av dagens hästar har inte ngn typ av kronisk åkomma,skada, står på rehabelitering, för att bara nämna ordet fång där det finns mängder av trådar och fallbeskrivningar som redan nu utifrån hovvården begåt lagbrott på.

Är du uppdaterad på hur många % av dagens hästar som icke är normala djur som verkas av det sk barfotafolket??

Förstår du inte att grundtanken med denna lagstiftning va det enda sättet att få stopp på denna typ av verksamhet samtidigt som det även (tack och lov) la upp ribban på traditionell hovvård.

Tandlös kan du kanske för dagen påstå att du uppfattar den som men inom en framtid på 1 års sikt kommer du förstå att den kan jämföras med ett angrepp från en vithaj.

Hästägarnas kunskaps nivå är för dagen i majoritet katastrofal,, det håller jag med dig om men om det nu inte finns ngt lagstiftning för att höja kunskapsnivån på hästägarna så är det väl endå ett steg i rätt riktning att den nya lagen säger att ansvaret för hovvården övergår från hästägaren till den som utför den. Där är liksom hela poängen med att det krävs ett Godkännande från Jordbruksverket som bevisar att man innehar reel kompetens. Med detta godkännande följer krav på journalföring där det även kan framkomma om hästägaren brister i sin kunskap.

Kort sagt, jämför kraven på godkänd hovslagare med legitimerad veterinär.

Det gäller att dokumentera och journalföra allt för att senare inte bli misskrediterad.

Den exakta lagtolkningen vet vi för dagen inte om hur den kommer tolkas förän det första fallet går till åtalsprövning men det ska bli mkt intressant att följa detta prediukat.

Det är ju färför jag tror det är bra att trycka på att det är hästägarens ansvar.
Åker ägaren på straff för dålig hovvård så försvinner förhoppningsvis barfota verkarna av sig själva.
Ägaren vill förhoppningsvis inte hamna i klammeri med rättvisan bara för att..

Samtidigt är det på många hålli landet problem med att få plats hos en utbildad hovslagare. Ytterligare ett problem för hovslagarföreningen. Hovslagarna räcker inte till, till antalet hästar.

Jag anlitade en utbildad hovslagare för ett antal år sedan. Min vanliga hovslagare hade fullt upp och min häst stod för tillfället flera mil bortåt så jag konsulterade en ny och när jag tog hem hästarna fortsatte denne. Efter ett antal verkningar flöt ena hästens hovar ut. Det var nytt för mej så jag satte in bild och frågade vad det var som hände med hovarna. Vips kom ett sms från gällande hovslagare som sade upp sej. Happ.

Kontaktade min tidigare hovslagare som kom som ett skott och det tog denne ett år rehabilitera hovarna till det vanliga. Denne undrade vad för tok jag haft som hovslagare och det var ett nyttigt sätt lära sig.

Alla utbildade hovslagare är verkligen inte bra. Det finns bra outbildade, många duktiga travkuskar som skor och det finns många duktiga s k barfotaverkare som verkar mycket bra efter hästens förutsättningar.

Alla har inte känslan för hästar och hovar.

Den lag som tas upp av Coari gäller inte förrän flera år framåt och den gäller i mitt tycke självklara saker då man kontaktar en klinikhovslagare/veterinär.

Det finns dessutom en undersökning som är intressant att läsa. Hippologenheten, Travhästens hovvård. 42% använder inte utbildad hovslagare varav 7% menar att de utbildade inte är bättre än de outbildade.

Ägaren var kanske ett olyckligt ordval. Vårdgivaren är bättre.
Man får fortfarande sko/verka friska djur.

Jag förstår faktiskt inte alls vad ni håller på med - jag lade inte ut bilderna för att hänga ut nån Hovslagare! Det var ju i svaren jag fick som det upprepade ggr sades att det va uselt verkat... och då bekrftade jag bara att jag inte tyckt den senaste hovslagaren gjorde verkningen så bra. Jag har inte angett nåt namn på honom och ska inte ha honom igen - nånsin. Pga flytt. Så jag hade inte direkt nån möjlighet att diskutera detta med honom... Ni har förstorat upp det hela och förvridit det hela till att jag skulle va nån barfotafantast som ser allt i svart o vitt (har t ex inte tänkt att anlita nån annan än en vanlig utb. Hovslagare) Men det är ju så himla lätt att missförstå här så det är förståeligt...

Fick veta idag att den nya tjejen i stallet har hovslagartid på onsdag till sin häst så jag bad henne att fråga om han kunde titta på min hästs hovar samtidigt... Och det är en traditionell UTBILDAD Hovslagare. :cool:

Nej det är vårdgivaren som har ansvaret, och med tiden kommer det att bli så inget godkännande från JBV inget arbete som hovslagare/vårdare. I varje fall inte rätten att arbeta med dessa uppgifter, för hästägare som då anlitar dessa personer och om det går snett kommer det ju inte att bli roligt.:crazy:

Det tråkiga för dagen är att många väljer att omskola sig eftersom dom känner på sig att inte kunna klara av dom kraven som lagen påvisar.

Detta kommer tyvärr drabba hästägarna under en övergångsregel i brist av att anlita en yrkesutövare.

Det ironiska i det hela är att det är hästägarna själva som satt sig i denna sits.

Jag fattar inte vad du vill ha sagt av ditt inlägg.

att det krävs utbildning, kompetens och godkännande av denna utbildning och kompetens, borde väl rimligen vara ngt som till 99 procent jmf med motsatsen, reglerar och hindrar katastrofala situationer från att hända, rent generellt och långsiktigt.

ditt enda exempel är väl likvärdigt med en felbehandling/feldiagnos inom human läkevärlden. Inte särskilt mycket mer.

ang. procenten av travtränare och deras anlitande av icke utbildade hovslagare:tror du detta är bottnat i katastrofala erfarenheter av utbildade sådana, eller är det mer sannorlikt att man har varit i branschen länge, etablerat kontakter som funkar, och fortsatt med det?

Milly: du får ursäkta mig men din motivering framtstår som ren efterkonstruktion i mina ögon. Du skrev klart och tydligt i trådens ursprungsinlägg att du inte var nöjd och tyckte det såg förjävligt ut.
du har även bytt hovslagare x antal gånger, och du skrev tydligt att du anlitar barfotaverkare.

så du får nog ha förståelse för att det skrivna ordet är det som läses. Inklusive ditt uttalande ang. hur man fixar barfotagång på alla hästar, genom att rida med boots.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte alls hur länge du har varit yrkesutövande.
Men brist på utbildade hovslagare är helt klart inget nytt fenomen.
Många tvekar att söa en utbildning, där utbrändhet och fysiska skador kommer som ett brev på posten.
Inte många hovslagare som håller i 30 år skulle jag vilja påstå.
Träffat på EN och honom får hans fru baxa ur sängen, med liniment och varma bad.

Den lag som tas upp av Coari gäller inte förrän flera år framåt och den gäller i mitt tycke självklara saker då man kontaktar en klinikhovslagare/veterinär.

Lagen gäller från årsskiftet 1/1-2010. Övergångsregeln gäller enbart om man innehar reel kompetens och arbetet utförs i direkt anslutning till en veterinär.

Det finns inget som säger att en icke utbildad hovis kan till Jordbruksverket ansöka om att bli godkänd hovslagare. Det är bara att skicka in dom intyg som krävs och sedan om intygen uppfyller kravet så blir vedebörande titulerad godkänd hovslagare.

Vad är problemet???

Jag förstår faktiskt inte alls vad ni håller på med - jag lade inte ut bilderna för att hänga ut nån Hovslagare! Det var ju i svaren jag fick som det upprepade ggr sades att det va uselt verkat... och då bekrftade jag bara att jag inte tyckt den senaste hovslagaren gjorde verkningen så bra.

Jag skrev redan i mitt förtsa inlägg att jag inte hade ngn kretik till utförandet. Skrev oxå förklaringar till varför jag inte uppfattade det som ett undermåttligt arbete.

Du tjatar vidare envis som en gås om att den ska för all framtid gå barfota så fine,, det är inga problem så länge du inte brukar hästen mer än hovtillväxten.
Presterande hästar har faktisk väldigt svårt att klara sig barfota eftersom slitaget på bärranden blir större än tillväxten. Det finns även andra faktorer som påverkar,typ grepp, skydd, symetri,avsaknad av brutent vägghorn i sidodel, ex ex.

En felaktig belastning eller utflutenhet i en del av en tidigare symetrisk bearbetat vägghorn kan aldrig belastas hovslagarens utförda arbete. Bara om hästägaren själv noterar detta kritiskt granska sin egen inverkan till hur detta kan uppkomma.

Milly: du får ursäkta mig men din motivering framtstår som ren efterkonstruktion i mina ögon. Du skrev klart och tydligt i trådens ursprungsinlägg att du inte var nöjd och tyckte det såg förjävligt ut.
du har även bytt hovslagare x antal gånger, och du skrev tydligt att du anlitar barfotaverkare.
du får nog ha förståelse för att det skrivna ordet är det som läses. Inklusive ditt uttalande ang. hur man fixar barfotagång på alla hästar, genom att rida med boots.

Du har fel. Citera gärna var jag skrivit att hovarna såg "för jävliga" ut samt att jag prombt menat på alla hästar kan fixas med boots? Jag menade det inte så i vilket fall, om någon uppfattat det så.
Nej jag skrev inte att jag ANLITAR barfotaverkare - bara att jag ville höra dennes synpunkt.Och jag har INTE bytt Hovslagare för att jag vart missnöjd med dom!!!! Läs ordentligt. Hästen har flyttat (det har jag skrivit) två ggr senaste halvåret...

Lagen gäller från årsskiftet 1/1-2010. Övergångsregeln gäller enbart om man innehar reel kompetens och arbetet utförs i direkt anslutning till en veterinär.

oDet finns inget som säger att en icke utbildad hovis kan till Jordbruksverket ansöka om att bli godkänd hovslagare. Det är bara att skicka in dom intyg som krävs och sedan m intygen uppfyller kravet så blir vedebörande titulerad godkänd hovslagare.
Vad är problemet???

Fattas det ett inte i den första meningen?

Du har fel. Citera gärna var jag skrivit att hovarna såg "för jävliga" ut samt att jag prombt menat på alla hästar kan fixas med boots? Jag menade det inte så i vilket fall, om någon uppfattat det så.
Nej jag skrev inte att jag ANLITAR barfotaverkare - bara att jag ville höra dennes synpunkt.Och jag har INTE bytt Hovslagare för att jag vart missnöjd med dom!!!! Läs ordentligt. Hästen har flyttat (det har jag skrivit) två ggr senaste halvåret...

du deklarerar i ursprungsinlägget att du inte är nöjd. I ditt andra inlägg utvecklar du missnöjdheten.

ang. boots har jag redan citerat dig, där du klart och tydligt förkunnar att alla privat hästar inklusive ridskolehästar lätt kan gå oskodda, för nutidens boots tar hand om problemet när man vill arbeta dom.

så läs ordentligt - även hur du själv uttryckt det runt barfota verkaren, din allmänna syn på att hästar ska hållas barfota, samt alla byten av hovslagare.

om du inte menat ett ord av detta så har du tyvärr skrivit ngt helt annat, och du kan inte anklaga folk för att ha läst dåligt, utan då är det det du skrivit som lett till slutsatser. Jag är inte ensam om att ha läst på detta sätt i tråden.

Nu vet jag inte alls hur länge du har varit yrkesutövande.
Men brist på utbildade hovslagare är helt klart inget nytt fenomen.
Många tvekar att söa en utbildning, där utbrändhet och fysiska skador kommer som ett brev på posten.

Man blir sällan utbränd av att utbilda sig, det tar sällan 30 år att genomgå utbildningarna.

Utbrändhet kommer som ett brev på posten när man skor mer än max 5 hästar varje vardag och även gärna arbetar på helgerna. Fysiska skador kommer som ett brev på posten om man utför arbeten på ohanterade hästar.

En grundregel. Sko aldrig mer än max 5 hästar vardagar, vila upp dig på helgen.

Avbryt omgående allt arbete om du står inför en icke hanterad häst, det är hästägarens uppgift att hantera sin häst, du är enbart där för att utföra ett arbete. Ingen människa kan med våld uppvisa mer styrka än 600-800 kg explosiv hästkraft.

Sko med kvalite istället för kvantitet så kan du oxå med gott samvete ta själigen betalt för dina tjänster. Att sko 5 hästar 5 dagar i veckan med kvalite för en skälig ersättning av 1300:-/inkl moms ger en total omsättning per månad på ca 130.000:- vilket tryggar både en grundlön som en vanlig arbetare och ett gott pensionsskydd.

Skulden för att många hovisar i förtid blir utbrända vill inte jag lägga på den enskilde yrkesutövaren. Skulden skulle jag vilja lägga på dom hästägarna som tycker det är dyrt med hovvård.

Återigen så slår allt tillbaka i slutändan på hästägarna. Ni står där utan kompetent hovvård. :angel:

Jag måste återigen kommentera att jag håller med ang. din syn på saken, utan att jag för den skull är hovslagare själv.

Min egen hovslagare, som jag som sagt haft en massa år, är dessutom kvinna, och liten.
Hon har anammat din typ av arbets situation. skor aldrig mer än 5 hästar per dag, och jobbar 4-5 dagars vecka, aldrig mer. Hon är också mkt noga med som du säger, att det får ta tid. det finns ingen helskoning på 40 minuter där inte, vilket andra hovslagare som dessutom själva gärna titulerar sig bäst i länet osv, gör. att hästarna ska vara hanterbara är den andra aspekten. Är de ens det minsta krångliga skor hon aldrig utan att hästägaren är med och har kontroll på hästen hela skoningen. skulle aldrig acceptera, som alltför många hovslagare i min erf. faktiskt gör - att gå och hämta och lämna hästen i hagen,sko utan att ägaren ens är där, osv osv.

Hon håller bra, trots att hon är liten och har hållt på flertalet år.

Okej, det finns alltså hovisar som kan tänka sig komma varannan, var tredje vecka?? Eller ens oftare än var sjätte?!
Jag tycker det är så svårt/pinsamt att "verka veta bättre" än proffsen så jag brukar mest fråga lite försiktigt om det är nåt jag tycker är fel... eller om jag önskar nåt speciellt... Varenda hovis skulle nog tappa hakan om jag bad dem komma efter 3 veckor igen!! Man tycker ju att de borde veta bäst...

Nej det är jättesvårt faktiskt. Särskilt med tanke på att det brukar vara full rulle på sommaren, typ två veckor bara från att man kontaktar dom tills de kan komma ut. Stundvis har det varit panik. I stora drag kan man säga att jag har löst det genom att ha ett par olika som verkar så eg. blir det 4-5 veckors intervall per person. Och försöka ta det allra grövsta själv ca en gång per vecka om det börjar dra ut på tiden. (Alltså verkligen bara det grövsta i att fila till på höjden, inget avancerat).
Inte optimalt, men man får göra det bästa man kan utifrån förutsättningarna.

Jag håller med dig i det du säger,
dock vidhåller jag att den attityd som både Milly och Totola visar i tråden, är märklig. Innan man fotar sin hästs hovar och postar på internet för att andra ska bedöma hovslagarens kompetens och jobb, eller kritiserar dennes jobb och kommenterar att man gör det bättre själv, dvs man talar om efter påtryckning hur det ska göras, och då möjligtvis görs det. man ska väl rimligenha en dialog med denne snarare? Kund och dennes anlitade ska väl ha en relation, där man endera har ett fungerande samarbete, eller avslutar samarbetet för att det inte anses funka, i första hand.

Absolut. Men det är inte alltid så lätt, och inte alltid så många att välja bland.
Säg att 8 personer som är "utbildade på hovar" har tittat på hästens hovar och gjort en bedömning om hur denne ska verkas. Alla har aningens variationer i sin beskrivning/sina åsikter men sisådär hälften väger starkt åt ena hållet och hälften åt andra.
Då lyssnar jag som hästägare på vad hästen har att säga efter verkningarna/skoningarna.

Om man då som i mitt fall blir olycklig över att den hovis hästens fötter trivdes bäst med plötsligt flyttar 90 mil bort, då vill man såklart försöka få det mer åt det håll där hästen rörde sig bäst/visade minst misstänkt hovrelaterade spänningar.
Om man rakt ut säger det till en hovslagare som har en annan bild av hur hovarna ska se ut, det är då man kan stöta på patrull i form av att nej, klart inte jag har något att säga till om, jag är inte utbildad på hovar. Då är det antingen propsa på och vrida och vända på det tills man får som man vill, de delar man "lärt sig" sen tidigare är viktiga för just den hästens hovar (enligt andra hovutbildade) eller tiga och ta konsekvenserna.

Personligen har jag tagit alldeles för mycket konsekvenser genom att tiga och acceptera den/de hovslagare som finns att tillgå´s egna åsikter, trots att hästen väldigt tydligt (om man lyssnar) talat om att nej, den där verkningen är inte bra.
Av någon anledning har jag också lättare att lita på en hovslagares åsikter om verkning om denne tar mer än 10 minuter på sig och är öppen för att ha en dialog.

Fast din hästs hovar ser inte så jättevälvårdade ut. Bitar har ju gått ur hoven och den bör ju verkas bättre. Skönhetsfel kallar jag inte när bitar går ur hoven sådär.

Håller faktiskt med, troligen kommer hovarna att fortsätta flisas sönder när hästen sedan börjar ridas utan skor.
Det känns lite som att det tyder på lite sämre hovkvalite när bitar faller sönder ifrån en hov som aldrig varit skodd.

annars kan ju en nyligen avskodd häst se ut sådär efter några veckor när lite bitar av hoven faller bort pga sömmhålen som håller på att växa bort.

eller alldeles för långa hovar kan ju falla sönder sådär med om de tex springer emot en sten eller något.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat