Om hovarna ser ut så här....

Sv: Om hovarna ser ut så här....

Men det borde väl säga sig självt? Att om det är så naturligt som möjligt så håller de sig friskast möjligt?

Nja, det vet jag inte. "Friskhet" beror ju på många faktorer. Vad har hästen för hage - blir den "knögglig" på vintern t.ex.? Hur mycket, och var, rids/körs hästen? Vad har hästen för hovkvalitet? Det är väl klart som korvspad att man håller hästen barfota om det går. Det är ju snällast för plånboken :)! Men i många fall är det knappast realistiskt och inte heller särskilt snällt mot hästen.

Angående dina bilder tycker jag att trakterna är katastrofalt höga, får de fortsätta sådär kommer de vika sig och bli understuckna tror jag...

Tror du eller vet du?? Är inte risken större att trakterna viker sig och blir understuckna om man sänker trakten?? Hur förflyttar sig tygndpunkten i hoven med normal kort tå med hög trakt v.s. normal kort tå med låg trakt??

Jag är bara nyfiken på att höra resonemanget och om tygndlagen plötsligt ändrats.

Du kan väl lasta hästen och åka till hovslagaren? Då tror jag att det skulle vara helt okej att komma oftare än med 6 veckors mellanrum...

Nja, det vet jag inte. "Friskhet" beror ju på många faktorer. Vad har hästen för hage - blir den "knögglig" på vintern t.ex.? Hur mycket, och var, rids/körs hästen? Vad har hästen för hovkvalitet? Det är väl klart som korvspad att man håller hästen barfota om det går. Det är ju snällast för plånboken :)! Men i många fall är det knappast realistiskt och inte heller särskilt snällt mot hästen.

Han går (ska gå) på lösdrift, vet inte än hur det ser ut på vintern eftersom vi nyss anlänt dit. Men hagen är stoooor iaf... Och man KAN ju ha boots i hagen med om man vill, om det nu behövs bara vissa perioder. Eller enbart ha skor på vintern... Vi får väl se hur vi löser det. ;)
Bra hovkvalite har hovisarna sagt.
Han kommer att ridas/köras mest i skogen.

Oavsett om det är billigare eller inte, vill jag försöka ha honom barfota. Det är inte DET det är frågan om för min del.

Du kan väl lasta hästen och åka till hovslagaren? Då tror jag att det skulle vara helt okej att komma oftare än med 6 veckors mellanrum...

Äger ingen transport så det skulle bli alldeles för dyyyrt! Och tidskrävande.

Äger ingen transport så det skulle bli alldeles för dyyyrt! Och tidskrävande.

Jo, tidskrävande är det. Själv åker jag med mina (en verkas och en skos) var sjätte vecka till hovslagaren som bor 6,5 mil bort. Han är helt suverän - så det är värt allt besvär :)!

Fast var har jag skrivit att det fungerar på ALLA hästar? Det finns ju alltid undantag... Jag pratar generellt. Särskilt på sunda raser... Fullblod är ju inte direkt avlade på sundhet.

då får du nog ta och läsa igenom ditt påstående igen, för kruxet är precis det du säger här ovan - att NEJ, det är INTE generellt att alla hästar kan gå barfota och bara ta på sig boots när de rids. Fullblod var ett enkelt exempel, det finns betydligt fler hästar än dessa som inte funkar så enkelt som du beskriver det.

Fast med dagens boots kan man låta bli helt att slå på järnskor! På privathästar iaf - förstår ju givetvis att det inte är så praktiskt på t ex en ridskola... och dom som inte vill ha boots får ju givetvis bestämma det själv. Jag lägger mig inte i hur andra vill göra utan jag vill behålla min barfota för att det är sundast för hästen (håller sig friskare i ben o hovar) och somsagr, mot slitage och ömhet finns boots vilka jag trivs bra med hittills...

Totola:vad skulle poängen vara att anlita en hovslagare/hovverkare när det är du som lekman som anser att du vet hur det skall vara?
varannan vecka låter mkt konstigt att du skulle behöva verka, uppenbarligen är det ngt som gör att den du anlitar, om det är som du anser att det inte räcker, brister.
du har väl också läst den nya lagen ang. anlitande av ej godkända hovslagare antar jag?

Senast ändrad:

...och lyssnar på kunden lite mer...

En hovslagare ska inte behöva lyssna på kunden? En utbildad och skicklig hovslagare ska kunna sitt jobb, jag litar helt och fullt på mina hovslagare och skulle aldrig försöka styra och ställa över hur de ska verka/sko min häst, det vet de bättre än mig.

Klart de ska lyssna på kunden!
Man kan knappast räkna med att hovslagaren skall kunna hålla reda på alla hästar den skor.
Hästen kanske fått en skada som göt att den har svårt att lyfta vänster bak. Kan vara mycket bra för hovslagaren att veta.

Finns massa information som är ivktig för en hovlagare.

Lämpligtvis har man en vettig kommunikation...en tvåvägskommunikation då. Jag förmedlar hur hästen jobbar och vad jag upplever och det tillsammans med att hovslagaren ser hästen röra sig kan vederbörande göra ett bättre jobb.

Fast hovslagare har stenkoll på sina kunders hästar. Jag köper inte en sekund ditt argument att hur ska de kunna hålla koll på alla hästar de skor. :confused: Har aldrig i hela mitt liv haft en hovslagare som inte vet hur den individuella hästen den skor regelbundet, funkar och hur den ska skos.

om ngt händer utöver detär det ju en självklarhet att man informerar.

Jag vände mig emot tex.Totolas inlägg, att hon uppmanar sin att ta mer i trakterna osv, fast denne inte anser att det skall göras. Är Totola utbildad hovslagare? Om hon är det, då kan hon ju sko själv? alternativt, om hon verkligen genuint vet så mycket hur det ska göras, och hovslagaren inte gör detta, då är det väl dax att byta hovslagare?

som Piraja skriver, en tvåvägskommunikation är väl en förutsättning. Dock skulle jag gissa att man som lekman mer är den som ställer frågor eller kommer med infallsvinklar utifrån hovslagarens information och förslag om hur och varför denne skor/verkar som den gör. Än tvärtom.

Det var inte din invändan mot totola jag kommenterade. Det var att hovslagaren inte behövde lyssna på sina kunder.

Lyssna ska de göra, däremot behöver de inte hålla med.

Alla hovslagare har heller inte regelbundna hästar.
Hästar far fram och tillbaka för utbildning och träning osv. Kanske står i ett stall 6 månader för att stå i ett annat tre år.

Hade jag fått viktig information hade jag kanske sluppit trasig rygg idag:p

Dessutom har man som äage ansvar för hovvården och då bör man rimligtvis få komma med synpunkter också
Andra fakta som inte hovslagare kan känna till är att hästen fått någon skavank sedan sist, ändrar rörelsemönster osm någon skrev, ändrade arbetsförhållande/underlag osv.
Tror att man underlättar, nej jag VEt att sådan information underlättar för hovslagaren.

Jag håller med dig i det du säger,
dock vidhåller jag att den attityd som både Milly och Totola visar i tråden, är märklig. Innan man fotar sin hästs hovar och postar på internet för att andra ska bedöma hovslagarens kompetens och jobb, eller kritiserar dennes jobb och kommenterar att man gör det bättre själv, dvs man talar om efter påtryckning hur det ska göras, och då möjligtvis görs det. man ska väl rimligenha en dialog med denne snarare? Kund och dennes anlitade ska väl ha en relation, där man endera har ett fungerande samarbete, eller avslutar samarbetet för att det inte anses funka, i första hand.

Jag tycker det är riktigt lågt att istället gå ut på internet, och vore jag hovslagare skulle jag reagera mkt kraftigt om jag hittade mig själv på nätet i denna form, och inte hade konsulterats i första hand och fått motivera mig.

du har väl också läst den nya lagen ang. anlitande av ej godkända hovslagare antar jag?

Vet inte varför men skrev ett inlägg med bifogad länk som förtydligande till den nya lagstiftningen. Där framgår oxå klart och tydligt hur framtiden för dom alternativa verkningsmetoderna och även snabbkurser inom hovslageri med eget hemmasnickeri kommer att bemötas.

Jag tror flera än TS kan finna informationen i bifogad länk som kunskapstagande,, är man efter att ha läst länken från SHF fortfarande tveksam till sannings halten så kan man klicka vidare till källan Jordbruksverket.

Bif. Länk. http://www.hovslagarforeningen.nu/Default.asp?oewCmd=3&id=50719&archiveid=1736

Jo jag vet att du länkade, tyvärr tror jag inte det gör så stor skillnad, är man inte intresserad så är man inte och det framgår ju även av att man glatt kör på precis som vanligt, kombinerat med att man filar och fixar på egen hand på rutin övertygad om att man vet det nödvändiga.

tyvärr någonstans tror jag också att har man inte erfarenhet eller insikt nog om hur fel det faktiskt kan bli, så kör man gärna på i sina egna banor, utan att kunna visualisera det seriösa runt lagstiftningen och dess orsaker bakom att det nu lagstiftats.

men vem vet, jag kanske är totalt ohjälpbar pessimist : )

Självklart måste man det.
Men förhoppningsvis ser man till att ha sådana kunskaper att man begriper att en (tung speciellt) barfota häst inte bör verkas hårt. Den ska ha lite att "slita på" också sas.

TS hade enkelt kunnat fått det svaret om frågan hade getts till hovslagaren.
Dessvärre vet hovslagarna om den stora okunskap som finns och det ÄR faktiskt ägaren som har yttersta ansvaret för hovvården.
Kanske upplysning om detta kan leda till lite mer kunskapstörst. Man kan ju alltid hoppas.

Den lagen är ändå relativt tandlös. Så länge barfota verkarna inte tar sig an icke normala djur får de ju fortsätta.
Och därför tycker jag att det bästa är att trycka på mer kunnande hos hästägarna. Inse att det är DE som har ansvaret.

Jag tycker det är riktigt lågt att istället gå ut på internet, och vore jag hovslagare skulle jag reagera mkt kraftigt om jag hittade mig själv på nätet i denna form, och inte hade konsulterats i första hand och fått motivera mig.

Man lär sig,, för det första så brukar sällan hela sanningen precenteras, bara den sanningen som TS vill ska framgå. I otaliga trådar har man ju senare genom att få "dra ut sanningen" med rätt typ av frågor fått en lite "annorlunda bild" än vad som framgick i själva grundfrågan. Det är saker man glömt, saker som man ansåg vara ovidkommande osv,osv, Med tiden så börjar det ljusna och mörkret falla över TS eget delgivande.

Skulle jag hitta mig själv på nätet i denna form utan att först ha konsulterats och fått en tjans att kommunisera med TS så skulle den kunden ha förbrukat allt förtroende för mig och även uppvisat bristande förtroende för mitt utförda arbete. Allt annat än ett omedelbart avslutat sammarbete är otänkbart. Tack och lov har detta aldrig "hittils" hänt. Däremot har jag själv startat trådar och redovisat mitt yrkesutövande med bilder och text för att försöka sprida min ringa kunskap. Detta förefaller heller inte som en bra ide med tanke på hur mkt fritid,obetald arbetstid det leder till som i stället kunde ha lagts på en seriös hästägare som desperat är i behov av hjälp.

Som hovslagare får man finna sig i att bli granskad och det är bra, det tråkiga är bara när granskningen enbart känns bekväm åt ena hållet. Granskar man hästägaren så är det sällan lika mkt :bow:

Om alla som bedriver hästvård startade med utgångspunkten att först kritiskt granska sig själv, så skulle väldigt många flera av dagens hästar ha ett bättre välbefinnande.;)

Jag förstår och håller fullt med dig i ditt resonemang ang. detta.
Min egen hovslagare sen en herrans massa år håller samma linje.Hittade sig själv i en blogg för ngt år sen, där hästägaren snackade kalja om saker hon definitivt inte hade koll på, utan att fråga hovslagaren först. samma resonemang där: tack för tiden som varit.

det viktigaste i ditt inlägg ser jag är det som nu diskuterats i de senare inläggen, nämligen ansvaret som ligger på hästägaren. Jag hoppas som du, att det kan trilla ner en polett hos fler, utan att det för den skull behöver drabba hästen först för att effekten skall kicka in s.a.s.

Den lagen är ändå relativt tandlös. Så länge barfota verkarna inte tar sig an icke normala djur får de ju fortsätta.
Och därför tycker jag att det bästa är att trycka på mer kunnande hos hästägarna. Inse att det är DE som har ansvaret.

Handen på hjärtat,, hur många av dagens hästar har inte ngn typ av kronisk åkomma,skada, står på rehabelitering, för att bara nämna ordet fång där det finns mängder av trådar och fallbeskrivningar som redan nu utifrån hovvården begåt lagbrott på.

Är du uppdaterad på hur många % av dagens hästar som icke är normala djur som verkas av det sk barfotafolket??

Förstår du inte att grundtanken med denna lagstiftning va det enda sättet att få stopp på denna typ av verksamhet samtidigt som det även (tack och lov) la upp ribban på traditionell hovvård.

Tandlös kan du kanske för dagen påstå att du uppfattar den som men inom en framtid på 1 års sikt kommer du förstå att den kan jämföras med ett angrepp från en vithaj.

Hästägarnas kunskaps nivå är för dagen i majoritet katastrofal,, det håller jag med dig om men om det nu inte finns ngt lagstiftning för att höja kunskapsnivån på hästägarna så är det väl endå ett steg i rätt riktning att den nya lagen säger att ansvaret för hovvården övergår från hästägaren till den som utför den. Där är liksom hela poängen med att det krävs ett Godkännande från Jordbruksverket som bevisar att man innehar reel kompetens. Med detta godkännande följer krav på journalföring där det även kan framkomma om hästägaren brister i sin kunskap.

Kort sagt, jämför kraven på godkänd hovslagare med legitimerad veterinär.

Det gäller att dokumentera och journalföra allt för att senare inte bli misskrediterad.

Den exakta lagtolkningen vet vi för dagen inte om hur den kommer tolkas förän det första fallet går till åtalsprövning men det ska bli mkt intressant att följa detta prediukat.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Pivo