Om hovarna ser ut så här....

Sv: Om hovarna ser ut så här....

Nu vet jag inte hur din hovis gör men själv håller jag aldrig fast varesig hov eller ben. Speciellt inte på en unghäst eftersom den uppfattar situationen som att den sitter fast och rent instinktivt försöker slå sig fri. En häst som sitter fast med ett ben är ett mkt lätt byte för ett rovdjur.

Håll inte fast benet utan följ med,, jobba med hästen inte emot den.

:bow::bow::bow:
Svårare än så är det faktiskt inte. Så länge man tänker på hästens ursprungsbeteende så kommer man bra långt! :)

Blev tillfrågad om hjälp med en häst som vägrade lyfta hovarna, och när den väl lyft så smackade den bara ner hoven så det var omöjligt att hålla emot.
Jo givetvis hade de försökt hålla emot med våld, men hästen var ju givetvis starkare så den kampen var ju helt lönlös.
Det tog mig 10 min sen höll jag hästens hov och kratsade den, helt utan våld.
De trodde jag hade drogat hästen när jag var klar. Och det var då jag hade god lust att säga, "ja såhär enkelt är det när hästen litar på en om du inte jobbar emot den".
För i grund o botten lyder gärna hästen om du bara leder bra.

Nu vet jag inte hur din hovis gör men själv håller jag aldrig fast varesig hov eller ben. Speciellt inte på en unghäst eftersom den uppfattar situationen som att den sitter fast och rent instinktivt försöker slå sig fri. En häst som sitter fast med ett ben är ett mkt lätt byte för ett rovdjur.

Håll inte fast benet utan följ med,, jobba med hästen inte emot den. Däremot se till att inte tappa greppet så att den för som den vill,, stå på fyra ben. En sak man ska tänka på är unghästar och främst deras bakben. En häst som inte har båda sina bakben på marken har oxå i.o.m. det förlorat kontrollen över sin flyktinstink så det är mkt viktigt att denna häst har fullt förtroende,känner ett tydligt ledarskap och därmed oxå ingen anledning till att söka flykt.

Naturligtvis är det viktigt att öka på tiden för hur länge hoven ska vara i luften,, ökar man intervallen med endast 10 sec/dag så kommer denna häst utan problem på endast en månad kunna stå med upplyft hov i minst 5 minuter i ett sträck.

Banka förstår jag inte riktig vad du menar med, våra föl verkas med täta intervaller upp till 1 år, därefter med jämna intervaller upp till tidig 3 års ålder. Under denna tid har aldrig ngt bankande förekommit eftersom dom verkas med nipper och rasp, sula/stråle renskärs med hovkniv. Konstigt nog så när dom första gången skos inför 3:års testet så har aldrig ngn av dom hästarna reagerat på när det börjat bankas. Jag har själv många ggr funderat över detta när jag skott upp dom vad det kan bero på att dom inte ens reagerar. Det enda svaret jag kan komma på är att dom har sånt förtroende och att det inte förknippas med smärta, man blir faktiskt ganska stolt varje gång detta upprepas för det kan inte annat än uppfattas som att man fått ett ärligt förtroende från hästens sida.

Jag skulle i alla fall rycka åt mig mitt ben om det va i luften och ngn började banka fast jag e ju bara människa.
Du måste kunna hålla "fast" det på samma sätt som hovisen gör o gärna banka lite o hålla upp längre än 30 s..
Se situationtecknen

Sen skrev jag ytterligare en förklaring till varför man inte ska hålla fast, utan hålla upp.

En hovis som är gammal i gamet kämpar inte emot en ovan unghäst som har det jobbigt att stå på 3 ben, utan följer med lite o på så sätt lär hästen sig att den måste stå utan att belasta hovisen med all tyngd.
Förövrigt så var ordet "banka" korkat:angel:

Idag är min häst verkad av en mycket duktig hovis, som jag har turen att få anlita eftersom han är hovis till den nya tjejen i stallet och det visade sig att han skulle komma o sko om hennes häst idag!!!
När jag hörde att hennes hovis skulle komma i veckan så frågade jag direkt om inte hon kunde fråga honom om han åtminstone kunde kasta en blick på min hästs hovar också och säga hur de ser ut, om det är akut eller inte att verka dom. Det gick tydligen bra... han kunde även ta sig tid att verka dom och i fortsättningen kommer han att va min hovis!!! :D

Det lustiga var att jag igår (eller var det i måndags?) fick ett PM där jag blev tipsad om just denne hovis... som tydligen är duktig på barfotahästar (fast han är en traditionell, utb hovis!) och jag visste ju inte det va samma hovis som den nya tjejen har... Blev glatt överraskad!!

Enligt honom var INTE trakterna höga (det var det en del här som tyckte, vilket dock kan va svårt att se på bilder kanske?) fast det "lätt blir så med den här typen av hästar om de går barfota" sa han.
Och jag hade gjort helt rätt i att raspa bort flisorna och lite till. Det va inte så mycket mer han behövde göra med framhovarna, tog lite, lite på tån och filade till dom bara. I bak fanns det mer o ta, jag hade ju inte rört dom (inga flisor där). (det var ju vissa här som var mer eller mindre förskräckta över att jag filat på dom själv)
Jag fick gärna raspa till även i bak om de började bredda sig så som de hade gjort nu. Men han ska komma var 6:e vecka och hålla ordning på hovarna så är det större chans att de håller för barfotagång. Det var BRA KVALITÈ på hovarna, enligt honom med.

Jag är mycket nöjd!! :idea:

Kul,, tänk dock på att det är secundärt om du är jättenöjd.

Ja, jag har ju inte sett det långsiktiga resultatet än... Har dock fått tips om honom via PM här på Buke - att han var mycket duktig på barfotahovar! Tipsarens häst hade fått jättefina, bra hovar efter ett år med honom som hovis...
Han jobbar dessutom med sjukbeslag o annat avancerat på en klinik. Och man såg verkligen hur noga han var, vilket också kompisen i stallet bekräftade. Det är sällan de går in för det på det viset. ME LIKE! :idea:

(oj, såg i efterhand att jag visst redan nämnt om PM:et, hade glömt det...)

Nu kan jag inte säga exakt hur länga jag håller hennes fötter uppe. Men det e mera är 30s iaf. Då jag någrant kratsar ut dom, tar bort minsta lilla grus som kan tänkas finnas. Och detta gör jag för att hon ska lära sig att det e jag som bestämmer. Hon får inte ta ner hoven förre jag säger det.

Jag har även hållt fast hennes hovar som hovis gör bara för att hon ska lära sig det med.

Barfota påståendet att alla vanliga hästar klarar sig utan skor, är direkt kopplat till barfotaverknings tron, och den är helt felaktig. det påståendet har du ju själv citerat i ditt svar till mig eller hur?

så det är nog du som ska läsa igen innan du hoppar igång. sen att du inte gillar mitt inlägg är en annan sak.

Var det det bästa du hade att komma med:angel::rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 603
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !