A
Anettejt
Sv: Om hovarna ser ut så här....
Svårare än så är det faktiskt inte. Så länge man tänker på hästens ursprungsbeteende så kommer man bra långt!
Blev tillfrågad om hjälp med en häst som vägrade lyfta hovarna, och när den väl lyft så smackade den bara ner hoven så det var omöjligt att hålla emot.
Jo givetvis hade de försökt hålla emot med våld, men hästen var ju givetvis starkare så den kampen var ju helt lönlös.
Det tog mig 10 min sen höll jag hästens hov och kratsade den, helt utan våld.
De trodde jag hade drogat hästen när jag var klar. Och det var då jag hade god lust att säga, "ja såhär enkelt är det när hästen litar på en om du inte jobbar emot den".
För i grund o botten lyder gärna hästen om du bara leder bra.
Nu vet jag inte hur din hovis gör men själv håller jag aldrig fast varesig hov eller ben. Speciellt inte på en unghäst eftersom den uppfattar situationen som att den sitter fast och rent instinktivt försöker slå sig fri. En häst som sitter fast med ett ben är ett mkt lätt byte för ett rovdjur.
Håll inte fast benet utan följ med,, jobba med hästen inte emot den.
Svårare än så är det faktiskt inte. Så länge man tänker på hästens ursprungsbeteende så kommer man bra långt!
Blev tillfrågad om hjälp med en häst som vägrade lyfta hovarna, och när den väl lyft så smackade den bara ner hoven så det var omöjligt att hålla emot.
Jo givetvis hade de försökt hålla emot med våld, men hästen var ju givetvis starkare så den kampen var ju helt lönlös.
Det tog mig 10 min sen höll jag hästens hov och kratsade den, helt utan våld.
De trodde jag hade drogat hästen när jag var klar. Och det var då jag hade god lust att säga, "ja såhär enkelt är det när hästen litar på en om du inte jobbar emot den".
För i grund o botten lyder gärna hästen om du bara leder bra.