Om hästen akut måste...

Hej!

Jag har ingen aning om vad det kostar nu, men räknar med ca 7000. Det tas, liksom alla andra kostnader för hästen, från lönekontot. Jag har alltid minst 10.000 där. Jag hade helst skickat hennes kropp till typ zoo men det verkar vara få som tar emot och hon är medicinerad med livstidskarens så då är det nog ännu mindre sannolikt att de vill ta emot. Så det blir destruktion. Jag vill helst avliva med bult, då pållan avskyr sprutor.

/Lavinia, som fick tänka igenom frågan om jag ville buköppna eller avliva i början av December. Nu hade vi tur och slapp välja nåt alternativ.

Lantbrukstjänst kostar (jag kollade igår med anledning av den här tråden) 4300 kr i hämtning (för häst över 250 kg) och 1100 kr om de ska avliva med, dvs 5400 kr för avlivning och transport till destruktion. Detta om det kan vänta till planerad rutt (här vet jag att de vintertid kör 2 dgr/v minst, och sommartid 3 dgr/v). Om man vill ha ut dem akut får man ju betala milkostnad med.

Med så lite pengar är det verkligen inget problem om så skulle vara fallet. Jag använde dom andra (vad som nu heter) när jag tog bort förra tottan.

/L

Lantbrukstjänst kostar (jag kollade igår med anledning av den här tråden) 4300 kr i hämtning (för häst över 250 kg) och 1100 kr om de ska avliva med, dvs 5400 kr för avlivning och transport till destruktion. Detta om det kan vänta till planerad rutt (här vet jag att de vintertid kör 2 dgr/v minst, och sommartid 3 dgr/v). Om man vill ha ut dem akut får man ju betala milkostnad med.

Ingår destruktion i de 5400 kr eller tillkommer en avgift för det också?
Hur går det till rent praktiskt? Bultar på stallplan så nära bilen som möjligt och vinschar in kroppen eller hur gör de?

Hur går det till rent praktiskt? Bultar på stallplan så nära bilen som möjligt och vinschar in kroppen eller hur gör de?

Destruktion ingår.

De bultar - och avblodar - på den plats du vill, men måste ju kunna komma åt med bilen. Eller måste och måste men de vill.

Kanske olika på olika bilar men här har de alltid haft kran. Så de lyfter upp kroppen och lägger den i containern. Exakt hur har jag vägrat titta på.

Tillägg. De ställer bilen en bit ifrån. Antagligen för hästarna ska slippa gå nära den. Den luktar ju lite och hästar känner nog mer lukt än oss?

Sen när allt är klart har de kört fram bilen och lastat.

Ännu mer tillägg: De är fantastisk bra killarna på lantbrukstjänst. Både med hästägare och hästar. Lugnt, tryggt och utan stress.

:arghh: :arghh: :arghh:
Näe, fy vad hemskt! Det får bli veterinären som kommer och ger en spruta, precis som med smådjur. Jag har varit med många, många gånger på klinik med katter och hundar, inte alla som var mina, men då är det ju så stilla och fint. Om man hinner ta ut vet förstås, men om det måste tas ett beslut om en gammal häst, så får det bli en spruta så jag kan vara med hela tiden.
Vad som upplevs "stilla och fint" för oss är inte alltid vad som upplevs så för djuret. Ja, bult kan känna drastiskt och hemskt, men djuret är borta innan det hinner blinka. Med spruta tar det tid, och som redan sagts är det knappast något drömscenario för ett flyktdjur, att inte kunna fly...

Jag vet flera fall av hästar som kämpat emot in i det sista med spruta, jag har till och med varit med om en älskad hund som fick panik i samband med avlivning med spruta. Som jag önskade att man kunde bulta smådjur också då... :cry:

Jag har varit med hela vägen vid avlivning av häst, bult, avblodning, lyft i lastbilen. Det är nog inte så roligt att se allt när det är en häst man haft en stark relation till (i de fallen har jag gått efter bulten), men hästen är totalborta efter den bultats, och det är vad som är huvudsaken för mig. Hur "hemskt" det ser ut för min del spelar faktiskt ingen som helst roll om det är vad som är minst skrämmande för hästen.

Jag tog bort två stora (över 250 kilo) för en vecka sedan genom Lantbrukstjänst och det gick på 10800 inkl moms.
Vi brukar om det är möjligt gräva ner här hemma, men i år har det varit så blött att hålet som grävts snabbt blev mer pool än grav.
Värt att tänka på för den som tänker använda försäkringen är att Lantbrukstjänst tar betalt innan de avlivar. Så man måste ha pengarna på kontot när det är dags.
Nu tror jag visserligen det var nödslakt jag använt, men jag har bestämt för mig att jag fått fakturor. Men det var en del år sen, så det kan ju ha ändrats eller så minns jag fel.

Oavsett så räknar inte jag "betala med försäkringen" som bokstavligt, att jag tar just de pengarna till det, utan mer att jag räknar en del av livförsäkringen till att täcka avlivning. Men för mig är det också självklart att man alltid har möjlighet att få loss pengar med kort varsel när det gäller djur, speciellt nu när inte heller större veterinärkliniker accepterar betalning via faktura.

Nu tror jag visserligen det var nödslakt jag använt, men jag har bestämt för mig att jag fått fakturor. Men det var en del år sen, så det kan ju ha ändrats eller så minns jag fel.

Oavsett så räknar inte jag "betala med försäkringen" som bokstavligt, att jag tar just de pengarna till det, utan mer att jag räknar en del av livförsäkringen till att täcka avlivning. Men för mig är det också självklart att man alltid har möjlighet att få loss pengar med kort varsel när det gäller djur, speciellt nu när inte heller större veterinärkliniker accepterar betalning via faktura.
Förr och för andra lantbruksdjur går det att få faktura. Men eftersom att det varit så mycket problem med "hästfolk" och betalning är betalning, helst med kort innan avlivningen.
Vi har för en del år sedan fått en akut avlivning på faktura men det var för att vi hade kor och får också och på det sättet ansågs som mer trovärdiga.

När bilen hade kommit så frågade han var jag tänkt avliva men han som kom tyckte det var för nära huset med tanke på allt blod så han tittade lite runt sig och frågade om det gick bra vid mötesplatsen.

Jag gick och hämtade hästarna och sa att jag vill att du tar den stora först och sedan ponnyn innan avblodning, den stora tyckte inte om när bulten skulle mot pannan så lite övertalning krävdes men efter skottet trilla hon bara ihop och ponnyn var inga problem hon hade gräs kvar i mun, han som avlivat så sedan "nu går du till framsidan huset så kommer jag när jag är färdig".

När bilen åkt gick jag och kastade lite strö på blodet, den storas pöl var inget svårt att hitta då blodet skummat pga stressen men ponnyns blod fick jag leta efter i det höga gräset för det var inget skum alls trots ponnyn bara var 2m från det stora när den trillade.

Lantbrukstjänst får komma, kostar 5-6000kr och det betalas med kort, mitt eller firmans om jag inte skulle ha det tillgängligt just då.

Är det urakut och ingen veterinär finns på nära håll finns det gott om jägare att ringa där jag bor.

Destruering är enda alternativet för mig. Bor på inre vattenskyddsområde och får inte gräva ner.

Uhuuu...
Jag som trodde att de gjorde som när de söver stora djur i djurparker, (när de använder blåsrör) går en liten runda och lägger sig ner, lite vingligt men självmant. Inte faller som en fura. Jag ska dressera hästen så den lägger sig på kommando redan som unghäst. :(
Sen är ju medlet man ger hästen väldigt, väldigt giftigt också. För omgivningen då alltså. Trist om nåt kommer på marken och nåt annat djur får i sig det.

Destruktion ingår.

De bultar - och avblodar - på den plats du vill, men måste ju kunna komma åt med bilen. Eller måste och måste men de vill.

Kanske olika på olika bilar men här har de alltid haft kran. Så de lyfter upp kroppen och lägger den i containern. Exakt hur har jag vägrat titta på.

Tillägg. De ställer bilen en bit ifrån. Antagligen för hästarna ska slippa gå nära den. Den luktar ju lite och hästar känner nog mer lukt än oss?

Sen när allt är klart har de kört fram bilen och lastat.

Ännu mer tillägg: De är fantastisk bra killarna på lantbrukstjänst. Både med hästägare och hästar. Lugnt, tryggt och utan stress.
Jag har varit med och tittat på alla momenten bara för att veta vad som hänt. Jag vill inte ha några luckor. Jättetrevlig kille som kommit (samma flera gånger) . Han är ju så van att handskas med upprörda hysteriska människor att det får en lugnande effekt.

Sen är ju medlet man ger hästen väldigt, väldigt giftigt också. För omgivningen då alltså. Trist om nåt kommer på marken och nåt annat djur får i sig det.
Min veterinär fick lite av det i ansiktet när min togs bort, hon hade aldrig varit med om det förut. Hon gick med väldigt snabba steg till stallet och tvättade sig men vi fattade ju ingenting förrän efteråt när hon berättade. Kan ha varit nåt fel på utrustningen. Fy så läskigt med så giftiga ämnen

När bilen hade kommit så frågade han var jag tänkt avliva men han som kom tyckte det var för nära huset med tanke på allt blod så han tittade lite runt sig och frågade om det gick bra vid mötesplatsen.

Jag gick och hämtade hästarna och sa att jag vill att du tar den stora först och sedan ponnyn innan avblodning, den stora tyckte inte om när bulten skulle mot pannan så lite övertalning krävdes men efter skottet trilla hon bara ihop och ponnyn var inga problem hon hade gräs kvar i mun, han som avlivat så sedan "nu går du till framsidan huset så kommer jag när jag är färdig".

När bilen åkt gick jag och kastade lite strö på blodet, den storas pöl var inget svårt att hitta då blodet skummat pga stressen men ponnyns blod fick jag leta efter i det höga gräset för det var inget skum alls trots ponnyn bara var 2m från det stora när den trillade.
Var den lilla hästen med när den stora avlivades? :crazy:

Ja då det hade varit en hög stress för dom båda att komma i från varandra vilket jag ville undvika, ponnyn lyfte inte ens huvudet från gräset när hästen trillade i marken.
De kunde inte vara ifrån varann men att den ene blev skjuten i huvet brydde den andre sig inte om. Typiskt hästar, fast jag inte hade en aning om att de kunde göra så... :cautious: Var de skruttgamla bägge två så de skulle få beta vidare i hästhimlen tillsammans?

De kunde inte vara ifrån varann men att den ene blev skjuten i huvet brydde den andre sig inte om. Typiskt hästar, fast jag inte hade en aning om att de kunde göra så... :cautious: Var de skruttgamla bägge två så de skulle få beta vidare i hästhimlen tillsammans?
Nä inte jätte gamla 20 och 23 år så hade hoppats på i alla fall 5 mer år med dom:cry:.

Dom senaste 4 åren hade dom delat box, gått i samma hage och till och med gått mycket lätt motion i hop så 4 år utan att varit utan varandra ens en liten stund.

Hästen började känna av sina gamla skador även som haghäst och ponnyns tänder började svika (stort överbett)

Nä inte jätte gamla 20 och 23 år så hade hoppats på i alla fall 5 mer år med dom:cry:.

Dom senaste 4 åren hade dom delat box, gått i samma hage och till och med gått mycket lätt motion i hop så 4 år utan att varit utan varandra ens en liten stund.

Hästen började känna av sina gamla skador även som haghäst och ponnyns tänder började svika (stort överbett)
Huga... så sorgligt att behöva ta bort två på bägge gång, fast samtidigt så rätt att göra det då de var såna bästisar... :heart

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 247
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår