Alltså om hästen dör eller avlivas, får du 15000/30000 kr i handen. Som du förslagsvis använder till att få hästen till sista vilan. Som kanske kostar ca 8000, men är det självrisk du får betala för att få ut de pengarna? Verkar jättekonstigt men kan det va så? Nä. Knappask. Men om hästen bara är halvdöd, får du betala självrisk för att få hjälp med vet vården, och hur mkt bet du i självrisk på vetvården?
Om den dör/avlivas för ngt som försäkringen täcker - ja. Nu är mina försäkrade i både liv- och användbarhet och utan reservationer så i princip allt utom beteendestörningar täcks av försäkringen. Men en veterinär måste ju anse och intyga att hästen endera är så sjuk/skadad att den inte kan leva vidare, eller att den är så skadad att den inte kommer kunna användas till ridning med. Sen måste försäkringsbolaget godkänna det (de godtar nästan alltid veterinärens bedömning, men de kan t ex säga att de vill man provat mer vila, behandlar igen etc om man väldigt snabbt ger upp).
Så det räcker inte att man själv vill ta bort.
Men såhär blir det i ett par påhittade exempel:
Hästen skadar sig. Jag tar den till veterinär, som behandlar den. Det besöket betalas av veterinärvårdsförsäkringen, och jag betalar en självrisk. Hur hög den är är olika i olika försäkringsbolag. Mina ligger på cirka 2500 kr + 10%. Så om besöket kostar 12 500 kr betalar jag 2500 kr + 10% av resten (10 000 kr) dvs en tusenlapp till. Jag betalar totalt 3500 kr av de 12 500 kr.
Hästen blir inte bra, och nytt besök hos veterinären som behandlar igen en månad senare. Jag betalar självrisk 10% av vad det kostar.
Tyvärr vill det sig inte, hästen är fortfarande halt och man bedömmer att skadan är permanent, hästen kommer aldrig kunna ridas mer, men kan fungera som haghäst. Jag har den till ridning och en användbarhetsförsäkring. Hästen döms ut av veterinären. Jag betalar 10% av besöket.
Försäkringsbolaget bedömer livskadeanmälan och godkänner den. De ger tillstånd att avliva hästen.
Jag tar ut lantbrukstjänst som avlivar hästen och tar med sig kroppen. Det kostar 5400 kr. Jag har extra skydd i veterinärvårdsförsäkringen så de ersätter avlivning med upp till 6000 kr. Jag betalar 10% självrisk om det är inom självriskperiod (100 - 150 dagar), annars 2500 kr + 10%. Resten betalar försäkringsbolaget.
Jag meddelar försäkringsbolaget att hästen är avlivad. Då betalar försäkringsbolaget ut livförsäkringen, som är 15' eller 30' beroende på vilken häst det är. De pengarna kan jag ha till vad jag vill, köpa en semesterresa eller en ny häst - det väljer jag själv. Det är ingen självrisk på livförsäkringen.
Ett annat alt är att hästen får kolik, jag ringer distriktsveterinären som kommer ut och behandlar (det kostar 5000 kr säger vi) men säger att hästen är så dålig så den måste in till klinik. Jag åker in med hästen där de konstaterar att den måste buköppnas. Här får jag iom att mina är lågt livförsäkrade välja att ta bort direkt eller operera. Säg jag väljer att operera, men hästen dör tyvärr två dagar senare. Op OSV kostade 50 000 kr. Då betalar jag för de 55 000 kr självrisk 2500 + 10%. Resten betalar försäkringsbolaget. Jag får även ut livförsäkringen på 15' alt 30'
Hittas hästen död i hagen så ersätter veterinärförsäkringen att kroppen hämtas och destrueras (minus självrisk), samt ev obduktion om bolaget vill ha sådan. Sen betalas livförsäkringen ut.
Hängde du med nu? Det är två olika delar, dels en veterinärvård och i den kan man i de flesta (inte alla bolag) teckna tillägg så man får hjälp med avlivningskostnad. Och sen är det livförsäkringen som löser u om hästen dör eller måste avlivas. OM man inte har så det täcker avlivning i sin veterinärförsäkring, eller för all del inte har någon veterinärförsäkring så kan man använda livpengarna att betala avlivning. OM hästen dör/avlivas av ngt som inte täcks av vetvårdsförsäkringen och/eller livförsäkringen får man såklart inga pengar alls.