Beklagar. Förstår att du inte orkar bråka om pengarna, trots att det rör sig om en ganska stor summa, för de som i de har så fet plånbok. Det jag inte förstår är hur man kan avgöra och besluta att ett djur som uppenbart lider så mycket ska fortsätta behandlas. Om du låtit hästen leva med sina smärtor hade du istället kunnat bli anmäld för djurplågeri. Mycket konstigt de skriver i det finstilta. Och om man då tagit en försäkring för att klara de omkostnader som blir i en sån hemsk sits att man måste ta bort sin vän, då kan man ju fråga sig om varför man betalat den biten på försäkringen i alla år. Bättre att sätta undan de pengarna, och låta de vara orörda och öronmärkta, för den dagen kommer ju, förr eller senare, tyvärr.
Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag. De väljer genom villkoren vad de ska ersätta och inte. De finns inte där för någon djurskyddsaspekt. Det är dessutom aldrig bolaget som bestämmer om jag ska behandla eller avliva en häst. De bara beslutar om huruvida de tänker ersätta för behandling, avlivning etc. Det är jätteviktigt att komma ihåg. Ofta hör
man att "försäkringsbolaget godkänner inte ditt eller datt, så jag måste..." Det måste man inte - då har man slutat bry sig om djuret och låter pengarna styra. Sen så det ÄR för många av oss rätt väsentligt att få ut livförsäkringen för att köpa en ny. Men det får aldrig någonsin gå före djurets bästa.
Inte ens veterinärerna bestämmer. Jag ville ta bort min redan i höstas då jag inte trodde på det hela och prognosen var klart dålig. Han led inte då dock. Men veterinärerna ville inte ta bort, så jag hade inte fått några pengar i liversättning om jag tagit bort. Där valde jag ge det tid (ja att jag kapat armen för att rädda den hästen om det gick spelar också in). Men på slutet, när han mådde dåligt och hade ont. Han hade tagits bort oavsett vad både veterinärer och försäkringsbolag tyckt. Jag har gjort lika med andra, tagit bort innan jag ens frågat försäkringsbolaget. Kollat med dem efteråt. För deras beslut hade inte på delat, hästen skulle slippa mer.
Man ska också veta att det kan ligga i veterinärers intresse att lära sig mer, prova att operera, göra en Scint osv. Det är inte alltid för det enskilda djurets bästa. När jag ringde min vet och sa att "han har tyvärr lika ont trots behandlingen" så började vet prata om Scint. Jag sa nej, hästen hade ont och skulle inte behöva ha ont flera veckor till för att vi skulle göra en Scint för att veta exakt varför han hade så ont. Det spelade ju ingen roll - vi kunde inte hjälpa hans smärta. Och att veta varför vi inte kunde det hjälper veterinärer i framtiden - men det skulle bara förlänga lidandet för min häst.