Om hästen akut måste...

Har du pratat med jägaren? har själv licens på 2 vapen men inget av dom lämpliga för bedövning innan avblodning eller finns det andra lagliga sätt att avliva häst på med vapen inblandat?
Skjuta och avbloda, det låter helt fruktansvärt. Typ bedövningsskott först och sen kniven i strupen tills den dör? (Gurra på farmen och grisarna.... och grisarna sprattlar fast de är bedövade!) :arghh: Kan man inte bara skjuta den som en älg, pang och sen ligger den och är död? Så får man göra det som behövs sen, när den verkligen är död?

Jag sätter igång kaffepannan samt startar grävmaskinen. Jag försöker också få tag i rätt tjänsteman på kommunen för att få godkänt att begrava hästen här hemma (numer behöver kommunen bara godkänna platsen och man behöver inte göra hela pappersexercisen med länsstyrelsen). Är det riktigt akut så kommer jag nog att gräva ner den oavsett veckodag.

En gång har jag avlivat med hjälp av veterinär och det kostade nog 3-4000 kr för veterinären och någon femhundring för transport av grävmaskin till och från den aktuella platsen. Det är dock några år sedan nu.

Jag vill inte skicka iväg någon häst med slakttransport men skulle kunna tänka mig avlivning på klinik om det var så att hästen redan var där. Vad som händer med kroppen efteråt är jag inte så noga med annat än att jag inte själv vill äta hästen. Det är eventuell transport och hantering fram till avlivningen som jag vill ska ske på ett bra sätt, jag vill även vara med så långt att jag själv räcker över grimskaftet till personen med bultpistolen. Med egen häst vill jag inte vara med vid själva avlivningen men med andras hästar har jag inget problem med det.
"Sätter på kaffepannan och startar grävmaskinen... "
Om jag vore häst skulle jag vilja bo hos dig min sista tid. Som på Hospice. Värdigt, lugnt och fint. Inget drama, bara stilla. :cry: :heart

... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.

För finansieringen finns det en buffert. När ekonomin var stram och buffert inte fanns hade jag "lånelöfte" hos en god vän. Det är typ prio ett, att hästen tas om hand. Själv kan jag leva på vatten och bröd om det skulle behövas.

Helst hade jag velat att just den här ponnyn kremerades så jag kunde gråta en evighet över honom, men det känns inte rimligt att forsla kroppen så långt som skulle behövas. Kroppen kommer antagligen gå till destruktion, men skulle det gå åt pipan med honom i nuvarande stall skulle jag fråga stallägaren om han får grävas ner där.

Skjuta och avbloda, det låter helt fruktansvärt. Typ bedövningsskott först och sen kniven i strupen tills den dör? (Gurra på farmen och grisarna.... och grisarna sprattlar fast de är bedövade!) :arghh: Kan man inte bara skjuta den som en älg, pang och sen ligger den och är död? Så får man göra det som behövs sen, när den verkligen är död?

Så fungerar det med bultpistol också. Det är därför jag helst inte är med när mina egna hästar avlivas.

Om man avlivar på klinik, då kan man inte skicka hästen till slakteriet efter det? De tar bara in hästar levande för att kunna ta reda på köttet sen, eller hur? Och vad är slaktvärdet ungefär på en stor häst om de gör det på slakteriet? Om man nu kan slakta efter medicinering ed.

Nej du kan inte avliva på klinik och få köttet omhändertaget.

Jag vet faktiskt inte vad slaktvärdet ligger på idag, men det är inget man blir rik på. Men man går plus och inte minus iaf. Dock så det är ganska få hästar som får slaktas och inte har lyckats dra på sig livstidskarens med dagens regler.

Här finns ganska bra beskrivning om kraven http://www.ello.se/slaktinformation-hast

De sprattlar dock inte. Utan rätt bultade faller de, kan rycka en kort stund. Sen avblodas de ja, och det ska ske snabbt inpå själva bulten (inom 60 sek var det förr, vet inte om det ändrats).

Jag är med vid bultning men går därifrån innan avblodning och vänder mig inte om.

Bulten är bedövning, avblodningen avlivning. Man får alltså inte skjuta dem och låta de "självdö". De är dock hjärndöda av bulten (eller kulvapnet, man får använda sådant med, men skottet sätts på samma ställe i pannan). Så man får inte skjuta som en älg med hjärtskott/etc.

Men det är ju så det går till? Inte tusan dör älgen knall och fall, det tar en hel del sprattel och den springer ofta en bit innan den lägger sig för att sedan dö. Beror på hur skottet tar.

Bulten räknas som bedövning, även om djuret är borta. Avblodningen krävs för själva avlivningen/avfångning.

:arghh: :arghh: :arghh:
Näe, fy vad hemskt! Det får bli veterinären som kommer och ger en spruta, precis som med smådjur. Jag har varit med många, många gånger på klinik med katter och hundar, inte alla som var mina, men då är det ju så stilla och fint. Om man hinner ta ut vet förstås, men om det måste tas ett beslut om en gammal häst, så får det bli en spruta så jag kan vara med hela tiden.

Näe, fy vad hemskt! Det får bli veterinären som kommer och ger en spruta, precis som med smådjur. Jag har varit med många, många gånger på klinik med katter och hundar, inte alla som var mina, men då är det ju så stilla och fint. Om man hinner ta ut vet förstås, men om det måste tas ett beslut om en gammal häst, så får det bli en spruta så jag kan vara med hela tiden.
Tänk på att det är skillnad med häst, om den inte redan ligger (vilket är sällan) så faller den även med spruta och det kan vara obehagligt ändå. Inte riktigt samma som med smådjur som mer eller mindre somnar in.

För övrigt så slaktas i stort sett alla djur med bult/bedövning och sedan avlivning. Vilt skjuts i hjärtområdet och förblöder inifrån istället, men få vill ha ett stort hål i bröstet på sitt älskade djur.

Som annan redan påpekat, så om de inte är då dåliga att de redan ligger, så faller de på spruta med. Och det kan vara lite otrevligt/otäckt just för det är så stora djur. De kan rycka lite, sucka lite osv på spruta med.

Sen ska man givetvis välja det sätt man själv tycker känns bäst, hästen bryr sig knappast om den inte är hemskt huvudskydd eller spruträdd. Men om man tycker redan tanken känns otäck så är det inte fel att säga hejdå innan, och inte vara med utan överlåta till någon annan.

För tyvärr så stilla och fint som på en hund/katt är svårt att få det om hästen inte är så sjuk att den redan ligger, och då är det ganska påfrestande i sig.

Uhuuu...
Jag som trodde att de gjorde som när de söver stora djur i djurparker, (när de använder blåsrör) går en liten runda och lägger sig ner, lite vingligt men självmant. Inte faller som en fura. Jag ska dressera hästen så den lägger sig på kommando redan som unghäst. :(

Uhuuu...
Jag som trodde att de gjorde som när de söver stora djur i djurparker, (när de använder blåsrör) går en liten runda och lägger sig ner, lite vingligt men självmant. Inte faller som en fura. Jag ska dressera hästen så den lägger sig på kommando redan som unghäst. :(

För länge sen använde man ett annat medel, som skulle innebära just att hästen själv la sig. Jag HATADE det, för hästar är flyktdjur, och de kämpar för att hålla sig på benen. Och att se hästen vingla, gå ner på knä, komma upp osv och helt enkelt kämpa emot att lägga sig, det var inte kul.

Jag är faktiskt tacksam just att de faller och faller snabbt. Med bult så de går från att vara helt vakna och stå med huvudet i godishinken och moffa i sig mat, eller beta eller vad man vill. Och sen pang på en sekund är det över, och de fattade aldrig vad som hände och är medvetslösa innan de når marken. Med spruta så sederas de ofta innan, så inte värre än en sedering för annan sak, och sen poff släckte nån lyset och de föll.

Det är inte vackert att se på, men det tyckte jag inte det var se dem kämpa emot att lägga sig heller. Men just att det går fort, de hinner inte fatta och när de når marken är de "borta", det är för mig en tröst. De som får äta, de bokstavligt talat dör med havren/gräset i munnen.

Sen så blåsrörssövningar på djurparker, det är mer än ett djur som raglar, kämpar emot osv. Du måste sett ovanligt vackra bedövningar tror jag?

För länge sen använde man ett annat medel, som skulle innebära just att hästen själv la sig. Jag HATADE det, för hästar är flyktdjur, och de kämpar för att hålla sig på benen. Och att se hästen vingla, gå ner på knä, komma upp osv och helt enkelt kämpa emot att lägga sig, det var inte kul.

Jag är faktiskt tacksam just att de faller och faller snabbt. Med bult så de går från att vara helt vakna och stå med huvudet i godishinken och moffa i sig mat, eller beta eller vad man vill. Och sen pang på en sekund är det över, och de fattade aldrig vad som hände och är medvetslösa innan de når marken. Med spruta så sederas de ofta innan, så inte värre än en sedering för annan sak, och sen poff släckte nån lyset och de föll.

Det är inte vackert att se på, men det tyckte jag inte det var se dem kämpa emot att lägga sig heller. Men just att det går fort, de hinner inte fatta och när de når marken är de "borta", det är för mig en tröst. De som får äta, de bokstavligt talat dör med havren/gräset i munnen.

Sen så blåsrörssövningar på djurparker, det är mer än ett djur som raglar, kämpar emot osv. Du måste sett ovanligt vackra bedövningar tror jag?
Ja, in my dreams kanske... :( det går lixom inte att komma undan. Döden är hemsk.

Om det en dag händer en olycka får det bli den metod som är snabbast och bäst för hästen i just den situationen. Jag kommer knappast behöva göra ett val, utan helt enkelt fortast möjligt få Slut på eländet. Inte en minut extra för att lindra mitt lidande, utan hästens först. Sen får det bli hur sorgligt det vill, för sorgligt blir det i alla fall. :cry: Det som bekymrar mig mest är att hästen läser av mig och känner att nåt inte är bra oavsett om det skulle vara planerad avlivning av en gammal sjuk pålle eller akut. De känner ju på sig direkt när det är nåt på gång...

Man sticker även det vilda och tömmer dom på blod. Det är både för att vara säker på att djuret verkligen har dött och för köttet ska gå att använda till mat.

Skulle verkligen inte rekommendera avlivning med spruta på häst. Vet två hästar som fick total snedtändning på sprutan och blev helt hysteriska. Den ena vet jag slängde sig omkring helt okontrollerat, trillade omkull, upp igen, lyckades slita sig och fick jagas runt på stallplan och slutligen brottas ner av tre stora karlar så veterinären kunde sätta ytterligare en spruta. Inte alls ett värdigt slut...

Senast ändrad:
Skulle verkligen inte rekommendera avlivning med spruta på häst. Vet två hästar som fick total snedtändning på sprutan och blev helt hysteriska. Den ena vet jag slängde sig omkring helt okontrollerat, trillade omkull, upp igen, lyckades slita sig och fick jagas runt på stallplan och slutligen brottas ner av tre stora karlar så veterinären kunde sätta ytterligare en spruta. Inte alls ett värdigt slut...
Men så fruktansvärt! Stackars hästen, och stackars ägaren som fick leva med det beslutet och den upplevelsen som det sista hen såg av sin häst i livet... jag måste säga att jag fått lära mig mycket i den här tråden. Och det har verkligen inte varit så roligt, men ska man ha en häst är det bäst att veta ta reda på hur det går till även på slutet. Slutet ät inte alltid så gott... :down:

Om det en dag händer en olycka får det bli den metod som är snabbast och bäst för hästen i just den situationen. Jag kommer knappast behöva göra ett val, utan helt enkelt fortast möjligt få Slut på eländet. Inte en minut extra för att lindra mitt lidande, utan hästens först. Sen får det bli hur sorgligt det vill, för sorgligt blir det i alla fall. :cry: Det som bekymrar mig mest är att hästen läser av mig och känner att nåt inte är bra oavsett om det skulle vara planerad avlivning av en gammal sjuk pålle eller akut. De känner ju på sig direkt när det är nåt på gång...

Om det kommer behöva göras akut går det kanske inte alltid bestämma, men ska han avlivas planerat har jag tre personer som kan hålla i snöret. Jag tänker inte göra det av just den anledningen - han skulle veta att något var helt galet om jag skulle försöka vara med själv.

Hej!

Jag har ingen aning om vad det kostar nu, men räknar med ca 7000. Det tas, liksom alla andra kostnader för hästen, från lönekontot. Jag har alltid minst 10.000 där. Jag hade helst skickat hennes kropp till typ zoo men det verkar vara få som tar emot och hon är medicinerad med livstidskarens så då är det nog ännu mindre sannolikt att de vill ta emot. Så det blir destruktion. Jag vill helst avliva med bult, då pållan avskyr sprutor.

/Lavinia, som fick tänka igenom frågan om jag ville buköppna eller avliva i början av December. Nu hade vi tur och slapp välja nåt alternativ.

... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
:cry:
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 243
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar