... tas bort/avlivas hur finansierar du det? Vad kostar det att ta bort häst där du bor? Och hur tänker du om vad som ska hända med hästen efter att den är avlivats?
Hemska, hemska tanke... men det kan ju hända en olycka, eller så har Gamle svarten inte längre ett värdigt liv på ålderns höst.
Vi har fördelen att ha en "hästvila" inte så långt härifrån. Om det är möjligt transporteras hästen dit och avlivas med bult på plats. Jag har inte orkat vara med själv, men några kompisar har och de har intygat att allt går lugnt och fint tillväga. En häst som är för dåligt för att transporteras ö h t avlivas hemma och transporteras sedan till "hästvilan" där den begravs. Om jag minns rätt kostar platsen på hästvilan 2500 kr inkl själva begravningen och avlivningen 1200 kr. (Var 3 år sedan jag behövde avliva häst så ev har priset höjts sedan dess.) Det finns även möjligheten att kremera hästar i länet, på en äggfarm som har byggt sitt hönskrematorium tillräckligt stort för att även kunna ta emot hästar. Men för min del kändes begravning av hela hästen på hästvilan bäst och de allra flesta jag känner har också använt den möjligheten. Jag har ett buffertkonto för hästarna och betalade därifrån.