Jag tänker att staten skall styras av folket, så hur vi röstar styr hur det blir. Och då är det bara att hoppas att så många som möjligt håller med en själv
Jag säger dessutom att det inte att det inte skall vara villkorat. Det är det idag och jag tycker det är bra så. Alternativt att det skulle kunna vara generösare för båda föräldrar som sagt. Men jag inser också att det kanske vi inte har råd med. Dock tycker jag inte att det skall vara lagstadgat 50/50. Och jag tror inte det kommer bli det heller.
Självklart är jag formad av normer, det är nog vi alla. Att jag skrev kvinna denna gång var för att jag argumenterade utefter mina egna erfarenheter. Skulle lika väl kunnat skriva föräldern.
Sen MÅSTE inte normer vara dåligt, bara de också är frivilliga. Det kanske låter luddigt och motsägelsefullt, men jag tror inte att det behöver vara av ondo alltid.
Nej, min partner har inget val utan jag bestämmer allt!
Eller inte
Självklart har han något att säga till om. Vi pratar med varandra. Men vi prioriterar den som har störst behov av vad vid olika tillfällen, om inte båda kan få samma.
Du läser att döma av din text in saker som jag inte känner igen mig i. Det bevisar hur svårt det är att få fram vad man menar i skrift. Som sagt har vi delat så att pappan fått mer tid hemma så jag känner mig själv inte träffad. Däremot känns det som att du går igång och tror att jag tycker att kvinnor ska vara hemma och män arbeta? Det tycker jag inte. Eller att jag inte förstår att det finns problematik och könsroller. Det har jag tro det eller ej koll på. Jag tycker ändå man ska få välja i varje familj. Att jag fokuserar på kvinnor är förmodligen för att jag själv är det. Jag är heller inte så tränad i att debattera att jag tänker alla led i varje inlägg. Har en del att lära där.
Det jag menade med
"Jag tror att hur vi bemöter våra barn är så mycket viktigare. Inte att visa dom att "mamma minsann jobbar som pappor gör" är att jag tror inte det enda sätta att visa en annan väg för barn än traditionella könsroller är att dela föräldraledighet 50/50. Man kan visa på det på andra vis.
Att skriva "Bara att en vuxen människa 2019 kan skriva meningen" är ganska otrevligt skrivet tycker jag. Det antyder att jag är en obildad människa utan koll. Och i vissa fall stämmer det säkert. Men jag tror snarare det är att vi inte håller med varandra.
Barn är en människofråga, en av de viktigaste vi har. Och jag hoppas och tror att det kommer bli bättre. Men jag tror inte att "tvinga" mammor, eller pappor ifrån sina barn på ett sett som de inte är bekväma med är rätt sätt. Och det måste finnas bättre sätt. Säg att den förälder som jobbar skall avsätta pension till den som är hemma. Att göra det svårt för arbetsgivare att välja bort kvinnor. Jag vet inte.