Man får testa sig fram men visst är det många som kommer förbi jobbet med bebisen, andra fungerar det för att använda kopp som det stod om tidigare i tråden. Hur tror du kvinnor som öht inte kan amma löser det?
Kvinnor som inte ammar har ju inte just det problemet. Och alla barn äter inte från kopp eller flaska. Vi har försökt då jag hade behövt den avlastningen ibland. Men barnet vägrade äta både från kopp och flaska. Det var enbart bröst som dög i alla fall de första 8 månaderna. Sen släppte det lite så jag kunde börja jobba. Men det hade inte varit möjligt innan.
Jag tycker det känns väldigt tråkigt mot barnet att det skall behöva "svältas" för att lära sig acceptera flaska eller kopp.
Det går ju bra att börja jobba deltid till exempel. I andra länder har man väldigt kort föräldraledighet ingen till ett par månader. Där lyckas man ju lösa det hela på något sätt, oftast genom att pumpa ur eller att ge ersättning, de gånger då mamma inte är tillgänglig.
Nu argumenterar jag utifrån mig själv, men jag unnar mig det.
Jag tycker att det systemet som finns i länder där det är väldigt kort föräldraledighet är förfärligt, ur ett barnperspektiv. Självklart löser dom det, men på bekostnad av vad?
Som sagt tar inte alla barn flaska eller kopp, så det är inte alltid möjligt. Och visst kan man jobba deltid, det har jag själv gjort, och helammat, men jag skulle inte gjort om det.
Numera rekommenderas väl matintroduktion vid 4 mån igen? Eller ”när barnet börjar visa nyfikenhet”.
Mina barn har fått enbart bröstmjölk första halvåret, det gick för att jag kunde pumpa. Funkar inte flaska finns kopp, sked mm. Kan man inte pumpa är det inte hela världen med ersättning heller.
Från fyra månader rekommenderas smaksensationer. Det är vid 6 månader smakportioner introduceras. Men den introduktionen tar olika lång tid för olika barn.
Och jag tycker det är precis lika tråkigt när de som matat med flaska eller fått det att funka med både flaska och bröst, och/eller har barn som är matvrak bagatelliserar kampen att få ett barn som inte är intresserad av varken det ena eller andra förutom bröstmjölk från bröstet. Det blir i min värld precis lika illa som att skamma någon som inte kunde amma (varför man nu skulle göra det, det övergår mitt förstånd).
Jag har haft förmånen att ha lätt att amma, men i gengäld är mitt barn tämligen ointresserad av mat. Så att rycka på axlarna och säga att man får lösa det är ganska nonchalant.
Med det sagt har jag jobbat sen dottern var 8 månader, 50% först och sen 75%. Pappan har således varit hemma två månader längre än mig. Vi är väl medvetna om att man får finansiera det själv då det är just det vi gör. Men jag tycker en föräldraförsäkring som idag alternativt som delas upp i tre delar är rimligt. Och i en drömvärld skulle det vara ännu fler dagar, men det är en utopi med tanke på hur landets ekonomi ser ut.
Det hade varit intressant att se hur siffrorna sett ut om man räknat kostnaden för staten att låta föräldrar uppbära föräldraförsäkring i två år, kontra bland annat ohälsan hos förskolepedagoger som arbetar i för stora barngrupper. Men det är ett sidospår.