Om fölavgiften inte betalas...

Cambrie

Trådstartare
...vad händer då? Anledningen till frågan är helt hypotetisk men kom upp då jag och en god vän satt och diskuterade. Min kompis har ett fint sto, betäckt med en relativt oattraktiv hingst. Hon behöver göra sig av med hästarna av oika anledningar och skänker då bort det här stoet. De som är intresserade av stoet är dock helt ointresserade av fölavgiften då de tycker hingsten är oattraktiv. Min kompis har inte heller hon någon chans att bygga på med nya hästar då hon drabbats av sjukdom, går sjukskriven och inte kommer att ha råd. Det handlar om en hingst i 20.000 kr klassen så det är ju inte lite pengar heller (om man redan får ta av besparingarna).

Går levande föl avgiften alltid över på köparen av stoet? Om denna, när det är dags att betala levande fölavgiften, inte betalar, är det då min kompis som måste betala eller är det enda som händer att avkomman inte blir reggad? Meningen var ju att avkomman skulle behållas, men på grund av omständigheterna vill hon hels skänka bort stoet med tillkommande levande föl avgift, verkar inte vara nåt problem att skänka bort stoet då det både har tävlingsmeriter och bra avkommor sedan förut, men det verkar dock vara problem med att hitta någon som vill betala avkomman...

Sv: Om fölavgiften inte betalas...

Jag antar att det är den som har betäckt stoet som får betala, det är ju denne som har avtalet med hingstägaren.
Om man inte betalar så blir det väl som med alla andra räkningar, KFM.

Jag tror att det är stoets ägare som åker på det hela inte den som betäckt, inte säker men tror det är så!

Vem skulle annars våga sälja ett dräktigt sto?Klart det är så.
Varför ger man bort ett fint sto till någon som inte har råd med fölavgiften?

Betalningsansvaret för avgifterna
Betalningsansvaret för avgifterna åvilar stoägaren.
Överlåts stoet i samband med betäckningen
eller innan fölavgiften erlagts inträder köparen i
säljarens förpliktelser först sedan godkännande
erhållits från hingstägaren/hingsthållaren om att
ansvaret får överflyttas.

Detta står i hingshållarnas branschrekommendation.
Så man kan vare sig sälja eller slakta utan att hingstägaren godkänner.
Så säljer man ett dräktigt sto, utan att informera hingstägaren, så kan det bli så att man blir betalningsansvarig för fölet.

Ok, då har hon det svart på vitt, om hon är här och kollar.

Kl
Det handlar inte om att de som är intresserade inte skulle ha råd - däremot var det intresserade av stoet - inte av den blivande avkomman, därför funderade hon vad som skulle hända OM de inte betalar, om det då är hon som blir betalningsansvarig, frågan var som sagt hypotetisk och inte en situation som har uppstått än, däremot har stoet varit till salu ett bra tag men inte blivit sålt, min kompis skulle då ha betalat levande föl avgiften, men det är svårt att sälja fölston. Nu har hon hamnat i situationen att hon behöver bli av med hästen. Därav frågan.

då får hon ju om hon ska betala avgiften behålla fölet naturligtvis.. i ett avtal

Betalningsansvaret för avgifterna
Betalningsansvaret för avgifterna åvilar stoägaren.
Överlåts stoet i samband med betäckningen
eller innan fölavgiften erlagts inträder köparen i
säljarens förpliktelser först sedan godkännande
erhållits från hingstägaren/hingsthållaren om att
ansvaret får överflyttas.

.

Mihihihi! Som man skulle kunna vränga på den där formuleringen i olika situationer! *fnittrar förtjust*

Typisk avtalstext som öppnar för olika tolkningsalternativ och inte reglerar förhållandet mellan köpare och säljare av stoet, utan bara mellan hingstägaren och den som ingått avtalet med denne.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 021
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 183
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka