Cambrie
Trådstartare
...vad händer då? Anledningen till frågan är helt hypotetisk men kom upp då jag och en god vän satt och diskuterade. Min kompis har ett fint sto, betäckt med en relativt oattraktiv hingst. Hon behöver göra sig av med hästarna av oika anledningar och skänker då bort det här stoet. De som är intresserade av stoet är dock helt ointresserade av fölavgiften då de tycker hingsten är oattraktiv. Min kompis har inte heller hon någon chans att bygga på med nya hästar då hon drabbats av sjukdom, går sjukskriven och inte kommer att ha råd. Det handlar om en hingst i 20.000 kr klassen så det är ju inte lite pengar heller (om man redan får ta av besparingarna).
Går levande föl avgiften alltid över på köparen av stoet? Om denna, när det är dags att betala levande fölavgiften, inte betalar, är det då min kompis som måste betala eller är det enda som händer att avkomman inte blir reggad? Meningen var ju att avkomman skulle behållas, men på grund av omständigheterna vill hon hels skänka bort stoet med tillkommande levande föl avgift, verkar inte vara nåt problem att skänka bort stoet då det både har tävlingsmeriter och bra avkommor sedan förut, men det verkar dock vara problem med att hitta någon som vill betala avkomman...
Går levande föl avgiften alltid över på köparen av stoet? Om denna, när det är dags att betala levande fölavgiften, inte betalar, är det då min kompis som måste betala eller är det enda som händer att avkomman inte blir reggad? Meningen var ju att avkomman skulle behållas, men på grund av omständigheterna vill hon hels skänka bort stoet med tillkommande levande föl avgift, verkar inte vara nåt problem att skänka bort stoet då det både har tävlingsmeriter och bra avkommor sedan förut, men det verkar dock vara problem med att hitta någon som vill betala avkomman...