Om du skulle köpa hund NU?

Nej jag skulle vilja säga att han är väldigt nätt och slimmad. Han går ju extremt bra på agility, inte så långt bakom bcn alls!

Nej jag skulle vilja säga att han är väldigt nätt och slimmad. Han går ju extremt bra på agility, inte så långt bakom bcn alls!
Kul! Får ju se honom på riktigt på Tånga Hed i sommar, spännande!
Han är alltså inte såhär grov?
NKK-hamar-dag-2-014.jpg

Jag vill ju ha typ en sånhär ;):
image.jpg

Kul! Får ju se honom på riktigt på Tånga Hed i sommar, spännande!
Han är alltså inte såhär grov?
NKK-hamar-dag-2-014.jpg

Jag vill ju ha typ en sånhär ;):
image.jpg
Jag tycker den understa är lite dåligt musklad? Ser mer ut som en ung tik i kroppen. Är ju så van med dom stora tunga dallisarna över 35 kilo, tråkigt nog dom som går bra på utställning, följer inte rasstandarden alls

Jag tycker den understa är lite dåligt musklad? Ser mer ut som en ung tik i kroppen. Är ju så van med dom stora tunga dallisarna över 35 kilo, tråkigt nog dom som går bra på utställning, följer inte rasstandarden alls
Visst skulle han säkert kunna ha lite mer muskler, men oavsett så är han ju nättare i typen.

Min väger 35 kg men är ändå för lätt enligt domarna ;)

Jag har börjat fundera på vad nästa hund ska ha för ras, eftersom jag gillar att ha två hundar. Och det är skitsvårt! Jag älskar korthårscollien och kommer nog alltid att ha en men även om man skaffar en valp från en superlovande kombination så finns en risk att den har brister mentalt men framför allt att den inte räcker till arbetsmässigt.
Så jag har börjat snegla på bruksschäfer och kelpie(australian) men då dyker andra problem upp. Kommer JAG räcka till arbetsmässigt för en individ från någon av de raserna? Hos schäfern finns dessutom sjukdomsbiten som avskräcker lite.

Så svaret på frågan blir: Ingen aning! :arghh:

Visst skulle han säkert kunna ha lite mer muskler, men oavsett så är han ju nättare i typen.

Min väger 35 kg men är ändå för lätt enligt domarna ;)

Jag tycker den är skitsnygg. Ser ut som om den skulle kunna jobba bättre än de tunga feta sakerna man ofta ser. (Min sambos hund är dock också tjock. Bantning pågår...)

Vår väger typ 37... :nailbiting:
8_by_tontorollostorm-d9z2tsy.jpg

Jag har börjat fundera på vad nästa hund ska ha för ras, eftersom jag gillar att ha två hundar. Och det är skitsvårt! Jag älskar korthårscollien och kommer nog alltid att ha en men även om man skaffar en valp från en superlovande kombination så finns en risk att den har brister mentalt men framför allt att den inte räcker till arbetsmässigt.
Så jag har börjat snegla på bruksschäfer och kelpie(australian) men då dyker andra problem upp. Kommer JAG räcka till arbetsmässigt för en individ från någon av de raserna? Hos schäfern finns dessutom sjukdomsbiten som avskräcker lite.

Klart du kan ha en schäfur! På't bara:) det skulle väl bli kanon. Du kan!

Jag tycker den är skitsnygg. Ser ut som om den skulle kunna jobba bättre än de tunga feta sakerna man ofta ser. (Min sambos hund är dock också tjock. Bantning pågår...)

Vår väger typ 37... :nailbiting:
8_by_tontorollostorm-d9z2tsy.jpg
Det håller jag med om..

Rollo ser ju inte tjock ut på den där bilden tycker jag :) Men han är ju stor hela han, inte konstigt att dom väger då. Min hane är ju också hög och lång, utan att vara grov. Nu är han visserligen skitfet, pga "utställningsform", men han väger 34-35 kg när han är i fin form, välmusklad.

Det håller jag med om..

Rollo ser ju inte tjock ut på den där bilden tycker jag :) Men han är ju stor hela han, inte konstigt att dom väger då. Min hane är ju också hög och lång, utan att vara grov. Nu är han visserligen skitfet, pga "utställningsform", men han väger 34-35 kg när han är i fin form, välmusklad.

Han är i alla fall lite tjock, det hänger över bakbenen när han sitter, men det kanske bara är skinn? Han har ju alltid haft massor med extra hud. Men hursomhelst så är han lite rund över revbenen. Vill gärna ha honom slimmad. Tonto svälter sig så honom behöver jag inte oroa mig över. Kanske därför jag tycker att han är tjock. :p

Av det du delat med dig om av ditt hundliv så skulle jag säga att du definitivt kommer räcka till! :) Du framstår som otroligt kompetent och vettig som hundägare så tror att du kommer kunna vara ett bra hem till såväl kelpie som schäfer! :love:

Han är i alla fall lite tjock, det hänger över bakbenen när han sitter, men det kanske bara är skinn? Han har ju alltid haft massor med extra hud. Men hursomhelst så är han lite rund över revbenen. Vill gärna ha honom slimmad. Tonto svälter sig så honom behöver jag inte oroa mig över. Kanske därför jag tycker att han är tjock. :p
Haha min har inte hud som hänger över bakbenen när han är i fin form, men nu när han är tjock har han det.. Däremot ser man alltid revbenen på honom, även nu trots att han är fet.

Av det du delat med dig om av ditt hundliv så skulle jag säga att du definitivt kommer räcka till! :) Du framstår som otroligt kompetent och vettig som hundägare så tror att du kommer kunna vara ett bra hem till såväl kelpie som schäfer! :love:

Tack! :love:
Jag vill bara inte sitta med en hund som inte fixar eller till och med uppskattar att det ofta blir ett par riktigt slöa dagar per vecka - jag är ju mer för att träna ordentligt några gånger i stället för att göra något varje dag. Dessutom blir det mindre aktivitet överlag under vintern, när det är mörkt och kallt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 136
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 963
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10