Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag också, ungefär. Jag kraschade min skolgång i högstadiet, och lånade därefter för att läsa in gymnasiet på folkhögskola (vilket föregicks av någon lånefinansierad termin på komvux, men jag fixade inte den studieformen) och har sedan lånat alla terminer man får låna för universitetsstudier, inklusive den första terminen av mina doktorandstudier. Om jag inte minns fel. Mitt lånebelopp krymper knappt ens genom mina betalningar. Om jag fick fem miljoner skulle jag inte betala av lånet, utan i stället använda lite av pengarna till att betala resten av csn-räkningarna fram till pension. Jag har räknat ut en gång att det blir mindre att betala för mig på det viset.
Jag hade med nuvarande livsstil lätt kunna leva 20 år på 5 miljoner. Antagligen minst 25 år om jag tänkte mig lite för.
Idag är jag 40 så då hade jag varit 65.
Sen hade man förhoppningsvis fått någon avkastning på pengarna.
Skulle säga upp mig på studs, be min investeringsbegåvade partner om placeringstips för en ansenlig del av summan, åka runt i USA och Kanada, sen åka hem, starta företag, byta bil och transport och renovera klart huset & stallet och kanske bygga ridhus.Vad skulle du göra? Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?
Jag tänker mig att det skulle krävas att jag verkligen avskydde att jobba, om jag skulle välja att leva så sparsamt så länge och sen dessutom bli direkt fattig som pensionär. Om jag inte jobbade, skulle jag snarast behöva mer pengar till resor och teaterbesök med mera, även om jag bakade mitt bröd och plockade svamp.Två frågor som jag skulle fundera över är: Hur mycket får du för 16500 kr i månaden år 2035 och vad händer med pensionen?
Det är klart att det kanske går, men 16500 kr per månad är inte så jättemycket pengar även om man har en rätt enkel livsstil utan lån och oväntade utgifter.
Jag tänker mig att det skulle krävas att jag verkligen avskydde att jobba, om jag skulle välja att leva så sparsamt så länge och sen dessutom bli direkt fattig som pensionär. Om jag inte jobbade, skulle jag snarast behöva mer pengar till resor och teaterbesök med mera, även om jag bakade mitt bröd och plockade svamp.
En vän till mig kommer få ärva ett antal miljoner då hans föräldrar gått bort och inga andra släktingar finns. Han kommer ärva en villa som lågt räknat nog kommer ge runt 5 miljoner.
Ja, fem miljoner utlver den vanliga ekonomin är jättemycket! Men det är inte ekonomiskt oberoende resten av livet.Jag håller med. Att jobba är ett utmärkt sätt att hålla ned levnadsomkostnaderna. Matlåda, gratis kaffe, frånvaro från platser där man kan inhandla saker. (Även om resorna från och till jobbet kostar multum förstås.)
När man är ledig går det ofta åt mycket mer pengar.
Men jag tycker nog fortfarande att 5 miljoner kronor, som motsvarar 20 års lönearbete i nettoinkomst för många, är en ansenlig och stor summa pengar att helt plötsligt få att förfoga över.
Det är ju rätt små pengar idag, tyvärr. Köpa ny bil, 500'. Betala av lån, knappt 2 miljoner. Kanske byta bostad, resten och kanske lite till.
Ja, fem miljoner utlver den vanliga ekonomin är jättemycket! Men det är inte ekonomiskt oberoende resten av livet.