Om du ärvde pengar...

OT: Jäklars. Hur lyckas man att ha skulder till CSN på en halv miljon? Dubbla examina och nyss avslutade studier? Går det att vara i det beloppet då? Jag tog fullt studielån under hela civ.ing utbildningen och var inte nära en halv mille.... Nästa år är det slutbetalt.

8 år på universitetet. Läste alla mina 12 terminer, och fick ytterligare 1 år för att ta min andra master. Sedan ett år då försörjde mig själv för att ta lärarleg:et. Har jobbat vid sidan också, men mycket pluggande har det blivit... Surt när man sitter med massa fina examina som egentligen mest duger till att doktorera med...

8 år på universitetet. Läste alla mina 12 terminer, och fick ytterligare 1 år för att ta min andra master. Sedan ett år då försörjde mig själv för att ta lärarleg:et. Har jobbat vid sidan också, men mycket pluggande har det blivit... Surt när man sitter med massa fina examina som egentligen mest duger till att doktorera med...

vad skulle du göra om du ärvde pengar?
Skulle du sluta jobba? Skulle du skänka bor pengarna? Eller fortsätta jobba på ett jobb du har idag?

Ja, jag är ju i den åldern att det händer att äldre släktingar går bort. Sist det hände amorterade vi bort lite på toppen av lånen och gav barnen varsin slant precis som vi själva som unga fick av våra föräldrar när de ärvde.

Jag kommer inte i närheten av den summa du nämner men det arv jag troligen får inom en tioårsperiod kommer jag att använda på ett liknande sätt. Placera lite, ge till barnen, kanske byta bil eller så. Sätta av en summa så att vi - om vi vill - kan sluta jobba lite tidigare. Vi trivs bra på våra jobb båda två men det är trevligt med valfrihet om vi nu vill gå i pension vid 61, 63 eller 65 år.

Räcker pengarna blir det väl en del resor. Kanske en lägenhet i Spanien, det skulle vi vilja ha.

Jag skulle köpa en gård med måttligt med åker -max tio hektar, men med ganska mycket bevaransvärd gammal skog. Sen skulle jag kämpa för att få sköta skogen på mitt sätt. På gården skulle jag bygga en modern friggebod eller liknande där en stalltjej skulle kunna få bo gratis mot hästpassning då jag är borta. Jag vill inte ha en massa hästar - fem eller så skulle räcka. Men kanske en flock dikor och några getter. MIn bror som har föräldrahemmet skulle få en bra slant till byggnadsunderhåll - han har svårt att ha råd med allt och jag tycker det är tråkigt att se min barndomsgård förfalla. Minst 10 % skulle jag ge bort till folk som gör bra saker - kalla det välgörenhet om du vill. Jag skulle jobba men bara mina fasta sju nätter i månaden.

Jag skulle köpt en gård och betalat av mina CSN-skulder. Och en ny hästtransport och kanske en längre resa, sen är pengarna slut.

Om jag gjorde arvsavstående till mina barn så skulle 5 mkr räcka till kontantinsatsen på deras första egna bostad efter de är klara med sina utbildningar, alt att de skulle kunna betala studielånen. Ingen reell skillnad för mig m a o, men det hade känts skönt att kunna hjälpa sina barn.

Jag jobbar redan halvtid så sluta jobbet skulle jag inte. Jag har så jävla kul arbetskamrater att det vore tråkigt att inte få gå dit och "leka".

Jag ogillar "blodspengar" jag hade nog inte rört dom... Alla arv jag fått hittills har jag gett min lillebror...

Varför kallar du det blodspengar? Vad är skillnaden i att någon ger bort dem innan sitt frånfälle och efter? Alla hyfsat friska är ju fullt införstådda med vad som kommer att hända med pengarna när döden inträffar?

Hur känner ni för lite välgörenhet då?

Jag glömde faktiskt bort det helt. Skulle nog ge ett femsiffrig summa till välgörenhet, typ stadsmisionen eller cancerfoden eller liknande.

Det är lite politiskt korrekt men i detta fall känner jag nog att det kan kännas bra.

5 miljoner är rätt lite egentligen.
Men jag hade köpt bil, betalat av lån (csn + privatlån), bytt arbete, bytt lägenhet, köpt nya möbler, osv.
Hade nog köpt en till häst också...

5 miljoner.
Köpa hus med mark. Stall. Lösdrift.
Köpa en ny hästtransport.
En ny bil.
Köpa sadlar.
Resa lite.
Spara resten.

Och såklart fortsätta jobba annars blir det svårt att leva efter husköpet.

OT: Jäklars. Hur lyckas man att ha skulder till CSN på en halv miljon? Dubbla examina och nyss avslutade studier? Går det att vara i det beloppet då? Jag tog fullt studielån under hela civ.ing utbildningen och var inte nära en halv mille.... Nästa år är det slutbetalt.
Jag är också lite imponerad :D! Många års studier (i utlandet = extra lån) och inte ens jag kommer upp i en halv mille :D.

Hur känner ni för lite välgörenhet då?

Jag glömde faktiskt bort det helt. Skulle nog ge ett femsiffrig summa till välgörenhet, typ stadsmisionen eller cancerfoden eller liknande.

Det är lite politiskt korrekt men i detta fall känner jag nog att det kan kännas bra.

Välgörenhet är väl bra så länge det faktiskt hjälper. Skänker gärna till organisationer som arbetar för hemlösa ex, eller microlån, alternativt någonting annat konkrekt som faktiskt utvecklar landet där pengarna hamnar.

Är lite försiktig med de stora välgörenhetsorganisationerna dock. Bottenlösa hål känns det som. Jag vill veta att inte 50% av summan går till admin, eller liknande.

Sightsavers är en organisation som jag precis nyss fått reda på att de finns som känns sådär hjärtskärande personlig. Någon som vet om de är seriösa? Skulle gärna skänka till dem.

Varför kallar du det blodspengar? Vad är skillnaden i att någon ger bort dem innan sitt frånfälle och efter? Alla hyfsat friska är ju fullt införstådda med vad som kommer att hända med pengarna när döden inträffar?

Jag har bara dåliga erfarenheter av arv. Så fort ngn dött (oftast börjar det innan de avlidit) så börjar folk kriga och ställa till med jädra liv över pengar och tillgångar. Jag skäms över dessa puckon till människor och tar helt avstånd. I mina ögon har det blivit "blodspengar"... för det har enbart fört sorg och hat med sig.

Jag har bara dåliga erfarenheter av arv. Så fort ngn dött (oftast börjar det innan de avlidit) så börjar folk kriga och ställa till med jädra liv över pengar och tillgångar. Jag skäms över dessa puckon till människor och tar helt avstånd. I mina ögon har det blivit "blodspengar"... för det har enbart fört sorg och hat med sig.

Då förstår jag och håller med (jag har minnen från min barndom om släktingar som inte längre "fanns" för vissa andra pga en arvsstrid). På det viset är det bättre att det sorteras i förväg eller testamenteras i sin helhet till vapenindustrin. :idea:

Betala av huslånet och gå ner lite i arbetstid, kanske jobba 80% istället för 100%
Annars leva som vanligt.

Betala alla lån. Sedan leva upp så mycket som möjligt (givetvis att jag hela tiden har en "orörbar" buffert) eftersom jag inte räknar med ett så där väldigt långt liv. Har inga barn och ser ingen anledning till att min släktingar ska ärva något (jag är bra att ha när de behöver något, åt andra hållet är det skralare).

Stoppar väl undan lite i någon pensionsförsäkring som går till särbon om jag dör först.

Glömde en sak!

Jag skulle köpa en hel hög flaskor med dyr sprit! Sådant jag itne unnar mig för att det kostar för mycket i förhållande till vad jag har att spendera.
Plus att jag skulle köpa mer konst.

Självklart, jag skulle ha en samling bordeaux som skulle få den värsta finsmakaren att dräggla (och fin amarone till särbon ;)).

Konst... nej, tyvärr. Jag har mer eller mindre det jag vill ha men jag skulle kunna tänka mig att instifta ett konststipendium för unga konstnärer. Med företräde för de från bygden, håller man inte på med sport räknas man inte här egentligen :meh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka