Om du ärvde pengar...

Hade jag vunnit 5 miljoner hade jag köpt mig en större lägenhet lite mer centralt, typ i det området jag bodde tidigare. Sen hade jag sagt upp mig från jobbet, rest lite och försökt komma på vad jag verkligen ville med livet.

Någon skrev att 5 mille inte är så mycket, och jag håller nog med där. Jag hade köpt mig ett fint torp på landet med sjötomt, kanske köpt mig en bättre lägenhet än den jag hyr idag. Hade bytt ut bilen till något lite nyare och inrett med hjärta och själ istället för med tanke om vad som är dyrt. Hade nog unnat mig lite nya kläder, lite lyxigare liv rent allmänt och framförallt hjälpt vänner/bekanta som jag vet har det svårt med ekonomin genom att göra livet lättare för dem på olika vis. Finns inget bättre än att se en vän som aldrig har råd med något extra, bara få komma på spa, utlandsvistelse, ge julklappar eller födelsedagspresenter till barnen som aldrig får något extra, eller kanske slippa betala hyran en månad för att kunna göra något annat för dem pengarna :-)

Hade jag däremot haft helt obegränsat med pengar, så hade det vart kul att starta upp ett gratis boende på landet för tex hemlösa, kvinnor med barn som flytt från odrägliga män eller liknande, där vi skulle haft lite djur, odlat lite grönsaker, hjälpas åt med det som måste göras på gården. Helt enkelt ge människor med behov en ny chans att repa sig utan att det ska handla om pengar. Måst nog säga att jag hellre hjälper eller delar ut pengar till de jag känner/träffar än ger till organisationer där jag inte vet vad det görs för pengarna. Läkare utan gränser är nog den enda organisationen jag hitintills litar på, så de kan få ett bra bidrag också :-)

OT: Jäklars. Hur lyckas man att ha skulder till CSN på en halv miljon? Dubbla examina och nyss avslutade studier? Går det att vara i det beloppet då? Jag tog fullt studielån under hela civ.ing utbildningen och var inte nära en halv mille.... Nästa år är det slutbetalt.

Det har jag också, ungefär. Jag kraschade min skolgång i högstadiet, och lånade därefter för att läsa in gymnasiet på folkhögskola (vilket föregicks av någon lånefinansierad termin på komvux, men jag fixade inte den studieformen) och har sedan lånat alla terminer man får låna för universitetsstudier, inklusive den första terminen av mina doktorandstudier. Om jag inte minns fel. Mitt lånebelopp krymper knappt ens genom mina betalningar. Om jag fick fem miljoner skulle jag inte betala av lånet, utan i stället använda lite av pengarna till att betala resten av csn-räkningarna fram till pension. Jag har räknat ut en gång att det blir mindre att betala för mig på det viset.

Ja, det är tyvärr inte mycket pengar i dagens samhälle. Men vi skulle betala av lånet sen köpa hus ev liten gård om det finns. Sen är pengarna slut ungefär.

Men skulle vilja köpa en häst och sambon skulle fixa sin racebil skulle jag tro. :)

Är lite försiktig med de stora välgörenhetsorganisationerna dock. Bottenlösa hål känns det som. Jag vill veta att inte 50% av summan går till admin, eller liknande.
De som har 90-konton får använda max 25% till administration osv. Så minst 75% måste gå direkt till hjälparbetet.

Sightsavers har 90-konto. :)

Jag tycker fem miljoner är väldigt mycket pengar, jag skulle sätta in dem på banken i väntan på nästa börskrasch och sedan köpa aktier.

5 mille ger väl en avkastning på ca 10 000 i månaden efter skatt vid en bankplacering.
Kanske 25 000 om man placerar dem i vettiga papper.
Och kanske en värdeökning på 10 % årligen om man lyckas köpa en fastighet eller lägenhet vettigt
Låter inte så mycket, men när man tänker på att någonstans mellan en och två miljoner är vad en normal arbetare kan spara ihop på ett helt liv så....
Blir det genast ngt annat

Den eller de som ärver det jag lyckats gneta ihop, hoppas jag använder pengarna väl.
För att förbättra sin egen och sina familjers livskvalitet.

Fem mille...
Gett bror min en deadline på körkort (jag pröjsar om han lägger manken till)
Betalat av närmsta familjens lån.
Treatat närmsta familjen med en resa (kanske inte någon spektakulärt, men helt klart finare än sista minuten på billiga hotell).
Bjuda någon vän på en resa.
Fixat min bil
Köpa hus och rusta det.
Resten sparas. och jag skulle fortsätta livet som planerat.

Alternativt, live young and wild and free.
Packa ryggsäcken och dra ut i världen, leva snålt men inte fattigt och se hur långt pengarna tar en.
Jag tror faktiskt inte man skulle ångra sig.

Jag skulle liksom många andra betala av mitt csn-lån, sedan skulle jag resa och eventuellt köpa häst. Största delen av pengarna skulle gå till insatsen till ett hus här i området där jag bor.

Jag skulle inte betala av mina lån, jag ser CSN och bostadslån som helt okej utgifter. Jag hade velat resa, köpa konstverk jag suktar efter och ge en slant till syskon och föräldrar. Jag hade däremot köpt ett nytt sommarställe, jag vill ha närmare till vatten än i dagsläget. Sen hade jag hjälpt min sambo med hyra på en butikslokal under 2 år så han skulle få förverkliga sin dröm.

Om jag plötsligt fick 5 miljoner att röra mig med skulle jag nog göra såhär.
Betala av csn-lån
Köpa en lite mindre gård i någon av de billigare kommunerna häromkring
Köpa en till häst

Då skulle jag förmodligen ha 2-2,5 miljoner kvar, och de pengarna skulle jag ta hjälp av någon kunnig och göra en plan för hur jag skulle placera dem för bäst avkastning. Jag skulle leva på som vanligt ändå, inte ta flera års arbetsledigt eller så. SÅ mycket pengar tycker jag inte att det är.

Betala och renovera gården och se till att den är billig i drift. Köpa en lägenhet i stan för framtida bruk (barn och ev som äldre).

Och sen jobba lite mindre.

5 millar är inte jättemycket.

Jag tycker fem miljoner är väldigt mycket pengar, jag skulle sätta in dem på banken i väntan på nästa börskrasch och sedan köpa aktier.

Många i tråden har skrivit att 5 miljoner inte är mycket pengar. Inklusive undertecknad. Jag tror att det är för att det är lätt att anta fel perspektiv och tänka att det ska räcka till massor av drömmar.

Om man koncentrerar sig på tanken att sluta förvärvsarbeta, motsvarar pengarna ca 20 års nettolön med en medelinkomsttagare. För en höginkomsttagare handlar det om 10-15 år. Helt utan ev avkastning.

Man kan alltså avstå arbete i upp till ett halvt yrkesliv. Det kan inte betraktas som lite pengar.

Är det däremot rimligt att ge halva totalinkomsten från ett yrkesliv för att knappt äga en tvårummare i huvudstaden?

Perspektiven kanske måste kalibreras.

Tack för input till det, @AndersB .

Jag skulle köpa hus och betala av CSN, kanske en bil också. Sen spara ev återstående del och gå ner i tid på jobbet utifrån att jag utan lån inte kommer ha så stora utgifter.

Jag skulle köpa ny bostad (hus). Resten skulle sparas/placeras/ligga som buffert.
Skulle fortsätta arbeta som vanligt, är alldeles för rastlös för att gå hemma.

Jag har inte ärvt fem miljoner utan ungefär halva den summan. Nästan hälften lades på bostadsrätt (investering), körkort (investering) och ny bil (total pengaförstörare). En ansenlig del av kvarvarande halva finns för tillfället i fonder och resten på vanligt sparkonto. En del kommer användas för att täcka inkomstbortfall vid föräldraledighet för mig och maken och en del används för guldkant på/förenkla vardagen.

Jag hade betalt av CSN lånet, hade inte så stort lån från början och det är inte ens 100.000 kvar att betala. Sen skulle jag nog köpa en bra hästtransport.
Jag skulle placera en större summa till min systers barn som hen skulle få tillgång till på 18-årsdagen.

Köpa en mindre gård kanske om jag hittade ett intressant objekt och sen försöka placera en del för framtida pension och en del för att använda för lite guldkant på tillvaron.
Även ett pensionskonto till mamma skulle jag försöka ordna.

Jag skulle inte sluta jobba, kanske gå ner lite i tid dock.

Jag hade betalat bort mina lån, köpt en nyare bil, ny transport, betalat bort mina närmaste skulder och renoverat kåken. Blir det något över hade jag renoverat fler hus i släkten. Utan skulder skulle jag klara mig utmärkt på min lön. :)

Hade jag vunnit en rejäl summa pengar hade jag satt av i fonder till mina syskonbarn som enskild egendom, betalat av min familjs alla skulder, köpt en lägenhet som mamma fick bo i, skickat hästarna på träning och antagligen hyrt in dem på full skötsel i ett bra stall så jag inte blir lika låst. Renoveringen av nuvarande hus + tre till, köpt lägenhet i stan och runt om i världen för växelboende, ny bil och transport, investerat i massor med skyddsvärd mark och slutat jobbet. ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka