Om detta må ni berätta

Jag tror den postades till alla hushåll? Jag fick den i brevlådan och Göran P fick sååå mycket goodwill trots att det var han som utbildningsminister som såg till att just historia drogs ner ordentligt i skolorna.

Jag fick iallafall beställa den på egen hand men vet att det var en del information om den i tv bl.a. tror jag och vart man kunde beställa den. Men har klart minne av mitt samtal till regeringskansliet där man kunde beställa boken, var nog något speciellt telefonnummer för ändamålet tror jag.
 
Just sträckläst en förvisso fictionbok, Sarahs nyckel, som handlar om en juderazzia i Paris 1942, Val d'Hiv.

Ska (o)villigt erkänna att jag inte hört talas om den och i boken framkommer också just att det tystats ner pga skammen från fransmännen. Samtidigt som det också kommer uppi boken, just det någon här nämner, oviljan från de överlevande att prata om det, förståeligt. De två sakerna i kombination begränsar ju vidareförandet av fakta om vad som hände. Så skrämmande!

2015, när det var 70 år sedan, så hade Sveriges Radio, bla. en hel ”serie” med intervjuade offer, som berättade .
SVT hade också en hel serie dokumentärer.

När man genom hela dessa ”serier” hörde de darrande rösterna, pauser pga att gråten trängde fram, man behövde liten paus osv, så kände jag att det dessa människor berättar och vad det filmade materialet visar, är så gränslöst fruktansvärt så det nästan inte går att förstå ...

Att dock människa efter människa som berättar, 70 år efteråt, fortfarande inte kan tala om det utan att börja gråta, det är så outsägligt talande och fruktansvärt vad de sett och varit med om....
 
Min granne hyrde(?) ut sin lägenhet till ett gäng "coola" medlemmar i NMR över helgen. :cry: Jag drog på mig mina regnbågssolglasögon och gick en barnvagnpromenad. Kändes rätt olustigt och vet inte riktigt hur jag ska kunna se på grannen igen.
 
Fast det största hotet mot Europas judar idag kommer inte från nazister utan från islamister.

Tips: Google Antisemitism Frankrike
 
Det räcker väl med att de blir hotade? Att de sedan finns de som hotar ännu mer gör väl inte att man ska sluta vara rädd för det nazistiska hotet?

Nej det ska man inte, men det är ändå bra att uppgradera sin riskbedömning för den ändras hela tiden.
 
Jag försvarar inte nazismen jag konstaterar bara att det är större risk att som jude råka ut för islamistiska attentat.
 
Tråden handlar om förintelsen, det var någon annan som tog upp nazister.

Nazisterna utförde förintelsen. Hur man skulle kunna prata om det ena utan det andra övergår mitt förstår. Däremot har jag förstått så mycket som att islamister inte hade något att göra med förintelsen.

Första meningarna i trådstarten: "Det finns personer, även här på Buke, som stöttar ifrågasättandet av att Förintelsen har ägt rum. Två helger i rad, med start idag, vill NMR marschera genom Stockholm för att splittra vårt samhälle och så hat mot de utpekade."

NMR = nazister.
 
Nazisterna utförde förintelsen. Hur man skulle kunna prata om det ena utan det andra övergår mitt förstår. Däremot har jag förstått så mycket som att islamister inte hade något att göra med förintelsen.

Första meningarna i trådstarten: "Det finns personer, även här på Buke, som stöttar ifrågasättandet av att Förintelsen har ägt rum. Två helger i rad, med start idag, vill NMR marschera genom Stockholm för att splittra vårt samhälle och så hat mot de utpekade."

NMR = nazister.
Tack, du han före mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp