Om detta må ni berätta

Vart mer exakt ska de gå? Och när? @Singoalla ? Här utanför cirklar polishelikoptrar och såg ett gäng NMR:are gå över bron nyss.

Ber om ursäkt att jag inte kan gatorna på Kungsholmen :) men ett torg nära Rådhuset t-bana, ner mot vattnet, längs gatan vid vattnet en bit och sedan upp igen. Vad jag förstått så kommer polisen slå en ring runt (antagligen därför en lång bit längs vattnet :up:) så de kommer vara ganska ensamma därinom, förutom de boende då.

De var missnöjda med sin tilldelade rutt och har därför sökt nytt tillstånd nästa helg. Hoppas de får gå runt på nån öde ö då :)
 
De som kastar sten och smällare är kriminella våldsverkare och ska förhoppningsvis gripas och lagföras för det. Men ”inte ett dugg bättre”? Jag tycker nog att det är värre att delta i en nazistisk rörelse (vilket inte ursäktar stenkastarna).

Jag tycker att det är vettigt att demonstrera mot främlingsfientliga element. Men att bara komma dit, skrika ACAB och kasta sten och smällare mot polisens hästar är vidrigt och oacceptabelt. Rikta energin mot att demonstrera mot NMRs åsikter istället.
 
Ber om ursäkt att jag inte kan gatorna på Kungsholmen :) men ett torg nära Rådhuset t-bana, ner mot vattnet, längs gatan vid vattnet en bit och sedan upp igen. Vad jag förstått så kommer polisen slå en ring runt (antagligen därför en lång bit längs vattnet :up:) så de kommer vara ganska ensamma därinom, förutom de boende då.

De var missnöjda med sin tilldelade rutt och har därför sökt nytt tillstånd nästa helg. Hoppas de får gå runt på nån öde ö då :)

Ok Kungsholmstorg och Norrmälarstrand antar jag då. Hoppas att de inte fått godkänt att få upp på Fridhemsplan
 
Jag tycker att det är vettigt att demonstrera mot främlingsfientliga element. Men att bara komma dit, skrika ACAB och kasta sten och smällare mot polisens hästar är vidrigt och oacceptabelt. Rikta energin mot att demonstrera mot NMRs åsikter istället.
Ja, och det håller jag alltså med om. Däremot inte ”För mig är de inte ett dugg bättre än NMR.”

Stenkastningen går dessutom NMR:s ärenden, när den leder till just sådana resonemang.
 
Ja, och det håller jag alltså med om. Däremot inte ”För mig är de inte ett dugg bättre än NMR.”

Stenkastningen går dessutom NMR:s ärenden, när den leder till just sådana resonemang.

Jag tror att NMR och dessa typer av motdemonstrationer/aktivister är samma typ. Arga, våldsamma män. Vilken sida de står på kan variera.

Sen är ju organiserad nazism värre än stenkastare. Hjärnorna bakom. Inte fotfolket på samma sätt, även om de känns skrämmande när man möter dom
 
Ok Kungsholmstorg och Norrmälarstrand antar jag då. Hoppas att de inte fått godkänt att få upp på Fridhemsplan

Japp, kollade på en karta nu och det är de gatorna, sedan S:t Eriksgatan och Hantverkargatan (?) tillbaka. Så inte så långt, de får väl gå några varv om de ska hålla igång hela tiden. Men de är väl inte direkt kända för att passa tider.
 
Japp, kollade på en karta nu och det är de gatorna, sedan S:t Eriksgatan och Hantverkargatan (?) tillbaka. Så inte så långt, de får väl gå några varv om de ska hålla igång hela tiden. Men de är väl inte direkt kända för att passa tider.

Ok då passerar de inte Fridhemsplan. Bra! Det blir en ganska liten runda :p
 
Jag var på väg in för att protestera med min närvaro, men har ryggskott och måste stanna hemma. Jag skriker slagord och kan ställa mig i vägen om det behövs, men jag skulle aldrig skada eller förstöra.

Jag skulle heller aldrig skada eller förstöra, jag bidrar med min närvaro med ett annat budskap och försöker mest av allt bara vara så vanlig som jag är. Det är inte bra om det här ser ut att vara en kamp mellan nazister och AFA, det är alla vanliga människor, unga och gamla, barnföräldrar, höger och vänster o.s.v. som borde vara ute och manifestera för ett öppet och inkluderande samhälle.
 
Ska snart bege mig ut... tror att det kan bli ganska stökigt idag. NMR är kanske ett hundratal men motdemonstranterna lär bli tusentals. Jag tycker att det är bra att folk går ut och visar sitt motstånd. Dock lär det säkerligen locka vänsteraktivister som mest är ute efter att skapa våld. Förra gången kastade de sten och smällare på polishästar tex. För mig är de inte ett dugg bättre än NMR. Riktigt svinigt beteende.
Men lägg av, och omprioritera. Du verkar inte förstå principerna för varken aktivism eller ideologi. De som motarbetar nåt så 100 % typiskt dåligt som NMR (oavsett hur ”svinigt” en tycker att sättet de gör det på är) hamnar inte på samma nivå.
 
Men lägg av, och omprioritera. Du verkar inte förstå principerna för varken aktivism eller ideologi. De som motarbetar nåt så 100 % typiskt dåligt som NMR (oavsett hur ”svinigt” en tycker att sättet de gör det på är) hamnar inte på samma nivå.

De kriminella handlingarna är lika avskyvärda. Så det är samma nivå.

I övrigt är det svårt att jämföra, det är helt olika ideologier. Det finns vänsteranhängare som inte alls tycker att alla är lika mycket värda, precis som NMR, och att det ska visas med våld. Där är de otäckt nära. Alla i NMR och ett fåtal ur extremvänstern.

Jag förstår inte varför man ska spela NMR i händerna genom att sjunka så djupt, istället för att med stor numerär protestera och visa sitt missnöje utan att begå kriminella handlingar.
 
Jag skulle heller aldrig skada eller förstöra, jag bidrar med min närvaro med ett annat budskap och försöker mest av allt bara vara så vanlig som jag är. Det är inte bra om det här ser ut att vara en kamp mellan nazister och AFA, det är alla vanliga människor, unga och gamla, barnföräldrar, höger och vänster o.s.v. som borde vara ute och manifestera för ett öppet och inkluderande samhälle.

Ja, mer av det. Tyvärr bor jag inte så att jag kan delta.
 
Jag tycker vi inte heller ska glömma alla de andra som hamnade i koncentrationslägren, alla politiska motståndare, fysiskt och psykiskt handikappade, romer, oliktänkande mm. Nazismen är/var någonting fruktansvärt som drabbade fler än "bara" judarna utan alla som inte passade in i "herrefolkets" mall. :crazy:
 
En natt när jag jobbade med bevakning av synagogan i Stockholm kom det en tant gående. Klockan var runt 02 och jag frågade henne vad hon gjorde där. Hon skulle träffa några vänner sa hon. Jag var ganska säker på att det var fel tid och hon erkände det tillslut men oron drev henne dit. Vi kom överrens om att jag skulle köra hem henne. Där i bilen kom det fasansfulla. Jag har aldrig pratat med en överlevare innan, vi hade aldrig sånt i skolan. Där satt denna lilla tant, med tatuerade siffror på armen, och berättade om resan till förintelselägret, om hennes familj som delades upp, om hur hon såg delar av familjen fösas in i gaskammaren och hon aldrig såg de mer, hur de bodde, åt osv. Det var så vidrigt så jag kommer aldrig glömma det. Hon hade en bror i livet (som vi ringde på natten) som också bodde i Stockholm.

:cry: :cry: :heart
 
Det är på gång. De siktar på att det ska träda ikraft i mitten av 2020.

"Förbjud rasistiska organisationer"

"Rasistiska organisationer kan och ska förbjudas i lag. Det anser regeringen, som hänvisar till en paragraf i Regeringsformen som inte tillämpats tidigare.

– Vi bör ta fram en lagstiftning som gör det möjligt att förbjuda nazistiska och rasistiska organisationer. Det utrymmet finns i regeringsformen i dag, att införa ett sådant organisationsförbud, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

– Det är ett ganska stort steg att ta. Vi har inte haft den här typen av lagstiftning tidigare i Sverige. Andra länder har haft det, men inte Sverige. Men nu tycker vi, att nu får det vara nog när det gäller den här typen av aktiviteter. De utgör nu, tycker jag, ett allvarligt hot mot enskilda människor, så det här måste vi vidta mer kraftfulla åtgärder mot, för att få stopp på.

Regeringen kommer nu att ta fram direktiv till den utredning som ska utarbeta lagförslaget. Det ska göras i nära samverkan med oppositionen och kan vara klart till hösten. Förbudet kan då träda i kraft i mitten av nästa mandatperiod, enligt Morgan Johansson. Alltså någon gång under 2020. Han räknar med ett brett stöd i riksdagen.

– Jag tror det. Och det här utrymmet i regeringsformen, när det gäller att möjliggöra ett förbud mot den här typen av organisationer, det fanns det mycket bred samsyn kring."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6997982
Märkligt att så många andra europeiska länder lyckats med det, kanske för att de utsatts på riktigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp