Om detta må ni berätta

Per Anger som arbetade tillsammans med Raul Wallenberg på svenska ambassaden i Budapest (1941-1946) har skrivit en otroligt intressant bok där han redogör för Wallenberg (och sitt eget) arbete för att rädda den ungerska judiska befolkningen. Han var den som verkligen kunde redogöra för vad Wallenberg gjorde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Anger Han slutade aldrig sitt arbetet för att få visshet om Wallenbergs öde.
.

Det får bli nästa bok på min läslista. Blir intressant att jämföra den boken och den jag läser nu. Det finns många referenser till intervjuer med Per Anger och han är ofta omnämnd i boken jag läser, kontstig vore väl annars då jag förstår att han var en av Raouls närmaste män.
 
Det får bli nästa bok på min läslista. Blir intressant att jämföra den boken och den jag läser nu. Det finns många referenser till intervjuer med Per Anger och han är ofta omnämnd i boken jag läser, kontstig vore väl annars då jag förstår att han var en av Raouls närmaste män.

Skillnaden är att i en är det intervjuer men i hans egen bok så skriver han själv om vad som hände och allt han var med om. Så fascinerande.
 
Men lägg av, och omprioritera. Du verkar inte förstå principerna för varken aktivism eller ideologi. De som motarbetar nåt så 100 % typiskt dåligt som NMR (oavsett hur ”svinigt” en tycker att sättet de gör det på är) hamnar inte på samma nivå.

I min värld är fanatism alltid farligt. Om det sedan är nynazister, abortmotståndare på högerkanten i USA, anhängare av ett visst fotbollslag, militanta veganer eller en mycket arg vänsterfalang spelar inte så stor roll.
 
I min värld är fanatism alltid farligt. Om det sedan är nynazister, abortmotståndare på högerkanten i USA, anhängare av ett visst fotbollslag, militanta veganer eller en mycket arg vänsterfalang spelar inte så stor roll.
Abortmotståndare och högerextremister anser inte att alla människor har samma rättigheter. Det går liksom inte sjunka lägre. Sen finns det gott om idioter i många läger, men det är inte på samma skala!
 
I min värld är fanatism alltid farligt. Om det sedan är nynazister, abortmotståndare på högerkanten i USA, anhängare av ett visst fotbollslag, militanta veganer eller en mycket arg vänsterfalang spelar inte så stor roll.
Nazister behöver väl inte vara fanatiska? De är ”bara” anhängare av en fasansfull ideologi med klara nutidshistoriska bevis på vart den leder, den hör hemma på historiens skräphög. Men jag tror inte att de behöver vara mer fanatiska än några andra, fanatism handlar ju om graden av engagemang.
 
Hur man bevisar för dagens ungdom att förintelsen ägt rum vet jag faktiskt inte?


Jag tror mycket handlar om att sätta det i ett sammanhang. 1800-talets utrotningskrig i de europeiska kolonierna, framväxten av nationalstaten och idén kring etnisk och kulturell tillhörighet, de ekonomiska och politiska incitamenten att (re)konstruera den Andre (slavhandeln ex), den friska starka rasen som ska befolka landet som ledde till exempelvis aktion T4. Förintelsen skedde ju inte i ett socialt och politiskt vakuum, det var i mångt och mycket några extrasteg på den stege som påbörjades långt tidigare.
 
Jag tror mycket handlar om att sätta det i ett sammanhang. 1800-talets utrotningskrig i de europeiska kolonierna, framväxten av nationalstaten och idén kring etnisk och kulturell tillhörighet, de ekonomiska och politiska incitamenten att (re)konstruera den Andre (slavhandeln ex), den friska starka rasen som ska befolka landet som ledde till exempelvis aktion T4. Förintelsen skedde ju inte i ett socialt och politiskt vakuum, det var i mångt och mycket några extrasteg på den stege som påbörjades långt tidigare.
Jo. Och därför blir jag så himla rädd när någon professor häromdagen pekade på att vi har lika stora klyftor i Sverige idag som på 1680-talet!! För det är ju så, att ju större avstånden blir mellan oss människor i flocken desto större grogrund för hatet med "de andra". Socialdemokratin har ju fallit samman i Europa och lämnat fältet fritt för rasistiska och nazistiska partier.
 
Per Anger som arbetade tillsammans med Raul Wallenberg på svenska ambassaden i Budapest (1941-1946) har skrivit en otroligt intressant bok där han redogör för Wallenberg (och sitt eget) arbete för att rädda den ungerska judiska befolkningen. Han var den som verkligen kunde redogöra för vad Wallenberg gjorde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Anger Han slutade aldrig sitt arbetet för att få visshet om Wallenbergs öde.

Jag tror Sverige har tagits lite på sängen av den snabbt växande högerextremismen och därför inte lagstadgat som andra europeiska länder redan gjort. Lite sorgligt är det att den person som är anhängare till NMR att döma av sin tidigare inlägg här på Buke visat att hon är en av dem som skulle rensas ut som icke önskvärd i det samhälle NMR vill ha.
Det där känns så konstigt. Jag har sett en kille på bild med hela NMR-outfiten, vars föräldrar jag känner väl till. Ena föräldern är kurd från Turkiet.
 
Det där känns så konstigt. Jag har sett en kille på bild med hela NMR-outfiten, vars föräldrar jag känner väl till. Ena föräldern är kurd från Turkiet.

Även om han är en lägre stående varelse enligt NMR så skulle jag säga att Erdogan har en hel del gemensamt. Även om han inte precis varit positivt inställd till kurder. Jag tror att flera av NMR är vilsna unga män utan hopp som funnit ett hem och en tillhörighet och kan återanpassas. Lite som de som reste till Syrien. De kommer dessutom ofta från liknande socioekonomisk bakgrund.
 
Även om han är en lägre stående varelse enligt NMR så skulle jag säga att Erdogan har en hel del gemensamt. Även om han inte precis varit positivt inställd till kurder. Jag tror att flera av NMR är vilsna unga män utan hopp som funnit ett hem och en tillhörighet och kan återanpassas. Lite som de som reste till Syrien. De kommer dessutom ofta från liknande socioekonomisk bakgrund.

Instämmer. Har tagit del av några intervjuer med avhoppare som beskrivit samma sak gällande sig själva.

Kl
Ang förintelsen. Min bästa väninnas svärmor var fånge i Auschwits i 5 år. Min vän säger att hon typ inte velat berätta något alls eller prata om sin tid där, men av det lilla hon berättat så då och då kastade sig kvinnor hon levde bland mot elstängslet för att de inte orkade mer.
 
Även om han är en lägre stående varelse enligt NMR så skulle jag säga att Erdogan har en hel del gemensamt. Även om han inte precis varit positivt inställd till kurder. Jag tror att flera av NMR är vilsna unga män utan hopp som funnit ett hem och en tillhörighet och kan återanpassas. Lite som de som reste till Syrien. De kommer dessutom ofta från liknande socioekonomisk bakgrund.
Så är det säkert många gånger. Men just den här killen har växt upp i en mindre ort. Med två föräldrar som tjänat helt ok. Villauppväxt med starkt familenät runt sig.
Då känner jag - men varför?!
 
Så är det säkert många gånger. Men just den här killen har växt upp i en mindre ort. Med två föräldrar som tjänat helt ok. Villauppväxt med starkt familenät runt sig.
Då känner jag - men varför?!

Det spelar säkerligen stor roll vilka umgängeskretsar man hamnar i. Man är inte sällan väldigt lättinfluerad som tonåring tex, och grupptillhörighet/vänner har en väldigt viktig roll. Osv osv.
Hur hemmet eller ekonomin ser ut i sak tror jag inte på något sätt är avgörande över huvud taget.

Men ja - jag förstår hur du tänker!

Sen ang rasism verkar det inte alls alltid ha någon korrelation till individers egna bakgrunder vad jag tycker mig se.
Känner hur mycket folk som helst som är första och andra generationen invandrare som röstar på SD tex.

Min sambo under många år när jag bodde i USA var 3:e generationen invandrare/flykting från Kuba. Farmor i familjen dvs den som flytt från Castro, grisbukten och hela baletten, var främlingsfientlig av RANG gällande andra etniciteter som flytt till USA och skrädde inte orden.
 
Senast ändrad:
Just sträckläst en förvisso fictionbok, Sarahs nyckel, som handlar om en juderazzia i Paris 1942, Val d'Hiv.

Ska (o)villigt erkänna att jag inte hört talas om den och i boken framkommer också just att det tystats ner pga skammen från fransmännen. Samtidigt som det också kommer uppi boken, just det någon här nämner, oviljan från de överlevande att prata om det, förståeligt. De två sakerna i kombination begränsar ju vidareförandet av fakta om vad som hände. Så skrämmande!
 
https://www.levandehistoria.se/material/om-detta-ma-ni-beratta

För er som inte känner till det här kan man beställa gratis bok från levande historia om förintelsen med vittnesmål och citat. Det kanske är mer intressant nu att beställa den som ljudbok med filmklipp den möjligheten fanns inte när jag beställde den från början. Men ska nog göra det nu. Jag vet att det i första utgåvan iallafall fanns väldigt detaljerade vittnesmål som säkert inte lämpar sig för att låta barn läsa den på egen hand det kan vara bra tänka på. Men detta kanske används i skolorna? Jag har inte barn i skolåldern så jag har inte koll på det.

Jag minns att vi fick varsitt exemplar av denna under, tror jag, samhällskunskapen på högstadiet under tidigt 00-tal. Det är en av få (skol)böcker jag har kvar från den tiden.
 
Jag minns att vi fick varsitt exemplar av denna under, tror jag, samhällskunskapen på högstadiet under tidigt 00-tal. Det är en av få (skol)böcker jag har kvar från den tiden.

Okej intressant, då har det ju iallafall använts i skolorna någon mån verkar det ju som.
 
Jag minns att vi fick varsitt exemplar av denna under, tror jag, samhällskunskapen på högstadiet under tidigt 00-tal. Det är en av få (skol)böcker jag har kvar från den tiden.
Jag tror den postades till alla hushåll? Jag fick den i brevlådan och Göran P fick sååå mycket goodwill trots att det var han som utbildningsminister som såg till att just historia drogs ner ordentligt i skolorna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp