Om detta må ni berätta

En natt när jag jobbade med bevakning av synagogan i Stockholm kom det en tant gående. Klockan var runt 02 och jag frågade henne vad hon gjorde där. Hon skulle träffa några vänner sa hon. Jag var ganska säker på att det var fel tid och hon erkände det tillslut men oron drev henne dit. Vi kom överrens om att jag skulle köra hem henne. Där i bilen kom det fasansfulla. Jag har aldrig pratat med en överlevare innan, vi hade aldrig sånt i skolan. Där satt denna lilla tant, med tatuerade siffror på armen, och berättade om resan till förintelselägret, om hennes familj som delades upp, om hur hon såg delar av familjen fösas in i gaskammaren och hon aldrig såg de mer, hur de bodde, åt osv. Det var så vidrigt så jag kommer aldrig glömma det. Hon hade en bror i livet (som vi ringde på natten) som också bodde i Stockholm.
Jag har träffat flera, jag bodde i Israel några år i yngre tonåren.
 
De kriminella handlingarna är lika avskyvärda. Så det är samma nivå.

I övrigt är det svårt att jämföra, det är helt olika ideologier. Det finns vänsteranhängare som inte alls tycker att alla är lika mycket värda, precis som NMR, och att det ska visas med våld. Där är de otäckt nära. Alla i NMR och ett fåtal ur extremvänstern.
Själva utgångspunkten att de två är jämförbara är fel.
 
Jag skulle heller aldrig skada eller förstöra, jag bidrar med min närvaro med ett annat budskap och försöker mest av allt bara vara så vanlig som jag är. Det är inte bra om det här ser ut att vara en kamp mellan nazister och AFA, det är alla vanliga människor, unga och gamla, barnföräldrar, höger och vänster o.s.v. som borde vara ute och manifestera för ett öppet och inkluderande samhälle.

Jag var aktivist under många år och har ockuperat hus och blockerat trafik och annat, men jag sysslar med civil olydnad inte vandalisering. Att jag slutade var just för att det kom in för många som var ute efter att förstöra, inte protestera.
 
Vart mer exakt ska de gå? Och när? @Singoalla ? Här utanför cirklar polishelikoptrar och såg ett gäng NMR:are gå över bron nyss.

Stack till stugan så har inte hunnit läsa ikapp tråden, någon kanske redan har svarat. Men dom har torgmöte på Kungsholms torg, sen går dom Norr Mälarstrand, upp St. Eriksgatan och sedan Hantverkargatan ner. En cirkel kring mig helt enkelt :turd::grin:
 
Förresten @Thaliaste - det finns trådar jag undviker för att de är meningslösa så jag kan definitivt ha missat: men finns det alltså folk på buke som stödjer förintelseförnekare? (Gårdagens påstådda nazist oräknad)

Det är samma person. Om det finns fler vet jag förstås inte. Även om den personen ännu "bara" betraktar sig som sympatisör och överväger att bli medlem så är ju ifrågasättandet av förintelsen och lägren en central del i det politiska budskapet så stöttar man partiet så stöttar man ju deras övergripande ideologi (även om man inte själv håller med om varje detalj som någon enskild företrädare säger) Nu har personen ifråga tydligen straffat ut sig själv och blivit bannad så det är ju svårt att veta vad hen själv anser, och därmed kanske vi inte heller ska dra det spåret vidare när personen själv inte är här.
 
Det är samma person. Om det finns fler vet jag förstås inte. Även om den personen ännu "bara" betraktar sig som sympatisör och överväger att bli medlem så är ju ifrågasättandet av förintelsen och lägren en central del i det politiska budskapet så stöttar man partiet så stöttar man ju deras övergripande ideologi (även om man inte själv håller med om varje detalj som någon enskild företrädare säger) Nu har personen ifråga tydligen straffat ut sig själv och blivit bannad så det är ju svårt att veta vad hen själv anser, och därmed kanske vi inte heller ska dra det spåret vidare när personen själv inte är här.
Jag skulle inte dra det vidare även om hon var det ... Men tack, skönt att veta att det inte var fler!
 
Jag har träffat överlevare från ett polskt koncentrationsläger när jag var i Israel i slutet av 80-talet. De hade blivit utsatta för matexperiment i koncentrationslägret så en gubbe gick omkring och snodde mat hela dagarna. En kvinna var jättetjock och helt hysterisk etc

I skolan läste vi om förintelsen och såg en massa hemska bilder (detta var innan photoshop existerade) så jag vet att de var äkta.

Hur man bevisar för dagens ungdom att förintelsen ägt rum vet jag faktiskt inte?
 
I skolan läste vi om förintelsen och såg en massa hemska bilder (detta var innan photoshop existerade) så jag vet att de var äkta.

Hur man bevisar för dagens ungdom att förintelsen ägt rum vet jag faktiskt inte?
Det gick att manipulera bilder förr också, bara inte lika enkelt som idag.

Det får väl bevisas som saker och ting alltid har bevisats, med böcker och texter och framförallt kanske åka till områdena, då är det svårt neka att det varit.
 
Det gick att manipulera bilder förr också, bara inte lika enkelt som idag.

Det får väl bevisas som saker och ting alltid har bevisats, med böcker och texter och framförallt kanske åka till områdena, då är det svårt neka att det varit.
Går iofs att avslöjade photoshoppade bilder också om man går in i källkoden.
 
Jag läser just nu boken om Raoul Wallenberg, "Det står ett rum här och väntar på dig" av Ingrid Carlberg. Den boken är väldigt läsvärd och jag får den största respekt för det han gjorde i Budapest med svenska skyddspass o.s.v. och samtidigt finns det skildringar av judarnas lidande och deporteringarna. Raoul Wallenberg slet nästan dygnet runt för att rädda så många som möjligt. Sen var han naturligtvis inte ensam i det arbetet långt ifrån det var en omfattande administration och han hade många runt sig. Boken är väl underbyggd med material från forskning, intervjuer med levande personer från den tiden och material från Raouls nu levande släktingar och också material från tidigare intervjuer med personer som arbetade i Budapest vid Raouls sida.
 
Går iofs att avslöjade photoshoppade bilder också om man går in i källkoden.
Självklart, finns många sätt att avslöja huruvida bilder är äkta eller ej. Men bilder i böcker används väl fortfarande i skolan antar jag, så källkoder eller ej, gör ingen större skillnad.
 
Jag bor granne med en av toppnamnen på SDs riksdagslista. Jag är på fullt allvar ganska rädd för att gå i den delen av byn, speciellt när hans "polare" från partitoppen är här på besök.

Samtidigt önskar jag att jag kunde samla mod nog att klistra upp prideflaggor...

:heart
 
Per Anger som arbetade tillsammans med Raul Wallenberg på svenska ambassaden i Budapest (1941-1946) har skrivit en otroligt intressant bok där han redogör för Wallenberg (och sitt eget) arbete för att rädda den ungerska judiska befolkningen. Han var den som verkligen kunde redogöra för vad Wallenberg gjorde. https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Anger Han slutade aldrig sitt arbetet för att få visshet om Wallenbergs öde.

Jag tror Sverige har tagits lite på sängen av den snabbt växande högerextremismen och därför inte lagstadgat som andra europeiska länder redan gjort. Lite sorgligt är det att den person som är anhängare till NMR att döma av sin tidigare inlägg här på Buke visat att hon är en av dem som skulle rensas ut som icke önskvärd i det samhälle NMR vill ha.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 556
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp