Om barn, för barn

Fille

Trådstartare
Jag är ju gravid och gör min praktik i en etta. Barnen är ju inte så gamla men väldigt nyfikna på bäbisen i magen och så. Jag och deras lärare funderar därför på en lektion om bäbisen i magen. Har ni några bra tips på vad man kan ta upp? Ska man förklara hur barn blir till? Det var en elev som frågade mig det idag, hur svarar man på det? Jag hade tyvärr inget bra svar på lager haha! Finns det nåt bra material redan? Hur kan man lägga upp en lektion?

Du kan ju börja med att berätta hur det går till hos ex. katt / hund / häst. Och sen berätta att det går till på (i stort sett) samma sätt hos människan. Rakt på sak Snoppen i snippan alltså :)
Mannen för in snoppen i kvinnans snippa, Bebisen är hälften från mannen hälften från kvinnan,
Mannens del kallas spermie och flera sådana tävlar till ägget, men bara en vinner! Sen smälter ägg å spermie samman o börjar dela sig. Efter 17 veckor ser bebin ut så här ( å då visar du kanske din UL-bild)

Jag har precis haft den diskussionen med min fyra åring. Och jag sa helt enkelt att bebis kommer ur pappas pung och simmar in i mammas mage, där den blir till en stor bebis innan den kommer ut samma väg som den simmade in. Hon tog den förklaringen och har inte frågat mer sen dess.

Frågan är ju hur djupt ni vill gå, och kanske kolla med föräldrarna hur dem ser på saken. Alla är ju inte helt okej med att deras 7-8 åringar får reda på det i detalj.

Det finns en rolig video om hur barn blir till som barnkanalen har gjort. Den upplevde jag var väldigt passande för en 7 åring i min närhet!

Jag är ju gravid och gör min praktik i en etta. Barnen är ju inte så gamla men väldigt nyfikna på bäbisen i magen och så. Jag och deras lärare funderar därför på en lektion om bäbisen i magen. Har ni några bra tips på vad man kan ta upp? Ska man förklara hur barn blir till? Det var en elev som frågade mig det idag, hur svarar man på det? Jag hade tyvärr inget bra svar på lager haha! Finns det nåt bra material redan? Hur kan man lägga upp en lektion?

Håkan bråkan och bebis mysteriet!
Barnen älskar den, många skratt och bra diskutioner (och rödblommiga fröknar) brukar den leda till.
Finns säkert på biblioteket.
http://www.bokus.com/bok/9789129662801/hakan-brakan-och-bebismysteriet/

lite ot men jag hade ju detta samtal med 5års gruppen i våras när vi var två fröknar som skulle ha barn.
Jag är ganska obrydd av mig men när barnen börjar prata om själva sexet och man ska svara på frågor som "har du gjort det där?!" Och "tyckte du att det var läskigt/skönt/konstigt" "min mamma och pappa har alltså gjort det där två gånger eftersom vi är två barn?" och man vill vara ärlig och neutral så får man verkligen anstränga sig för att vara pedagogisk :angel:
Sagan om storken kan vara väldigt lockande ibland
:rofl:

Det jag spontant tänker på är själva processen. Alltså spermie från pappan+ägg och "bakningen". Dvs när bebisen växer och utvecklas till just bebis. Min frågvisa 3-åring hade fått den förklaringen i alla fall. Jag själv tycker att spermier och befruktningen är så himla roligt att se på så jag hade nog plockat fram bild eller film och pratat om hur roliga de ser ut när de försöker hitta in i ägget :o :D

Utöver tipsen här ovanför vill jag slänga med att HERREJÖSSES VILKET BRA TILLFÄLLE att också prata med barnen om integritet och gränssättning och samtycke och annat livsviktigt.

Tack för alla bra svar, ska förbi bibblan nu och kolla efter håkan bråkan :) ev visar vi filmen också :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
562
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 016
Senast: Enya
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar