Om att "lyda".

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 466
  • Visningar Visningar 28 149
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Men varför får föräldrar göra fel å inte tonåringar då? :angel:

Raring... Tonåringar ÄR ett enda stort fel ;) Skämtåsido. De flesta föräldrar tillåter snarare för mycket fel än för lite...

chrysler skrev:
Men varför får föräldrar göra fel å inte tonåringar då? :angel:

Sen när har du sett en tonåring som uppför sig exemplariskt hela tiden? De flesta har nog fått stå för sina handlingar mer än en gång.. :crazy:

slice skrev:
Ticans sovtider har föga att göra med "föräldrarnas ansvar", "omplacering" och "gapa efter respekt". Möjligen att Ticans pappa gapar efter respekt på fel sätt.

jag skulle gissa att det har en hel del med saken att göra,det brister helt enkelt i respekten hos bägge parter och det gapas om att man har ett eget liv och bestämmer själv,så var är då den respekten?

Javisst men man ska ju försöka agera på ett föredömligt sätt inför tonåringar :bump:

Det är inte alltid de pottränas på toaletten.. ;)
Näe min dotter blev "rumsren" så bodde vi i en husvagn hela den sommaren,och hon pottränades i förtältet,å inte har hon uträttat sina behov där inte efter det.. ;)

Nej men som vuxen så har man ett större ansvar att agera rätt.

Jag anser inte att de är glasklara.

Om Tican bor i stort hus med god ljudisolering, låt säga i enda sovrummet på nedervåningen med direkt tillgång till kök och toalett, varför ska hon då gå och lägga sig klockan 23 för att hennes pappa vill det? I exemplet sover han och övrig familj på ovanvåningen och störs p g a. den goda isoleringen inte av att Tican sitter uppe vid datorn i ytterligare sex timmar efter läggdags.

Jag tyckte det var kul att vara uppe till fem på morgonen när jag var 13. Och 14, 15, 16, 17.......

Och jag sitter fortfarande uppe på nätterna en hel del, men är ändå en skötsam medborgare som betalar skatt.

Okej, lite klargörande:

Nej, mina föräldrar blir inte väckta, jag har ju inte direkt rejv hela nätterna.
Jag kräver inte att de ska laga mat åt mig på mina tider, jag anpassar mig och/eller lagar själv.
De behöver inte tassa på tå när jag sover till tre, jag sover som en sten.

Och det är inte så fruktansvärt som det verkar, mygod. Jag har kontakt med mina föräldrar, jag hjälper till hemma (nogorlunda, men som vilken unge som helst), MEN jag tycker om att vara uppe på nätterna.

Och vad gör jag? I natt såg jag Gladiator igen, broderade, läste och käkade mandariner. Visst, saker man kan göra på dagen, men jag tycker om nätter. Stillheten kanske.

Också back to topic:
Jag håller med Chrysler, det är maktmissbruk vi pratar om, inte uppfostran. Kanske valde ett dåligt exempel, eftersom det poppade upp två sidor om när man ska sova och inte, men det är inte riktigt det jag tycker är fel. (Och om det nu var så att han faktiskt hade en åsikt, och inte bara ville trampa lite, varför sa han inte det då? Skulle jag ha gjort.)

Tar ett annat bättre exempel..

Jag ber ombedd att ta med mig mina systrar ner till middagen. Jag säger "det är mat om tio minuter", "Marie, kom nu, det är mat", "jag går ner nu, kom snart!". När jag kommer ner igen ber pappa mig att hämta syrrorna.
Jag: Men jag har gjort det.
Pappa: Hämta dom igen.
Jag: Men jag sa till dom tre gånger?
Pappa: Men dom är ju inte här?!
Jag: Nej, men det är väl inte mitt fel. Ska jag gå upp och SLÄPA ner dom?
Pappa: Nej.
Jag: Dåså.
Pappa: Du och din jävla attityd. BER JAG DIG ATT HÄMTA DINA SYSTRAR SKA DU GÖRA DET, DET SPELAR INGEN ROLL VARFÖR. Du kan gå härifrån, du får ingen mat.
Jag fortsätter att säga att jag inte förstår varför jag ska säga till dom igen, han säger att han har gett mig ett skäl (som han vägrar att upprepa "frågar man ska man lyssna på svaret" :smirk: ) och ändrar sig sen till att han inte BEHÖVER ge mig ett skäl, för han är min pappa och jag ska lyda blint.

Förstår ni situationen NU? :smirk: Och ja, jag är precis så neutral, medgörlig och resonabel som jag framställer mig. Och det var inget missförstånd heller. Så varför i helvete skulle jag göra som han säger där? Det finns inga två sidor att se ifrån här, hur gärna ni än vill att föräldern alltid ska ha rätt, så är det faktiskt inte så.

Någon nämnde att antagligen börjar Tican skolan snart och det börjar vara läge att vända rätt på dygnet. Sen kanske Ticans familj vill ha henne vaken och med när alla andra är vakna.

amkm skrev:
jag skulle gissa att det har en hel del med saken att göra,det brister helt enkelt i respekten hos bägge parter och det gapas om att man har ett eget liv och bestämmer själv,så var är då den respekten?

Varför skulle jag ha respekt för en så omogen person som behandlar mig så?

Tican skrev:
Nja. Jag har inget behov av det. Jag tycker om att vara uppe på nätterna, jag har inget jag måste göra på mornarna. Jag har inget behov av att vara i takt med min familj heller.

Bara en tanke, om du hade normala tider så kanske du orkade med din häst bättre?

Som förälder så tycker jag inte att jag ska behöva motivera allt jag tycker och tänker!! Dessutom så har Tassetass rätt i det hon skriver, när man är tonåring blir det nästan en sport i att vara så obstinat och jävlig som möjligt - bara för att man vill vara tvärt emot.

Då kan man uppmana, men inte kräva. Tican är gammal nog att själv ta ansvar för sin skolgång. Att hon ska vara vaken när alla andra är vakna är en typisk baraföratt-regel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 995
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 956
Senast: Amha
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka