Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Tonåringen är kanske smart nog att fatta att regeln är en baraföratt-regel som föräldrarna använder sig av i kontrollsyfte?

Alla tonåringar har inte attitydproblem. Man har inte attitydproblem för att man ifrågasätter saker som man inte anser som självklara. Bara för att föräldrarna anser att något är självklart betyder det inte att barnen tycker detsamma.

Man kan ha olika perspektiv på saker och ting. Sedan kan man hantera det på olika sätt. Antingen resonerar man på ett vuxet och respektfullt sätt, eller så reagerar man med översitteri och vetbäst-attityd.

Vuxna kan också ha attitydproblem.

Real_Life skrev:
Nu är hon inte jättetjurig om jag är vaken, så det "händer" ju att jag är det. ;) Hon har aldrig förklarat varför jag ska gå och sova, det fattar jag ändå, jag kan ju tänka själv lika som amkm's dotter vet vart man går när man ska kissa ;)

:bow:
Härligt med en "rumsren" tonåring.. ;)

Som sagt,jag vet hur min dotter fungerar och tycker,nått som ni tonåringar glömmer lätt,är att vi föräldrar faktiskt har varit där också och dessutom före er.. ;)
Min dotter tycker också att hon är stor nog att ta ansvaret för sig själv och allt sitt.Men hon har också fått gå den "hårda" skolan,för här fuskas inte saker och ting igenom.
Ett exempel...
Har hon inte borstat av sin häst ordentligt när jag upptäcker det,tja,då väcker jag henne helt enkelt om hon redan sover.Hon vet både varför hon ska göra det och hon vet att hon måste göra det av två enkla anledningar,1 hästens välmående och 2 ska man ha djur ska man ta hand om de.
Det handlar inte om att det sker slaviskt varje gång,men har jag sagt till henne specifikt att hon måste torka benen ordentligt och kamma ur hovskägget så att benen får "lufta sig" lite,så ska det banne mig vara gjort och inget jag gör när jag är klar med allt övrigt.Och inget jag tjatar om var 15:e min. för att "påminna" henne om det,hon är helt enkelt tvungen att ta sitt ansvar.
Vill hon inte,ja då säljs hästen pga den enklaste anledningen av allt,jag kan själv inte ge hästen en fullgod skötsel och ha kvar min häst samtidigt.Det är ett val hon får göra.Hot? Näe,helt enkelt på de villkoren hon har fått häst.
Samma sak med saker och ting inomhus,har jag sagt åt henne att ställa disken i masken,ja då ska det göras.
Vill hon ha rena kläder,ja då ska tvätten ut till tvättstugan.
Ska hon orka med skolan,läxor,fritiden,ja då är det sängen i tid.För varför ska en ungdom orka mera än en vuxen gör på samma "öppettider"?

För att det är dåligt bordsskick. Det ser slappt ut med armbågar på bordet och man kan få mat på tröjan.

Tican skrev:
För att ingen accepterar att vi kan ta eget ansvar, kan tänka själva och säger ifrån när de tycker ex att sina föräldrar har fel? Det ÄR säkert jättejobbigt när ens 14-åring överbeträffar en,
Jag ser inget ansvarstangade i att vara vaken hela natten och sova hela dagen.
Jag ser bara ett avståndstagande i det.

Och det gäller oavsett ålder.

Att visa ansvar, det är att deltaga i familjens liv och hälpa till med de sysslor som behöver göras och som man kan utföra, inte att roa sig med film och annat hela natten för att sedan sova när alla andra behöver utföra arbete.
Det känns som om den nattsuddande är en arbets-smitare.

Som jul-ledig 14-åring så kan man diska, tvätta, städa och laga mat för att visa att man ta ansvar för familjen.
Föräldrarna gör väl tillräckligt som ser till att dra in alla pengar som behövs?
Eller skall de vara betjänter till en ansvarstagande 14-åring som dessutom skall ha respekt för sin stora vaddå?

Det är sant. Men det är också sant att om man bor tillsammans så tar man hänsyn till varandra. Tyvärr har man inte full bestämmanderätt över sig själv förrän man flyttat hemifrån och är över 18. Då kan man göra hur man vill, men tills dess så får man anpassa sig.

Ibland undrar jag om vissa inte fattar att ALLA som bor i en familj faktiskt får anpassa sig - inte bara de stackars tonåringarna.

Xeline skrev:
Ibland undrar jag om vissa inte fattar att ALLA som bor i en familj faktiskt får anpassa sig - inte bara de stackars tonåringarna.

Åh,det tror jag att alla föräldrar är fullt medvetna om,och då främst tonårsföräldern.. ;)

Real_Life skrev:
För att det är dåligt bordsskick.
De säger det, men varför då? Varför var det bara dåligt bordsskick DÅ och inte annars?

Real_Life skrev:
Det ser slappt ut med armbågar på bordet och man kan få mat på tröjan.
Vem ska jag visa mig oslapp för? Borde inte min egen familj kunna acceptera mig som jag är, slapp som oslapp? F ö. hade inte maten serverats än.

Men för mig (och för Tican, som jag tolkar det) kändes det mycket som att det bara var jag som fick anpassa mig. Det var bara jag som skulle ta hänsyn.

Jag har skräckexempel.

slice skrev:
:bow: :bow: :bow:

Jag var en smart, skötsam, svar-på-tal-tonåring som inte tog skit.

Jävlar vad svårt det var att hantera. :devil:
Nej, sådana är mycket enkla att hantera.
De får helt enkelt sköta sig själva helt utan service.

De enda regler som en sådan får, är att de inte får störa andra om natten när de behöver sova och sedan vilka tider de har tillgång till köket, badrummet och tvättmaskinen.

Och att köket skall lämnas rent efter matlagning, och så får de sina städ-dagar med eget städområde.

Men taxiverksamheten den ställs in, restaurangen lika så och det kommer inte att finnas lediga rid-tider på familjens hästar.
Utan då får medryttarna som hjälper till rida i stället.

Vill man inte vara delaktig i familjens liv, ja då slipper man ju det.
Och då ryker de goda sidorna också.

slice skrev:
De säger det, men varför då? Varför var det bara dåligt bordsskick DÅ och inte annars?
Det är alltid dåligt bordsskick. De kanske tröttnade på dig DÅ.

slice skrev:
Vem ska jag visa mig oslapp för? Borde inte min egen familj kunna acceptera mig som jag är, slapp som oslapp? F ö. hade inte maten serverats än.
Nånstans måste man ju dra gränsen. Om man får hänga på bordet när man väntar på maten borde man väl få göra det när maten är där också. Eller ha fötterna på bordet. Och om man får ha fötterna på bordet får man väl ha skor på fötterna också. Och får man ha fötterna på bordet när man har skor får man väl det fast skorna är leriga också. Fattar du?

Tassetass skrev:
Det hemska i kråksången är att jag tänkte exakt som du när jag var 14, sa till mig själv att jag ALDRIG skulle bete mig som en självgod vuxen osv osv.

Sen blev jag lite äldre och insåg att jag faktiskt inte hade någon koll, att mina föräldrar bara ville väl (även om det blev fel ibland) och att jag nog hade tjänat på att tagga ner lite...
Alla 14-åringar är inte likadana. Men om alla har den inställningen så blir det svårt för mig att föra en diskussion.

Magdalena skrev:
Det du visar här är att du blir ombedd att göra en sak och inte gör klart den. Uppgiften var att ta med dina systrar ner. Inte tjata 3ggr och sen låta dem strunta i att gå ner.
De var påväg ner. Lillsyrran hade en kompis där och de lekte, och syrran pratade allvar med nån på datorn. Dom kom fem minuter senare.

Är det mitt ansvar om de väljer att komma nu eller om två minuter, eller inte alls? Är det jag som inte ska få någon mat? Bara för att man inte bara lyder blint, utan faktiskt är en som tänker och ifrågasätter (två ganska trevliga och användbara egenskaper tycker jag).

slice skrev:
"Inga armbågar på bordet!"

Jag var cirkus tio år när jag satt och inväntade middagen när pappa fick ett raseriutbrott och skrek åt mig för att jag hade en armbåge på bordet. Jag förstår fortfarande inte varför man inte får ha armbågar på bordet.

Det där är litet roligt faktikst.
Hos oss är det tvärt om.
Jag och min sambo har gräsligt dåligt bordsskick och tonåringen lider svårt av oss.
Vi kladdar och smetar och gluffsar och hon vill ha det litet prydligt när hon äter.
Så vi försöker att skärpa oss så att hon skall vilja äta med oss och inte ta sin mat och gå ut i vardagsrummet och äta rent, fint och prydligt i fred.

Så svaret är nog "För din pappa tappade nog aptiten av dåligt bords-skick"
Precis som vår tonåring gör av vårt dåliga bords-skick.
Och att visa hänsyn till det är något som jag tycker att man gör när man lever tillsammans, oavsett om det är som barn och föräldrar eller som parners i ett förhållande.

Inte_Ung skrev:
Nej, sådana är mycket enkla att hantera.
De får helt enkelt sköta sig själva helt utan service.

Vad säger att jag/vi inte redan gör det?

Ditt resonemang verkar lite skumt tycker jag. Så om jag väljer att vara vaken sent, så ska jag bara få gå på toaletten när dom vill?

Inte_Ung skrev:
Det där är litet roligt faktikst.
Hos oss är det tvärt om.
Jag och min sambo har gräsligt dåligt bordsskick och tonåringen lider svårt av oss.
Vi kladdar och smetar och gluffsar och hon vill ha det litet prydligt när hon äter.
Så vi försöker att skärpa oss så att hon skall vilja äta med oss och inte ta sin mat och gå ut i vardagsrummet och äta rent, fint och prydligt i fred.

Så svaret är nog "För din pappa tappade nog aptiten av dåligt bords-skick"
Precis som vår tonåring gör av vårt dåliga bords-skick.
Och att visa hänsyn till det är något som jag tycker att man gör när man lever tillsammans, oavsett om det är som barn och föräldrar eller som parners i ett förhållande.
Det bevisar ju bara att folk är vilka dom är och tycker som dom gör oavsett ålder.

Magdalena skrev:
Det du visar här är att du blir ombedd att göra en sak och inte gör klart den. Uppgiften var att ta med dina systrar ner. Inte tjata 3ggr och sen låta dem strunta i att gå ner.

Är du seriös? Vad ska hon göra? Hämta lassot? Varför ska Tican behöva få skit för att hennes systrar är motstridiga, när hon gör som hennes pappa säger? Vad mer kan man begära än att säga till flera gånger, när man blir ignorerad varje gång? Det är ju inte meningen att hon fysiskt ska förflytta sina systrar ner till matbordet, så varför är det Tican som gör fel och inte hennes systrar?

Klintan skrev:
He he, vi har en trettonåring i huset som sover till minst 12 oavsett hur länge hon varit uppe kvällen innan. Vi har satt "läggdax" till kl 23 under lovet, och det accepterar hon efter sedvanliga protester. Men hon kan lätt sova till 12-13 dagen efter i alla fall.

Jag har gjort på ett annat sätt.

Tonåringen har duschen antingen mellan 8-9 eller efter 11.00, för före 8 och mellan 9-11 så skall vi ha den för de 2 andra barnen och oss själva.
I övrigt så får hon väl lägga sig när hon vill.
Men hon får inte sova hur länge hon vill på morgonen.
Jag kör upp henne i tid för att åka till skolan.
Om man har laggt sig kl 5 så blir det ju tufft, men det är hennes problem.
Och jag lovar, efter en skoldag utan sömn och läxor efter det, så har vi inga diskussioner om läggdags.
På lovet så får hon sova och vi andra går och gör andra roligare saker.
Till slut så blir det ju trist att missa allt det rolig, rida t.ex. så då går man ju vackert upp för det efter några trista dagar.

Till alla:

Är det någon som kan förklara varför en förälder ska sätta regler utan att behöva motivera dem? Om en förälder kommer med en regel t.ex. "inga armbågar på matbordet" eller "sängdags klockan 22", finns det någon anledning till att föräldern bör säga "för att jag säger det" (eller dyl.) istället för att ge en rimlig anledning till regeln i fråga?

Tican skrev:
Vad säger att jag/vi inte redan gör det?
Komma ned till maten.
Vem hade då lagat maten samt handlat hem den så att den fanns i köket?
Du?

Ditt resonemang verkar lite skumt tycker jag. Så om jag väljer att vara vaken sent, så ska jag bara få gå på toaletten när dom vill?
Dej det handlar bara om att stå i duschen den obligatoriska halvtimmen varje kväll.
Vi har en till toalett med helt fria tider bara det inte sitter någon annan där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 608
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 286
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar