Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
Till alla:

Är det någon som kan förklara varför en förälder ska sätta regler utan att behöva motivera dem? Om en förälder kommer med en regel t.ex. "inga armbågar på matbordet" eller "sängdags klockan 22", finns det någon anledning till att föräldern bör säga "för att jag säger det" (eller dyl.) istället för att ge en rimlig anledning till regeln i fråga?
Ja, därför att föräldern anser att barnet redan borde veta det.
Och det kan ju vara bra att förstå att man borde fatta varför själv.

Det finns ju gränser till hur dum man klarar av att tro att tonåringen är.

Tican skrev:
Det bevisar ju bara att folk är vilka dom är och tycker som dom gör oavsett ålder.
Jo, men det visar också att man skall ta hänsyn till sådant oavsett hur gammal man är.
Jag anser inte att vår tonåring skall behöva stå ut med vårt bedrövliga bords-skick.
Jag anser att vi skall anpassa oss eftersom det är vi som är grisarna.

Inte_Ung skrev:
Komma ned till maten.
Vem hade då lagat maten samt handlat hem den så att den fanns i köket?
Du?

Dej det handlar bara om att stå i duschen den obligatoriska halvtimmen varje kväll.
Vi har en till toalett med helt fria tider bara det inte sitter någon annan där.
Tror inte du förstod innebörden:
Ditt resonemang verkar lite skumt tycker jag. Så om jag väljer att vara vaken sent, så ska jag bara få gå på toaletten när dom vill?

Om jag går å lägger mig senare o går upp senare än mina föräldrar, varför ska jag "straffas" med att få bestämda toatider och ingen mat? Jag äter gärna middag med min familj. Och jag tvingar inte direkt dom att anpassa sig efter mig och äta sen lunch eller tassa på tå utanför mitt rum.

"utan service"? Varför använder alltid föräldrar det som vapen? Typ: "Mamma får jag gå på bio?" "Inte förrän du har städat ditt rum." "Men jag kan göra det efteråt!" "Nej" "Men då missar jag bion!" "Det är inte mitt fel att ditt rum ser ut som en svinstia!" "Men det är ju MITT rum, ni behöver ju inte vara där, så ni behöver väl inte bry er om ifall det är stökigt!" "Jag gör allt i det här huset! Städar och lagar mat och skjutsar er!" NEJ säger jag och slut på diskussionen!" Då ba jaha?...snopet värre...dessutom inte sant...

Inte_Ung skrev:
Jo, men det visar också att man skall ta hänsyn till sådant oavsett hur gammal man är.
Jag anser inte att vår tonåring skall behöva stå ut med vårt bedrövliga bords-skick.
Jag anser att vi skall anpassa oss eftersom det är vi som är grisarna.
Precis som att jag anpassar mig, eftersom övriga familjen är i majoritet.

Jag är tyst på nätterna så de inte störs, lagar min egen mat om jag blir hungrig på andra tider än deras osv.

Inte_Ung skrev:
Ja, därför att föräldern anser att barnet redan borde veta det.
Och det kan ju vara bra att förstå att man borde fatta varför själv.

Det finns ju gränser till hur dum man klarar av att tro att tonåringen är.
HUR dum man klarar av att tro att tonåringen är?

Gissa vad det ar man stör sig på när föräldrar tar på sig *Jagvetbättreänduförduärbaraenointelligenttonåring* minen? Du vet, vi ÄR människor, vi KAN tänka lika bra som ni...

När ska barnet inse själv varför man inte får ha armbågarna på bordet? Om ingen säger varför, utan bara "därför att det är så" lär man sig ju aldrig? Man kan ju inte födas med den vetskapen?

Jag tycker det är självklart att man ska motivera en regel om barnet ifrågasätter den. Om barnet helt uppriktigt inte förstår en regel, varför ska man då bara acceptera? Om jag bodde hemma och mina föräldrar skulle komma och säga "du måste alltid ha gummistövlar på dig, inomhus som utomhus", ska jag då bara acceptera det utan att få svar på varför det ska vara så?

Säg inte "det där är en annan sak, det är ju en extremt löjlig och orealisitsk regel", för det är så att de allra flesta tonåringar verkligen inte förstår varför man inte ska ha armbågarna på bordet eller varför man måste sova jättetidigt. Det är ju ganska uppenbart eftersom de flesta tonåringar strider emot. Jag har också stridit emot regler, men enbart när jag inte fått någon anledning eller så har jag argumenterat tillbaka när jag fått dåliga argument.

Precis! Man tycker ju att föräldrarna borde bli mer upprörda om deras barn INTE ifrågasatte deras beslut än om barnet gör det..För ett barn som engarerar sig i föräldrarnas och familjns beslut, är väl trevligare än en halapatisk tonåring som säger "Ja, mamma" till allt? =p

Tican skrev:
Tror inte du förstod innebörden:
Ditt resonemang verkar lite skumt tycker jag. Så om jag väljer att vara vaken sent, så ska jag bara få gå på toaletten när dom vill?
Det handlar om att vi vill ha duschen de där andra tiderna.
Inte om toaletten, det finns ju en toalett till, man kan använda den då vi vill duscha och tvätta andra barn.
Och på natten så stör man oss om man anväder den i samma rum som duschen.

Kan du skillnaden på dusch och toalett?
Jag skrev duscha inte gå på toaletten, det finns 2 toaletter i vårt hus vilket är ganska vanligt med 5 rum och kök till.

Om jag går å lägger mig senare o går upp senare än mina föräldrar, varför ska jag "straffas" med att få bestämda toatider och ingen mat? Jag äter gärna middag med min familj.
Det gäller inte toaletten utan duschen, olika alltså.
Men när det gäller maten så varför skall du ha den serverad när du inte hjälper till på dagarna utan sover för att sedan roa dig med ditt om natten.
Det handlar om delaktighet och att göra sin del av arbetet hemma.
Man kan inte bara smita undan dags-sysslorna och ändå förvänta sig service med lagad mat på bordet.

Vad hjäper du till med hemma om du sover hela dagen?

Shasan skrev:
"utan service"? Varför använder alltid föräldrar det som vapen? Typ: "Mamma får jag gå på bio?" "Inte förrän du har städat ditt rum." "Men jag kan göra det efteråt!" "Nej" "Men då missar jag bion!" "Det är inte mitt fel att ditt rum ser ut som en svinstia!" "Men det är ju MITT rum, ni behöver ju inte vara där, så ni behöver väl inte bry er om ifall det är stökigt!" "Jag gör allt i det här huset! Städar och lagar mat och skjutsar er!" NEJ säger jag och slut på diskussionen!" Då ba jaha?...snopet värre...dessutom inte sant...
Så skulle ju jag inte göra då.
Utan jag skulle ju låta ungen gå på bio.

Ett stökigt rum brukar jag upptäcka då ungen som har det inte längre är i sitt rum utan sitter i soffan i vardagsrummet och häckar framför TVn i stället.
Då har rummet blivit så otrevlig att vara i att inte ens innehavaren vill vara där.
I det läget så fortsätter jag bara att använda vardagsrummet som jag brukar, och då det blir trångt efter ett tag så börjar närstan alltid barnen att bråka med varandra.
Då så får de gå och vara på sina rum, och eftersom där inte är så trevligt att vara så brukar det bli städat i det läget.

Shasan skrev:
HUR dum man klarar av att tro att tonåringen är?

Gissa vad det ar man stör sig på när föräldrar tar på sig *Jagvetbättreänduförduärbaraenointelligenttonåring* minen? Du vet, vi ÄR människor, vi KAN tänka lika bra som ni...
Men min tonåring vet redan allt det där, hon är 13.
Varför gör inte andra tonåringar det?

Jag får ytterst sällan frågan varför, utan oftast ett uppgivet "Jag vet, jag vet mamma, du behöver inte berätta."

Vad är det för skillnad mellan henne och er?

Handlar inte hela diskussionen egentligen om vad som är/vem som bestämmer vad som är ett dåligt argument?

En öm huld förälder som säger: Gå och lägg dig i tid så du är pigg i skolan tycker säkert h*n har ett ypperligt argument och tonåringen tycker naturligtvis INTE det eftersom den vill vara uppe sent.

/Jane

Morbo skrev:
När ska barnet inse själv varför man inte får ha armbågarna på bordet? Om ingen säger varför, utan bara "därför att det är så" lär man sig ju aldrig? Man kan ju inte födas med den vetskapen?
Jag vet inte.
Min tonåring har lärt sig det där någon annastans och inte av mig.

Men varför skriver du då : Hur dum man klarar av att tro att hon är"..låter inte LITE nedlåtande i mina öron.

*djupt andetag*

Det handlar om att vi vill ha duschen de där andra tiderna.
Inte om toaletten, det finns ju en toalett till, man kan använda den då vi vill duscha och tvätta andra barn.
Och på natten så stör man oss om man anväder den i samma rum som duschen.

HUR skulle jag kunna veta att ni har dusck brevid sovrum? Det har inte vi iallafall, och diskussionen handlar om mig.

Kan du skillnaden på dusch och toalett?

Det var DU som sa "tider på toaletten", geez.

Men när det gäller maten så varför skall du ha den serverad när du inte hjälper till på dagarna utan sover för att sedan roa dig med ditt om natten.

Varför får du det att låta som att det är något fel med att roa sig om natten?
Vem säger att jag inte hjälper till?
Varken jag eller mina föräldrar tycker det är något fel med att jag äter middag med dom? Och om inte, well, då lagar jag eget.

Det handlar om delaktighet och att göra sin del av arbetet hemma.
Man kan inte bara smita undan dags-sysslorna och ändå förvänta sig service med lagad mat på bordet.

Smita undan?

Igen, varför skulle jag inte göra "min del av arbetet"?

Vad hjäper du till med hemma om du sover hela dagen?

Slutar dagen vid två?

Inte_Ung skrev:
Men min tonåring vet redan allt det där, hon är 13.
Varför gör inte andra tonåringar det?

Jag får ytterst sällan frågan varför, utan oftast ett uppgivet "Jag vet, jag vet mamma, du behöver inte berätta."

Vad är det för skillnad mellan henne och er?
Well, två alternativ:
1. De är viljelösa/ointelligenta/apatiska.
2. Du ägnar dig inte åt maktmissbruk.

Håller med Tican. "Min" del av arbetet. Föräldrar verkar tro att vi sitter hemma och "vägrar" hjälpa till på pin kiv eller något. Men tro det eller ej, så är det (Iaf i de flesta fall) inte! Vi har nämligen läxor att tänka på.
Inte_ung:Jag tycker faktiskt lite synd om din tonåring, hon verkar ganska hårt hållen. Lika mycket som man behöver mat och sömn BEHÖVER man faktiskt träffa sina vänner, och när man har vart i skolan en hel lång arbetsvecka med hundra ton läxor och det ÄNTLIGEN är fredag, då vill man gå ut och festa och ha lite kul! ALLT handlar ite bara om ansvar, vettu.

"Várför gör inte andra tonåringar det?"
För alla är inte likadana. Det finns folk (som jag) som ifrågasätter saker och beslut som man tycker är onödiga, inte förstår varför de fattas, eller helt enkelt har bättre lösningar på!
Din dotter kanske är en "bäst-att-jag-gör-som-mamma-säger-så-håller-hon-tyst-sen-typ" medan andra är mer som jag "ge-mig-EN-bra-anledning-så-ska-jag-göra-det-utan-att-klaga-typ"

Capische?=p

Åhå, så stackars tonåringar som har skolan att gå i och läxor att göra förtjänar minsann att ha kul på fritiden, men föräldrar som jobber heltid för att försörja familjen, och ägnar resten av sin vakna tid åt hushålet, de förtjänar ingen hjälp hemma från ungarna de försörjer?

Jag ska aldrig bli tonårsförälder, det är ett som är tydligt när man läser den här tråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 608
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 286
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar