Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Nej, men om det inte funkar inom familjen kan soc hjälpa till så man får flytta , det vet jag många som gjort.
Det räcker med att en föälder ringer å säger att de kastat ut sin tonåring, då ingriper soc.
Om man är desperat alltså

Om dessa tonåringar är så smarta så de ska veta varför man måste sova å inte väcka sina hårt arbetande föräldrar om nätterna så borde de fatta om man säger åt dem 3 gånger att gå ner å äta.
Eller man kanske ska veta när man ska sova men inte äta? :smirk:

så många timmar som jag behöver för att ha ett bra betyg.
Man kan lixom inte ha nåt schema eller nåt. Det ändras vecka till vecka.
:banana:

Shasan skrev:
Inte_ung:Jag tycker faktiskt lite synd om din tonåring, hon verkar ganska hårt hållen.
Det är det inte.
Hon tycker att hon har de bästa föräldrarna i världen.
Och när jag frågar varför hon tycker det.
Så svara hon "För att du förstår mig och tar mig på allvar.
Och för att ni alla alltid finns för mig."

Så min dotter har det jättebra, och det vet hon om.
Och hon vet också hur man gör för att visa hänsyn och bry sig om andra, oss t.ex.
Hon är urgullig, och om man jämför med tonåringarna i denna tråden så är hon bara helt fantastisk.
Och hon vet att jag tycker det.

chrysler skrev:
Om dessa tonåringar är så smarta så de ska veta varför man måste sova å inte väcka sina hårt arbetande föräldrar om nätterna så borde de fatta om man säger åt dem 3 gånger att gå ner å äta.
Eller man kanske ska veta när man ska sova men inte äta? :smirk:
Du blandar ihop det.

Det var småsyskonen som inte kom ned och åt ens efter 3 tillsägelser.
Och det var storasyster som sade till som var tonåringen som borde förstå varför man skall sova om natten.

Vad bra! Men tror du verkligen att hon inte har NÅGRA problem med er? Antagligen håller hon dom för sig själv.

Du skriver "Om man jämför med tonåringarna i den här tråden"
Vad menas med det? Är t.ex jag sämre och mindre värd än alla nadra då? Känner du mej? Nej. Så bara föratt jag säger vad jag tycker och tänker är jag mindre värd? Du verkar ju VÄLDIGT förstående...eller inte....

Nu är det ju inte så enkelt att man bara säger till soc och så vips får man ett nytt hem.
Ja man kan få ett tillfälligt hem i jourfamilj eller en plats på en instutition.
När man väl är på plats där så startas en utredning, sen fattas ett beslut efter vad utredningen visar på hur ens framtida boende ska vara.
Sen har ju även soc sina begränsningar.
Att hitta hem åt hormonpruttande tonåringar med tonvis av attityd är inte helt enkelt. Dom hemmen växer nämligen inte på träd.
Så det krävs LITE mer än att komma och gnälla över att man inte får vara uppe till 5 på morgonen bara för att man vill det.

Mia.

Vem har sagt att Tican vill komma till ett nytt hem?Inte hon sjäkv iaf...:p

Nä men i vissa fall är det såna problem i familjen så man ibland måste.Det finns möjlighet iaf.

Håll i dig nu. Det finns faktiskt fler tonåringar än Inte_Ungs som tycker att dom har alldeles utmärkta föräldrar. Min 15 åring är en.
Och hon är också fantastisk om man jämför med en del av er. Fast hon är ju fantastisk ändå. Men hon har en mognad och ett tänkande som uppenbarligen saknas hos många av er.
Hon har följt den här tråden med mig och hennes reaktion är.
Vad är det för j***a idioter som inte fattar. Hur gamla är dom?

Mia.

Fattar vad? Mm mogen reaktion...

Hur vet du att hon är fantastisk om man jämför med en del av oss? Känner du någon här? Vad du egentligen emnar är att du tycker mer om henne självklart föratthon är din dotter, men MEST föratt hon har samma åsikter som du.

Vi tänker ju!!! Det är ju därför man ifrågasätter!

Och hur vet du att din dotter är så fantastisk :p...Hon beter sej antagligen inte i skolan som hon gör med dej hemma..hon kanske mobbar nån stackare? Vad vet du?

:devil:

ALLA tycker väkl innerst inne att deras föräldrar är fantastiska?
Men inte på alla sätt. kan man inte tycka om NÅN mänska.

fjolltroll skrev:
Håll i dig nu. Det finns faktiskt fler tonåringar än Inte_Ungs som tycker att dom har alldeles utmärkta föräldrar. Min 15 åring är en.
Och hon är också fantastisk om man jämför med en del av er. Fast hon är ju fantastisk ändå. Men hon har en mognad och ett tänkande som uppenbarligen saknas hos många av er.
Hon har följt den här tråden med mig och hennes reaktion är.
Vad är det för j***a idioter som inte fattar. Hur gamla är dom?

Mia.

:bow: Bra dotter!

Nu tillhör jag nog den mesigare sortens föräldrar då jag förklarar, förklarar igen och förklarar gärna en gång till. Det har resulterat i att barnen (som visserligen inte är tonåringar ännu) säger: "ja, jag vet VARFÖR du tycker så".

Nu har jag, trots mina ambitioner att motivera och förklara inte alltid en ängels tålamod, utan kräver också respekt. Om barnen förstår varför, ja, då är det också handling som gäller.

Så, jag hoppas att jag - när barnen blir tonåringar - har etablerat ett ordentligt förtroende. Vi kan tycka olika, men det är trots allt jag som har mest att säga till om, av naturliga skäl.

När barnen sköter sig, vilket de oftast gör, då är jag villig att ge dem allt - i den mån de kan hantera det. Vara uppe sent tex. Man får lov att vara uppe "hur länge man vill" när man som barn/ungdom inser att lägga sig inom rimlig tid är ett måste. Kan man inte hantera "sitta-uppe-tid", då behöver man en mamma och en pappa som säger till när det är dags.

Jag tycker inte Tican visar prov på ansvar alls, utan snarare som I_U säger, avståndstagande. Jag hade som förälder sett allvarligt på det - för även om familjen uppfattas som trist - för en 14-åring, så borde den åtminstone vara någorlunda behaglig att vara en del av.

Fö kan jag meddela att mina barn förstår vitsen med vad Ticans pappa säger - utan förklaring. Tonåringar förstår, men vill inte förstå. det hör till.

Senast ändrad:

Eftersom jag tillbringar mycket tid på fritidsgården där hon är så vet jag mycket väl hur hon är. Och eftersom hon är den som hjälper nån som ev blir mobbad så vet jag.
Och nej. Hon har inte alltid samma åsikt som jag. Men hon är tillräkligt MOGEN att föra en vettig diskussion med. Eller att fatta att det är vi vuxna i familjen som sätter upp regler utan att man inte alltid behöver förklara varför man gjort det.

Mia.

Varför ska småsyskonen visa respekt när inte Tican ska behöva göra det? De kan Svenska men visar lika lite respekt som Tican och hennes pappa gör mot varandra. Hade småsyskonen respekterat Tican hade det inte varit några problem att pappan bad om den helt vanliga och naturliga tjänsten att få ner småsyskonen till maten.

Och tyvärr så är det något man måste lära sig när man är i sina jobbiga tonår. Jag bor själv med en person som flytt undan sin familj genom att vara vaken på nättera, respekterar i stort sätt ingenting, och det är kvar än idag, fast han är vuxen och numera själv förälder. Han har det JOBBIGT och allt är så ORÄTTVIST. Så det är läge att lära sig respekt och hyfs som yngre, det gör att man får det lättare i livet.

Shasan skrev:
Vad bra! Men tror du verkligen att hon inte har NÅGRA problem med er? Antagligen håller hon dom för sig själv.

Du skriver "Om man jämför med tonåringarna i den här tråden"
Vad menas med det? Är t.ex jag sämre och mindre värd än alla nadra då? Känner du mej? Nej. Så bara föratt jag säger vad jag tycker och tänker är jag mindre värd? Du verkar ju VÄLDIGT förstående...eller inte....
Min dotter brukar berätta för mig om hon tycker att jag är dum eller gör dumma saker.
Vi pratar liksom om sådant här hemma.
Som det där med vårt dåliga bords-skick t.ex.

Men om jag säger så här, jag är glad över att det inte är du som är min dotter.
För jag tycker inte att du är lika lyhörd, hänsynsfull och omtänksam som hon.
Vi ställer liksom upp för varandra, det går åt båda håll och inte bara från mig till henne.
Hon ställer upp för mig också.
Hon är en jättefin ung människa.
Är du också det?

Kan du ärligt säga att du ställer upp för dina föräldrar när de behöver det?

Magdalena skrev:
Varför ska småsyskonen visa respekt när inte Tican ska behöva göra det? De kan Svenska men visar lika lite respekt som Tican och hennes pappa gör mot varandra. Hade småsyskonen respekterat Tican hade det inte varit några problem att pappan bad om den helt vanliga och naturliga tjänsten att få ner småsyskonen till maten.

Och tyvärr så är det något man måste lära sig när man är i sina jobbiga tonår. Jag bor själv med en person som flytt undan sin familj genom att vara vaken på nättera, respekterar i stort sätt ingenting, och det är kvar än idag, fast han är vuxen och numera själv förälder. Han har det JOBBIGT och allt är så ORÄTTVIST. Så det är läge att lära sig respekt och hyfs som yngre, det gör att man får det lättare i livet.

:bow:

Mycket klokt, Magdalena!

Den som flyr är sällan lycklig och olyckan drabbar tyvärr alla i en familj. Vi är inga isolerade öar, utan fungerar med varandra - på gott och ont. Jag tycker att det är oerhört viktigt för tonåringar att känna sig respekterade, behövda och saknade när de inte är med. Mycket självkänsla byggs genom att man är en i gänget och det blir allt lättare att lära sig de sociala koderna för hur man fungerar i livet, på jobbet, skolan och alla andra ställen.

All heder till dig! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 702
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 256
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 659
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar