Sv: Om att "lyda".
fjolltroll skrev:
Håll i dig nu. Det finns faktiskt fler tonåringar än Inte_Ungs som tycker att dom har alldeles utmärkta föräldrar. Min 15 åring är en.
Och hon är också fantastisk om man jämför med en del av er. Fast hon är ju fantastisk ändå. Men hon har en mognad och ett tänkande som uppenbarligen saknas hos många av er.
Hon har följt den här tråden med mig och hennes reaktion är.
Vad är det för j***a idioter som inte fattar. Hur gamla är dom?
Mia.
Bra dotter!
Nu tillhör jag nog den mesigare sortens föräldrar då jag förklarar, förklarar igen och förklarar gärna en gång till. Det har resulterat i att barnen (som visserligen inte är tonåringar ännu) säger: "ja, jag vet VARFÖR du tycker så".
Nu har jag, trots mina ambitioner att motivera och förklara inte alltid en ängels tålamod, utan kräver också respekt. Om barnen förstår varför, ja, då är det också handling som gäller.
Så, jag hoppas att jag - när barnen blir tonåringar - har etablerat ett ordentligt förtroende. Vi kan tycka olika, men det är trots allt jag som har mest att säga till om, av naturliga skäl.
När barnen sköter sig, vilket de oftast gör, då är jag villig att ge dem allt - i den mån de kan hantera det. Vara uppe sent tex. Man får lov att vara uppe "hur länge man vill" när man som barn/ungdom inser att lägga sig inom rimlig tid är ett måste. Kan man inte hantera "sitta-uppe-tid", då behöver man en mamma och en pappa som säger till när det är dags.
Jag tycker inte Tican visar prov på ansvar alls, utan snarare som I_U säger, avståndstagande. Jag hade som förälder sett allvarligt på det - för även om familjen uppfattas som trist - för en 14-åring, så borde den åtminstone vara någorlunda behaglig att vara en del av.
Fö kan jag meddela att mina barn förstår vitsen med vad Ticans pappa säger - utan förklaring. Tonåringar förstår, men vill inte förstå. det hör till.