Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Men kan inte syskonen svenska då?
Jag är övertygad om att Tican och hennes småsyskon talar samma språk.
Men jag tror inte att småsyskonen själva kan förstå att de skall visa respekt och hänsyn genom att packa sig ner till maten utan att göra en massa annat på vägen.
Det var Ticans uppgift att få dem att inse det och packa sig iväg till maten.
Hon skulle inte bara "Upplysa" småsyskonen om att det var mat utan hon skulle "Hämta" dem.
Hämta är annat än säga till.

Hon sade till i stället för att hämta, d.v.s. hon utförde inte uppgiften.
Hon hade dem ju inte med sig.

Hon skulle inte släpa dit dem, hon skulle övertala dem att följa med.

Jo, Hon är go min unge :love: . Hon har sett så många baksidor av attityden som finns i den här tråden så hon är väl insatt i vad hon pratar om.

Mia.

prinsessfeminist skrev:
- för även om familjen uppfattas som trist - för en 14-åring, så borde den åtminstone vara någorlunda behaglig att vara en del av.
Det där kan vara en grej som är annorlunda i vår familj.
Vi är alla ganska så spännande för en 14-åring.

Den egna tonåringen säger "Det är så kul att vara hos er, för det händer alltid en massa spännande saker."
Och det gör det ju också även om vi är skitiga och grisiga och har dåligt bords-skick och klär oss alldeles förskräckligt töntigt.
Man vänjer sig, säger tonåringen.
Ni är ju i alla fall rena ibland.

Inte_ung:

DU verkar faktiskt lite omogen, konstigt nog med tanke på ditt namn.
Svara mej ärligt: Hur vet du hur jag är? Vem jag är? Jag kanske är din dotters bästa vän, jag kanske känner henne bättre än du gör?

Ja, jag kan helt ärligt säga att jag ställer upp för mina föräldrar när de behöver det.det finns flera exempel på det.
Men frågan är om DU verkligen ställer upp för din dotter?
Tur för mig att inte jag är lika omogen som duv verkar vara.

Jag har träffat både Inte_Ung och hennes mycket trevliga och välartade dotter. Familjen har en atmosfär som gör att man trivs. Min familj är en sådan också, en sån dit alla ens kompisar vill gå, föräldrarna får gärna vara med helgkvällar osv. Min sambo har en kompis som har en sådan familj också. Synd att inte fler får uppleva hur det är att verkligen få vara DEL i en familj.

Men hur kommer det sig att småsyskonen inte behöver respektera ngn då?Ska man inte lära alla barn det från början så de inte blir så rebelliska å hemska som tonåringar då?
Man kan ju inte börja ställa alla krav helt plötsigt när ett barn aldrig haft såna :smirk:

Men eftersom de inte lyssnar på vanlig tillsägelse finns ju bara 2 alternativ.1-Man säger till å kommer de inte så gör de inte det.2-Man släpar ner dem.

Shasan skrev:
Inte_ung:

DU verkar faktiskt lite omogen, konstigt nog med tanke på ditt namn.
Svara mej ärligt: Hur vet du hur jag är? Vem jag är? Jag kanske är din dotters bästa vän, jag kanske känner henne bättre än du gör?

Ja, jag kan helt ärligt säga att jag ställer upp för mina föräldrar när de behöver det.det finns flera exempel på det.
Men frågan är om DU verkligen ställer upp för din dotter?
Tur för mig att inte jag är lika omogen som duv verkar vara.
Det här inlägget säger allt.
Så här skriver inte en snäll person.
Och min dotter har bara snälla vänner.

Dessutom så vet jag att de gillar mig, och det verkar du ju inte göra.
Jag är ganska så ball även i en tonårings ögon förstår du.
Jag har ett stall fullt med hästar och här föds föl som jag kan tämja och sedan rida in och träna åt min dotter.
Och mina hästar är så välridna och snälla att alla kan få sig en liten ridtur och känna sig som värsta ridexperterna.
Det är helt enkelt kul att som 13-åring vara tillsammans med mig.

(Dessutom så har bästa kompisen inte internet, men det är ju fusk att ta det på det)

Mina hästar är så uppfostrade så de följer med mej, om andras hästar inte gör det så är det inte jag som ansvarat för deras uppfostran :smirk:

Har träffat Inte_Ung och vet att hon är en varm, positiv och mogen person, även ihop med sina och andras barn.
När jag läser denna tråd blir jag faktiskt glad :) , jag inser att alla mina barn, även den trotsiga 10 åringen, är små drömmar :love: De är uppenbarligen mer klipskare än vad vissa andra barn i denna tråden är :angel: . Dessutom mer mogna och ansvarstagande! Måste genast berätta det för mina äldsta tjejer :idea:

Jag tycker oxå jag har jättebra föräldrar, när det inte är vår för då får min pappa humörsvängningar men annars så ställer de upp.Jag har till å med haft kompisar som ringt å frågat om de inte kan adoptera dem då de tycker om mina föräldrar mer än sina egna.

chrysler skrev:
Men hur kommer det sig att småsyskonen inte behöver respektera ngn då?Ska man inte lära alla barn det från början så de inte blir så rebelliska å hemska som tonåringar då?
Man kan ju inte börja ställa alla krav helt plötsigt när ett barn aldrig haft såna :smirk:
Det där hänger helt klart ihop.
Det verkar som om ingen i Ticans familj respekterar någon alls.

Tican respekterar inte sin Pappa, Pappan respekterar inte Tican, Ticans småsyskon respekterar inte Tican och säkert mera sådant.
Som att det är något som man glömt någonstans på vägen.

Så du kan alltså erkänna att det låter som om det inte bara är Tican som inte visar respekt utan att lite kan bero på hennes pappa?

Å man kan inte lära barn att respektera andra om man inte själv lever efter samma exempel, det vore orättvist att kräva sånt av andra då.Då är vi överens.

Inte_Ung skrev:
Det där kan vara en grej som är annorlunda i vår familj.
Vi är alla ganska så spännande för en 14-åring.

Den egna tonåringen säger "Det är så kul att vara hos er, för det händer alltid en massa spännande saker."
Och det gör det ju också även om vi är skitiga och grisiga och har dåligt bords-skick och klär oss alldeles förskräckligt töntigt.
Man vänjer sig, säger tonåringen.
Ni är ju i alla fall rena ibland.

jo, det är förmodligen därför era barn trivs. Tican kanske har en tråkig familj, så kan det ju vara.

Jag önskar att mina barn skall föredra att vara med familjen när de blir äldre - och jag tror nog att det blir så. Vi har trevligt ihop och de är väluppfostrade och därmed omtyckta var de än kommer.

Barn som respekterar sina föräldrar och känner förtroende för både sig själva och sin omgivning är underbara att vara med. De tycker också ofta om sig själva, vilket är en nog så viktig egenskap. :love:

chrysler skrev:
Men eftersom de inte lyssnar på vanlig tillsägelse finns ju bara 2 alternativ.1-Man säger till å kommer de inte så gör de inte det.2-Man släpar ner dem.
Nej man motiverar ner dem.
Precis det som Tican efterlyste från sin pappa.
Om hon nu tydligen vet att man måste motivera, så får hon väl visa sina färdigheter i det.

Det kan ju räcka med "Nu kommer ni, för annars så blir Pappa så sur och då blir middagen så trist"

Förlåt, men jag tycker du verkar ha lite svårt att bestämma dig?
Ena stunden är din pappa värd att hata men sen är han jättebra. Du bor också själv i en lägenhet så du behöver inte respektera nån, men senare pratar du om en sambo...?

Ngn nämnde tidigare att man inte får respekt genom att hota :smirk:
Tror redan syskonen vet att pappan blir sur, det verkar ju inte vara första gången som sagt.Men de bryr sig inte helt enkelt.

Vad har du blandat ihop?Jag har inte kontakt med min pappa nu för att han spårat ur som han gör på våren , vissa gör det när de själva inte mår bra å jag vet att det kommer varje vår men han är bra annars.
Jag tycker dock han gick för långt för några dagar sedan å föredrar hellre att inte ha kontakt än att bli förolämpad å illa behandlad när jag inte gjort ngt fel, bara för att han känner att han måste starta ett bråk.

:D..nejmen DU skriver ju "snällt"..."Jag är så glad att jag inte har dej till dotter""Så skriver inte en snäll människa"
osv osv...
Mm jag förstår att du inte vill byta din dotter mot nån på samma sätt som jag aldrig ALDRIG kommer att ilja byta ut min mamma<3 eller pappa<3...men det betyder inte att vi e värsta familjelyckan, vi bråkar o grälar, men vi blir alltid sams till slut, och jag vet och dom vet att om amn säger nåt riktigt dumt, menar man det anagligen inte...

hur vet du att jg inte är snäll? När vi skulle välja kamratstödjare i skolan, fick vi rösta anonymt, och vi skulle skriva upp en tjej och en kille vi helst skulle snförtro oss till. Dom röstade fram mej, för dom sa att jag alltid lyssnar, och hjälper till. så jag tror du har fel i att jag inte är snäll.

Jaså så du är ganska "ball"? vad menas me det?
Och varför, om jag får fråga, tränar du dina hästar ÅT din dotter? varför låter du henne inte göra det själv?
Och hur vet du att du är ball i en tonårings ögon?

Snart ger jag upp med att försöka förklara. Du verkar helt enkelt inteVILJA förstå... okej! ett försök till!!!

din dotter är antagligen HELT annorlunda när hon ar med sina vänner, än när hon är hemma. Hon kanske SÄGER fin tröja! men egentligen TÄNKER "den ska jag bränna så¨fort jkag får chansen"...bara symboliskt!

Men det förstås det kan ju inte jag veta! ni kanske är värsta lyckliga familjen som ALDRIG bråkar eller grälar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 677
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 203
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar