Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Jag bor i en lägenhet å jag har en sambo men de vet de flesta om :smirk:

chrysler skrev:
Så du kan alltså erkänna att det låter som om det inte bara är Tican som inte visar respekt utan att lite kan bero på hennes pappa?
Jadå, absolut.
Men jag anser att Tican är gammal nog för att förstå varför i alla fall.
Och även stor nog för att se till att det blir rätt när hon skall hämta småsyskonen och stor nog att förstå varför man skall sova på natten i stället för på dagen.

Jag anser att en 14-åringa skall klara det i alla fall, även om föräldrarna inte alltid har gjort allting rätt.
Det är det egna ansvaret för hur man uppför sig som skall börja att fungera utan att föräldrarna måste sköta den saken.

Ok. Det framgick inte tidigare att han blev så på våren (om jag inte missade det förstås).

Alla trivs väl bättre i en familj där det inte är bråk varje dag

Nu lägger jag mig i. Men Shasan, varför har du bestämt dig för att Inte_Ungs dotter är en ulv i fårakläder?

Ja man är gammal nog att förstå saker å ting när man är 14 år men sedan kan det finnas föräldrar som tex min pappa som vissa perioder sjäv mår dåligt å måste få uppmärksamhet genom att starta bråk eller osämja.

Å beter sig en förälder på det viset så kan jag inte se varför en tonåring ska respektera det beteendet heller.
Då blir jag inte ens förvånad att tonåringen blir likadan eller inte accepterar den behandlingen.

Som Tican nämnde tidigare så är det viktigt för många tonåringar att föräldrarna inte behandlar dem som helt rättslösa utan kan behandla dem lite mer vuxet så blir de behandlade likadant tillbaka, eller åtminstone på ett mer moget sätt.

chrysler skrev:
Alla trivs väl bättre i en familj där det inte är bråk varje dag

Absolut. Och varför är det bråk?

Jag vantrivdes själv i den familj jag växte upp i. Båda föräldrarna hade (har) problem med relationer. Självklart hade jag då också - om jag hade fått - valt att sitta uppe på nätterna för att fly från familjen.

Nu var min familj ganska så dysfunktionell på många plan, men lyckligtvis fanns några viktiga grundregler. Jag hade inte fått, om jag hade kommit på det, sitta uppe hela natten.

Min flykt var mer kreativ och bättre för både min fysiska och mentala hälsa. Jag hade den stora lyckan att ha en ponny och den skötte jag efter konstens alla regler. Familjen var inte så mycket för mig, men jag fick trots allt ha häst.

Med detta menar jag att Tican har ett val. Antingen blir hon destruktiv, sitter uppe ensam på nätterna och skadar sig själv psykiskt, fysiskt och socialt - eller så skaffar hon sig andra vanor. En vettig familj är tyvärr inte alla förunnat.

chrysler skrev:
Som Tican nämnde tidigare så är det viktigt för många tonåringar att föräldrarna inte behandlar dem som helt rättslösa utan kan behandla dem lite mer vuxet så blir de behandlade likadant tillbaka, eller åtminstone på ett mer moget sätt.

Men för att bli behandlad som en vuxen så krävs att man visar att man har kvalitéer som en vuxen.

Jag har svårt att behandla barnsliga tonåringar som annat än barnsliga tonåringar. Däremot är det självklart för mig att bemöta respektfulla och ganska mogna tonåringar med samma respekt.

Saknas mognad, ja, då får jag stå för den. Finns mognad, så är vi mer jämspelta.

Shasan skrev:
Jaså så du är ganska "ball"? vad menas me det?
Och varför, om jag får fråga, tränar du dina hästar ÅT din dotter? varför låter du henne inte göra det själv?
Och hur vet du att du är ball i en tonårings ögon?
Vad ball är, det får du nog fråga tonåringarna om.
Det är nämligen de som säger så om mig.
Så jag vet att jag är ball, för det säger tonåringarna.

Och dottern är inte ännu duktig nog att rida in unghästar, så det gör jag åt henne. Det gör att jag kan ge henne ett föl och hon vet att hon kommer att få hjälp med träning och inridning.

Men det förstås det kan ju inte jag veta! ni kanske är värsta lyckliga familjen som ALDRIG bråkar eller grälar.
Ja det är vi.
Vi grälar aldrig, vi pratar om saker och kompromissar så att alla kan få göra sina saker så gott det går.
Det finns en viss mängd pengar och en viss mängd tid och så en viss mängd ork och kraft, och så försöker vi alla att få detta att räcka till så mycket som det går.
Jag och dottern har t.ex. fått en upplyst ridbana av min sambo.
Den har han gjort alldeles själv.
Det var vår julklapp i 2 Jular.
En ljus-stolpe per Jul.
Bråk och gräl i familjen hade gjort att han inte orkat gräva ned kabel och resa stolpar åt oss.
Så vi ser till att undvika sådant.

Tänk att det visat sig att när inget annat hjälpt så har det hjälpt att behandla dem som vuxna.Frihet under ansvar.

Nej tyvärr får ju alla skaffa barn :smirk:
Jag tycker ändå det var starkt av dig att inte gå under, att klara dig själv, sånt är inte lätt utan stöd, speciellt när man är tonåring. :bow:

chrysler skrev:
Så du kan alltså erkänna att det låter som om det inte bara är Tican som inte visar respekt utan att lite kan bero på hennes pappa?

Jag har väl inte sagt något annat? Å andra sidan så är det ju läge när man inser att något inte stämmer att SJÄLV göra något åt saken, börja visa gott exempel, om inte annat så för sina småsyskon.

chrysler skrev:
Tänk att det visat sig att när inget annat hjälpt så har det hjälpt att behandla dem som vuxna.Frihet under ansvar.

tja, det fungerar inte alltid så bra. Saknas ansvaret, då blir det helt enkelt inget ansvar.

Som lärare har jag ynnesten att träffa långt många fler än just mina egna barn. Det är lärorikt på många plan.

Frihet under ansvar är tyvärr bara förunnat dem som kan ansvara. Sedan kan man alltid testa och se. Jag provar gärna, men ofta vet jag innan hur det skall gå. ;)

Senast ändrad:

chrysler skrev:
Nej tyvärr får ju alla skaffa barn :smirk:
Jag tycker ändå det var starkt av dig att inte gå under, att klara dig själv, sånt är inte lätt utan stöd, speciellt när man är tonåring. :bow:

Hade väl inte så många andra alternativ. ;) Dessutom bidrar hästintresse till att man sköter sig och sin kropp och lever med någorlunda vettig dygnsrytm och hyfsade matvanor.

Men anledning av ett senare inlägg från ett annat Nick så skall jag bemöta detta.

Shasan skrev:
din dotter är antagligen HELT annorlunda när hon ar med sina vänner, än när hon är hemma. Hon kanske SÄGER fin tröja! men egentligen TÄNKER "den ska jag bränna så¨fort jkag får chansen"...bara symboliskt!
Nej jag vet att hon är likadan hemma som med sina vänner.
Och hon är alldeles för ärlig och diplomatisk för att säga och göra så.

Hon skulle säga "Den är inte riktigt min smak" om den där tröjan.
Och så skulle hon nog lägga till "Men om du tycker om din tröja och trivs med den, så är ju det huvudsaken, för det är ju din tröja som du skall ha på dig"

Hennes egna kläder, de väljer hon själv.
Och ärligt talat så klär hon sig mycket bättre än vad jag gör.

Så jag har fått höra ungefär det som jag skrev här ovanför om mina kläder.

Om nu barn blir som sina föräldrar, så undrar jag var min dotter kommer ifrån?
Hon klär sig snyggt och är mycket diplomatisk, hon uttrycker sig väl och uppför sig med klass.
Och det är ju inte direkt hur jag är.
Jag klär mig som en slusk och inte är jag då särkilt diplomatisk, och uppföra mig med klass har jag svårt för.
Så på det viset är hon ju bättre än vad jag är, hur gick det till?

Anade att du skulle komma fram till det.

Snuffsan: What is this? Om du blev ombedd att säga till två arbetskamrater att komma på fika hos din tredje arbetskamrat, du sa till dom, tycker du att kamrat nr tre ska få raseriutbrott om det tar fem minuter för dom att avsluta det dom håller på med?

Problmet är just det - att barnen inte uppfostrar sig själva. Ofta är det föräldrarna som orsakar många av problemen från början.
I fallet med stora systern (som verkar ganska dryg i min mening) som får skäll för att hon inet hämtar sina syskon, handlar ju mkt om att föräldrarna inte LÄRT sina ungar hur man upför sig, stora systern utför inte sin upgift pga av att de yngre syskon inne lyder henne dvs i förlängningen lyder PAPPAN.

Tican skrev:
Om du blev ombedd att säga till två arbetskamrater att komma på fika hos din tredje arbetskamrat, du sa till dom, tycker du att kamrat nr tre ska få raseriutbrott om det tar fem minuter för dom att avsluta det dom håller på med?

Jag kan dra 2 paralleller med det där.

1. Lunchdags, arbetskamrat 1 säger till 2 att hämta 3 och 4.
3 och 4 skall bara avsluta något.
Det innebär att de inte kommer med till Lunchen och får äta själva.
1 och 2 går före och äter lunch.

2. Chefen kallar till möte och ber medarbetare 1 att hämta medarbetare 2 och 3.
Men 2 och 3 skall bara avsluta något och kommer inte med.
Chefen blir arg på medarbetare 1 som inte lyckats att förklara hur viktigt det är att 2 och 3 kommer på en gång.

Vad är skillnaden i dessa båda exempel?

Vilka är "en del av er"? Jag, Slice, Chrysler? Din dotter kanske har andra intressen än "oss". Annorlunda uppväxt och annorlunda föräldrar. Är vi jävla idioter för det? Vad är det som är så idiotiskt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 677
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 203
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Nyårstråden
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Mål 2025