Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

slice skrev:
Varför tappade han aptiten en gång när jag var tio och inte flera år tidigare eller vid alla tillfällen under de efterkommande åren då jag satt med en armbåge på bordet? :smirk:
Det kan väl inte jag veta, det får du fråga honom om.
Han kanske mådde litet illa just den dagen och därför hade svårare med aptiten än annars.

Varför är det OK för vuxna att ha dåligt bordsskick men inte för barn?
Det är det inte.
Det är bara OK i sällskap där ingen blir störd av det,
Om min tonåring blir störd av mitt dåliga bordsskick, så får jag vackert ta hänsyn till det och försöka att uppföra mig.
Och hon blir störd, och jag försöker att uppföra mig.
Jag blir inte arg när hon ber mig, utan jag anstränger mig för att visa hyffs.
Vissa dagar är hon mera kräsen om hur jag beter mig än andra dagar.
Det kan bero på aptit, maträtt och humör.

Antingen "Forskning och Framsteg" eller "Illustrerad Vetenskap".

Har också läst den artikeln som pratar om våra tonåringar. Lutar starkt åt att jag läste artikeln i FoF.

slice skrev:
Varför är det OK för vuxna att ha dåligt bordsskick men inte för barn?

Förlåt min dumma fråga... men vad menar du?

Menar du på fullaste allvar att du tror att alla vuxna får/kan göra som de vill, med vad de vill? :confused:

kan faktiskt tänka mig att utbristande om armbågen kommer från att förälderna tappat humöret och är frusterad över100 sker som gått på nerverna och att det plötsligt kom fram som "skäll över att ha armbågen på bordet" som en överslagsreaktion helt enkelt.
Har man fått ha armbågen i bordet i tio år, och plötsligt får en utskällnig om det och man dan efter fortsätter ha armbågen i bordet och det aldrig mer sägs nåt om det är jag böjd att tro att det kan vara en sådan sak.

har man däremot BESTÄMMT att "från och med nu ska vi ha bättre bordsskick, inga armbågar ect... då är det en helt annan fråga.

Jag är visserligen "barnlös" men min mamma har upfostrat mig på ungefär samma sätt jag upfostrar mina hundar på :D TYDLIGA och KONSEKVENTA regler. Inga "baraföratt" regler, men de regler som finns ska det HÅLLAS på. Och de regler som finns har en andledning att finnas ex. att föräldern vill ge barnen bra bordskick, att det ska var atyst efter en viss tid så att alla får ro att sova ect

Inte alls! Ett gäng apatiska neanderthalar brölar förmodligen bara NEEEEEEEEEJ.

Däremot de som kan ta till sig åsikter och i vissa fall tom ändra ståndpunkt de är kul. Grejen är det att det inträffar vanligtivs när man lämnat tonåren.

Du ser väl skillnaden mellan att vara nyfiket ifrågasättande och obstruerande obstinat?

/Jane

Senast ändrad:

Shasan skrev:
Att ha åsikter, det är ju att ha identitet! Det är inte vem man föds till som formar ens person i livet, det är ju valen man gör!!!
Visst.
Men man får akta sig så att inte den identiteten blir:
Hänsynslös, egoistisk, provocerande, lat, känslokall eller något annat som inte heller är så trevlig.
Det är t.ex. dumt att göra val som sårar andra bara för att man själv vill detta just nu och anser sig "ha rätt" till det.
Det kan liksom slå tillbaka på en själv senare.

alazzi skrev:
Antingen "Forskning och Framsteg" eller "Illustrerad Vetenskap".

Har också läst den artikeln som pratar om våra tonåringar. Lutar starkt åt att jag läste artikeln i FoF.
Tror du att du kan hitta mera information om detta?
Det är många här som skulle vilja veta.
Jag har bara hört det i "andra hand" så att säga.
Och du har ju verkligen läst det alldeles själv.

Kruxet med att övertyga tonåringar är ju att de redan vet hur allt ska vara. Svart eller vitt, pang bom. DE HAR REDAN BESTÄMT SIG.

Vad har du fått det ifrån? Känner jag en svag, unken odör, av fördom? :eek:

Så vad du påstår är att du själv inte har någon av dessa egenskaper? Jag kan utan problem erkänna att jag är ganska lat i vissa fall, och ALLA människor är egoistiska.
Du måste verkligen vara perfekt, om du, utan att ljuga, kan säga att du inte harnågon av dessa dåliga vanor. Grattis!:bow:

Måste erkänna att jag känner mig väldigt "mittimellan" i den här tråden :D Jag är 26 och har just tvingats flytta hem till min mamma efter att ha bott i "eget" i 7 år. och det är itne lätt :angel:
Vi måste bägge anstränga oss för vara två vuxna som bor ihop och inte mamma och dotter.
Däremot är städning/hushålls sysslor och sådant en annan fråga, eftersom min mamma är VÄLDIGT "nonchalant" var det gäller sådant.
Jag brukar anses som rätt stökig och har "helrle lite skit i hörnet än ett rent helvte" men min mamma är 100 ggr värre. I början försökte jag åtminstodne hålla en "presentabel" nivå - men min mamma blev så nervös av mitt städande att jag fick sluta.. nu sköter jag visserligen fortfarnade allt förutom hennes rum,hennes tvätt. Matlagningen sköter var och en pga av vissa orsaker men jag måste TVINGA mig att ha "lägre" städkrav för att hon ska trivas och tro mig de ÄR VÄLDIGT Låga :o
Men visst har det dykt upp vissa fnurror, tex att hon promt ville veta exakt när jag skulle komma hem på nätterna- vilket jag sällan VET. fick förklara att det inte ska spela någon roll när jag kommer hem på natten - eftersom när jag bodde ensam hade hon ju inte vetat om jag legat mördad i ett dike på flera veckor om inte nån hade hittat mig. Det fungerade faktistkt. Och nu har hon vant sig.

Inte alls! Ett gäng apatiska neanderthalar brölar förmodligen bara NEEEEEEEEEJ.

Är inte det där en beskrivning av hur en tonåring uppför sig? :D

//mimmipigg, som har en viss egen erfarenhet av tonåringar.. :crazy:

:bow:

Även om jag förstod en regel som mina föräldrar gav mig perfectly fine kunde jag ändå be dem motivera den. Därför att jag anser att man ska kunna motivera reglerna man sätter upp för sina barn oavsett dess enkelhet, för att förhindra baraföratt-tänkandet.

Har följt den här diskutionen på håll och har lite funderingar...
Tican skrev:
Tycker bara det är ett bevis på hans omogna beteende.Du kunde inte ha överbevisat honom och bettet dig bättre än honom då?

MEN MY GOOOD - min uppgift var att ge dom meddelandet om att det var middag. Jag var en simpel budbärare. Get it?simpelbudbärare? Njae...Du hadde ett ansvar..som tex att få dina syskon att respektera dej..du misslyckades.Antagligen därför du oxå fick skulden .

Sure, men om min pappa beter sig som ett av de här "puckona", varför skulle jag då lyda? Jag tycker iallafall jag har rätt att ställa frågor.Självklart har du rätt att ställa frågor..det har alla..Men vilka frågor stälde du? och på vilket vis? Hadde du varit anstäld och inte lytt den order du fått hadde du kanske blivit av med jobbet

Jag VAR den vuxna i situationen. Jag var, som jag sa, neutral och resonabel, han skrek och gormade. För att jag inte blint lydde hans konstiga order. Ordern var inte så konstig...Att han gormade var synd det skulle han inte ha gjort enligt mig.

Hur gammal var syskonen som du skulle hämta?

vad jag ville säga med mitt inlägg är att jag känner igen mig i nästan alla de rollerna.

Dels som den "vuxna" med eget boende, som sköter sig själv.

Dels så när mamma försökt behandla mig som en 15åring igen, och visst har man KÄNNT sig som 15 ibland nu när man bor "hemma"

Dels den upgivenhet jag kan tänka mig många tonårs föräldrar känner när de lämmnar huset välstädat och kommer hem ett par timmar senare och det ser ut som en ...katsrof. För att inte tala om att jag tom sagt "huuuuuuuuur många gånger ska jag BEHÖVA säga till dig om... :D

Gör gärna en egen tråd om denna artikel så man hittar den!
Jag brottas med tonårig dotter och prepubertal son just nu.

Min erfarenhet.

Och vissa generaliseringar måste vi göra när vi disktuerar här, annars kan vi bara prata om jag blabla, mitt blablalba, mina blalbala. Det är inte fruktbart.

Men tyvärr är det inget av det som framkommit i tråden som ger mig nya tankar. Ser ni inte hur ni argumenterar?

/Jane

Shasan skrev:
Så vad du påstår är att du själv inte har någon av dessa egenskaper? Jag kan utan problem erkänna att jag är ganska lat i vissa fall, och ALLA människor är egoistiska.
Du måste verkligen vara perfekt, om du, utan att ljuga, kan säga att du inte harnågon av dessa dåliga vanor. Grattis!:bow:
Det är en fråga om att inte låta dem bli så stora att de blir till ens hela identitet.
Om man bara har dessa eller andra dåliga egenskaper, så är man ju ganska så illa ute.
Man måste se till att balansera upp dem med goda egenskaper.

Så för att försöka att bli så sympatisk som man kan, så får man lov att skaffa sig så måga goda egenskaper som man bara kan, för att mota in de dåliga i ett så litet hörn som det bara går.

Men att gasta "Jag har rätt att bete mig så här illa, för det här är jag", det är inte trevligt för omgivningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 173
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 516
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar