Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Tyvärr slängde vi alla gamla tidningar före flytten så jag kan inte söka där.

Gjorde en sökning i FoF:s arkiv men jag fick inte fram den artikeln som jag tänker på.

Ska prata med min man imorgon om han eventuellt minns artikeln.

Inte_Ung skrev:
Men att gasta "Jag har rätt att bete mig så här illa, för det här är jag", det är inte trevligt för omgivningen.
Syftar du på att det är jag som har betett mej illa? Hur då om jag får fråga?:)

slice skrev:
:bow:

Även om jag förstod en regel som mina föräldrar gav mig perfectly fine kunde jag ändå be dem motivera den. Därför att jag anser att man ska kunna motivera reglerna man sätter upp för sina barn oavsett dess enkelhet, för att förhindra baraföratt-tänkandet.
Ett sådant beteénde ger bara en maktkamp.
Så gör inte vuxna mot varandra.
Varför skall tonåringar göra så mot vuxna?

Är du en tonåring i en vuxen kvinnas kropp, du är 27 eller hur var det?
Eller är du en vuxen med tonåringsattityd.

Du argumenterar precis som en tonåring och jag har ännu inte funnit den vuxna människans förmåga till analyserande och eftertanke i dina inlägg.
Dessutom så är du just nu i en tråd som handlar om tonåringar och föräldrar, och du är då vad jag vet varken eller?

Vad är du ute efter för egen del i denna tråd?

Jag anser faktiskt att man SKA kunna motivera sina regler.
Men jag skulle ju inte bjäbba emot regler bara på pinkiv, inte ens som hemsk tonåring :angel: Men OM en regelt skulle komma upp till diskution skulle jag defentivt vilja att den vuxna har en bra förklaring. Sånt ger defentivt mer respekt än ett "därför att jag säger så". Så gjorde min mamma med oss, och jag HOPPAS att jag komemr behandla mina barn på samma sätt

Senast ändrad:

Shasan skrev:
Syftar du på att det är jag som har betett mej illa? Hur då om jag får fråga?:)
Nej jag talar i allmänna ordalag.
Om att se upp så att man i sitt skapande av en identitet inte bara får med en massa tråkiga och otrevliga egenskaper.
Om att det är viktigt att få med trevliga och sympatiska egenskaper också, och i tillräckligt stor mängd.

escodobe skrev:
Jag anser faktiskt att man SKA kunna motivera sina regler.
Alla, även de självklara som man faktiskt borde veta?
Visst, man skall kunna motivera reglerna.
Men man skall inte alltid behöva det, för den kunskapen skall redan finnas hos den som får påpekandet om regeln.

Om jag har regeln att vi tar av oss skorna inne, så skall inte jag (längre) behöva motivera den, även om jag lätt kan göra det.
Det tar onödig tid och kraft från mig att behöva gå och rapa självklara saker.

Inte_Ung skrev:
.
Om att det är viktigt att få med trevliga och sympatiska egenskaper också, och i tillräckligt stor mängd.

Tilräckligt stor för vad då? För att bli älskad? Mina vänner och familj älskar hela mej med dåliga egenskaper och allt...annars, hur man stå ut? :cool:

slice skrev:
Även om jag förstod en regel som mina föräldrar gav mig perfectly fine kunde jag ändå be dem motivera den. Därför att jag anser att man ska kunna motivera reglerna man sätter upp för sina barn oavsett dess enkelhet, för att förhindra baraföratt-tänkandet.

Gör inte du då en "bara-för-att" :angel:

mimmipigg skrev:
Gör gärna en egen tråd om denna artikel så man hittar den!
Jag brottas med tonårig dotter och prepubertal son just nu.
Så fort som jag hittar mera information så skall jag starta en tråd om det.

jag är varken tonåring eller förälder :D (det finns de som är bdåe ock!) men jag har upptäckt att jag rätt ofta den senaste tiden hamnat på barnforum. Jag är faktistk intresserad över de olika synsätt och förhållnings sätt som kommer fram.

Tråden om internatskolor var bra innan den aballade ur, likaså den om omskärelse och nu senast den om styvfamiljer.
Jag vill minnas att du ställde till en del rabbalder på "hundforumet" ;)
Det är faktiskt intressant att diskuterra hund även med hundhatare, iallfall de som kan hålla sig på en vettig "diskutionsnivå"

Du hade väl en signatur "det är genom att vända och vrida på saker som man ser dem från olika håll" - det är ungefär det utbytet jag har av att vistas på barnforum..även utan barn

Shasan skrev:
Tilräckligt stor för vad då? För att bli älskad? Mina vänner och familj älskar hela mej med dåliga egenskaper och allt...annars, hur man stå ut? :cool:
Tillräckligt för att få livet att fungera.

Att ligga i storbråk med familjen/grannen/chefen är ju inte att få livet att fungera.

:bow: Jag är benägen att hålla med dig. Jag skulle inte vilja ha huset fullt med nickedockor.

nej,givetvis inte om det handlar om sådna "basic" saker, om det ÄR basic inom den familjen
i min familj går man tex in med skor, men man får itne drick direkt ur mjölkpaketet - eller rättare sagt, den "reglen" finns inte som regel - utan man GÖR bara inte så,det är underförståt, i min ex sambos familj tog visserligen av sig skorna men kudne dricka direkt ur mjölkpaketet...

Jag funderar mer över mer invecklade saker som tex läggningstider, träffa vänner veckan innan prov osv.

Mm men om tican själv säger "Jag vet att jag kan klara av mina sysslor och vara någorlunda pigg, även om jag går och lägger mej klocka fem" ska inte hennes pappa lite på henne då?
:s

escodobe skrev:
Jag vill minnas att du ställde till en del rabbalder på "hundforumet" ;)
Det är faktiskt intressant att diskuterra hund även med hundhatare, iallfall de som kan hålla sig på en vettig "diskutionsnivå"
Ja, det gjorde jag.
Men jag hade då ett konkret problem med lösa hundar på fel ställen och särskilt på min gårdsplan/tomt.
Och med min oerhörda irritation över störande hundar på fel ställen.
Problem som jag lyckades lösa med hjälp av de råd jag fick på hundforumet.
Jag har inte haft problem med hundar sedan dess.
Så jag hade definitivt ett eget intresse i den debatten.

Du hade väl en signatur "det är genom att vända och vrida på saker som man ser dem från olika håll" -
Så du minns den. Det var värst.

det är ungefär det utbytet jag har av att vistas på barnforum..även utan barn
Det kan jag förstå.
Barn är människor i sin mest avskalade skepnad.
I barnen hittar man ursprunget till de vuxnas handlingar och tankar.
Det är oerhört spännande med barn.

escodobe skrev:
Jag funderar mer över mer invecklade saker som tex läggningstider, träffa vänner veckan innan prov osv.
Men det är inte några invecklade saker, de är också basics.
Eller borde i alla fall vara det när man är 14, och då sedan flera år tillbaka.
Det är basics för min 10-åring.

Shasan skrev:
Mm men om tican själv säger "Jag vet att jag kan klara av mina sysslor och vara någorlunda pigg, även om jag går och lägger mej klocka fem" ska inte hennes pappa lite på henne då?

Jag tror inte det handlar om att han inte litar på henne..för det gör han säkert..Men det finns en hälsorisk med att sova för lite..han kanske helt enkelt är orolig?!

Shasan skrev:
Det beror på hur det gick sist.
Om hon redan har kört den grejen några gånger och det inte gick så bra, ja då kan man ju inte lita på det.
Men om det är första gången, så kan man ju se hur det går först innan man drar till med storsläggan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 556
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 161
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 500
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar