Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

:bow: :bow:

Det finns ju tv-program, böcker och framförallt vitt spridda fördomar - om hur respektlösa och totalt hejdlösa tonåringar är. Det är direkt förolämpande (och väldigt löjligt) tycker jag.

Jag skulle förresten också vilja ha en tonåring i framtiden, eftersom jag hävdar att det bara är lite mer hormoner, annars människor de med, och oftast med varken inskränkta eller omogna åsikter, unga människor är generellt, märker jag, mycket mer öppna och fritt tänkande vuxna.

fjolltroll skrev:
Vad som är idiotiskt är väl att ni tror att ni är allvetare och inte något förstår.
Vi förstår alldeles utmärkt, men du kanske inte gör det? Kan kanske inte hantera att det finns de som inte accepterar såskamangöra-tänkande?

Det är otroligt lätt att ge sig på "yngre" när man blir frusterad för att ens eget felaktiga tänkande och manipulerande inte längre fungerar för att den man försöker kuva faktiskt tänker själv.

Magdalena skrev:
LÄRA sig av vad andra har att säga. Försöka släppa sin bitterhet och "ge igen attityd" och vara den vuxna i situationen. Börja visa respekt och få respekt tillbaka.
Jag ser många s k. vuxna i den här tråden som borde ta det rådet. :angel:

Jag tolkar det som att du ser till att utnyttja den tid du kan få med dina föräldrar.
Är det rätt?

Tican skrev:
, unga människor är generellt, märker jag, mycket mer öppna och fritt tänkande vuxna.
Det finns massor av stock-konservativa ungdomar som sitter fast totalt i sitt tänkade också, så det där stämmer inte alltid tyvärr.

Skulle man kunna säga. Inte typ gulliga solskenspicknickar, men pratar och umgås en del.

Generellt, skrev jag. Precis som att det såklart finns en hel hop klocka och öppensinnade vuxna.

Real_Life skrev:
Men varför går man inte in med skor då? Jar du fått det förklarat för dig eller förstår du ändå?
Skor inomhus = skitigt golv = skitiga strumpor. Speciellt som jag sysslar med hästar är det synnerligen dumt att gå in med skor, även om jag gör det ibland ändå.

Att inte gå in med skor är en otroligt logisk regel anser jag. "Inga armbågar på bordet" är det inte.

Vidare, får du besök av en holländare måste du förklara varför man tar av sig skorna, för i Holland går man in med skor.

Lambi skrev:
utan ofta "hugger" till svar.
Vuxna som ifrågasätter och säger emot argumenterar och diskuterar. Tonåringar som ifrågasätter och argumenterar är respektlösa idioter som "hugger".

:angel:

Tican skrev:
Skulle man kunna säga. Inte typ gulliga solskenspicknickar, men pratar och umgås en del.
Det är ju bra.
Jag börjar att tro att din pappa har ett behov av sin familj.
Ett behov som han inte riktigt kan precisera.
Det tar sig då bl.a. utryck i att han vill att alla skall samlas runt matbordet nu, på en gång med det samma.

Är han stressad på jobbet och tycker att tiden inte riktigt räcker till?
För i sådana fall kan man få ett utbrott om man tycker att någon låter en vänta så att den kladdar med ens tid.
Är han chef på jobbet och har mycket ansvar?
För i sådana fall så kan han ha svårt att koppla bort den rollen om han är stressad.

Det kan vara massor av saker bakom.
Föräldrar är inte gjorda av stål, de kan behöva att man är snäll mot dem och visar litet förståelse när det är tungt.

slice skrev:
Vuxna som ifrågasätter och säger emot argumenterar och diskuterar. Tonåringar som ifrågasätter och argumenterar är respektlösa idioter som "hugger".

:angel:
Är du tonåring eller vuxen?
Oavsett vilket så hugger du.

There we go again. Det är faktiskt inte bara den stackars stressade pappan som kan ha haft en dålig dag så man ska ha överseende, de stackars överbelastade barnen som kan ha haft minst lika dåliga dagar finns också.

Visst, jag tror också att han kan ha ett behov av sin familj, och han vill säkert att vi ska ha det bra tillsammans och vara samlade, men han är ganska duktig på att skrämma bort oss. Och just i den här situationen var den nog iallafall en stor del såskamangöra.

Svar på dina frågor:
Stressad, kanske i perioder, men just nu tar han det lungt. Om tiden tryter beror det nog på hans många fritidsaktiviteter.
Ansvar, jo, men han är van. Äger två företag och sitter i flera styrelser, men jobbar inte överdrivet mycket för det. Mycket hemifrån o så.

nej, nu tar jag med en 26 åring mogenhet ett beslut och deklarerar "nu går jag och lägger mig!" och hundrackaren får följa med, annars vaknar han om 4 timmar när morsan kliver upp och tror att han ska bli rastad.
(han har inte koll på tider - men när han vet att när nån ätit frukost,och sen tar på sig jackan så är det dags att gå ut, oavsett om det är klockan 3 på natten eller 10 på morgonen)
Givetvis är han avrastad NU så att han ska hålla sig tills jag kliver upp.
Han har inget begrepp om tider/dyngsrytm utan reagerar på vissa "signaler" tex frukost, så han är inne hos mig tills jag vaknar och äter frukost och går ut med honom.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Är du tonåring eller vuxen?
Oavsett vilket så hugger du.
Å andra sidan hugger hon med bra argument, inte på det sättet som förknippas med tonåringar.

Tican skrev:
There we go again. Det är faktiskt inte bara den stackars stressade pappan som kan ha haft en dålig dag så man ska ha överseende, de stackars överbelastade barnen som kan ha haft minst lika dåliga dagar finns också.
Vad är ni överbelastade med då?

Ansvar, jo, men han är van. Äger två företag och sitter i flera styrelser, men jobbar inte överdrivet mycket för det. Mycket hemifrån o så
Chef alltså. Och hög sådan dessutom.
Det betyder "Van att ge order" och det betyder att han har haft det jobbigt under lågkonjunkturen.
Att ha en pappa som är framgångsrik på det sättet, det har många sidor.
Både bra och dåliga.

Kan du se de goda sidorna?
Jag antar att ni har en lysande ekonomi, det brukar komma med.
Hus med 2 trappor, det låter stort. Är det bra?

Ärligt, så skulle inte jag eller min sambo eller min ex-man skaffa oss ett sådant arbete.
För vi vill hellre bara leva.
Kan du gissa varför vi tänker så?

Tican skrev:
Å andra sidan hugger hon med bra argument, inte på det sättet som förknippas med tonåringar.
Jag tycker då allt att det blir litet tjatigt ibland.
Som om hon hugger "bara-för-att".

Inte_Ung skrev:
Vad är ni överbelastade med då?
Skolan. Åttan o nian är rätt krävande, gymnasiet ännu värre. + häst för min del, vilket visserligen är mitt val.

Kan du se de goda sidorna?
Jag antar att ni har en lysande ekonomi, det brukar komma med.
Hus med 2 trappor, det låter stort. Är det bra?
Jo, vår ekonomi är bra. Visst är det bra med ett stort hus också.

Ärligt, så skulle inte jag eller min sambo eller min ex-man skaffa oss ett sådant arbete.
För vi vill hellre bara leva.
Kan du gissa varför vi tänker så?
Vågar man chansa på "kvalitetstid med familjen"? Fast pappa jobbar egentligen inte så mycket. Kanske 5-timmarsdagar plus affärsmiddagar och resor, men det är ju inte bara jobb direkt.

Lambi skrev:
Menar du på fullaste allvar att du tror att alla vuxna får/kan göra som de vill, med vad de vill? :confused:
Nej, men det är den attityden som syns i tråden.

Jag menar, varför ska barnen gå och lägga sig kl. 23 om en eller båda föräldrarna stannar uppe till 3 (vilket ofta var fallet i min familj)? Varför klagas det på tonåringens bordsskick när en eller båda föräldrarna inte är så mycket bättre?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 662
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 144
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 469
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar