Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Morbo skrev:
Vidare är det även ett problem att föräldern gör en tvärvändning. Från att tidigare inte ens ha nämnt "problemet" med sovtiden till att helt plötsligt säga "Nu går du och lägger dig vid 22". Det är väl inte så konstigt att man undrar vad som orsakar denna plötsliga förändring,
Det kan ha kommit till enpunkt då det inte längre är hållbart, och då så kommer den plötsliga förändringen.

men idag har jag lärt mig att om man frågar det saknar man respekt/vet inte vad respekt innebär.
Jag tycker inte att det är respektlöst utan okunnigt, om man verkligen inte vet varför själv alltså.
Och jag tycker att det alltid är respektlöst, från vem det än vara månde, att fråga saker "Bara-för-att" när man redan vet svaret.

Om man vet svaret, varför frågar man då?
För att kontrollera att den andra också vet? Det är respektlöst.
För att göra en poäng i att "Du skall minsann alltid motivera dig"? Det är också respektlöst.

Jag tycker att det är trevligt om frågor begränsas till att man frågar när man inte vet, och att det händer sällan för att man som tonåring vet mycket.
Det ger mig som förälder en trygghet i att tonåringen vet och kan själv, vilket får mig att att visa tillit och respekt.
En evigt ifrågasättande tonåring kan man ju undra om den verkligen vet tillräckligt för att klara sig själv.

Om man vet svaret, varför frågar man då?

För att få igång en diskussion?

För övrigt är jag övertygad om att anledningen till att så många "trotsiga tonåringar" lackar till på motiveringen "för att jag säger så" är att eftersom föräldern i brist på andra argument endast hävdar sin auktoritet, och det kan ju få vemsomhelst att känna sig nedtryckt.

Senast ändrad av en moderator:

Morbo skrev:
För övrigt är jag övertygad om att anledningen till att så många "trotsiga tonåringar" lackar till på motiveringen "för att jag säger så"

Och jag är övertygad om att anledningen till att tonårsföräldrar använder motiveringen "för att jag säger det" är därför att de genom tonåringens uppväxt förklarat just dessa saker ett flertal gånger, men av någon anledning är allt detta som bortblåst i tonåren. Att förklara självklarheter gör man för 2-6 åringar. I tonåren hoppas man att barnen är smarta nog att kunna komma ihåg vissa saker. Men det är tydligen att ha en övertro på vissa av er.

Morbo skrev:

Om ni hade slutat med det här trams-tjafset kunde man kanske ha givande diskussioner hemma i stället. Om livet, politik, världsfreden, litteratur och musik mm. Det här är inte diskussioner, det är tjafs.

Jaha, det hade man väl kunnat göra om ni slutade med ert tramstjafs också?

Ni? Jag tjafsar inte med min dotter. Det behövs inte, vi lever tillsammans under samma tak och har vissa självskrivna regler vi följer. Men så är hon inte tonåring ännu heller.

Däremot har jag en del tjafs med en del ungar i skolan. Precis samma tjafs som ni har här. Ni har helt enlekt problem med auktoriteter och regler.

Morbo skrev:
Om det är så, så kan det finnas tillfällen då det inte är läge för det.
Att bränna föräldrarnas kraft, tid och energi på meningslösa diskussioner, det kan vara ett oerhört oekonomiskt sätt att hantera den energin
Jag förklarade detta tidigt för mina barn.
Att de kan välja vad de vill göra med min kraft och tid.
Och jag lovar att de hellre väljer en massa roliga sker än att tramsa om det redan självklara.
Ibland så glömmer de bort sig, men då så får jag påminna dem och fråga "Är det det här ni vill att jag skall använda min energi till?"

För övrigt är jag övertygad om att anledningen till att så många "trotsiga tonåringar" lackar till på motiveringen "för att jag säger så" är att eftersom föräldern i brist på andra argument endast hävdar sin auktoritet, och det kan ju få vemsomhelst att känna sig nedtryckt.
Jag säger inte så då, utan "Men det vet du väl själv".
Vilket betyder samma sak.
Men det kanske är en bättre mening?

Jag använde benämningen "ni" för att du gjorde det, jag vet inte vilka du band ihop mig med, jag har nämligen inga problem med regler eftersom jag sätter mina egna i min lägenhet.

Problem med auktoritet och regler? Vad är problemet? Att jag tycker att en regel är onödig? Om du skulle tycka att en ny svensk lag är urbota korkad, har du också problem med auktoritet och regler?

Inte_Ung skrev:
Jag säger inte så då, utan "Men det vet du väl själv".
Vilket betyder samma sak.
Men det kanske är en bättre mening?

Det är en mycket bättre mening, eftersom den inte anspelar på din auktoritet som förälder. Den är inte lika nedtryckande som "för att jag säger så" eller "I nio fall av tio ska man inte fråga varför", som Ticans pappa använde.

Morbo skrev:
Jösses, jag tror knappt vad jag ser! :eek: :eek: :eek:

Kan du vidareargumentera varför man skadar sig själv psykiskt, fysiskt och socialt? Jag säger bara att efter ca 3 års "uppe-hela-natten-varje-helg-och-lov" så borde jag i princip vara död vid det här laget! :eek: :eek: :eek:

Magdalena skrev något bra om det. Kolla hennes inlägg. Hennes vuxna man är ett bra exempel på hur det kan gå.

Dessutom behöver jag inte argumentera så mycket. Vi behöver någorlunda vettiga mat, sov, motion och vakentider för att utvecklas både psykiskt och fysiskt. I synnerhet kanske när man är tonåring - och faktiskt ännu ett barn.

Om än ett ganska stort barn. (barn = lika med under utveckling att bli vuxen).

Om du varit uppe varje natt och alienerat dig från din familj i flera år och "inte är skadad" - då vet du inte vad ett intressant och givande umgänge är.

Morbo skrev:
Jag använde benämningen "ni" för att du gjorde det, jag vet inte vilka du band ihop mig med, jag har nämligen inga problem med regler eftersom jag sätter mina egna i min lägenhet.
Men hela ditt liv kan ju inte ske i din lägenhet, eller?
Du är väl på andra platser också?
I skolan, på jobbet, i trafiken eller annat?
Och det finns en himla massa regler och auktoriteter där också.

Problem med auktoritet och regler? Vad är problemet? Att jag tycker att en regel är onödig? Om du skulle tycka att en ny svensk lag är urbota korkad, har du också problem med auktoritet och regler?
Fast grejjen är att hur korkad denna lagen må vara, så måste man ju följa den i alla fall.
Och om man tycker att det är oerhört jobbigt att följa en korkad lag, så jobbigt att man kanske t.o.m. struntar i att följa den, det är då som man har problem med regler och auktoriteter.
Men om man klarar av att följa den, för att den finns och är lika för alla, då så har man inte problem.
Man kan påverka regler ändå, på politisk väg, utan att för den skull behöva bryta mot reglerna så länge som de finns där.

Jag följer regler, det är inte svårt.
Men det betyder inte att jag alltid anser att de är bra, och då så ser jag till att påverka ändå.
Civil olydnad är inte enda vägen, men den är den straffbara vägen.
Och jag tycker att straff är så besvärliga att ta.

Morbo skrev:
Det är en mycket bättre mening, eftersom den inte anspelar på din auktoritet som förälder. Den är inte lika nedtryckande som "för att jag säger så" eller "I nio fall av tio ska man inte fråga varför", som Ticans pappa använde.
Okej, Ticans pappa var plump det kan jag hålla med om.
Men även om han var/är det så måste man försöka att hitta vad han egentligen menar och handla efter det.
Det blir bara stridigheter om man skall hålla på och hårklyva olika ord och uttryck.

Jag har ett bra uttryck för det där.
"Lyssna inte på vad jag säger, förstå vad jag menar i stället!"
Om man anväder den metoden, så brukar livet fungera lättare.

Okay, då ska vi se:

Hade jag gått och lagt mig vid t.ex. 23 på helger hade jag vaknat ungefär 8-9 på morgonen.

Istället har jag lagt mig mellan 3-4 och vaknat 12-13.

Exakt VAD är det magiska jag har missat som inträffar helgmorgonar mellan klockan 8.00 och 13.00?

(Notera att om familjen ska hitta på något, t.ex. åka iväg en dag på stranden, så har jag helt enkelt stigit upp någon timme tidigare eller två)

Men om en förälder aldrig tar första steget till att behandla sin tonåring mer vuxet å ge mer ansvar så kommer det gå runt som ett ekorrhjul utan stopp.Ngn måste ta första steget.
Funkar det inte kan man gå tillbaka till de gamla rutinerna men då har man åtminstone gett tonåringen en chans.

Ska man inte acceptera några misstag från en tonåring ska man inte göra det från en vuxen heller, en tonåring är inte mer än människa å har dessutom en svårare period med mkt omställningar i kroppen vilket gör att jag tycker man får acceptera att h*n inte är på bra humör jämt, å får mkt humörsvängningar men det hör till perioden.
En vuxen är som sagt vuxen å ska inte bete sig som en tonåring.

Spinner vidare på din fundering här:

Om man lägger sig kl 5, sover 9 timmar, går upp kl 14, bäddar, äter frukost, plockar undan efter den, kollar tidningen/posten, duschar osv, då är man klar att börja livet vid 16 nånting. Kl 16 är det mörkt här nere i skåne, och det blir ju värre ju längre upp i landet man kommer. När är ni ute? När plugar ni? När umgås ni med era vänner? Ni som rider och har häst - hur sköter ni det?

En tonåring är en tonåring å har dåliga perrioder man måste acceptera, allt kan inte vara bra jämt å de har humörsvängningar å är på dåligt humör, men en vuxen har inte samma hormon omställning i kroppen å har därför ingen rätt att bete sig likadant.

Inte_Ung skrev:
Men hela ditt liv kan ju inte ske i din lägenhet, eller?
Du är väl på andra platser också?
I skolan, på jobbet, i trafiken eller annat?
Och det finns en himla massa regler och auktoriteter där också.

Fast grejjen är att hur korkad denna lagen må vara, så måste man ju följa den i alla fall.
Och om man tycker att det är oerhört jobbigt att följa en korkad lag, så jobbigt att man kanske t.o.m. struntar i att följa den, det är då som man har problem med regler och auktoriteter.
Men om man klarar av att följa den, för att den finns och är lika för alla, då så har man inte problem.
Man kan påverka regler ändå, på politisk väg, utan att för den skull behöva bryta mot reglerna så länge som de finns där.

Jag följer regler, det är inte svårt.
Men det betyder inte att jag alltid anser att de är bra, och då så ser jag till att påverka ändå.
Civil olydnad är inte enda vägen, men den är den straffbara vägen.
Och jag tycker att straff är så besvärliga att ta.

I t.ex. trafiken eller i skolan finns fasta regler som jag inte har någon möjlighet att påverka. Har man ingen möjlighet att påverka får man helt enkelt bita ihop. Skillnaden för tonåringar i hemmet är att reglerna inte är skrivna i sten. Har man en möjlighet att påverka en onödig regel (vilket enligt mig sängtid på lov och helger är) enbart genom att prata bör man ju göra det, istället för att hålla tyst och gå runt och vara irriterad och frustrerad över att behöva offra den allra bästa tiden på dygnet när det är helt onödigt att behöva lägga sig vid t.ex. 22.

Morbo skrev:
Exakt VAD är det magiska jag har missat som inträffar helgmorgonar mellan klockan 8.00 och 13.00?

Du har missat att umgås och att kommunicera med din familj. Det är just dessa timmar, när man inte ska iväg till jobbet osv som man har tid att umgås och "stämma av" veckan med varandra. Missar man det så förstår jag varför man sedan hela veckan har problem att kommunicera.

Snuffsan skrev:
Om man lägger sig kl 5, sover 9 timmar, går upp kl 14, bäddar, äter frukost, plockar undan efter den, kollar tidningen/posten, duschar osv, då är man klar att börja livet vid 16 nånting. Kl 16 är det mörkt här nere i skåne, och det blir ju värre ju längre upp i landet man kommer. När är ni ute? När plugar ni? När umgås ni med era vänner? Ni som rider och har häst - hur sköter ni det?

När är ni ute: På eftermiddagen/kvällen/natten

När pluggar ni: På eftermiddagen/kvällen/natten

När umgås ni med era vänner? På eftermiddagen/kvällen/natten

Hur sköter ni hästen: Ingen aning, men Tican verkar fixa det, så fråga henne

Som en fotnot vill jag poängtera att det endast är mörkt så tidigt I de djupaste vintermånaderna. Mitt i sommaren är det ju ljust mest hela dagen, vad det nu spelar för roll.

chrysler skrev:
En tonåring är en tonåring å har dåliga perrioder man måste acceptera, allt kan inte vara bra jämt å de har humörsvängningar å är på dåligt humör, men en vuxen har inte samma hormon omställning i kroppen å har därför ingen rätt att bete sig likadant.

uhu?

men du beter dig ju som du vill mot din pappa! :eek: När exakt slutar man att vara tonåring i din värld.

Take your own advise, baby! :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 535
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 121
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 449
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar