Om att "lyda".

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 466
  • Visningar Visningar 28 149
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

escodobe skrev:
kan faktiskt tänka mig att utbristande om armbågen kommer från att förälderna tappat humöret och är frusterad över100 sker som gått på nerverna och att det plötsligt kom fram som "skäll över att ha armbågen på bordet" som en överslagsreaktion helt enkelt.
Så var det väldigt mycket i min familj. Frustration som hade noll och inget med mig att göra togs ut på mig i alla fall. Jag upplever samma mönster hos andra tonårsföräldrar och jag förstår inte varför det skulle vara OK.

escodobe skrev:
Jag är visserligen "barnlös" men min mamma har upfostrat mig på ungefär samma sätt jag upfostrar mina hundar på :D TYDLIGA och KONSEKVENTA regler. Inga "baraföratt" regler, men de regler som finns ska det HÅLLAS på. Och de regler som finns har en andledning att finnas ex. att föräldern vill ge barnen bra bordskick, att det ska var atyst efter en viss tid så att alla får ro att sova ect
Det är precis så jag tänker.

Jane_Done skrev:
Däremot de som kan ta till sig åsikter och i vissa fall tom ändra ståndpunkt de är kul. Grejen är det att det inträffar vanligtivs när man lämnat tonåren.
Tonåringar kan göra just det och vara just så om man är redo att möta dem utan fördomar och med ett öppet sinne i stället för med "alla tonåringar är minde vetande och dumma i huv'et".

Jane_Done skrev:
nyfiket ifrågasättande
Vuxna?

Jane_Done skrev:
obstruerande obstinat?
Tonåringar?

:angel:

Jag ser skillnaden. Frågan är om de s k. vuxna gör det.

Inte_Ung skrev:
Är du tonåring eller vuxen?
Vuxen. :smirk:

Inte_Ung skrev:
Oavsett vilket så hugger du.
Tycker du, eftersom du har bestämt dig för att jag är "nitton", anser dig vara bättre än mig och vägrar se förbi den inställningen och möta mig som jämlike.

Lambi skrev:
Gör inte du då en "bara-för-att" :angel:
Ja och nej. Jag ville mest ha pejl på om de själva förstår de "självklara" regler de satte upp och för att få dem att förstå att de har fastnat i en baraföratt-fälla.

qodrofenia skrev:
Men det finns en hälsorisk med att sova för lite..han kanske helt enkelt är orolig?!
Då säger man det och så diskuterar man hälsoaspekten. Man går inte på med baraföratt och förattjagsägerså.

Det har inte med veta eller inte veta att göra. Om pappan känner så ska han vara saklig och berätta det och diskutera sin oro. INTE komma med aggressiva utspel.

nu kom väl inte conis pappa med agresiva utspel just vad gällande detta? inte vad jag får fram av de första inläggen i allafall :?

Det var Tican som startade tråden, inte Cronis. Citerar första inlägget:

"Igår kom pappa upp och tyckte bestämt att jag skulle gå och lägga mig vid tio. Jag är van att gå å lägga mig runt 5, så jag frågade varför. Det vägrade han svara på, av rent nuskajagvisaattdetärjagsombestämmer. 'I nio fall av tio ska man inte fråga varför', sa han sen och gick.

Vad säger man då? Det är inte första gången han ger underliga order som han vägrar att berätta anledningen till.

/.../Det var tydligligen väldigt hemskt, att 'visa sig svag' eller nåt. Så nu ägnar han större delen av vår gemensamma tid att försöka trycka ner mig och visa att det är han som bestämmer."

Även om det inte var ett direkt aggressivt utspel var det fortfarande otrevligt och osakligt.

slice skrev:
Tycker du, eftersom du har bestämt dig för att jag är "nitton", anser dig vara bättre än mig och vägrar se förbi den inställningen och möta mig som jämlike.
Men du är inte min jämlike.
Och jag skall förklara varför.

Du är tjatig och förutsägbar.
Jag vet redan vad du kommer att skriva, så det tillför mig noll och intet nytt.
Du har en åsikt som du dundrar på med utan vare sig nyans eller någon analys som ger någon ny infallsvinkel på det hela.
D.v.s. du "låter" precis som tonåringar.

När du slutar med det och det vuxna och analyserade kommer, då så skall jag se det och möta det för det det är.

Jag undrar åter vad du rent personligen har ut av denna tråden?

Om du försöker att omvända tonårsföräldrar till att bli som du vill att de skall vara, så kan jag bara säga att du inte kommer att lyckas utan bara stånga dig blodig.
Det är "nitton" att inte se det.

Dock så tror jag snarare att du försöker att göra upp med din egen tonårstid, för du drar den hela tiden som exempel på hur dåliga föräldrar till tonåringar är.
Och så ger du dig på alla oss tonårsföräldrar som någon sorts kollektiv bestraffning."Ni skall minsann lära er!"
Det är också "nitton" att inte växa ur sin tonårstid utan att hela tiden älta den om och om igen.

Du är tydligen vuxen nu.
Då så, gör dig kvitt det där med din tonårstid och ta och gå vidare.
Jag tror att det vore bra.

slice skrev:
Jag menar, varför ska barnen gå och lägga sig kl. 23 om en eller båda föräldrarna stannar uppe till 3 (vilket ofta var fallet i min familj)?
Men kan du inte förstå det?
De behövde egen vuxentid utan tonåring som tramsar runt i huset och beter sig som viktigast i världen.

Föräldrar behöver det och det vet alla föräldrar.

prinsessfeminist skrev:
Med detta menar jag att Tican har ett val. Antingen blir hon destruktiv, sitter uppe ensam på nätterna och skadar sig själv psykiskt, fysiskt och socialt - eller så skaffar hon sig andra vanor. En vettig familj är tyvärr inte alla förunnat.

Jösses, jag tror knappt vad jag ser! :eek: :eek: :eek:

Kan du vidareargumentera varför man skadar sig själv psykiskt, fysiskt och socialt? Jag säger bara att efter ca 3 års "uppe-hela-natten-varje-helg-och-lov" så borde jag i princip vara död vid det här laget! :eek: :eek: :eek:

Jane_Done skrev:
Handlar inte hela diskussionen egentligen om vad som är/vem som bestämmer vad som är ett dåligt argument?

En öm huld förälder som säger: Gå och lägg dig i tid så du är pigg i skolan tycker säkert h*n har ett ypperligt argument och tonåringen tycker naturligtvis INTE det eftersom den vill vara uppe sent.

Fel. Diskussionen handlar om att en öm huld förälder säger: "gå och lägg dit i tid, för att jag säger så". Vad som istället önskas är en öm huld förälder som säger: "Gå och lägg dig i tid så du är pigg i skolan".

Vidare är det även ett problem att föräldern gör en tvärvändning. Från att tidigare inte ens ha nämnt "problemet" med sovtiden till att helt plötsligt säga "Nu går du och lägger dig vid 22". Det är väl inte så konstigt att man undrar vad som orsakar denna plötsliga förändring, men idag har jag lärt mig att om man frågar det saknar man respekt/vet inte vad respekt innebär.

slice skrev:
Det har inte med veta eller inte veta att göra. Om pappan känner så ska han vara saklig och berätta det och diskutera sin oro. INTE komma med aggressiva utspel.
Här gör du en "nitton" igen.
Pappan skall vara pedagogisk, ofelbar och alltid ta hela ansvaret för stämningen i huset.
Och du bestämmer vad hans rätta beteénde är.

Det funkar inte så.
Tican kan inte ändra på sin pappa, hon kan bara lära sig att hantera situationen.
Det är samma sak med partners när man blir vuxen, man kan bara ändra på sig själv och inte på den andra.
Skillnaden är att sina partners de väljer man och sina föräldrar de har man som de är.

När man är vuxen så vet man det, och kommer inte med lösningar som inte kommer att fungera.
Det hjälper inte Tican att få veta att "Usch,Usch din pappa var dum då".
Men det skulle hjälpa henne om hon kunde förstå de bakomliggande orsakerna och förstå sin pappa, samt om hon kunde finna ett sätt att hantera det hela.
Så det vuxna sättet att resonera runt detta är att försöka att finna en ev. lösning och inte bara hojta på "Han är dum".

Inte_Ung skrev:
Hon skulle inte bara "Upplysa" småsyskonen om att det var mat utan hon skulle "Hämta" dem.
Hämta är annat än säga till.

Hon sade till i stället för att hämta, d.v.s. hon utförde inte uppgiften.
Hon hade dem ju inte med sig.

Hon skulle inte släpa dit dem, hon skulle övertala dem att följa med.

Det här tycker jag "påminner" lite om en sida av saken, som jag tycker är viktig. Att ge en uppgift åt en person, som man tycker är mogen nog att klara uppgiften. Vår äldsta tonåring vill naturligtvis väldigt gärna bli behandlad som en vuxen. Likafullt så vill han ofta ha samma "förmåner" som det yngsta barnet i familjen. Exvis för ngn dag sedan så blev han sur på lillebror och visade prov på en konflikthantering fullt i klass med lillebrors (som är 4 år yngre).
Äldsta barnet vill inom kort ta div körkort (traktor, skoter) och ge sig ut i trafiken. Då tycker inte jag att man ska behöva säga och än mindre pedagogiskt förklara v-a-r-f-ö-r man faktiskt inte gör så mot lillebror, även om man blir arg.
Jag vill gärna att han ska få ta dessa körkort, men jag vill inte medverka till att en person som låter plötsliga känslor och impulser ta över, ger sig ut och framför ett fordon (a-traktor) på allmän väg.

Och jo, jag vet att det finns gott om vuxna i trafiken med detta beteende. Just därför vill jag lära mina barn vad som är rätt och fel, så att de förhoppningsvis inte blir sådana vuxna. Och vilken lång tråd detta blev!

Morbo skrev:
Kan du vidareargumentera varför man skadar sig själv psykiskt, fysiskt och socialt? Jag säger bara att efter ca 3 års "uppe-hela-natten-varje-helg-och-lov" så borde jag i princip vara död vid det här laget! :eek: :eek: :eek:
Det är om man gör det i stället för att se till att ha sociala kontakter eller hobbies.
När man gör det som en flykt från omgivning/livet/annat, you name it.

Inte om man väljer att plugga just om natten eller att det är just då som man umgås med vänner.
Utan just bara om man sitter ensam om natten för att få vara just ensam.

För de fysiska skador som skiftarbetare uppvisar, de kommer först efter flera år och där så räcker det inte med lov och helger, utan de jobbar ju så hela tiden.
Men faktum är att de får skador av sitt skiftjobb.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 987
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 952
Senast: Amha
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 029
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka