Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Visst, du tycker att pappan i familjen ska vara chefen. Skillnaden är att en chef har man nogorlunda valt, en chef betalar en och en chef är man inte nödvändigtvis nära släkt med. En chef har rätt att bli arg på ett annat sätt, eftersom där är ett uppdrag ett uppdrag som ska följas, eftersom du är underordnad. Här blev jag ombedd att säga till mina systrar att det var mat. Jag gjorde det. Pappa blir arg. Varför? Ingen synbar anledning enligt mig. Möjligen på mina systrar, men vad gjorde jag för fel?

En chef som betedde sig så skulle man nog slippa efter ett tag.

Hon är väl som ungar är mest när det gäller intressen.
Kompisar, data, kläder, shopping,djur osv.
Vad som är idiotiskt är väl att ni tror att ni är allvetare och inte något förstår.

Mia.

Tycker det verkar som att du är den som bara ratar och inte något förstår.

Jag har inget emot din unges exemplariska vanor, men du har något emot våra. Vad verkar dock svårt att få ur dig. Bara såskamangöra, maybe? :smirk:

Nu var det ju dotterns åsikt jag framförde.
Fast jag tycker väl inte heller att ni har så mycket att komma med.
Mest bara skitsnack om jag nu ska lämna min åsikt.

Mia.

Tican skrev:
Skillnaden är att en chef har man nogorlunda valt, en chef betalar en och en chef är man inte nödvändigtvis nära släkt med. En chef har rätt att bli arg på ett annat sätt, eftersom där är ett uppdrag ett uppdrag som ska följas, eftersom du är underordnad.
JAdu, det är vad du tror.
Oftast så är man inte nära släkt med chefen, men det är ganska så vanligt det också.
Familjeföretag är en mycket vanlig företagstyp.
I övrigt så får du väl din försörjning från din pappa, precis som från en chef, eller snarare företaget där chefen är chef.
Och massor av chefer uppför sig precis som din pappa.

In your dreams.
Nä du, dem får man vackert försöka att överleva, de sitter oftast mycket stadigt.

Tican skrev:
Pappa blir arg. Varför? Ingen synbar anledning enligt mig. Möjligen på mina systrar, men vad gjorde jag för fel?

Din pappa blir troligtvis arg för att han känner att han inte får den respekt han VILL ha men inte förtjänar pga sitt sätt att uttrycka sig/uppföra sig. Frustration föder ilska, det känner du väl själv? Att han tog ut det på dig var för att DU inte lyckades utföra din uppgift = hämta syskonen.

Tyvärr har du fel om chefer... du skulle bara veta vilka puckon det finns ute i "verkliga världen".

Det man kan göra är att börja diskutera (som här) och LÄRA sig av vad andra har att säga. Försöka släppa sin bitterhet och "ge igen attityd" och vara den vuxna i situationen. Börja visa respekt och få respekt tillbaka.

Inte_Ung skrev:
Det där hänger helt klart ihop.
Det verkar som om ingen i Ticans familj respekterar någon alls.

Tican respekterar inte sin Pappa, Pappan respekterar inte Tican, Ticans småsyskon respekterar inte Tican och säkert mera sådant.
Som att det är något som man glömt någonstans på vägen.
Appapp, nu tar du lite fel tror jag.

Mina syskon (ett stort o ett litet förresten) sa "okej, vi kommer", och KOM, men avslutade det dom gjorde. Vilket jag bara tycker är normalt, det är ju för faan inte armen.

Pappa respekterar mig, och det är det som är hans problem. Han vill vara störst och bäst jämt, och tycker det är mycket enerverande om någon beter sig på ett sätt som han inser är vettigare. Särskilt om det är någon som han vill ska vara så undergiven som hans dotter.

Jag ser därför ingen anledning till att respektera honom, på den här fronten. Men områden där jag vet att han är kunnigare än jag, gör jag som han säger. Men jag frågar fortfarande oftast varför, för att jag vill lära mig, och är nyfiken.

prinsessfeminist skrev:
jo, det är förmodligen därför era barn trivs. Tican kanske har en tråkig familj, så kan det ju vara.

Rätta mig mig om jag har fel Tican, men visst arbetar båda dina föräldrar väldigt mycket?

Känner du kanske att de ger dig och dina syskon "för lite tid"?

Jag tror du behöver uppdatera dig om vad ordet respekt betyder.

Magdalena skrev:
Din pappa blir troligtvis arg för att han känner att han inte får den respekt han VILL ha men inte förtjänar pga sitt sätt att uttrycka sig/uppföra sig. Frustration föder ilska, det känner du väl själv?
Tycker bara det är ett bevis på hans omogna beteende.

Att han tog ut det på dig var för att DU inte lyckades utföra din uppgift = hämta syskonen.
MEN MY GOOOD - min uppgift var att ge dom meddelandet om att det var middag. Jag var en simpel budbärare. Get it?

Tyvärr har du fel om chefer... du skulle bara veta vilka puckon det finns ute i "verkliga världen".
Sure, men om min pappa beter sig som ett av de här "puckona", varför skulle jag då lyda? Jag tycker iallafall jag har rätt att ställa frågor.

Det man kan göra är att börja diskutera (som här) och LÄRA sig av vad andra har att säga. Försöka släppa sin bitterhet och "ge igen attityd" och vara den vuxna i situationen. Börja visa respekt och få respekt tillbaka.
Jag VAR den vuxna i situationen. Jag var, som jag sa, neutral och resonabel, han skrek och gormade. För att jag inte blint lydde hans konstiga order.

Bitterhet? Ge igen? Dra inte förhastade slutsatser. Sagt det förut och säger det igen - bara för att man är ung och tycker att en vuxen handlar felaktigt är man inte en skrikig, bråkig och allmänt störig - vilket verkar vara alla härs fördomsfulla åsikt.

Tican skrev:
Sure, men om min pappa beter sig som ett av de här "puckona", varför skulle jag då lyda?
Av samma anledninge som man "lyder" en puckad chef.
Chefen har makten över medlen, d.v.s. pengar och andra resurser.

Jag tycker iallafall jag har rätt att ställa frågor.
Man kan tycka det, men det kan ändå vara bättre att låta bli.
För att fråga för mycket kan sätta en i klistret.
Ett klister som man inte vill sitta i.

Man blir inte fri för att man blir vuxen, man får bara nya makthavare.

Real_Life skrev:
Det är alltid dåligt bordsskick. De kanske tröttnade på dig DÅ.
Det är ju inkonsekvent. Varför tillåter de en armbåge på bordet i tio år innan de säger till? Varför tillåter de en armbåge på bordet efter tillsägelsen?

Real_Life skrev:
Om man får hänga på bordet när man väntar på maten borde man väl få göra det när maten är där också.
Det har jag gjort både före och efter utskällninge och då har det varit OK.

Real_Life skrev:
Eller ha fötterna på bordet.
Det brukar jag ha, hade även när jag var tio liksom när jag var tonåring. Aldrig några klagomål. Skor har man inte, för man går inte in med skor.

*Rakt ut i luften*

Kruxet med att övertyga tonåringar är ju att de redan vet hur allt ska vara. Svart eller vitt, pang bom. DE HAR REDAN BESTÄMT SIG.

Pappa dum.
Jag ska vara vaken på natten.

/Jane

Men varför går man inte in med skor då? Jar du fått det förklarat för dig eller förstår du ändå?

Jag måste försöka att hitta den där källan om att tonåringar har en icke färdigutvecklad pannlob, vilket ger dem samma symptom som pannlobsdementa.

Jag tror att Läkaren i fråga hade läst det i Läkartidningen.
Men på nätet så måste man vara prenumerant för att få leta bland artiklarna i den.
Men jag kan inte nysta i detta förrän efter 10/1.

Varför tappade han aptiten en gång när jag var tio och inte flera år tidigare eller vid alla tillfällen under de efterkommande åren då jag satt med en armbåge på bordet? :smirk:

Varför är det OK för vuxna att ha dåligt bordsskick men inte för barn?

Tican skrev:
Bitterhet? Ge igen? Dra inte förhastade slutsatser. Sagt det förut och säger det igen - bara för att man är ung och tycker att en vuxen handlar felaktigt är man inte en skrikig, bråkig och allmänt störig - vilket verkar vara alla härs fördomsfulla åsikt.

Har följt den här tråden "på håll" och tycker nog att de flesta försöker vara toleranta och gör sitt bästa för att svara på din ursprungsfråga: Hur omoget och gammaldags får en förälder bete sig?.

Dra inte felaktiga slutsatser om "alla härs fördomsfulla åsikt" läs svaren så kanske du ser att många gör ett ärligt försök. Det är fler kommentarer som handlar om "oss vuxna" vilka tydligen är lika allihop!?! :crazy: *hemska tanke* Då tycker väl jag att det är fördomsfullt...

Tråkigt i alla fall att du inte försöker läsa och ta till dig när de försöker hjälpa dig, utan ofta "hugger" till svar. Nästa gång får du nog välja ett annat forum om det endast är medhåll du vill ha... ;)

Har man den inställningen är förutsättningarna ganska dåliga för att kunna föra en vuxen diskussion och vara motiverad i en diskussion med sina barn.

Jane:

Så du tycker att åsikter bara är i vägen? Du kanske skulle tycka bättre om ett gäng apatiska neanderthalare som gjorde som fräldrarna sa utan att ifrågasätta, vara nyfikna, ha åsikter? hur kul låter det?
Att ha åsikter, det är ju att ha identitet! Det är inte vem man föds till som formar ens person i livet, det är ju valen man gör!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 173
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 516
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar