Om att "lyda".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

chrysler skrev:
Hoppas du inte menade mej för jag har inte klagat på barnuppfostran i allmänhet, bara föräldrar som utövar makt missbruk :smirk:
Sorry, råkade säkert bara trycka på "svara på inlägg" och så råkade det bli ditt inlägg! Jag är lite slarvig ibland tyvärr.

Sassy:Har någon sagt det?
Hur vet du hur mina föräldrar "roar sig"? De tycker typ attd et bästa att gör en fredagskväll är att vara hemma med familjen och se en film. Då kan man ju kompromissa, typ jag får gå ut ikväll så är jag hemma med er imorgon.

Jag har inte sagt att det är synd om mej bara föratt jag har läxor, jag säger bara att det kanske är viktigare att plugga till ett prov som kommer nästa dag än att städa rummet.'

Snuffsan: Jaha varför då? Om det är viljelösa barn utan åsikter du vill ha, blir det nog svårt. Du kanske borde slå¨dej på att jobba me datorer eller nåt iställe...:banana:

Vara vaken på natten, dvs om man inte har skola/arbete att sköta har jag av personliga skäl svårt att argumentera emot(har oerhörda sömnproblem) och har ofta kvälls/skift jobb. Att tvingas ligga i sängen när man är klarvaken kan göra sovandet svårare.. e

men då är man TYST. man kan sitta vid datorn,lyssna på musik/tv med hörlurar. Använda toaletten MÅSTE man ju nästan - men jag går ofta upp ett par ggr på natten för att pinka(dvs när jag sover,ja jag vaknar ju när jag ska kissa)
Hur mkt kan man väsnas om man brer en smörgås?-
har svårt att tro att nån vaknar av det(elelr så är jag bara duktig på att vara tyst!)

Däremot kan man INTE klaga på om resten av familjen väsnas på morgonen - det är trots allt det som är "normalt".
Att alla gör sin del av hushålls arbetet är bara så självklart att det inte behöver diskuteras.
Alla ska hjälpas åt! är man över ex 12 år och man inte orkar tvätta - så lä rman förr eller senare få slut på rena kläder och blir TVUNGEN att göra det.(min morsa är väääääääääääldigt slapp med hushållsarbete :angel: man lärde sig rätt fort.
Efter en viss ålder kan ju däremot barnens rum få vara "fria" områden -störs man som förälder av det så stäng bara dörren - vill de bo i en soptipp så låt dem göra det.

Kan ju bara svara för mig - jag blir VANSINNIG när jag hör folk säga "därför" till sina barn - där vaknar nån tonårstrots hos mig*skratt* min mamma FÖRKLARADE alltid varför hon hade vissa regler - och hade vi VETTIGA "argument" eller kunde kompromisa kunde "reglerna" ändras. Men de regler som fanns skulle FÖLJAS.
Vi låg tex aldrig i kassalinjen och grät och sprakade för vi inte fick godis - eftersom det beteendet ALDRIG någonsin belönades.

Senast ändrad:

Shasan skrev:
Men varför skriver du då : Hur dum man klarar av att tro att hon är"..låter inte LITE nedlåtande i mina öron.
Nej, tvärt om.
Om jag hela tiden motiverar, så idiotförklarar jag ju tonåringen.
Men om jag förutsätter att tonåringen vet, precis som vuxna gör, så visar jag ju respekt genom att ha förtroende för tonåringens förnuft och kunskaper.

Jag orkar inte gå runt och ta för givet att alla tonåringar är mindre vetande och måste ha långa pedagogiska förklaringen för allt möjligt och omöjligt.
Jag vill utgå ifrån att de både har hjärna att tänka med och hjärta att visa hänsyn med och furnuft nog att använda båda.

Samt perceptionsförmåga att ha tillägnat sig kunskaper i vad andra människor anser som trevligt och hyffs och fason.

Har du ett prov att plugga till får du väl skippa att träffa kompisarna veckorna innan. Eller slutar dina föräldrar köpa hem mat och tvätta för att de har mycket att göra på jobbet? Om man anser sig vara vuxen nog att ta ansvar för sina studier bör man göra det också... (hmm, man kanske skulle be mamma komma hit och serva till nästa tentavecka :idea: )

Morbo skrev:
Till alla:

Är det någon som kan förklara varför en förälder ska sätta regler utan att behöva motivera dem? Om en förälder kommer med en regel t.ex. "inga armbågar på matbordet" eller "sängdags klockan 22", finns det någon anledning till att föräldern bör säga "för att jag säger det" (eller dyl.) istället för att ge en rimlig anledning till regeln i fråga?

Finns det någon anledning till att en tonåring helt ska kunna bortse från sina föräldrars uppmaningar? Varför ska tonåringen ha vetorätt? Jag kan ju missta mig, men om en unge finner de lämpligt att gå till sängs klockan 05.00, har jag svårt att se något annat argument än rent personliga intressen.

Tja sov du till 5, men kom inte å gnäll när resten av familjen är uppe vid 9 och stökar.
Kommer dina kläder inte i tvätten eftersom du glömmt lägga dem i tvätt korgen med saker som skall tvättas vid 10 - gå med skitiga kläder.
osv

Tican skrev:
Well, två alternativ:
1. De är viljelösa/ointelligenta/apatiska.
2. Du ägnar dig inte åt maktmissbruk.
Det måste vara nr 2.
10-åringen är konstaterat överintelligent och har just hoppat upp en klass i skolan och så kan han spela piano.
Och 13-åringen är synnerligen aktiv av sig och var redan som 6-åring en profil i byns musikliv, hon sjunger och spelar fiol.

Så mina barn är inga mesproppar, tvärt om de är mycket spännade människor med massor av talanger.
Jag kan då inte spela fiol, även om jag önskade det.
Så jag får nöja mig med att lyssna på dottern, det är fint när hon spelar det är det verkligen.

Tican lydde ju å gick å sa till systrarna 3 gånger, men att de sen skiter i att lyda kan ju inte Tican rå för.Det ska inte hon behöva få skit för utan systrarna som inte kom ner.

Senast ändrad av en moderator:

Jag bryter beroendet genom att flytta, jag inser ju att jag gör mej själv till ett offer om jag fortsätter bo i samma stad som mina föräldrar å dessutom har jag inte bott här hela tiden så jag vet att jag kan vara självständig.

Det som är trist för Tican är att hon inte kan fly.Om hon är 14 så måste hon åtminstone vänta tills hon börjar gymnasium på annan ort eller vänta tills hon är 18, då kan man i sällsynta fall ¨få hjälp från soc.

Om du ska hämta en häst från hagen till en lektion och den inte vill följa med? Vad gör du då?

*Väntar ut den och försöker få den att följa med?
*Försöker lirka och övertala den att följa med?
*Släpar ut den?
*Skiter i det, går in till lektionen utan häst och säger att den ville inte följa med?

Ett uppdrag är inte slutfört förän det är utfört oavsett om det tar längre tid eller kräver andra metoder. Hon skulle stannat och övertalat sina syskon att komma ner helt enkelt i stället för att bara skita i det och gå ner ensam.

Det är fel av systrarna att inte komma ner. Det är fel av Tican att inte slutföra sitt uppdrag.

Så föräldrar som talar om vad som gäller för sina barn utan att nödvändigtvis komma med en förklaring på varför är respektlösa maktmissbrukare. Är det så du menar?
Jag tycker snarare att det är tvärtom.
Barn som inte lyssnar på sina föräldrar och följer husets regler är respektlösa.

Mia.

Tican skrev:
Det var DU som sa "tider på toaletten", geez.
Nej jag skrev badrum och så skrev jag duschen.
Titta efter igen i mitt inlägg.

Slutar dagen vid två?
Jag frågade vad du gör för att hjälpa till hemma, inte när dagen slutade.
Detta då jag tror att det kan ha att göra med hur mycket du hjälper till att din pappa vill att du sover om natten och är vaken om dagen.
Min erfarenhet av tonåringar, och den är ganska så stor, är att de tycker att de har gjort MASSOR när de i princip inte har fått något alls gjort.

Min erfarenhet av det kommer från alla mina medryttare som jag har haft under åren.
Vissa tonåringar tycker att de har gjort så mycket att de borde ha applåder, då allt de lyckats med är att plocka undan efter sig själva.
Och då så bygger ett medryttarskap hos mig på att man hjälper mig med stalltjänst i stället för att behöva betala, så det fungerar inte så bra.

Sassy:
Vem har sagt att jag låter mina föräldrar serva mej? Om jag är hungrig, då gör jag mat. Om mina kläder behöver tvättas; då tvättar jag. Om jag har ätit; fint, då diskar jag!
Jaha så vad du menar, är att jag ska skita i kompisarna i två veckor bara föratt plugga?
Som jag sa förut en av människans behov är socialt liv! Om inte jag fick träffa mina vänner skulle jag bli deprimerad, tro mej.
Vadjag säger är att om jag har att välja mellan att städa rummet föratt min mamma har sagt det, eller att plugga till ett viktigt prov, då väljer jag pluggandet.

Jaa du kanske är van vid att kunna kalla till dej föräldrar för att serva dej närsom helst men inte jag.

Fatta!

Tican skrev:
De var påväg ner. Lillsyrran hade en kompis där och de lekte, och syrran pratade allvar med nån på datorn. Dom kom fem minuter senare.

Är det mitt ansvar om de väljer att komma nu eller om två minuter, eller inte alls? Är det jag som inte ska få någon mat? Bara för att man inte bara lyder blint, utan faktiskt är en som tänker och ifrågasätter (två ganska trevliga och användbara egenskaper tycker jag).

Återigen, din uppgift var att få dem ner till bordet. Det är också respekt och att visa hyfs att gå och sätta sig till bords när det sägs till. Det handlar inte om att lyda, utan att respektera. Ditt svar till din pappa kunde kanske ha varit en förklaring till varför de ännu inte kommit ner om du nu visste och accepterade deras förklaringar (varför sa du då till 3 ggr?).

Viss ska man tänka och ifrågasätta, men GÖR det då då! I dina exempel verkar du inte tänka alls, utan bara tycker direkt att det är orättvist och bestämmande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 702
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 256
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 659
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar