Om att "lyda".

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 466
  • Visningar Visningar 28 149
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

slice skrev:
Då kan man uppmana, men inte kräva. Tican är gammal nog att själv ta ansvar för sin skolgång. Att hon ska vara vaken när alla andra är vakna är en typisk baraföratt-regel.
:bow: :bow:

Det där baraförattandet är det värsta jag vet.

slice skrev:
Då kan man uppmana, men inte kräva. Tican är gammal nog att själv ta ansvar för sin skolgång. Att hon ska vara vaken när alla andra är vakna är en typisk baraföratt-regel.

Men jag tycker inte det r en bara för att-regel att föräldrarna vill ha ett vaket barn? Förhoppningsvis tycker man om sina barn och vill vara med dem, men då krävs det ju att de är vakna.

Och en 14-åring ser jag generellt inte som någon kvalificerad att helt ta ansvar för sin skolgång...

Visst, vi tonåringar är jättejobbiga. MEN.

Har ni tänkt på att det kan vara "ni andra" som tolkar oss så? För att ingen accepterar att vi kan ta eget ansvar, kan tänka själva och säger ifrån när de tycker ex att sina föräldrar har fel? Det ÄR säkert jättejobbigt när ens 14-åring överbeträffar en, det tror jag också. (Även om det inte är fallet överallt, såklart inte. Men herrejesus det finns ju 40-åringar med samma symptom.)

Det är tämligen tråkigt att avfärdas som "störig tonåring" jämt och ständigt, och att folk inte kan lyssna på vad man faktiskt säger för det. Där har vi fördomar!

Nu blandar jag mig i också. Jag har rollen "störig tonåring som är uppe hela nätterna" ;)
Självklart vill mamma att jag ska gå och lägga mig i normal tid, före midnatt iallafall. Men det vill ju inte jag. Varför?
1. Jag gillar att vara vaken på natten
2. Jag tycker inte att hon ska bestämma när jag ska sova
3. Jag är inte trött då (eftersom jag sover till lunch)
Men jag vet ju varför mamma vill att jag ska sova då också.
1. Jag sover bort halva dagarna
2. Hundarna kan vakna när jag stökar omkring, och börjar dom bråka så vaknar ju mamma.
3. Jag börjar snart skolan igen och då håller det inte att somna klockan fyra.

Nu är hon inte jättetjurig om jag är vaken, så det "händer" ju att jag är det. ;) Hon har aldrig förklarat varför jag ska gå och sova, det fattar jag ändå, jag kan ju tänka själv lika som amkm's dotter vet vart man går när man ska kissa ;)

Det är ju just det - hänsyn - ett ord som bra fungerar åt ett håll för vissa personer i vissa åldrar.

Diskuterar väldigt mycket det med mina tonåringar. De *TROR* precis som Tican att de är mästare på att ta ansvar. Men det är ju inte verkligeheten precis.

Tican skrev:
Visst, vi tonåringar är jättejobbiga. MEN.

Har ni tänkt på att det kan vara "ni andra" som tolkar oss så? För att ingen accepterar att vi kan ta eget ansvar, kan tänka själva och säger ifrån när de tycker ex att sina föräldrar har fel? Det ÄR säkert jättejobbigt när ens 14-åring överbeträffar en, det tror jag också. (Även om det inte är fallet överallt, såklart inte. Men herrejesus det finns ju 40-åringar med samma symptom.)

Det är tämligen tråkigt att avfärdas som "störig tonåring" jämt och ständigt, och att folk inte kan lyssna på vad man faktiskt säger för det. Där har vi fördomar!

Det hemska i kråksången är att jag tänkte exakt som du när jag var 14, sa till mig själv att jag ALDRIG skulle bete mig som en självgod vuxen osv osv.

Sen blev jag lite äldre och insåg att jag faktiskt inte hade någon koll, att mina föräldrar bara ville väl (även om det blev fel ibland) och att jag nog hade tjänat på att tagga ner lite...

Tican skrev:
Jag ber ombedd att ta med mig mina systrar ner till middagen. Jag säger "det är mat om tio minuter", "Marie, kom nu, det är mat", "jag går ner nu, kom snart!". När jag kommer ner igen ber pappa mig att hämta syrrorna.
Jag: Men jag har gjort det.
Pappa: Hämta dom igen.
Jag: Men jag sa till dom tre gånger?
Pappa: Men dom är ju inte här?!
Jag: Nej, men det är väl inte mitt fel. Ska jag gå upp och SLÄPA ner dom?
Pappa: Nej.
Jag: Dåså.
Pappa: Du och din jävla attityd. BER JAG DIG ATT HÄMTA DINA SYSTRAR SKA DU GÖRA DET, DET SPELAR INGEN ROLL VARFÖR. Du kan gå härifrån, du får ingen mat.
Jag fortsätter att säga att jag inte förstår varför jag ska säga till dom igen, han säger att han har gett mig ett skäl (som han vägrar att upprepa "frågar man ska man lyssna på svaret" :smirk: ) och ändrar sig sen till att han inte BEHÖVER ge mig ett skäl, för han är min pappa och jag ska lyda blint.

Förstår ni situationen NU? :smirk: Och ja, jag är precis så neutral, medgörlig och resonabel som jag framställer mig. Och det var inget missförstånd heller. Så varför i helvete skulle jag göra som han säger där? Det finns inga två sidor att se ifrån här, hur gärna ni än vill att föräldern alltid ska ha rätt, så är det faktiskt inte så.

Det du visar här är att du blir ombedd att göra en sak och inte gör klart den. Uppgiften var att ta med dina systrar ner. Inte tjata 3ggr och sen låta dem strunta i att gå ner.

Men tycker du helt ärligt att du ska få bete dig hur du vill när det ändå är dina föräldrar som försörjer både dig och dina syskon? Ni åker utomlands på semester, du har häst, ni bor fint och dina föräldrar får antagligen jobba rätt mycket för att ha råd med den standard ni ändå har...

Har man en hög arbetsbörda på sitt arbete så orkar man inte alltid vara precis så pedagogisk som man kanske skulle vilja när man är hemma med sina egna barn.

Tassetass skrev:
Men jag tycker inte det r en bara för att-regel att föräldrarna vill ha ett vaket barn?
Mina föräldrar ville att jag skulle sova på nätterna så att jag kunde vara uppe på dagarna, för då var ju alla andra uppe. Jag fick i princip samma baraföratt-anledningar som nämns i tråden. När jag var uppe på dagarna bemöttes jag bara av gnäll, tjat, bråk, skit och dålig attityd i största allmänhet.

Inte undra på att jag ville sova på dagarna.

fjolltroll skrev:
Ja varför ska man inte lyda sina föräldrar?
Av vilken anledning ska man inte göra det?
För att föräldrarna är respektlösa, för att de utövar ett uppenbart maktmissbruk, för att de inte kan resonera och diskutera som vuxna människor utan sänker sig till sandlådenivå och allt vad det innebär?

:bow: :bow: :bow:

Jag var en smart, skötsam, svar-på-tal-tonåring som inte tog skit.

Jävlar vad svårt det var att hantera. :devil:

Just det där med nattsömnen var ett exempel. Finns andra regler som är i mkt. större behov av en förklaring. Dock anser jag att man ska kunna förklara den enklaste lilla pytteregel.

chrysler skrev:
Men då kan man förklara varför , hon är inte så liten att hon inte förstår en förklaring.
Fel.
Hon är så stor att hon redan skall veta och därför inte behöva en förklaring.

En pytteregel som en tonåring med attitydproblem tycker är en bara-för-att regel kanske en förälder tycker är värsta självklarheten som inte ens skall behöva förklara för att man tror att tonåring är smart nog att fatta.....

"Inga armbågar på bordet!"

Jag var cirkus tio år när jag satt och inväntade middagen när pappa fick ett raseriutbrott och skrek åt mig för att jag hade en armbåge på bordet. Jag förstår fortfarande inte varför man inte får ha armbågar på bordet.

chrysler skrev:
Nu hade han mammas bil å de bestämde att hämta hästarna, tyvärr kunde jag inte få ngn att köra mej dit å jag hade inga pengar att betala taxi med 3 mil.
Du verkar att vara totalt beroende av dina föräldar både ekonomiskt och praktiskt.
Det gör att du har 2 val.

1. Gilla läget och anpassa dig.
2. Bryta beroendet.

Att både vara beroende och kräva sin frihet och rätt att vara som man vill, det är 2 ickeförenliga ting.
Det går inte att sätta ihop.

Du är väl egentligen som alla andra unga vuxna, så du borde inte ha råd med häst.
Unga vuxna har inte det.
Det är en lyx som "någon annan" i detta fall dina föräldrar håller dig med.
Och att låta någon anna hålla en med lyx, det kostar i frihet och stolthet.
Vad du försöker att göra, är något som inte går.

slice skrev:
Tican är gammal nog att själv ta ansvar för sin skolgång. Att hon ska vara vaken när alla andra är vakna är en typisk baraföratt-regel.

Tican är 14 år. Då är man långt ifrån mogen att själv ta ansvar för sin skolgång. Kom igen när ni är myndiga. Jag jobbar på en gymnasieskola och regeln är föräldraansvar till den dag barnen fyller 18.

Att vara vaken när alla andra är vakna är ett typiskt tecken på hänsyn och hyfs. Är man inte ens mogen att förstå det är man långt ifrån redo att ta ansvar för svårare saker som sin skolgång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 995
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 956
Senast: Amha
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 032
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka