Om att "lyda".

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare Tican
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 466
  • Visningar Visningar 28 149
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Om att "lyda".

Jag tycker faktiskt att det borde en normal människa i en viss ålder förstår sådant själv. Tican är inte dum, hon vet säkert när andra människor är uppe och när de sover.

Men snälla nån, nu vill jag veta på vilket sätt jag är bortskämd, kan för övrigt berätta att det är min mamma som hjälper med hästarna förutom staket incidenten.Sedan kan jag oxå nämna(å det vet nog många vid det här laget) att jag har n depression som gör att jag inte klarar av att göra vissa saker varje dag, jag har nedsatt arbets förmåga, går även på medicin å hos läkare regelbundet för detta, när jag får mina attacker så sköter mamma mina hästar så jag inte är i skick att åka till stallet.

Förmodligen kommer det inte alltid att vara så även om många har detta hela livet men ibland slutar medicinerna att fungera å då måste jag ha nya vilket innebär en ny "invänjningsperiod" på upp till 3 månader då allt kan bli värre, ibland funkar inte dessa mediciner å jag måste ha nya osv.

Min sjukdom är inget jag kan hjälpa å jag har inte bett om den heller, jag vet att de flesta som inte har varit med om det är totalt oförstående men så är det iaf.Diagnosticerad av läkare oxå å inget påhittat alltså.

Snuffsan skrev:
Jag tycker faktiskt att det borde en normal människa i en viss ålder förstår sådant själv. Tican är inte dum, hon vet säkert när andra människor är uppe och när de sover.

Fast frågan är om man förstår om det hittills har varit ok att vara uppe till klockan fem?

Jag begriper ärligt talat inte hur föräldrar ibland kan ha ett så förmätet förhållande till sina barn.

Först fostrar man knappt alls i 14 år - sedan skall det plötsligt ställas krav! :eek: Det tycker jag är grymt orättvist.

/Priffe som kör med regler från början

Men vill man bli respekterad så kan man respektera andra med att åtminstone behandla dem med respekt.
För mej hjälper det med att säga,"ursäkta, jag vet att du är uppe i ngt just nu men det är så att jag ska upp å jobba imorgon å behöver sova, så snälla, dämpa dig" eller liknande.

Det beror på hur du menar, jag tror visst man fostrar sina barn, en 7 åring låter man ju inte var uppe till 5 på morgonen men med tonåringar är det så att det förändras mkt i kroppen med hormoner å allt.En tonåring är inte ett litet barn men inte vuxen heller å¨kan känna behov av att demonstrera detta å det är kanske orsaken till många rebelliska tonåringar.
De kan bli provocerade av en tillsägelse å man kan lindra det med att behandla den personen mer "vuxet" så tror jag i de flesta fall att man blir behandlad ungefär likadant tillbaka.

*KNAPPLÅN*

Nog för att föräldrar har regler, det ska de ha. Det viktigaste, tycker jag, är inte regeln i sig. Det viktigaste är att varje regel har en orsak och att man är konsekvent. Regler "bara för att" ger jag inte mycket för.

T ex: Det ska vara tyst i huset efter midnatt, därför att föräldrarna ska upp tidigt på morgonen och jobba, för att ungarna ska till skolan, för att lillebror är extremt lättväckt och hela dagen är förstörd om man väcker honom på natten. Och då ska regeln finnas där och följas hela tiden. Som det verkade i Ticans fall har pappan inte brytt sig nämnvärt tidigare utan "regeln" har tillkommit plötsligt utan synbar anledning.

Varför ska man behöva förklara varför? Som du säger själv,de är inte så små att förstå varför,och det gäller lika väl att de är inte så små att förstå varför de ska dunsa i sängen en viss tid utan att jag ska behöva förklara.
Jag talar inte heller om varför hon ska ge hästarna mat,det har hon kunnat gissa sig till själv.. ;)

Min 13-åring,snart 14,får också vara uppe till max 23 nu under lovet,men även det tär på mig och resternade familj som måste upp.
Själv stiger jag ju upp 4.30 på morgonen och vill absoluti nte ha ngn dunsande runt i huset dygnet runt.

Näe,bortskämda ungar har inget att hämta hemma hos mig,för här måste det fungera utan tjafs och gräl hela tiden.

Senast ändrad:

Men då är det väl inte så svårt att föklara "jag ska upp å måste sova"?
Inte ens jag skulle tycka det var ansträngande.

Men varför ska föräldrarna respektera dig om du inte respekterar de?
För det är ju i princip det hela storyn handlar om,en ömsesidig respekt..

Men varför måste jag förklara en sak som är lika självklar som att hon måste gå på toaletten och göra sina behov,jag har aldrig förklarat varför hon ska vara där inne,men jag kanske ska tacka högre makter över att hon inte sätter sig i hallen och utför sina behov.. ;)

Men eftersom många tonåringar uppfattar det som stötande med ett "därför", vem gör inte det?
Eftersom de är himla lättprovocerade så är det väl inte så svårt att förklara ännu en gång så alla får lite vapenvila, även om föräldrarna inte anser det som nödvändigt så kan de oxå vara "tillräckligt vuxna" för att undvika en konflikt.(Om de inte vill ha konflikter såklart)

För att man vissa gånger måste förklara barnsligt logiskt att "om jag inte jobbar, kan jag inte bjuda dig på ridlektioner å har ingen bensin i bilen att köra dig till stallet med" eller vadsom helst som verkar skrämmande :smirk:

chrysler skrev:
För att man vissa gånger måste förklara barnsligt logiskt att "om jag inte jobbar, kan jag inte bjuda dig på ridlektioner å har ingen bensin i bilen att köra dig till stallet med" eller vadsom helst som verkar skrämmande :smirk:

Så hot är bättre en än bra uppfostran och ömsesidig respekt?? :confused:

Som sagt,väx upp,vi pratar om ungdomar i yngre tonåren,och de vet banne mig varför och inte ska jag behöva förklara en sak för en tonåring som är lika självklar som ett toalettbesök eller att mata djuren.
Ungar under 10-11 år kan jag förstå att man kan få ta de diskussionerna med,men inte äldre..

amkm skrev:
Varför ska man behöva förklara varför?
Skulle du följa en regel som verkade vara uppkommen "bara för att"? Just med barn är det viktigt att varje regel har en orsak. Och är det så jobbigt att behöva förklara en regel så bör regeln inte finnas alls.

amkm skrev:
Som du säger själv,de är inte så små att förstå varför,och det gäller lika väl att de är inte så små att förstå varför de ska dunsa i sängen en viss tid utan att jag ska behöva förklara.
Jag talar inte heller om varför hon ska ge hästarna mat,det har hon kunnat gissa sig till själv.. ;)
De kan nog förstå varför, men man kanske ska hjälpa barnen att förstå från föräldrarnas perspektiv? Ang. att ge hästarna mat så är just den regeln väldigt uppenbar, till skillnad från en del av de regler som många föräldrar lägger sig till med. :crazy:

amkm skrev:
Näe,bortskämda ungar har inget att hämta hemma hos mig,för här måste det fungera utan tjafs och gräl hela tiden.
Att vilja ha en orsak är inte att tjafsa. Regler utan orsak brukar vara upphov till många gräl.

Det är just en förklaring å inte ett "därför " som inger mer respekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
1 995
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 956
Senast: Amha
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
2 033
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka