olydiga hästar

O

oslipad

Jag HAAAATAR ouppfostrade och bortskämda hästar!!! Asså tror folk att hästarna har det bättre om dom får göra som dom vill???? gaaaah jag blir så irriterad, framförallt när man måste ha med dom att göra!!!
Är det någon som håller med mig?

Sv: olydiga hästar

Beror helt och håller på vad du menar med olydig.
Alla har inte samma gräns när det gäller olydnad.

Min ponny är fruktansvärt bortskämd, hon gör precis som hon vill ibland med mig.
Men det innebär inte att jag som ägare tillåter allt heller.
Och framför allt så tillåter inte de andra runt omkring hennes beteende och det vet hon.

Beteer sig en häst illa med alla är det inte bara ägarens fel enligt min åsikt.

Beror helt och håller på vad du menar med olydig.
Alla har inte samma gräns när det gäller olydnad.

Min ponny är fruktansvärt bortskämd, hon gör precis som hon vill ibland med mig.
Men det innebär inte att jag som ägare tillåter allt heller.
Och framför allt så tillåter inte de andra runt omkring hennes beteende och det vet hon.

Beteer sig en häst illa med alla är det inte bara ägarens fel enligt min åsikt.

håller med dej:bow:

Jag hatar inte ouppfostrade hästar. Det är ju bara naturens lag, de är högre i rang eftersom ingen visat dem sin plats. Då gör de som de vill. Varför ska de över huvud taget lita på och vilja följa någon bara för att denna ger den morötter, drar i grimskaft och bett eller ständigt kramar och gosar med den.

Hästar är inga teddybjörnar, inga leksaker, inga människor, inga katter och inga tävlingsmaskiner. De är hästar. Flockdjur med en ydlig rangordning och hårda dicipliner. De behöver denna rangordning för att vara trygga. Det handlar om att dominera eller domineras, och det finns inget mellanting! Det är alltid en som bestämmer i slutändan över den andra.

Att hästen inte förstår människor. Att människan inte förstår hästen, är inte hästens fel. Det är vi människor som valt att hästen ska vara med oss och för att den ska kunna vara trygg, glad och nöjd och att vi över huvud taget ska kunna göra något med hästen, där den känner sig trygg, glad och nöjd måste vi kunna dominera den så som den ranghögsta hästen gör. Vi måste bli hästens ledare som den vill följa och vill vara med.

Så att en häst är "ouppfostrad" enligt oss människor betyder oftast på att ägaren inte kan dominera den på det här fina sättet som krävs. Hästen förstår troligtvis inte människan och ska vi kunna dominera hästen så krävs det ju att vi först lär oss dess språk!

Sen är hästar olika individer. Vissa är "lätthanterliga" (samarbetsvilliga, låga i rang) och andra är "svårhanterliga" (dominerande, ranghöga, rädda, förstår inte, stressade, buffliga)

Men ALLT detta går att lösa. Alla hästar kan domineras. Det handlar bara om att konsekvent visa hästen att det är man själv som bestämmer över den. Man måste ta hästens koncentration, och på så sätt få dess uppmärksamhet, respekt och förtroende! Man måste lära sig att SE hästen. Att kunna läsa av den och att vara säker och lugn i sig själv. :)

Jag håller fullständigt med:bump:
Jag befattar mig inte med hästar som inte kan uppföra sig.
Jag tar gärna tag i problemen och ser till att hästarna sköter sig men då ska ägarna inte lägga sig i om dom inte klarar av det själv.
Hästar får gärna vara glada och busiga och en del är ju klantiga av naturen och det är helt okej, men rent ohyffsade djur tål jag inte!

Varför hata ett djur för att det gör vad djur gör, nämligen testar om du är stark nog att vara ledare. Om hästen är van vid att få göra som den vill kommer den självklart fortsätta med det tills någon säger ifrån, det är ju helt naturligt beteende. Om du nu känner att du måste hata någon får du väl hata hästägaren som skapar problemen. Själv sparar jag mitt hat för djurplågare, pedofiler och andra monster.

Jag tar gärna tag i problemen och ser till att hästarna sköter sig men då ska ägarna inte lägga sig i om dom inte klarar av det själv.

Fast vad du tolkar som en ouppfostrad/olydig/problem häst kanske inte tolkas på samma sätt som ägaren.
Då är det helt enkelt så att man säger nej till att ta hand om hästen eller ber ägaren att ta tag i det.

Skulle någon få för sig uppfostran min häst bara för att man tycker han gör något på ett olydigt sätt skulle jag bli galen.
Och till saken är att det kanske just är sådana hästar som blir olydiga.
Man får 600 budskap, just då undrar jag vad en olydig häst innebär.
Man tolkar det ordet ganska olika..

... men det beror ju på hur man uppfostrar hästen. Vi anser ju att hästen ser skillnad på ägaren och grannen, och vi VET att hästen beter sig olika beroende på vem som leder in den från hagen. Är det då inte självklart att jag måste få tala om för andras hästar vem det är som bestämmer när jag hanterar dem?
Sen är det absolut inte OK att någon slår på min häst eller är elak mot honom likaväl som jag inte behandlar andras hästar illa.
Men tex så får en av hästarna i mitt stall inte börja äta sin mat innan jag har tagit av honom grimman, han accepterar det utan problem, medan ägaren bråkar med honom om samma sak varje dag.
(Å andra sidan ska han alltid trava några steg när jag leder honom, det gör han aldrig med henne!)
Om hästen är farlig ska man så klart inte behöva uppfostra den, men hästar testar ju gärna nya människor, och det måste man ju kunna hantera med sunt förnuft!

*Delvis knapplån*

Jag håller helt med dig!

Jag skulle hjälpa en tjej i stallet att ta in två hästar för att hon inte klarade det själv för att hästarna var bökiga (inte hennes hästar). Vi går ut i hagen och det första som händer är att man får en 500 kg´s häst i famnen, jag kräver utrymme av hästen och han backar bak något steg. När jag skulle sätta på grimman var den jätte bökig och slog med huvudet och knuffade mig, jag korrigerade och satte på grimman.
När vi börjar gå mot stallet så börjar hästen små trippa och nästan gå på mig! Då blev jag förbannad, jag tänker inte utsätta mig själv för fara bara för att jag ska ta in någon annans häst. Jag backade bak hästen så att jag fick space och började gå, samma sak igen han springer på mig. Jag tror att jag höll på så där i tio minuter innan hästen fattade vinken och han gick någorlunda bra utan att gå på mig (jag fick fortfarande korrigera men inte lika hårt).
När vi kommer till boxen så springer han in FÖRE mig, han bara pressade sig förbi.

Jag frågade hon som hade insläppet om den här hästen alltid var så och hon sa att han till och med kan vara värre.
Jag tycker inte att man ska behöva uppfostra och sätta nån annans häst på plats bara för att ägaren är oförmögen att lära sig hur en häst funkar med dominans osv. Och jag kan inte förstå att ägaren orkar ha en häst som bara kör med henne hela tiden.

Jag håller fullständigt med:bump:
Jag befattar mig inte med hästar som inte kan uppföra sig.
Hästar får gärna vara glada och busiga och en del är ju klantiga av naturen och det är helt okej, men rent ohyffsade djur tål jag inte!

jag stötte på ett ånglok till häst förut. han var hemsk mot både andra hästar och människor än sin ägare. Med henne var han toksnäll. Och hon var bestämd på honom vill jag lova men han fick också morötter.

Klart hästar testar... Jag förstår din poäng men allt är inte svart eller vitt. Står man i kollektivstall måste man befatta sig med andras hästar och träffar jag på en sån häst så gör jag på mitt vis det lilla jag hanterar den - till och från hagen kanske det blir träns eller kedja på, sätter inte på täcke i boxen utan tar ut och ställer upp hästen i gången, lägger ut en hötaffs i hagen när jag ska ta in min häst och ledarhästen inte vill flytta sig från grinden mm mm mm...-

inte min sak att uppfostra andras hästar. Jag hjälper gärna till om jag blir tillfrågad men lägger mig inte i...
Är det JÄTTEPROBLEM tar jag upp detta med ägaren och rådfrågar hur jag bör hantera dennes häst i den situationen. Ägaren känner ju antagligen hästen bäst ;)

Så länge inte hästen är farlig att hantera så bekymmrar jag mig inte så mycket. Visst kan jag tänka att "jisses vilken jobbig häst" när den bara går rakt in i boxen fast jag har sagt stopp. Eller att man inte kan ta på ett täcke i boxen utan att den skall snurra runt eller försöka smita ut genom den öppna boxdörren.

Det största problemet är att om man är van vid lite mer "uppfostrade" hästar så är det lätt att något händer.

Mina hästar tex står kvar i sina boxar fastän boxdörren är öppen. Det är inget man kan lite på att andra hästar gör. Risken är stor att de bara knallar rakt ut. Eller att de står stilla när man säger proo och släpper grimskaftet på golvet.

Så det jobbiga för min del är att jag verkligen måste tänka till ordentligt när jag hanterar andras hästar och inte bara gå på gamal vana.

Men det är många gånger som man tänker att "Så hade aldrig min häst uppfört sig" eller "Vad skönt att ha ordentligt uppfostrade hästar".

Mvh

Tora

När en häst "bara" går in fastän du sagt stop DÅ ÄR DEN FARLIG! Tänk om du inte hinner undan och blir klämd i dörren eller som en inhysing som blev översprungen av sin egen häst och trampad både här och där.
SÅNT FÅR INTE HÄNDA!

Varför öht befatta sig med andras ouppfostrade hästar?

Immer

Exakt, bort med dom, på sin höjd kan man stå och titta på avstånd när dom trampar sina äger på fötterna.

Vill man ha en odräglig häst, ska man inte kräva att andra ska drabbas av det.

Har du tänkt på att i vissa fall kanske det inte handlar om att man vill ha en odräglig häst? Man kanske inte har kunskapen att korrigera hästen så den blir trevlig.

Exakt, bort med dom, på sin höjd kan man stå och titta på avstånd när dom trampar sina äger på fötterna.

Jo, jag håller med dig! Men å andra sidan är det inte svårt att visa hästen vem som dominerar, och att få en säker situation i bara den vardagliga hanteringen som att ta in hästen. Det kan t ex bara krävas att man ber hästen hålla ett strikt avstånd hela tiden, och försöker den gå förbi/flytta mig så backar jag den. Att man stannar och ser till att hästen stannar samtidigt, att man provar att flytta den och på så sätt ta dess koncentration. Då respekterar hästen en och håller sig på sin plats!

Och sen kan man ju kanske visa ägaren lite och försöka prata med honom/henne om att h*n måste visa sin häst vem det är som bestämmer.

Ägaren kanske trots allt bara är okunnig och blir glad när man ger lite råd och tips! :) Men det är en känslig punkt hur man hanterar sin häst...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
825
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 091
Senast: Tualma
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama