Olycksfallförsäkring

Sv: Olycksfallförsäkring

Det är nog upp till var och en om man prioriterar sitt skydd så att man verkligen kollar upp det. Själv tycker jag att det är viktigt att veta vad jag betalar för och läser därför igenom/diskterar igenom noga. Tycker man det är mindre viktigt gör man självklart inte det.

FK kan ju gå in och ge dig sjukersättning, men olycksfallsförsärkringen kan ge dig ersättning för läkarbesök, dygnspeng om du ligger på sjukhus, ersättning för förstörda kläder/glasöon/tänder etc. Du har också möjlighet att få ersättning om du skadas så svårt att det i någon procent ses som invaliditet.

Kort sagt en rätt bra investering av några hundralappar per år.

Tack, det klargjorde lite. Alltså behöver jag inte skaffa en till försäkring då..eftersom jag har en olycksfallsförsäkring & är medelm i a-kassan.

Jag jobbar med försäkringar och det första jag skulle rekommendera dig att göra är att kolla upp hur mycket din olycksfallsförsäkring täcker. Är det inte minst 1 miljon bör du skaffa en till, kompletterande. Det finns olycksfallsförsäkringar som också täcker ekonominsk invaliditet (arbetsoförmögenhet) men en idé är att skaffa en vuxenförsäkring som också täcker sjukdomar.

Endast 3% av nybeviljade sjuk- och aktivitetsersättningar beror på olycksfall och förgiftningar. (hämtat från Socialförsäkringen i siffror 2010, utgiven av FK.)

Du har ett skydd från FK, har du inte jobbat så du har någon sjukpenninggrundande inkomst får du som mest 105 000 kr per år fr FK. Inte mycket allt om man vill kunna äta annat än nudlar varje dag!

knapp
När det gäller licensförsäkringen som SvRF har så täcker den INTE andra evenemang/träning/ridning än just tävlingstillfället och direkta resor dit och tillbaka.

Detta har jag inte ens tänkt på, (har ju hänt man ramlat av å slgit sig lite mer än bara blåmärken på tävling :crazy:) vad är det den ersätter egentligen?...

Jag har Folksam genom facket och när jag ramlade av för två och ett halvt år sen så fick jag en klumpersättning och ersättning för ekonomiskt bortfall när jag var sjukskriven. Plus att jag nu efter två år fick lite till för att skadan inte har läkt som den ska.
Är sjukt nöjd med Folksam i det här ärendet. Och det var inget krångel. Dom fixade själva alla papper från sjukhuset, jag fick bara fylla i ett hemma och skicka in och sen skickade dom pengar till mig.

Bra skrivet!

Var också noga med rehabiliteringen, de flesta försäkringsbolag har bara 1/2 eller 1 basbelopp i rehab och det är inte mycket.
Slår du i huvudet och får en hjärnskada kan det ta lång tid att komma tillbaka.

De hästar som är försäkrade i det stora bolaget vars namn börjar på A :p har en olycksfallsförsäkring som komplement till sin vanliga, där finns det en del rehabpengar och man kan också få ersättning om man skadas så att man inte kan ta hand om sin egen häst utan måste betala för hjälp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar