Olja till häst?

Sv: Olja till häst?

Jag hoppas verkligen att ngn industriell rapsolja inte finns ute i detaljhandeln. Som sagt det är alltid olja av livsmedelskvalite som gäller.
PL

peter_lundin skrev:
En sak om du själv väljer att inte ge rapsolja men jag tycker det är fel att uppmana andra att inte ge det. Krafft har inget vettigt underlag för sitt påstående, undersökningen ifråga känns de inte vid själva o ingen vill plocka fram den.
PL

Skrev det i en anna tråd att jag väljer att inte ge rapsolja utan solros- eller majsolja och att det kanske är överdrivet men att så väljer jag. Skulle förstås ha varit tydligare att detta var hur jag väljer och resonerar.

peter_lundin skrev:
Har du en sköldkörtel?
PL

ja, men den är ur funktion:crazy:
jag har hypothyreos dvs låg ämnesomsättning.

om rapsoljan KAN påverka sköldkörteln negativt för hästar,
undra då hur det påverkar på oss människor???

peter_lundin skrev:
Sojaolja som Krafft säljer kan på samma grunder tänkas påverka och är troligen mindre undersökt.
PL

Nu måste jag ju fråga om Soja;)

Har hört i buskarna lite om soja och allergier (soyaproteiner..)
Är det mer allergent för hästar än andra födoämnen?

peter_lundin skrev:
Sojaolja som Krafft säljer kan på samma grunder tänkas påverka och är troligen mindre undersökt.
PL

Vilken olja skulle du rekomendera/använda(använder) själv till hästar? Nu är jag intresserad av DIN uppfattning och VILL bli rekomenderad något. ;)

Om jag bara skulle vara ute efter att öka energiinnehållet i foderstaten eller byta ut stärkelse mot fett skulle jag ta raps. Om jag ville prova på tex en exemhäst el dyligt skulle jag välja linfröolja alt ngn fiskolja.
PL

peter_lundin skrev:
Om jag bara skulle vara ute efter att öka energiinnehållet i foderstaten eller byta ut stärkelse mot fett skulle jag ta raps. Om jag ville prova på tex en exemhäst el dyligt skulle jag välja linfröolja alt ngn fiskolja.
PL

Okej, Tack! :bow:

peter_lundin skrev:
En sak om du själv väljer att inte ge rapsolja men jag tycker det är fel att uppmana andra att inte ge det. Krafft har inget vettigt underlag för sitt påstående, undersökningen ifråga känns de inte vid själva o ingen vill plocka fram den.
PL

Jo dom vill kännas vid den...(jag har hållt på att maila med dom om den)
Dom vill bara inte lämna ut den...
Och dom vill inte säga varför dom inte vill att den ska komma ut.

Nu har jag en liten fråga här :P
Hoppas det går bra.

Det är så att jag tänkte köra med olja lr Äppelcidervinäger
till min tös dock så vet jag inte vad man ska välja mellan dom?

Nu är det så att jag ska testa lucernpellets och det blöt
lägger man ju så igentligen skulle jag kanske inte behöva
något utav dom då jag igentligen bara kört med kon och musli
vilket blir väldigt tort.
Jag har kört med olja till korn och muslin, men funderar på
äppelcidervinäger, vad tycker ni?

Tack!
//Malin

wrangler skrev:
Dessutom verkat det smörjande i tarmarna...

Nope! Det är fel. Det är bara PARAFFINOLJA som smörjer i tarmarna. De andra oljorna smälts innan de hinner ner till tarmarna... Det har veterinärer sagt till mig iaf.

milly skrev:
Nope! Det är fel. Det är bara PARAFFINOLJA som smörjer i tarmarna. De andra oljorna smälts innan de hinner ner till tarmarna... Det har veterinärer sagt till mig iaf.

Som jag är lärd....
Parafinolja tas inte upp av kroppen utan går rakt igenom=sätter fart="räcerbajs"
Men även annat fett som kroppen inte hunnit/kan ta upp ger samma effekt="räcerbajs". Ett exempel på detta från människor är om man äter läkemedlet Orlistat som blockerar en stor del av fettupptaget från tarmen så det blir ett slags Antabus mot fett. Äter man det och ändå slarvar får man stora diareer, sk steatoreer=fettdiareer.
Hos häst har jag fått lära mig sker motsvarande (fettdiareer då fettet hinner inte tas upp under tarmpassagen) om man ger alltför mycket olja (jag har fått lära mig max 1 dl/100 kg häst-Peter?) eller inte vänjer till tarmen att ta hand om/ta upp fettet genom att långsamt öka oljemängden i fodret.
Om någon hund ätit något olämpligt (men ändå inte på nivå att jag åker till veterinären) häller jag rejält med matolja på maten.

Sedan en fråga till Peter L. Varför linfröolja? Vore intressant att få veta.

milly skrev:

Ja jag har ju inga vetenskapliga belägg, bara mina erfarenheter...
Men det kanske beror på att jag inte vant in dom på olja då, även om jag inte tycker att jag gett speciellt mkt. 1/2 dl kanske till en stor häst...

Groddolja ska ju vara bra och innehåller e-vit, men ger det lika mkt energi som tex majsolja? Har ingen förpackning hemma att läsa på...

Någon som vet hur mycket MJ 2 dl majsolja ger? Jag har ingen flaska hemma för tillfället och har ingen större lust att åka till affären bara för att titta. :D

Netika skrev:
Som jag är lärd....
Parafinolja tas inte upp av kroppen utan går rakt igenom=sätter fart="räcerbajs"
Men även annat fett som kroppen inte hunnit/kan ta upp ger samma effekt="räcerbajs". Ett exempel på detta från människor är om man äter läkemedlet Orlistat som blockerar en stor del av fettupptaget från tarmen så det blir ett slags Antabus mot fett. Äter man det och ändå slarvar får man stora diareer, sk steatoreer=fettdiareer.
Hos häst har jag fått lära mig sker motsvarande (fettdiareer då fettet hinner inte tas upp under tarmpassagen) om man ger alltför mycket olja (jag har fått lära mig max 1 dl/100 kg häst-Peter?) eller inte vänjer till tarmen att ta hand om/ta upp fettet genom att långsamt öka oljemängden i fodret.
Om någon hund ätit något olämpligt (men ändå inte på nivå att jag åker till veterinären) häller jag rejält med matolja på maten.

Det stämmer säkert att det du skriver (att det sätter fart på magen)MEN de oljorna SMÖRJER INTE TARMEN så som många tror. Veterinärerna har sagt det till mig (flera olika) att det måste vara paraffinolja om man vill ha DEN effekten (smörjningen). Jag har haft en kolikhäst så därav erfarenheten och diskussioner med veterinärer. :smirk:

Var på föredrag av Krafft. Där sa man ingenting om några sköldkörtelproblem men däremot att man försökt ta fram speciell oljeprodukt för hästar och då börjat använda sig av rapsolja. Detta funkade dock inte på hästarna varför man började använda sig av andra produkter.

Många andra har goda erfarenheter, på vilket sätt sa de att det inte funkade. Men marginalen blir säker mindre på ngt som man kan köpa för en tia litern var som helst.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 523
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
507
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka